Jumpseat policy?

Even back on topic:

Sinds kort is bij KLC het ''Minimum Required Crew'' concept ingevoerd. Dit betekend dat er precies 2 CA's voor 100 pax zijn. Indien de cabine jumpseat(s) bezet worden zijn er meer dan 100 pax aan boord. Daardoor moet de persoon die een cabinejumpseat bezet flightsafety op het betreffende type vliegtuig hebben gehad. Daardoor is het verdomd moeilijk om op een cabine jumpseat bij KLC mee te vliegen.
 
Daardoor is het verdomd moeilijk om op een cabine jumpseat bij KLC mee te vliegen.

Maar komt het zo vaak voor dan dat er precies 100 pax geboekt zijn??? want alleen dan heb je een probleem toch??? Of begrijp ik het nu verkeerd?
 
De Embraer heeft precies 100 stoelen en de F100's die blijven worden omgebouwd naar 100 stoelen. Natuurlijk heb je alleen een probleem als de kist vol zit en je dan aanspraak wilt maken op een cabine jumpseat.
 
Ik begrijp best dat jij daar op en winterse avond in de stress staat omdat je je laatste vervoersoptie aan je neus voorbij ziet gaan. Maar vervolgens verwacht je dat iemand anders zijn nek uitsteekt om jou probleem op te lossen en gaat daar nu op internet en plain publiek over klagen; vind ik niet profi. Blijf dan zakelijk/professioneel in informeer gewoon naar de regels bij de KLM zonder emotionele poespas.

Voor de duidelijkheid: ik was in het bezit van een normaal IPB stby ticket.

En don't get me wrong, ik was ook erg blij dat je collega's me alsnog die jump in de cabine hebben gegeven, waarvoor ik ze ook erg bedankt heb. En in mijn ogen was dat voor hun niet 'hun nek uitsteken', omdat ik de KLM/KLC regels niet kende. Naar die regels vroeg ik mijn post wel degelijk en zijn me nu ook duidelijk. Kennelijk zijn daar per airline dus verschillen in, die gerespecteerd moeten worden. Neemt niet weg dat ik daar persoonlijk flexibeler mee om zou gaan, waarschijnlijk omdat ik zelf veel IPB.

Wat betreft upgrades e.d. Ben het eens mee andere collega's dat je je zeker low profile moet houden. Zou dom zijn om te gaan brullen dat je lekker voor 100 euro business vliegt.
 
En hoe zit het dan als je gebruik maakt van een cockpitjumpseat?

Dan zit je niet in de cabine, dus heb je geen hulp nodig van CA's tijdens een evacuatie dus geldt die flight safety eis niet. Cockpitcrew moet je wel de zwemvest, oxygen mask, escape rope e.d. laten zien.
 
De Embraer heeft precies 100 stoelen en de F100's die blijven worden omgebouwd naar 100 stoelen. Natuurlijk heb je alleen een probleem als de kist vol zit en je dan aanspraak wilt maken op een cabine jumpseat.

Inderdaad, dit begon mij ook te dagen tijdens het lezen van dit topic.
Die co deed zo moeilijk over de cockpit, maar daar is nog wel een mouw aan te passen zoals je hierboven kunt lezen. De cabine jumpseat dus niet!!! Hier moet je inderdaad current on type voor zijn, glasharde regel.

Het is trouwens wel leuk om te zien hoe onze Engelse collega's vaak lak aan alle regels hebben als ze zélf Deadhead/XCM naar huis willen. Dan is iedereen opeens niet 'collegiaal' meer... :eek!:
 
Kannonne : nul fare tussen woon - en werk??
Doe ons bij de Loeftie ook effe zo'n regeling...Dan zal die cockpit-JMP mij toch ruig zitten.

Had vandaag nog een praatje met de baas over cockpit JMP's.Hij wilde alleen flightcrew van eigen company.
Catering , logistiek of andere airlines - mij maakt het allemaal niet zoveel uit hoor
, ik denk dan :alle collega's willen ook wel eens op familiebezoek of op vakantie.Naatje als je dan blijft staan omdat je een JMP wordt geweigerd.

Laten we in vredesnaam dan binnen deze industrie mekaar dan een beetje de helpende hand reiken , een en ander uiteraard binnen de company-rules maar mits noodzakelijk met enige interpretatiekunst.

Het leven als airliner wordt je aan de grond vaak al moeilijk genoeg gemaakt , toch?
 
Last edited:
Hi Jaap,

Dat NULL fare woon/werkverkeer is inderdaad een mooie regeling. Het ligt alleen ietsje genuanceerder dan in mijn eerdere post.

Aanvulling: NULL fare woon/werkverkeer mag uitstluitend op een cockpit of cabine jumpseat en in uniform. Het uitgeven van deze jumpseats is ook weer SCD en voor cabine jumps moet ook purser toestemming geven. Oftwel: men mag geen gebruik maken van een reguliere cabine stoel, ook al zijn er 50 open seats.... O ja, een NULL fare gaat voor een reguliere IPB'er.
 
