Hypotheek NL

sheik

New member
Heb een gerucht opgepikt dat Nederlandse banken geen hypotheken meer verstrekken aan personen die geen inkomen in Euro hebben. Iemand met info?
 
Basic T, enige kans of je die BA vliegen mij kunt laten contacten? Ik dènk dat wij binnen twee jaar gaan commuten en ik wil dan ook liever een huis kopen..

Thanks!
 
Dankje voor de info Basic-T. Ik heb zelf ook contact gehad met de abn omtrent deze kwestie. Er is inderdaad internoverleg geweest met management en omdat het een kleine groep bevat, nemen ze dit voor lief (ingecalculeerde verlies) dat ze geen hypotheken meer kunnen verstrekken. Ze klonken niet erg enthousiast om dit besluit aan te vechten.

Wie heeft hier meer informatie over!? Wellicht zijn er andere banken die iets kunnen betekenen!
 
Hoe moeten we nu anders aan een hyphoteek komen? Er zal toch wel een bank zijn die dit kan aanbieden.
 
Volgens de credit directive vanuit brussel mogen de banken in nederland alleen maar inkomens die in euro's betaald worden nog maar accepteren om een hypotheek te verstrekken.

De wetgeving is pure bescherming van de banken als de koers van de vreemde valuta onderuitgaat tov euro tot een max van 20%. Dan heeft de hypotheeknemer het recht de euro hypotheek om te zetten in zijn locale currency en verliest de bank fors.

Ik vrees het ergste dat er geen banken zijn die een uitzondering willen maken voor onze groep. Als abn het al niet eens probeert, laat staan een ander!
 
MJS & Mark-One,

Excuses voor de late reactie.
BA vlieger in kwestie heeft momenteel een tijdelijk krediet gekregen maar is met de NL banken nog niets wijzer geworden en ook in de UK wordt er nog niet gereageerd op een verzoek om een £ hypotheek op een NL huis zolang men geen resident is in de UK...

Het is bizar dat een EU regel een kleine maar vaak kapitaal krachtige groep zo raakt.
 
@mark one.

The Mortgage Credit Directive, zegt het tegenovergestelde
Kijk maar bij art 9.
In the MCD staat letterlijk dat het mogelijk moet zijn voor iemand in de EU
Om met buitenlands inkomen een hypotheek af te sluiten in deze valuta!
Bvb: GBP inkomen=GBP hypotheek.
Maar refererend naar de regeling met de 20%
Mocht de valuta meer dan 20% zakken moet de bank een andere valuta aanbieden
En als voorbeeld de GBP is 28% gezakt is de bank verantwoordelijk voor die 8 %
Risico te groot voor de banken.
De NLse banken hebben makkelijke weggekomen door geen leningen tegeve
Duitsland en Italië zelfde probleem

Voor de duidelijkheid volgens de EU heb je er recht op
Dus je kan de banken voor het gerecht slepen!
Ik heb zelfs ergen op de website van d ING dat na de invoering van de mCD er juist met vreemde valuta leningen afgesloten kunnen worden

Ik ben nu met dit bijltje aan het hakken voor mijn vakbond,
Onze oplossing van GBP naar EUR salaris
 
Mark one

Nog een keer probleem ligt bij banken EU beschermt

1. Member States shall ensure that, where a credit agreement relates to a foreign currency loan, an appropriate regulatory framework is in place at the time the credit agreement is concluded to at least ensure that:
(a)
the consumer has a right to convert the credit agreement into an alternative currency under specified conditions; or
(b)
there are other arrangements in place to limit the exchange rate risk to which the consumer is exposed under the credit agreement.
2. The alternative currency referred to in point (a) of paragraph 1 shall be either:
(a)
the currency in which the consumer primarily receives income or holds assets from which the credit is to be repaid, as indicated at the time the most recent creditworthiness assessment in relation to the credit agreement was made; or
(b)
the currency of the Member State in which the consumer either was resident at the time the credit agreement was concluded or is currently resident.
 
....en hoe zou dat dan in z'n werk gaan?

Stel een UK piloot genaamd "A" , woonachtig in NL heeft hypotheek van € 500.000. Z'n salaris krijgt hij elke maand uitbetaald op een UK bankrekening in Engelse ponden en hij maakt periodiek salaris over naar zijn Nederlandse bank rekening....

Nu wil hij wegens devaluatie van de pond graag aanspraak maken op het omzetten van zijn hypotheek naar Engelse ponden. Wordt de hypotheek dan omgezet naar Engelse ponden tegen de huidige koers bij zijn huidige bank? Blijven de rente tarieven gehandhaafd of moeten die opnieuw onderhandeld worden? Met boete/zonder boete? Hypotheek rente aftrek? Hoe gaat dat dan in zn werk?

