JAA CPL(A) in Amerika en JAA FI in de UK

More

New member
Reeds in het bezit van;
PPL(A) +200uur
ATPL theorie Distance Learning via Skyjob
Medical 1
IVW brief dat ik de ATPL theorie heb gevolgd onder de verantwoordelijkheid van de CAA NL volgens de JAR-FCL 1.065 voor het verkrijgen van een UK JAA brevet.

Wil graag;
JAA CPL(A) in Florida (www.flyoft.com of www.flyeft.com)
JAA FI rating in UK (www.aeros.co.uk of www.wycombeaircentre.co.uk of www.cabair.com)

Het doel is;
Vlieginstructeur in Nederland.

Kan ik met bovenstaande papieren al naar een JAA school in de States voor het CPL(A) deel en daarna naar de UK voor de JAA FI rating? Of moet ik eerst mijn PPL(A) en Medical omzetten naar een UK JAA licensie en na alles te hebben afgerond weer een JAA NL aanvragen bij het IVW?

Wie heeft hier recentelijk ervaring mee? Alle tips zijn welkom, want de vliegscholen (zowel in de States als in de UK) zijn niet erg scheutig met deze info, als ze al terug mailen…
 
@More....je zult zeker door een papieren molen heen moeten slaan en daar heb je minimaal 2 tot 3 maanden voor nodig is mijn persoonlijke ervaring.....neem de tijd, die ambtelijke molens zijn erg traag.....laat stellen dat je van twee van dit soort instanties afhankelijk wordt....maar in jouw geval ben je afhankelijk van drie ;) n.l. IVW, CAA en de Amerikaanse overheid.

Je moet inderdaad je medical omzetten naar een UK medical. Verder moet je een verklaring van het IVW aan de CAA overhandigen waarin staat dat het IWV geen problemen heeft dat de UK het afgifte land wordt omdat je reeds een PPL hebt. Voordat je naar de VS gaat moet je ook de hele mik mak van de M1-Visa aanvraag doorlopen hebben. Houd er ook rekening mee dat je een nieuwe UK-RT moet halen, die kun je trouwens wel doen bij de vliegschool in de VS.

Ik ben bij OFT geweest en kan de CPL course dus vergelijken met EFT......maar ik denk dat de Amerikaanse scholen een pot nat zijn. Het belangrijkste is dat je je centen mee neemt en heel veel over eigen initiatief beschikt anders gebeurt er erg weinig. OFT is wel een betere aansluiting op Cabair omdat dit eigenlijk min of meer de zelfde FTO is. Je CPL syllabus is trouwens exact die van Cabair.
 
Dank voor je snelle antwoord Chriscross.

De volgorde van handelen is dus;
- PPL(A) en Medical 1 opsturen naar de CAA UK,
- IVW brief laten opstellen dat ze geen probleem hebben met de UK als uitgifte land van mijn PPL(A),
- OFT contacten om bij hun het JAA CPL(A) + UK-RT te gaan doen waardoor ik een M1-Visa aanvraag kan indienen,
- Als ik dan het JAA CPL(A) + UK-RT heb gehaald bij OFT, kan ik direct door naar bijv. Cabair in de UK voor de FI opleiding,
- Eenmaal klaar bij Cabair, kan ik de JAA CPL(A) + UK-RT + FI UK papieren opsturen naar het IVW voor een JAA CPL(A) + FI NL.

Alles gaat dus feitelijk via de CAA in de UK en ik heb dus niets te maken met de CAA van Amerika (als deze al bestaat)?
 
@More...Je opsomming is inderdaad correct. Je hebt de FAA niet nodig alleen als je een gelijkstelling wilt aanvragen. Zodoende zou je solo mogen in de VS maar dat is een ander verhaal. Als je lest bij OFT dan moet je wel de meest restrictieve luchtvaartwetten hanteren. Dat kan die van de VS zijn of die van de UK zijn. Het is handig voordat je er naar toe gaat je daar in te verdiepen want geheid dat je daar vragen over krijgt tijdens het examen en je krijgt ermee te maken tijdens je opleiding. Overigens de CAA is veel strikter, trager en duurder dan onze IVW....houd daar rekening meer. Het examengeld was in oktober vorige jaar een slordige 795 pond........en het brevet is nog eens 216 pond.
 
