ILS protection area

Need for Speed

Active member
Stel, je komt aanvliegen op Schiphol en je hoort/leest het volgende op de ATIS:

- Runway 18R
- RVR 450m
- Vertical visibility 100'
- Low visibility procedures in operation

De meeste collega's zullen op basis van deze informatie meteen de laagst mogelijke minima gebruiken die op de approach plate vermeld staan. In dit geval deed ik dat ook. Cat3b nadering dus voorbereid. Voor de zekerheid toch even gevraagd aan ATC of de ILS cat3 was. Het antwoord was dat ze voorlopig nog separatie op basis van cat2 hanteerden. (Vanwege luchthaven capaciteit uiteraard).

Ik ben aan het uitzoeken wat de separatie nu precies voor impact heeft op de integriteit van het ILS signaal. Ik weet dat bij LOVIS operatie de protection area van de ILS wordt vrijgehouden. Maar dat geldt voor bewegingen op de grond. Maar hoe zit het nu met vliegtuigen voor je?

In het algemeen is dit alvast een heads-up om er niet klakkeloos van uit te gaan dat je een cat3 ILS kunt schieten als je kist en de ILS cat3 zijn en je 'LOVIS procedures' hoort.

Ben benieuwd of er toevallig een expert mee leest die van de hoed en de rand weet. Ik heb deze vraag op meerdere kanalen uitstaan. Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.
 
Ben er inmiddels achter: De extra separatie die er wordt toegepast bij cat III, is er alleen maar voor bedoeld om je voorganger langer de tijd te geven om de baan vrij te maken. De protection area is altijd vrij, dus je kan bij LOVIS de laagste categorie voor jouw vliegtuig aanhouden. Als jij op 2nm voor de baan zit en je voorganger zit nog te dicht in de buurt van de baan, dan krijg je opdracht voor een go-around.

Ik denk alleen niet dat ATC in dit verband termen als cat II/III moet gebruiken om separatie te duiden, dat schept misverstanden.
 
Tnx voor de info!
Op mijn vorige base werd ook altijd op de ATIS " LVO CAT2 in operation" gezegd. Dat was zodat kisten met "alleen" cat2 certificatie ook te kunnen laten landen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hi Need for Speed,
Interessante vraag en bedankt voor het uitzoeken.
Op mijn thuisveld is LVO idd LVO en kan je binnen komen op de hoogste categorie low vis approach toegestaan door het bedrijf voor de baan(in ons geval de CAT 3B - no DH - Microwave (MLS)). Hetzelfde verwacht ik ook voor andere velden tenzij anders gespecificeerd op de ATIS. Volgens mij is de separatie op de ILS voor CAT 2 en CAT 3 precies hetzelfde omdat in de meeste gevallen een autoland word uitgevoerd.

Echter wat wij LVP's noemen zijn eigenlijk het hoogtepunt van een proces voor ATC, en zij zullen de meeste andere delen van dat proces hebben geïmplementeerd ruim voordat de laatste "switching on LVP" (grotere approach afstand en het gebruik van CAT III holds) word gedaan. Hierdoor kan LVP relatief snel worden ingevoerd. Echter, de wens is meestal om LVP's zoveel mogelijk te vermijden, omdat ze operationeel erg restricterend zijn; typisch, gaat op LHR met LVP's de stroom aankomend verkeer terug van 45 naar 26 kisten per uur.

Om deze reden worden er sinds 2015 op Heathrow alleen nog LVP's ingevoerd als de visibility beneden de 600m gaat onafhankelijk van de wolkenbasis.
Dit houd in dat we met OVC001 of VV 10' toch de CAT1 approach vliegen en CAT1 minima gebruiken zolang de vis maar meer is dan 600m.
 
Back
Top