Holland Exel maakt doorstart

@19 off 77

De contracten met de TO's waren/zijn op dit moment wel degelijk winstgevend. Je hebt gelijk door te stellen dat de contracten die je vriend CvD afgesloten had niet winstgevend waren. Dit is derhalve ook de grootste verliespost geworden bij HXL. M.a.w. de huidige schulden zijn een direct resultaat van de contracten van AH.

Het is een beetje Naïef van je om te denken dat HXL nog steeds onder die condities vliegt. Ieder seizoen wordt er opnieuw onderhandeld.

De TO's waren ook zeer te spreken over het servicelevel van HXL, dit in tegestelling tot alle negatieve berichten die hier gepost worden. De OTP was niet altijd om over naar huis te schrijven maar was de laatste tijd een stuk beter.

Ook is de weerzin van TUI ten opzichte van MAC duidelijk geworden. En begrijpelijk. Ik zou bij het kopen van een auto ook niet willen kiezen uit VW!

Ik ben er nog niet achter of TUI ook ExelTechnics heeft overgenomen. Lijkt me op zich essentiëel.
 
Ook voor de 'oer-exellers' wordt het met de dag moeilijker....

KLM heeft vanmiddag bekend gemaakt met ingang van maandag de EIN-LHR routes over te nemen van Air Exel. Over de lijnen naar CDG en HAM wordt nog gesproken (bron KLM en EA). Dat betekent vrijwel zeker het einde van het routenetwerk van Air Exel omdat bijvoorbeeld de LHR en CDG-lijnen in ieder geval nog aardig bezet waren in tegenstelling tot de 'nieuwe' exel-lijnen in Frankrijk en Italië.

Laten we hopen dat er ook voor Air Exel een weldoener komt ondanks dat dit misschien wel heel erg 'wishfull thinking' zal zijn.

:(
 
hahahahahahaha die Steven... geeft ie eerst geld weg aan een lening waar hij denkt iets voor terug te krijgen. Gaat wel tegen ze gevoel in maar hij wil niet teveel gezicht verlies lijden in Duitsland dus ok het moet maar. Laat TC hem net zo vallen als de gemiddelde vlieger door de vlieger hahahahahahahaha :D:D:D

Kom op Steven borst naar voren, geen probleem nu alleen nog maar twee keer zoveel stoelen te vullen in je "eigen" kisten! :eek:

Zie het als een co-piloot die net een lening heeft afgesloten om bij Exel te vliegen en nu door het gebeuren dus alles kwijt is... Steven leeft met je mee hij kent het gevoel nu ook hahahahahahahahaha :D:D:D:D

Ik zie de ironie hier wel van in

:grijns:
 
@Bongile
Voorzover ik begrepen heb bestond het voorfinancieren uit het eerder betalen van de contractuele verplichtingen. Dat contract ligt er dus ik ben echt benieuwd hoe dat in elkaar steekt
Wanneer TC betaald op de (voor)afgesproken data is HXL ook failliet.
Of de contracten éénzijdig kunnen worden opgezegd zonder boete of id. weet ik niet, lijkt me sterk. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat elke charter mij. afhankelijk zou zijn van de grillen van een TO. Ik denk niet dat een HV en zeker geen MP daarin mee zouden gaan. De laatste zou zich dan, naar mijn mening, zich puur richten op cargo.
 
observer said:
Kom op Steven borst naar voren, geen probleem nu alleen nog maar twee keer zoveel stoelen te vullen in je "eigen" kisten!

Kunnen jullie nu echt niets beters verzinnen?
 
Een TO sluit een contract met een luchtvaartmaatschappij,HXL.
HXL is contractueel verplicht te vliegen en de TO is verplicht vakantiegangers te leveren.
HXL zet materiaal en mensen in. Dat kost geld.
Die afspraak geldt voor, laten we zeggen, een jaar. Een jaar lang materiaal, vliegtuigen, en mensen inzetten op vooraf afgesproken tijden.Kosten, fuel en salarissen.
Nu zegt de TO op een moment dat haar toevallig goed uitkomt,.......tegen HXL "nou doei, ik ga naar een ander"

Jongens, je kan me veel wijsmaken maar als de TO doei zegt dan moet hij/zij dokken. Als de een een plicht heeft, dan heeft de ander dat ook.
Een contract opzeggen kan altijd. Maar of dat kan zonder schadeloosstelling? Echt niet.

Wie,.... wie weet hoe het zit? @ kroket?
 