Over kosten gesproken, ik heb als voorbeeld de CPL(A) variant in Florida op een rijtje gezet;

JAA CPL(A) single engine $ 7.825
Fuel surcharges $ 500
JAA CPL(A) skill test $ 350
JAA CPL(A) Examiner Fee $ 400
Aircraft rental for skill test $ 250
20% onvoorzien op vliegkosten $ 1865
Appartement 30dagen x 35 $ 1050
Autohuur 30 dagen $ 750
Pilot Uniform $ 300
Transfer OFT - Orlando airport $ 275
M1-Visa $ 275
Radiotelephony UK $ 150
Subtotaal $ 13990

CPL(A) CAA UK conversie £ 211
Amsterdam - Orlando retour € 650

Totaal € 10450

Mis ik eventueel nog wat kosten?

Kosten waren een motief om eens in deze materie te duiken, maar gezien de onzekere doorlooptijden van de papieruitwisseling met de CAA UK, denk ik er toch hard over na om de CPL(A) in Nederland te doorlopen...
 
Kosten OFT CPL

Kosten OFT CPL

Ik denk dat je wel aardig goed zit, behalve

Transfer Orlando international----> OFT is ongeveer $ 50.- per rit dus $ 100.- totaal.

Uniform = donkere broek, met een wit overhemd van $ 15.-

En aan 20 dagen moet je genoeg hebben! een aantal collega's van me hebben het in 14 dagen gedaan.



Verder heb je die Autohuur niet nodig want je woont naast de school in de " Heron lakes" oftewel de " Heroin lakes" (geen zorgen het valt wel mee, maar je kent de Engelsen, als ze BANTER kunnen geven doen ze het)

Dus je kan de volgende korting toepassen

Auto huur............ = - $750.-
Uniform.................= - $250.-
Woning-10 dagen = - $350.-
Transfer................= - $175.-
-------------------------------------
totaal...................= - $ 1525.-

Verder vind ik het erg verstandig dat je die 20% meeneemt voor onvoorzien, die zal je wel nodig hebben!

(Als was het maar omdat je Paul, de Examinator alvast even een bak Chickenwings moet geven in de Winghouse voordat je examen doet, dat helpt :) )

Groeten

:radar: André :radar:
 
Gewoon uit interesse, waarom wil je dit in de USA doen ?
Voor 10000 euri kun je in Nederland toch ook wel je CPL halen, singles and twins adverteerd b.v. met net geen 8000 euro.
De uren (het duurste deel) heb je immers al.
Of gaat het gewoon om de USA ervaring ? (kan ik me best voorstellen).
Groet,

Leon.

@Chriscross: nice car !
 
He LHU thanks voor de tip!

Ik heb Gerard van S&T gisteravond gemaild en heb vandaag contact gehad en besloten bij hem te gaan lessen voor het CPL(A) en FI(A) deel (tenminste als er minimaal 3 FI(A) kandidaten zijn)! Ben echt blij met je tip, want de S&T opleiding is qua prijs zeker interessant vergeleken met het Florida verhaal. Nu hoef ik geen conversies te doen met mijn PPL(A) en Medical.

De keuze van Florida was wel om geldtechnische redenen genomen, omdat ook de dollar zo achterlijk laag staat. Maar het was mij ook wel om de ervaring te doen. Enfin, we kunnen er altijd later nog wel heen.

Dank allen voor de tips en hopelijk doen anderen ook hun voordeel met deze info.
 
Om hier even op aan te sluiten en om een onnodig topic te vermijden, bestaat er een mogelijkheid om in europa je CPL_Ir te halen volgens het FAA? (theorie en praktijk).

Kan misschien op een N_kist vliegen in het buitenland maar heb enkel JAA CPL_IR (frozen atp).

Thx
 
Back
Top