Hypotheek met buitenlands inkomen

JC, je gelooft me niet he, ik heb het net hierboven uitgelegd, althans zoals de zaken staan voor het gros van de Nederlandse easyPiloten :biertje:


Nogmaals de vraag aan jou, omdat alle extra info welkom is, ziet de belastingdienst jou als een werknemer van een vliegtuigmaatschappij of als iets anders (zelfstandige ondernemer via Brookfield of iets dergelijks)?
 
Maar woon je in nl? Zo ja, wat vind de nl bdienst ervan?

Weer wat geleerd, tnx.

Ja, woon in NL. Wat de belastingdienst ervan vind? Wat zullen ze ervan vinden? Mijn inkomen wordt in DL belast, dus daar valt weinig aan te doen voor ze. Binnen de EU is dubbel belasten verboden...
 
Voorbeeld: collega woont in DLD (want is duitser). FR contract (geen BRK), betaalt dus via FR belasting in URL. omdat hij daar niet woont kan hij dit terugvragen, en betaalt in DLD.

Zelfde verhaal geldt voor nederlandse collega's. Afhankelijk van situatie (oa hypo aftrek) is belasting betalen in IRL goedkoper, of in NL.

Ik ben zelf idd BRK. dat helpt wel omdat er geen belasting ingehouden wordt. Aan de andere kant gelden dezelfde verdragen dus zou het niet uit moeten maken.

4x normaal, 4,5 met hoger inkomen (2*modaal). (2 jaar geleden)
 
Groot verschil is vaak de verdragen. Je haalt italie aan. Het kan zijn dat uk-it verdrag anders is dan uk-nl of nl-it, dat maakt het zo leuk voor accountants...

Bottom line is dat iedere situatie anders is en dat je een professioneel advies nodig hebt. En dan nog heb ik gemerkt dat de ene accountent interpreteerd dat iets mag, waar een ander vindt van niet...
 
Voorbeeld: collega woont in DLD (want is duitser). FR contract (geen BRK), betaalt dus via FR belasting in URL. omdat hij daar niet woont kan hij dit terugvragen, en betaalt in DLD.

Dat geldt zo in IRL, maar helaas niet in DL.

Zoals je al zegt, dat kun je het beste door een deskundige (en dat zijn maar weinig accountants, als het op grensoverschrijdend wonen&werken aankomt) laten uitzoeken.

Mijn ervaring is helaas wel dat 'de accountant die zegt dat dat wel kan' het vaak bij het verkeerde eind heeft en je hier na 4 jaar achterkomt, als de belastingdienst z'n geld terug komt vorderen. Better safe then sorry.
 
Zoals 49015 al zegt, dat is een klein deel van het verhaal.

Ik werk in DL (En vele met mij) en hier is wereldinkomen voor luchtvaartpersoneel uitgesloten: Werken in DL is loonbelasting betalen in DL. Inkomsten op vermogen weer niet, dat mag ik weer in NL belasten.

Klopt, ken ook mensen in een Duitse FR base, zowel FR als BRK en die mogen alle achterstallige belastingen sinds 2007 voldoen in Duitsland nu. Aardige rekeningen heb ik gehoord. Maakt niet uit welke nationaliteit of waar ze effectief wonen. Gewerkt in DL=afrekenen in DL. Loopt nog een rechtszaak over (in BRE) als ik me niet vergis om er nog iets aan te doen.
 
Hoi Tom,

Dat klopt. Wij als easyJet medewerkers zitten in dezelfde problemen. Echter….
1) De dual tax treathy tussen de UK en DLD is pas vorig jaar getekend.
2) RYR heeft ook nationale vluchten in DLD gemaakt.

Het is aan het betreffende FA en FA medewerker of je wel of niet moet werken. Maw 1 grote loterij. Ik en vliegers die binnen hetzelfde FA wel of geen belastingen hoeven terug te betalen, een verschil van €90000.

In principe geldt het volgende (tenzij anders afgesproken in een nieuw dual tax treathy) dat maar 1 land mag heffen, ongeacht hoeveel belasting er uiteindelijk betaald is. Daarnaast wordt het geheel zeer ondoorzichtig ivm belasting vrije sommen, tax free allowances, aftrek van koste, werken buiten je base/land etc etc etc.
 
Groot verschil is vaak de verdragen. Je haalt italie aan. Het kan zijn dat uk-it verdrag anders is dan uk-nl of nl-it, dat maakt het zo leuk voor accountants...

Houd er trouwens ook rekening mee dat deze verdragen, zeker de wat oudere, niet zijn gemaakt voor jullie situatie. Die verdragen zijn opgesteld met in gedachte de situatie dat iemand voor kortere tijd (i.e. een paar maanden) in het buitenland te werk wordt gesteld.

Slechts een beperkt deel van de belastingverdragen is opgesteld met in het achterhoofd de situatie van echte grenswerkers, zoals je die aan de grens van Nederland en Duitsland of Nederland en Belgie ziet. In dat soort grens-werker-verdragen zie je vaak trouwens ook nog een limitering staan in de afstand tot aan de grens, waar je mag wonen en werken. (Tenminste nogmaals in de oudere verdragen.)

Zelfs als je echt binnen die verdragen valt, is e.a. al ontzettend complex en is het in bepaalde gevallen al erg verstandig om van te voren advies aan de belastingdienst te vragen. Jullie vallen (zeker als het gaat om de oudere verdragen) eigenlijk buiten de boot. In principe zou je belasting moeten betalen in het land, waar je je werkzaamheden verricht.

Hmm, lekker dan, vluchtje van Amsterdam naar Barcelona en dan moet je belasting betalen over je NL inkomsten in NL, over je BE inkomsten in BE, over je FR inkomsten in FR en over je Spaanse inkomsten in ESP. Vier aangiften voor een enkele vlucht... Dat wordt een beetje te gek :) Zelfs voor de bureaucraten in Europa. :biertje:

Maar goed, het is soms wel handig om je te realiseren dat jullie niet bepaald de doelgroep van dit soort verdragen zijn.
 
Back
Top