O ja, een NULL fare gaat voor een reguliere IPB'er.

nou houd ik alleen et klc om-a up to date.. maar zo staat et bij ons niet, en stond t bij de klm ook niet..
ik moet de eerste captain nog ontmoeten die z'n zoon van de jump schopt omdat er een null fare staat..

ik lees t als; crewseats mogen aan verschillende mogelijkheden worden uitgegeven..
ik zie et niet als een prioriteits stelling.
of hebben we nog meer dan 8.3.12.1? in 8.2.13.2 hebben we nog iets over crewseats staan;
First: The commander shall decide whether crew seats are allocated as ACM / XFA or as ISA seats.
 
Daardoor moet de persoon die een cabinejumpseat bezet flightsafety op het betreffende type vliegtuig hebben gehad. Daardoor is het verdomd moeilijk om op een cabine jumpseat bij KLC mee te vliegen.

Betreffende XCM (bij KLC) moet de vlieger zelfs type rated zijn op die kist om de cabine jumpseat te mogen gebruiken.

Ik was nogal 'flabbergasted', op z'n zachst gezegd. Na nogmaal smeken bij de gate om eventueel de klapstoel in de cabine, was het uiteindelijk wel ok. De cockpit collega's hadden niet aan de jump in de cabine gedacht en dat was dan wel ok. Gelukkig.

Gezien bovenstaande, aangezien jij noch XCM, noch XFA, noch type rated bent op dat type, zijn ze toch flexibel met je omgegaan en heb je nog geluk gehad. Als ik je persoonlijk ken kom je al in de buurt van related voor gebruik cockpit jump, maar die cabine seat kent veel striktere regels. Daarnaast valt dat duidelijk op voor andere cabine collega's alsmede passagiers, dus ik vermoed dat je klm hebt gevlogen waar ze die regel wellicht niet kennen of met klcers hebt gevlogen die de notac regel waren vergeten anders had je denk ik nog in FRA blijven staan.

En ja, vind het ook onzinnig dat crew van andere airlines in principe geen gebruik mag maken van klapstoelen bij klm/klc terwijl het andersom (nog) wel zo is (en heb daar zelf ook genoeg dankbaar gebruik van gemaakt).
 
Betreffende XCM (bij KLC) moet de vlieger zelfs type rated zijn op die kist om de cabine jumpseat te mogen gebruiken.

Mijn typerating voor de F100/70 is niet meer geldig, doch mijn flight safety is dat nog steeds. Verder is het niet echt moeilijk om een Embraer of Fokker deur te openen, immers een Able Body Person moet het ook kunnen na een keer aanwijzen...
 
Verder is het niet echt moeilijk om een Embraer of Fokker deur te openen, immers een Able Body Person moet het ook kunnen na een keer aanwijzen...

Daar sla je wel de spijker mee op zijn kop, want hoe onzinnig is het dat ik niet als XCM mee mag op de cabine jump in de 737, omdat ik type rated ben op iets anders. Die deur krijg je echt wel open, hij is helemaal idiot (lees pilot) proof :grijns:. En voor de rest is het 2 minuten werk om de brandblussers en aanverwante artikelen te bestuderen. Het is een beetje de regels toepassen om het regels toepassen, terwijl common sense hier toch de overhand zou moeten hebben, want in case of een noodgeval is een extra crew member toch een goede bijdrage aan de vliegveiligheid, wat uiteindelijk de doelstelling van de regel was.....
 
nou houd ik alleen et klc om-a up to date.. maar zo staat et bij ons niet, en stond t bij de klm ook niet..
ik moet de eerste captain nog ontmoeten die z'n zoon van de jump schopt omdat er een null fare staat..

ik lees t als; crewseats mogen aan verschillende mogelijkheden worden uitgegeven..
ik zie et niet als een prioriteits stelling.
of hebben we nog meer dan 8.3.12.1? in 8.2.13.2 hebben we nog iets over crewseats staan;
First: The commander shall decide whether crew seats are allocated as ACM / XFA or as ISA seats.

Correct.
Als mijn kind/vrouw/etc mee gaat, en het is nodig, zitten zij op de jump en blijft de XCMer staan. Geheel volgens de regels.
 
Aanvulling: NULL fare woon/werkverkeer mag uitstluitend op een cockpit of cabine jumpseat en in uniform. Het uitgeven van deze jumpseats is ook weer SCD en voor cabine jumps moet ook purser toestemming geven. Oftwel: men mag geen gebruik maken van een reguliere cabine stoel, ook al zijn er 50 open seats.... O ja, een NULL fare gaat voor een reguliere IPB'er.

Die laatste zin is een bijna een reden om in het buitenland te wonen!
Ik commute AMS-LHR/LGW en wij kunnen alleen mee met een IPB ticket ( £ 83,-)
wel mogelijkheid na Captain's permission voor een FD jumpseat.
Ik heb via BALPA eens gekeken naar een systeem ala KLM met XMC of XFA vouchers maar reden dat dit niet verder werd onderzocht was dat de collega's welke niet commuten niet inzien waarom commuters dus voorrang zouden moeten krijgen.

Ik heb trouwens meerdere malen gejumpseat bij de KLM op de 767 / F70 & B737
van LHR-AMS. Ik wou dat wij hetzelfde konden aanbieden bij BA.
Gelukkig wel laatst een upgrade kunnen regelen voor de KLM Check-in Manager welke met ons naar Capetown vloog....pfffyew
 
Back
Top