Jumpseat policy?

Ik heb via BALPA eens gekeken naar een systeem ala KLM met XMC of XFA vouchers maar reden dat dit niet verder werd onderzocht was dat de collega's welke niet commuten niet inzien waarom commuters dus voorrang zouden moeten krijgen.

Nogmaals: Commuters krijgen geen voorrang. Stoelen in de cabine zijn voor IPBers (wanneer beschikbaar). Jumpseats zijn voor IPBers, XCMers en XFA's zonder volgorde prioriteit. Het is SCD welke geaccepteerd worden.
Mijn persoonlijke regel:
Eigen en cabine aanhang gaat eerst. Daarna maak ik een afweging of ik een IPBer of een XCMer mee neem.
 
Cpt-x,

Zonder nou in een wellis-nietis discussie te verzeilen toch een reactie t.a.v. je reactie hierboven.
In OM-A staat: "Crew seats allocated by the commander to an XCM or XFA cannot be claimed as ISA seats by ground staff".
Vanaf het moment dat je een XCM'er accepteerd heeft deze dus een hogere prioriteit dan de IPB'er die ook bij de gate staat. Als je de IPB'er voor wilt laten gaan zou je de de XCM'er dus kunnen weigeren, dan komt de jumpseat weer vrij.
M.a.w., de acceptatie is SCD maar de volgorde staat m.i. duidelijk omschreven.

Overigens is die regel meer voor het grondpersoneel denk ik, zodat er geen discussie ontstaat wie er voorrang heeft.

Winglet

(PS. Het gaat uiteraard over cabin jumpseats - de cockpit jump is altijd SCD maar dat was hiervoor al beschreven).
 
beetje raar zinnetje want crew seats kunnen nóóit geclaimed worden door ground staff.
cockpit crew seats; eerst toestemming cpt
cabine crew seats; eerst toestemming cpt en purser.

M.a.w., de acceptatie is SCD maar de volgorde staat m.i. duidelijk omschreven.
volgens mij draai je de redenering om; indien de captain de prioriteit legt bij XCM over ISA dán kan de ground crew die seats niet claimen.

dit staat ook in het OM:
First: The Commander shall decide whether crew seats are allocated as ACM / XFA or as ISA seats. staat niets over prioriteit...
 
Ik heb via BALPA eens gekeken naar een systeem ala KLM met XMC of XFA vouchers maar reden dat dit niet verder werd onderzocht was dat de collega's welke niet commuten niet inzien waarom commuters dus voorrang zouden moeten krijgen.

Basic, het bestaat bij BA wel, echter is alleen voor Captains en alleen domestic (UK)... Heeft te maken met belastingen (tax).. Er is een bepaalde americaanse C744 die dit al heel lang heeft (en nog steeds) geprobeert te krijgen zoals in de US en bij KLM.... helaas denk ik dat dit nooit zal gebeuren...... Niet vanwege collega's in de cockpit maar meer vanwege collegas op de grond en in de cabine..
 
Back
Top