@kroket, ik ben wel onder de indruk van je voorspellingen en de uitkomsten. Ga je morgen weer fietsen?

PS kan je dan gelijk even luisteren of ik mijn volgende profcheck haal?
 
Mwaa, iets teveel eer voor Mr. Ed. Als er om 0900 een personeelsmeeting is en meneer post om 0946 meteen wat daar besproken is, kun je hem hooguit verwijten een beetje te pochen!
Scoort natuurlijk wel en ik moet zeggen dat hij het leuk brengt!
 
Over contracten opzeggen, indien aan een bedrijf surseance van betaling is toegekend en er dus een risico is dat de produktie stil komt te vallen, dan kan er volgens mij idd een contract eenzijdig door de klant worden opgezegd, zonder verdere consequenties.
 
I don't buy it

I don't buy it

Local said:
@19 off 77

De contracten met de TO's waren/zijn op dit moment wel degelijk winstgevend. Je hebt gelijk door te stellen dat de contracten die je vriend CvD afgesloten had niet winstgevend waren. Dit is derhalve ook de grootste verliespost geworden bij HXL. M.a.w. de huidige schulden zijn een direct resultaat van de contracten van AH.

Het is een beetje Naïef van je om te denken dat HXL nog steeds onder die condities vliegt. Ieder seizoen wordt er opnieuw onderhandeld.

I guess we agree to disagree - we'll find out soon enough if I'm wrong in my assessment.

Where does your information come from?
 
Je kent me 19. Geloof me.

Ik heb hier en daar wat connecties. Ik weet 100% zeker dat de huidige contracten met de huidige brandstofprijzen licht winstgevend zijn. HXL heeft een hoop geinvesteerd om de TO's te behagen, TUI beloont dat nu.

De contracten die HXL uit moest voeren na de overname van AH hebben voor het grootste verlies gezorgd. De huidige wintercontracten zijn in de zomer van 2004 gesloten. De zomercontracten zijn twee à drie maanden geleden gesloten.
De stoelprijs is inderdaad een stuk lager dan die van MAC maar dat betekent nog niet dat ze niet winstgevend zijn.


Dit is voor de TO's ook een kans geweest om de boel te laten knallen. Dit hebben ze niet gedaan, sterker, ze hebben de contracten uitgebreid. Dat TC HXL nu laat vallen getuigd niet van loyaliteit. Maar goed hierdoor ligt de weg nu open voor een zelfstandig TUINL Airlines.
Het wordt in ieder geval weer een hete zomer.

Zie ook persbericht bij TUI NL

http://www.tuinederland.nl/Pers/Persberichten/feb0405voortzetten.html
 
@Bongile
Snap het nou, er is al voor gefinancierd door één of meerdere TO's. Wanneer zij pas weer op de eerst volgende contractuele datum gaan betalen (die ligt door het voor-financieren al maanden vooruit) is HXL al maanden failliet. Het is niet anders.
EdV en cs. willen/kunnen er geen piek meer in stoppen. Dat betekent geen inkomsten meer, die hebben ze al eerder uitgegeven (stoelprijzen bijv.).
Ik denk alleen niet zoals 76-er zei dat het een sloot met geld gaat kosten. Bijna elke TO heeft een overkoepelende organisatie boven zich staan, dus ook goedkopere kisten for the time being. Daarbij zijn er ook buiten Nederland nog genoeg kisten die direct klaar zijn om te vliegen, en graag zelfs!

Edit:
@Local
HXL moet wel eerst de adem hebben om door te kunnen gaan, zonder financiële injectie gaan ze dat niet redden. Kan hooguit uitstel zijn.
 
HARM P.

HARM P.

Zeg local, met al die connecties weet je zeker ook wel dat die Harm P. een loose cannon is. Wat er ook gaat gebeuren bij Exel, het is zo weer naar de kloten met hem aan het roer! De duitse eigenaren van de Db airbussen zijn het kantoor min of meer uitgevlucht toen Harm volledig door het lint ging!!!(gooi en smijtwerk...) De volgende dag zijn de airbussen hals over kop verplaatst naar het buitenland. (hij dacht zeker dat ie nog in de horeca zat!)
 
J.R. said:

Ik denk alleen niet zoals 76-er zei dat het een sloot met geld gaat kosten. Bijna elke TO heeft een overkoepelende organisatie boven zich staan, dus ook goedkopere kisten for the time being. Daarbij zijn er ook buiten Nederland nog genoeg kisten die direct klaar zijn om te vliegen, en graag zelfs!

