iPad 50

capt. Kebab

New member
http://www.telegraaf.nl/digitaal/8860066/__Fokker_zet_vliegkaarten_en_routes_op_iPad__.html?sn=digitaal

Fokker zet vliegkaarten en routes op iPad AMSTERDAM
door Ronald Veerman - Piloten vliegen binnenkort waarschijnlijk net als hun passagiers met de iPad in de hand.


Stork-dochter Fokker Services heeft als eerste een revolutionaire technologie ontwikkeld waarmee de gezagvoerder niet langer via een berg papier, maar slechts met behulp van een tablet-pc zijn vliegkaarten en routes kan raadplegen.

"Het is echt een wereldprimeur. Deze nieuwe Electronic Flight Bag gaat de cockpit van grote stapels papier verlossen”, aldus Jorgen Tesselaar van Fokker Services.

"Door de kaarten voor vertrek eenvoudig op de iPad te laden kan onderweg alle informatie eenvoudig worden geraadpleegd

.De Zweedse vrachtvlieger Amapola is afgelopen week in haar Fokker 50’s als eerste met de piloten-app gaan vliegen, die acht uur zonder stroom kan. Maar Fokker verwacht dat anderen snel zullen volgen.

"De afgelopen week stond de telefoon al roodgloeiend. Maatschappijen vanuit de hele wereld hebben interesse in onze vinding”, aldus Tesselaar. "Behalve Fokker-toestellen zijn de apparaten immers ook perfect geschikt voor andere types als Boeing en Airbus.”

Ook projectleider Tom Milder is verrast door de enorme belangstelling. "British Airways en tal van andere grote jongens. Ze zijn allemaal laaiend enthousiast en willen het apparaat liefst zo snel mogelijk hebben.”


Nou, dat belooft wat....... :biertje:
 
blabla,

Ik moet zeggen dat ik het nou niet een grootse vinding vind. Er waren al genoeg apps voor vliegers beschikbaar (Jeppview bv.). Moest er maar een het certificieren voor gebruik in de cockpit.

Anyway, leuke gadget en uiterst gebruiksvriendelijk in mijn ogen, een must voor elke airline, als je jezelf verveelt, kan je altijd nog Angry Birds spelen, verslavend...
 
Inderdaad, zodra de iPad kwam, gingen de app's in ontwikkeling. Misschien dat ze een eigen app hebben, maar het idee en gebruik er van speelt al langer.

Misschien heb ik wel de primeur om hem als eerste in een heli gebruikt te hebben :) check youtube.com/flyhelicopter

AirNav wordt gebruikt, heb hem niet continu aan, in dat filmpje was ik de app aan het testen.

En kaarten laden voor de vlucht?? 1x alle kaarten erop en klaar..
 
Ik heb gehoord dat de VLM jongens er een speciale app op krijgen waarmee de descend en de daarbij benodigde baanlengte berekend kan worden.... ;)
 
Ik heb gehoord dat de VLM jongens er een speciale app op krijgen waarmee de descend en de daarbij benodigde baanlengte berekend kan worden.... ;)

D'r hoeft alleen een button voor "Steep Approach" op te komen die (icm max braking) het touchdownpoint berekend, met aantal meters terugrekend vanaf het einde van de baan...
 
Bij KLM hebben we al een weliswaar onofficieel Ipad App, maar waar alles, maar dan ook álles instaat. Maar aangezien het niet officieel is zeulen we (vooral ik) nog steeds met bergen papier in het rond.
 
Leuk om het voor de iPad te maken.

Echter er zijn al zooooooooo veel tablets afgewezen voor EFB gebruik, dus eerst maar zien of het lukt.
Hij moet voldoen aan strikte regels vwb schokbestendigheid ed.

Geloof er niet in dat de iPad dit waar gaat maken.
 
Back
Top