Ik wil Helicopter Piloot worden tips?

tanoki

New member
Hallo. Ik zou graag mijn droom om helicopterpiloot te worden uit willen laten komen maar zou graag enkele tips willen hebben waar je het beste een opleiding zou kunnen volgen, aan welke eisen je moet voldoen en of er eventueel een baan te vinden is. Alle hulp is welkom.
bedankt.
 
Hallo Tanoki,

Je vraag is heel breed. In diverse topics kun je informatie vinden die grotendeels antwoord geven op je vraag: hier, hier, hier en hier.

Als je deze topics leest en daarna nog andere opzoekt via de "search" functie op dit board ("helikopter" als trefwoord invullen), dan kom je al een heel eind. Juist omdat het onderwerp al vaker voorbij is gekomen (en zelfs nog heel recent), zul je op jouw vraag weinig tot geen reacties krijgen. De meeste mensen hebben immers al hun input gegeven in die andere topics. Probeer eerst de oudere topics te lezen. Daarna kun je alsnog een meer gedetailleerde vraag posten.
 
Je kan het beste informatie aanvragen bij heli holland. De meeste vliegers in NL komen hier vandaan.Schreiner eist een CPL/IR hef en heeft geen uren eis. Bristow heeft net een advertentie in de flight gezet en eist minimaal 500 uur voor co-piloten.
 
Ha allen, enorm bedankt voor de reactie.
Als leek is het niet erg makkelijk om aan de benodigde info te komen.
Jullie hebben me enorm op weg geholpen.

Dank Ivo
 
ik zou inderdaad even naar de open dag gaan van heliholland en lelykopters. daar krijg je genoeg informatie. ook kan je op die websites volgens mij informatie aanvragen. wees er wel van bewust dat het niet makkelijk zal worden om een baan te vinden later (dat werd mij tenminste verteld), omdat de meest heli-vacatures naar ex miltaire vliegers gaan.
wat ik je ook aan kan raden is om een proefvlucht ergens te doen. kost zo'n 200-250 euro en dan kan je ook zelf vliegen. ik kan je vertellen dat dat erg leuk is ;)

succes ermee in ieder geval!
 
Het is absoluut niet zo dat de meeste heli vacatures naar ex militaire vliegers gaan.
De afgelopen 15 jaar zijn er toch zeker zo'n 40 nieuwe vliegers bij Schreiner aangenomen en hiervan was er geen een ex luchtmacht/marine/politie. Ik schat dat zeker 70% bij Heliholland vandaan komt.De rest bestaat voornamelijk uit buitenlanders, vooral veel Engelsen.
Dus de verhalen dat de banen naar militaire vliegers gaan moet je zeker niet geloven, de ex militaire vliegers gaan bijna allemaal fixed wing en enkele naar de trauma heli.
 
schreiner

schreiner

Beste helivlieger...

Jij hebt je plaatsje al zo te zien... :)
Ik kom zelf bij heli holland vandaan.. en boor daar momenteel regelmatig in n 300 of 333 rond, jou wellicht bekend..

enkele vraagjes:

-wat ik jouw achtergrond? opleiding? Bristow/SChreiner... (dadelijk zit ik hier gewoon doodleuk tegen goofy aan te kletsen of zo)

hoe kwam je aan je uren?
-enneh wat schreiner betreft...ik kan er echt geen pijl op trekken!!!

tijdje terug schreven ze op kun site dat ze behoorlijk wat job's hadden voor F/O's op de dauphin/S76's in negeria.. maar schreven er tegelijkertijd met zulke koeieletters bij dat je 1000 uur rotary moest hebben 100 on type etc.. en nu staat er helemaal niks meer....

daarnaast staan er verschillende mensen bij ons die dik 500 uur hebben (waarvan een leuk aandeel turbine, resp. B206 bijvoorbeeld) en die al vele malen bij schreiner hebben aangeklopt.. maar nog steeds niks hebben gehoord, eentje heeft in december 2004 een brief gehad dat ie ergens in 2005 op gesprek mocht komen..)

Daarnaast begreep ik via via (chief pilot Bristow) dat ze daar ineens zoals jij zegt mensen nodig hebben met 500 uur? Moeten deze mensen hun Type-rating gaan lappen? en waar worden ze vandaan gehaald?

Hoe zit t in de Offshore industrie... hiehahelp!:)
graag jou vizie..

mzls! sjorske
 
Ik heb mijn opleiding bij Heli Holland gedaan en daarna kon ik gelukkig vrij snel naar Schreiner. Ik had mazzel en kwam met weinig uren binnen.
Dit hangt eigenlijk gewoon af van wanneer en hoeveel mensen ze nodig hebben.
De afgelopen jaren zijn er wel nieuwe FO's aangenomen maar dit waren voornamelijk oud schreiner fixed wing vliegers.
Ook zijn er nog enkele hoistoperators van de maasvlakte na hun vliegopleiding aangenomen.
Hierdoor dus helaas even wat minder mensen van heli holland.
Ik heb wel begrepen dat er nu weer nieuwe mensen aangenomen gaan worden. Er zijn 2 Duitse captains aangenomen en er wordt over 4 FO's gepraat.
Bij Bristow moet je 500 uur hebben omdat ze voor de Shell vliegen en deze stelt eisen aan de crew. Ik geloof 500 uur voor FO's en 3000 voor captains.
Dat je voor je type rating moet betalen lijkt me stug dat gebeurt echt nergens. Wel moet je meestal een training bond tekenen.
Er gaan geruchten dat er misschien een aantal mensen van Schreiner naar Bristow overstappen dus wie weet zijn er in de toekomst nog meer plaatsen bij Schreiner.
 
Opleiding bij heli holland gedaan?

Kben wel errug nieuwsgierig met wie ik t genoegen heb?
Porrenga? camphuis? van Bree? haha,

groetjes
 
Helivlieger...

Khoorde net dat 3 mensen van heli holland zijn aangenomen bij schreiner... HOPPA! hoeven uiteraard geen typerating te lappen... krijgen zelfs al salaris tijdens hun type-opleiding:D

groeten!

sjorske
 
Back
Top