1. Dat van die goedkopere kisten geloof ik niet. Als dat zo was geweest waren er al jaren geleden Nederlandse airlines van TUI en TC begonnen. Vooral TUI staat in de reiswereld bekend als een 'vertical integrator', ofwel een bedrijf dat het liefst alles in eigen beheer doet. Rara waarom hier niet: de Nederlandse clubs zijn goedkoper dan de HapagLloyds, Corsairs en Brittania's.

2. De komende 54 dagen is er nog capaciteit te over, daarna begint het zomerseizoen. Normaliter zijn de meeste vliegcontracten voor de zomer nu wel in kannen en kruiken. Als ik de Belgische teletekst mag geloven vliegt Cook vanaf vandaag al met Condor en een Portugese maatschappij vanaf Brussel. Volgens de Belgen is BXL al grounded. Nu nog ergens anders stoelen inslaan voor de zomer wordt erg duur, ik kan me niet voorstellen dat Condor vanaf april zomaar nog ergens een 767 heeft staan die toch stond te nixen.
 
http://www.curatoren.nl/fo/

Prins terug als topman van belaagde Exel Groep · terug

04-02-2005 · print deze pagina

Van onze verslaggever Harry van Gelder

AMSTERDAM - De van afpersing verdachte Harm Prins is teruggekeerd aan de top van de Exel Aviation Group (EAG). Intussen veilt de Belastingdienst de ene na de andere inboedel van de dochters van Exel, maar de luchtvaartmaatschappij koopt ze zelf weer op.

Aan Holland Exel, de charterpoot van de Exel Aviation Group, is donderdag uitstel van betaling verleend. Dat heeft Prins bevestigd.
--------

Ze kopen de inboedel gewoon weer terug. Dan vraag ik me af met welk geld??
 
kostprijs

kostprijs

was het niet zo dat HXL beneden de kostprijs vloog??
het schijnt dat ze daarvan in andere handelsmarkten ook last van hebben.....

pijnenburg ontbijt koek heeft een rechtzaak gewonnen van appiehijn. Appiehijn verkocht deze koek onder de kostprijs van dit produkt. de andere supermarkten moesten dus volgen, maar deden dit niet. en namen gewoon geen koek meer af. Pijenburg zat met de gebakken peren(omzet daling) en bedankt appiehijn!!! maar heeft nu afgedwongen bij de rechter dat appiehijn deze koek niet mag verkopen.

waar heb ik dit meer gezien ; onder de kostprijs gaan zitten..........

what a wonderfull world!
 
Volgens mij ben je appels en konijnen met elkaar aan het vergelijken. Een paar artikelen binnen zo'n groot assortiment levert geen miljoenenverlies op. Alle artikelen binnen je assortiment onder de kostprijs verkopen levert wel miljoenenverlies op. Dat is een essentieel verschil. De ontbijtkoek is een van de lokkertjes. De stoelprijzen van TUI zijn de eerste trekjes van suicidale neigingen.
 
voor degene die nog geintresseerd zijn in deze soap...vandaag een stuk in het FD
waar heb ik het eerder gehoord?? 1977 had het al gezegd...

'Luchtvaart is geen vastgoed'
De Vlieger, Prins en Sandmann van vliegmaatschappij Holland Exel schoten tekort
Gerben van der Marel

Amsterdam

Serieuze ambities zijn er in overvloed als luchtvaartbedrijf Holland Exel in 2003 het noodlijdende Air Holland koopt. Ondernemers Erik de Vlieger, Niek Sandmann en Harm Prins willen van hun bedrijf 'na KLM de tweede vliegmaatschappij van Nederland maken'.

Maar het drietal dat vooral ervaring heeft met vastgoed gaat hierbij niet echt serieus te werk, zo valt te lezen in het enquêterapport over de deconfiture van de luchtvaartmaatschappij dat is aangeboden aan de Ondernemingskamer.

Volgens de onderzoekers Peter Beerepoot en Anthonie Driessen wordt het bedrijf geleid 'als een onroerendgoedproject: verwerven, in de steigers zetten, opknappen en doorverkopen. Voor het leiden van een luchtvaartonderneming zijn andere managementtechnieken vereist', aldus het rapport.

Bij Holland Exel is ook de administratieve organisatie zwak. Een kerstboom aan bv's wordt 'onvoldoende uit elkaar gehouden'. Tijdens de getuigenverhoren kan niemand een organogram op papier reproduceren. Strategie en doelstelling van het bedrijf zitten 'in de hoofden van Prins en De Vlieger'.