Ik denk dat het zeer interessant kan zijn om de hypotheek om te zetten maar ik denk dat dit nog niet veel gedaan is en het dus nare gevolgen kan hebben voor zaken als aflossing/hypotheekrente aftrek / vermogensbelasting/ etc.....totdat iemand het uiteraard een keer heeft geprobeerd :)

Ik heb zelf (niet piloot "A" overigens!) mijn bank in de UK gebeld en gevraagd of ik een hypotheek zou kunnen afsluiten op mijn woning in NL. De branch manager heeft overleg gepleegd met hoofdkantoor van de HSBC en die kwamen terug met....als u niet in de UK woonachtig bent dan zien wij geen mogelijkheid uw woning in NL te financieren. Ze zien het dan nl als vakantie woning in NL.
 
@basic-T, dank voor de info. Ben het compleet met je eens. Elke vlieger die in het buitenland zit en werkt voldoet aan alle eisen, vast dienstverband, bovengemiddeld inkomen en elke maand euro's die op een nl rekening gestort wordt! Eu op zijn kop!

@scumbag101,

dank voor de info. Ik heb voor een 2e maal met de ABN contact gehad vandaag. Hier een quote van de pilotendesk:

Hoofdlijnen uit de MCD zijn

- inkomen en arbeidscontract moet in Euro's zijn
- alleen inkomens in Euro's die afkomstig zijn uit een land binnen de EU zijn toegestaan
- indien het inkomen uit een EU land in andere valuta zou zijn, worden koers beschermingsmaatregelen van een andere valuta richting de Euro ook niet geaccepteerd.

Dit is nu de actuele situatie, een hypotheek aanvraag o.b.v. jouw gegevens indien, wordt door de fiatteur omschreven als een kansloze zaak.

Ik ben totaal niet blij met dit antwoord, aangezien deze accountmanager niet gemotiveerd is een lobby te starten voor iedereen die getroffen is.

Er is een nederlandse krediet verstrekker, http://www.expat-mortgages.nl/, neem daar eens contact mee. Ze hebben schijnt 2 dosiers lopen van expats die de helft van hun salaris in euro's krijgen uitbetaald door hun werkgever. Uitslag volgt nog. Voor mij helaas geen optie, mijn bedrijf houdt vast aan zijn eigen valuta.

Succes met het aanvechten van de banken om een hypotheek. Men houdt stellig vast aan de MCD en lobby-en gaat nog een hele lange tijd duren. Mocht er iemand nog nuttige informatie hebben hoor ik het graag.

M1
 
Waarom is de laatste post verwijderd?

Edit: Deze adviseur is betrouwbaar en heeft al meerdere airworkers waaronder mijzelf geholpen.
 
Last edited:
Ik heb op de "report" knop gedrukt. Hij was hier alleen reclame voor zich zelf aan het maken, zoder nuttige informatie te delen. Koop dan advertentieruimte bij Diana!
 
Er wordt een situatie aangekaart hier over het niet kunnen krijgen van een hypotheek voor Nederlanders met een niet Euro inkomen. Daar zijn nu wel mogelijkheden voor en daar kan dit forum evt voor gebruikt worden. Misschien dat een adviseur hier beter zelf advies kan geven dan dat het via via gaat. Volgens mij stond er ook dat een evt eerste gesprek vrijblijvend is. Ik heb de contact details en weet dat deze adviseur met banken hier over in contact is geweest en dat daar uiteindelijk wel een mogelijkheid voor is gecreëerd. Hij heeft al meerdere arworkers geholpen vandaar dat ik hem dit draadje lieten zien. PM me maar voor contact details voor degene die geïnteresseerd zijn.
 
Ik neem aan dat jij ook graag dit soort threads leest om een beetje iets op te steken van wat anderen weten. Zeker in het geval van werken in het buitenland zijn er een hoop dingen die iemand al eens heeft uitgezocht, waar anderen van kunnen profiteren. Een forum leeft ervan dat je niet alleen consumeert, maar ook af en toe eens wat bijdraagt.

Waarom niet hier schrijven met welke vraag ik naar mijn eigen hypotheekadviseur kan stappen? Of welke bank ik eens moet bellen?

Ik snap dat je je kennis de hypotheekadviseur een dienst wou bewijzen door hem een tip te geven waar hij nog meer klanten kan vinden. Maar de andere deelnemers van het forum zijn hiervan niets wijzer geworden. Zoals gezegd, reclame maken gaat hier via Diana.
 
Ik hoor anders graag of er iemand bereidwillig is of niet. Het is nog "work in progress" maar ben in gesprek met een Zwitserse bank.
 
Ik hoor anders graag of er iemand bereidwillig is of niet. Het is nog "work in progress" maar ben in gesprek met een Zwitserse bank.



Mmm, ik geef je weinig kans daar de Zwitserse banken tegenwoordig alleen hypotheken verstrekken voor projecten in eigen land of aangrenzende landen. Vroeger was dat anders, veel mensen met een Poolse achtergrond kochten een huis in Polen in CHF bij een Zwitserse bank (met name de Credit Agricole in CH). Die mensen zijn waarschijnlijk nu failliet. En daarom zijn er sinds de "crisis" deze hypotheken niet meer te krijgen.

Maar hou ons op de hoogte.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Onlangs een gesprekje gehad met een adviseur. Britse Ponden zijn geen probleem, wel wordt er 10% van je salaris afgehaald voor het bepalen van je maximale hypotheek. Succes.
 
Back
Top