hoor eens

HansLab

New member
Zoals zoveel mannelijke piloten op leeftijd (bj 1961) heb ik mijn leven vergemakkelijkt met hoortoestellen: een zegen (ook en vooral voor mijn omgeving).
Vliegen met een headset op geeft echter een luide en constante PIEEEEEEP. Hetzelfde effect krijg je als je je hand voor je oor houdt. Maar dan gedurende de gehele vluchtduur.
De toestellen uit doen kan natuurlijk, maar dan verlies ik een frequentieo f wat - en daar zijn die dingen nou juist voor.
De audicien vindt 'het een interessant probleem' maar heeft nog geen oplossing.
Kan het forum daar iets over zeggen?
 
Het interessante probleem is logisch verklaarbaar: het hoortoestel is eigenlijk een soort microfoon versterker en luidspreker. Wat zich voordoet als je je hand voor je oor houdt is eigenlijk het zelfde als een microfoon naast een speaker houden, het opgenomen geluid wordt versterkt afgespeeld, wat weer wordt opgenomen en versterkt en zo verder. Resumé; irritante piep. Zelfde gebeurt logischerwijs wanneer je een koptelefoon op zet.

Gebruik je een gesloten koptelefoon? Misschien dat een 'open' koptelefoon helpt omdat die minder afsluit.
Gesloten; sluit heel het oor af, dus zal het effect in theorie erger maken, open werkt dmv actieve noise cancelling, maar sluit van zichzelf het geluid niet goed uit. Dus; in theorie zou die ook het geluid in mindere maten binnen opsluiten waardoor het piep-effect mogelijk verminderd wordt.
(google voor meer info eens; "open vs closed headphones")

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit zou in theorie mogelijk kunnen werken.
 
Hans, volgens mij is dit het Larsen effect oftwel een Audio feedback loop.
Heb je dit met een passieve headset of met een active noise reduction (ANR)?
Als het een van de twee is probeer dan een de andere soort?
Heb je dit met alle modellen headset?
Het kan aan de vorm van de oorschelp van je headset liggen.
Een andere vorm kan de feedback verminderen.
Een andere oplossing is misschien de earbud headset zoals de Faro of de Clarity Aloft:
 

Attachments

  • 42147513-EA7B-4E34-842D-5F2B7EAFBE80.jpeg
    42147513-EA7B-4E34-842D-5F2B7EAFBE80.jpeg
    105.9 KB · Views: 1
Zoals zoveel mannelijke piloten op leeftijd (bj 1961) heb ik mijn leven vergemakkelijkt met hoortoestellen: een zegen (ook en vooral voor mijn omgeving).
Vliegen met een headset op geeft echter een luide en constante PIEEEEEEP. Hetzelfde effect krijg je als je je hand voor je oor houdt. Maar dan gedurende de gehele vluchtduur.
Hm, zelfde bouwjaar, zelfde probleem.

Toen ik die toestellen kocht zat er ook een irritante piep in als ik met mijn hand in de buurt van mijn oor kwam of als ik in de auto achterom keek waardoor mijn oor vlakbij de hoofdsteun kwam. Heeft iets met rondzingen en staande golven te maken.

Het goede nieuws is dat het altijd exact dezelfde frequentie is. De audicien kan die frequentie uitzetten, waardoor de piep weg is. Omdat het maar een heel smalle frequentie is heb je daar verder geen last van bij het horen. Moet je met je headset naar de audicien zodat die het probleem zelf kan constateren en de juiste frequentie eruit kan halen.
 
update: bij de audicien die frequentie laten blokkeren. Dat ging niet zo makkelijk als hier werd gedacht (maar dat is vaak in de vliegerij) en het is ook niet perfect - maar een heel stuk beter. Dank voor die suggestie. Het verbaast me echt dat ik dit probleem niet veel meer hoor. Enfin.
 
Mijn moeder had het ook, tijdens de intro vlucht op Teuge. Wel nog een bouwjaartje of 15 eerder ;)

Als noodoplossing heeft ze haar hoorapparaatjes uitgezet en de headset wat harder. Nog altijd niet geweldig verstaanbaar, maar in elk geval piepvrij.

Puur theoretisch bezien vind ik het niet meer dan logisch, dat headset en hoorapparaat elkaar gaan tegenwerken en de boel gaat rondzingen.

De actieve headset probeert omgevingsgeluid te compenseren, het hoorapparaat probeert geluid te versterken. Beide hebben een microfoon en een luidspreker aan boord die op elkaar kunnen inwerken. En de headset 'cups' dienen als resonantiekamer voor dat geheel. Die zal waarschijnlijk de frequentie bepalen?

De ideale oplossing zou zijn om maar één versterkte geluidsbron te gebruiken, namelijk je headset, en die op de juiste frequenties te compenseren voor je gehoorverlies. Een zonnebril op sterkte zegmaar, maar dan voor je oren. Helaas zal die functie wel niet in de gemiddelde radio zitten. Gat in de markt? Hoeft helemaal niet duur te zijn, met een simpel DSP chippie.
 
Puur theoretisch bezien vind ik het niet meer dan logisch, dat headset en hoorapparaat elkaar gaan tegenwerken en de boel gaat rondzingen.
Het is geen rondzingen. De ene microfoon zit buiten de headset en de andere erbinnen, dus rondzingen krijg je niet zo gauw voor elkaar. Het zijn staande golven als je de microfoon en luidspreker op exact een geheel aantal golflengtes van elkaar hebt gepositioneerd, meestal via een weerkaatsende wand. Gebeurt dus ook als je je hoofd vlak bij een muur of de hoofdsteun van je autostoel houdt. En het is altijd dezelfde frequentie, in tegenstelling tot rondzingen.
 
Even een vraag:
Ik ben bouwjaar 56, maar kom nog steeds zonder problemen door de 2 jaarlijkse audio test tijdens de flight medical Clas 1.
Als je een hoortoestel nodig hebt om goed te kunnen luisteren, kom je dan nog steeds in aanmerking voor een Clas 1 medical certificate ?
 
Back
Top