Helemaal onervaren in de luchtvaart is het drietal niet. Sandmann woont op Bonaire en exploiteert daar een luchtvaartonderneming. Maar hij is niet erg nauw betrokken bij Holland Exel. Hij beweert zelfs dat hij tot januari 2005 niet weet dat hij middelijk aandeelhouder is. Dat hoort hij naar eigen zeggen pas als De Vlieger hem om geld vraagt voor reddingsoperatie.

De Vlieger heeft bij de doorstart van Air Holland al wat luchtvaartbelangen in de Exel Aviation Groep, die vooral op korte afstanden vliegt. Zijn rechterhand Harm Prins is directeur van de verzameling luchtvaartbelangen van Prins, Sandmann en De Vlieger, waartoe Holland Exel en Air Exel horen.

Prins is ondanks ervaring in de luchtvaart volgens de onderzoekers 'niet voldoende gekwalificeerd'. Zijn ondergeschikten ook niet. Van de managers die van Air Holland overkomen heeft 'geen van allen ervaring in de luchtvaart'.

Al meteen heeft Holland Exel te weinig geld. Een vooruitbetaling van euro 4 mln van reisorganisaties TUI en Thomas Cook die gebruikmaken van Holland Exel is al op voordat de chartermaatschappij in de lucht is. Toch willen TUI en Thomas Cook dat hun reeds geboekte reizen worden uitgevoerd.

Achter De Vlieger staat het vermogende Imca Vastgoed. 'Zonder Imca zouden TUI en Thomas Cook nooit in zee gegaan zijn met Holland Exel', aldus de onderzoekers. De Vlieger zelf noemt Imca 'de bank die Holland Exel financiert'. Maar in werkelijkheid houdt Imca zich afzijdig. 'De benodigde fondsen worden pas ter beschikking gesteld als de nood hoog is en het ene gat binnen de Exel Aviation Groep niet meer met het andere gat kon worden gedekt', staat in het rapport. Juridisch hebben Imca en Sandmann overigens niet de verplichting om bij te springen. Wel stort Imca iets bij en worden er garanties afgegeven.

Holland Exel kan van start als de Inspectie Luchtvaart van Verkeer en Waterstaat (IVW) oordeelt dat het bedrijf zonder verdere inkomsten prima drie maanden kan opereren. In hun drang om concurrentie toe te laten wordt de levensvatbaarheid van Holland Exel onvoldoende gecontroleerd. Het IVW verleent vergunningen op basis van 'onvolledige en onjuiste' voorlichting: prognoses over 2004 en 2005. Deze worden vergezeld van een verklaring van accountant Deloitte die een voorbehoud maakt: de balansposities zijn te hoog opgegeven. Overigens is dat meteen de laatste klus die Deloitte doet voor Holland Exel.

Holland Exel gaat verder zonder accountant. Het op tijd opmaken van jaarrekeningen bij de aparte vennootschappen schiet erbij in. Er ontstaan achterstanden in de administratie en in de boekhouding. Er is geen maandelijkse balans, geen overzicht van de brandstofposities en er zijn geen goede debiteuren- en crediteurenlijsten.

Gevolg is dat de ondernemingsleiding geen zicht heeft op de financiële positie. Sandmann verklaart dat Prins eind 2004 niet kan zeggen hoe groot de tekorten zijn. Schattingen varieren van euro 4 mln tot euro 10 mln. Andere gehoorde personen verklaren dat De Vlieger zijn ogen sluit voor de problemen.

Het bedrijf komt in grotere problemen als in december 2004 Prins en iets later De Vlieger worden gearresteerd wegens fraude en afpersing in een zaak die losstaat van de vliegmaatschappij.

Prins en De Vlieger beweren dat de onderneming niet ten onder was gegaan als justitie ze met rust had gelaten. De onderzoekers betwijfelen dat. Tegelijkertijd stellen ze vast dat ABN Amro De Vlieger in de tang heeft. De bank financiert vastgoedtransacties van Imca en verbiedt het bedrijf om nog iets te doen voor voor Holland Exel op straffe van het intrekken van alle aan Imca verleende kredieten. Ook Sandmann hengelt naar een krediet. Hij vangt bot bij ABN Amro-dochter Bouwfonds, al biedt hij onroerend goed als onderpand.

De reddingspoging mislukt. Surseance is onvermijdelijk. De luchtvaartavonturen van De Vlieger, Sandmann en Prins duurden al met al niet eens anderhalf jaar.

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
 
Back
Top