Holland Exel maakt doorstart

Vliegreizen duizenden aan zijden draadje

Vliegreizen duizenden aan zijden draadje

EXEL-IMPERIUM BROKKELT AF

door Arnold Burlage


SCHIPHOL, vrijdag

Het Exel-vliegimperium van zakenman Erik de Vlieger is gisteren opnieuw verder naar de afgrond gegleden. Vliegreizen van honderdduizenden vakantiegangers met die maatschappij zijn daarmee onzeker geworden.

De Exel Aviation Group kreeg gisteren van de rechtbank in Amsterdam uitstel van betaling. Inmiddels zijn voor de complexe surseancezaak twee bewindvoerders aangesteld, mr. Wouter Jongepier en mr. Jacques Knol van advocatenkantoor Boekel de Nerée.

De na zijn arrestatie enkele weken geleden opgestapte algemeen directeur van de Exel groep, Harm Prins, is gisteren weer aangesteld in die functie. Hij toonde zich optimistisch over een doorstart. „We hebben een investeerder die dat mogelijk wil maken”, zei hij.

Koortsachtig

De reisorganisaties TUI Nederland en Thomas Cook, die hun passagiers vanwege de lage prijzen hebben ondergebracht bij één van de Exel-maatschappijen zoeken koortsachtig naar een oplossing. De vluchten en de salarissen van het Exel-personeel zijn voorlopig alleen nog voor februari gegarandeerd.

In de reiswereld stond gisteravond al wel vast dat na alle vliegellende en onzekerheid veel passagiers worden ondergebracht bij andere maatschappijen, onder meer Martinair voor de verre afstanden.


Holland Exel, Belgium Exel en Dutch Caribean Exel voeren vanuit ons land onder meer de vluchten uit voor reisorganisaties als Holland International, Kras Reizen, Arke en Neckermann naar onder meer Brazilië, Curaçao, Sri Lanka, India en Mexico.

Eén van de mogelijkheden die we nagaan is om de vliegoperaties van Exel onder de vlag van TUI Nederland voort te zetten”, zei Steven van der Heijden, algemeen directeur van TUI. Hij is de enige touroperator die gisteren blijk gaf wel vertrouwen te hebben in een goede afloop.

Topman Gerard Helming van Thomas Cook, de op één na grootste reisorganisatie in ons land, ziet vooral de tijdelijke rust als heil van de uitstel van betaling. „We hebben nu adem om naar een structurele oplossing te zoeken omdat de komende weken de vluchten zijn gegarandeerd. Een besluit valt eerder binnen dagen dan weken”, zei hij. Het ANVR, de belangenorganisatie van reisondernemingen, vindt dat er wettelijke maatregelen moeten komen om consumenten te beschermen bij faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. De Consumentenbond pleit voor strenger toezicht op zulke ondernemingen. De overheid onderzoekt nu wel of de vliegvergunning van Exel moet worden ingetrokken.
 
Consider the source

Consider the source

As far I've been able to determine there is only one source for all the talk of a new investor for Holland Exel.

Harm Prins

I wouldn't trust him to give me the time of day!

From Luchtvaartnieuws.nl

Het management roept de Exel-medewerkers op de onderneming in vol bedrijf te houden, om EAG in een positief daglicht te stellen voor potentiële investeerders en de touroperators. "Alleen dan is ons bedrijf in beeld. En ook positief in beeld. Vanaf het moment dat onze operatie stil komt te vallen, zijn wij niet meer in beeld voor onze touroperators alsmede potentiële investeerders", zo wordt geschreven. Er wordt aan toe gevoegd dat het management alles in het werk stelt om de achterstallige salarisbetaling zo snel mogelijk in orde te maken.

In other words you expect your employees to work for free while you try and sort out the mess you created in the first place. And as usual you make no guarantees - the whole thing could still go under!

You're a real class act Harm :mad: :mad:
 
investeerder

investeerder

In november hadden ze bij DBR ook een investeerder gevonden :

Exel aviation Group van EdV met als CEO HP.

En waar staat DBR nu????

Ik denk dat de heren van de TO's bij hun hoofdkantoren in Duitsland en GB nu mogen gaan uitleggen hoe het mogelijk is dat ze de onzekerheid voor het komende seizoen zover heb kunnen laten komen door hun kontraktjes bij EaG onder te brengen.
 
Ik denk dat de heren van de TO's bij hun hoofdkantoren in Duitsland en GB nu mogen gaan uitleggen hoe het mogelijk is dat ze de onzekerheid voor het komende seizoen zover heb kunnen laten komen door hun kontraktjes bij EaG onder te brengen.
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Ze brengen, wanneer EAG zou bezijken, zoveel mogelijk onder bij MP en HV. Ze wetleasen misschien een paar vluchten, spelen dan waarschijnlijk break even, maar hebben hieraan voorafgaand wel hun zakken gevuld. Kortom, een ingecalculeerd risico! Misschien dat de tijdsduur wat is tegengevallen.
 
Bron:planet.nl 04.02.2005

Thomas Cook

De touroperator Thomas Cook heeft de samenwerking met de Exel-groep van zakenman Erik de Vlieger verbroken. Dat heeft de reisorganisatie vrijdag bekendgemaakt. Thomas Cook heeft geen vertrouwen meer in de luchtvaartgroep.

De luchtvaartmaatschappij Holland Exel, onderdeel van de Exel-groep, voerde tot voor kort vluchten uit voor Thomas Cook naar verre bestemmingen als Mexico, Sri Lanka, de Domincaanse Republiek en Brazilië. Holland Exel verkeert sinds donderdag echter in surseance en zit in zware financiële nood.

Om de klanten van Thomas Cook, ook bekend van Neckermann, niet de dupe te laten worden van de problemen bij het bedrijf, wil de touroperator op andere maatschappijen overstappen. Martinair heeft al een verzoek binnengekregen, zei een woordvoerder van deze vervoerder. ,,We gaan helpen waar dat mogelijk is. Het is lastig omdat onze vluchten vol zitten.''

--------------------------

Kan iemand mij vertellen hoe groot het aandeel Thomas Cook is binnen Holland Exel? Groter dan Tui?
 
De vraag is natuurlijk wat er op de langere termijn met de stoelen gebeurt die nu bij de overige airlines zijn ondergebracht.

Kan weer een interessant jaar worden.
 
Either way, dit gaat TUI en TC miljoenen kosten (serves them well). TUI gaat, zeker in het begin, met halfvolle toestellen vliegen, TC moet ergens anders dure capaciteit gaan inkopen.

Het goede nieuws is dat de mensen bij HXL voorlopig hun baan behouden, de andere Exel's zijn ten dode opgeschreven lijkt me. En dat is toch vooral voor de oer-Exellers van Air bijzonder zuur.

Maar hoe nu verder met HXL? Blijven alle 767's? Wat gaat er gebeuren met BelgiumExel en DCExel? Ik zou me voor kunnen stellen dat CUR blijft, TUI dochter Kras is op die route tenslotte grootafnemer.

Wie het weet mag het zeggen.
 
Bron teletekst

Bron teletekst

Tui verstrekt een lening van enekele miljoenen aan HXL. Ze kunnen dus voorlopig vooruit. De curatoren kunnen nu aan de slag om een goede balans te maken en een businessplan op te stellen. Goed nieuws dus voor het personeel.

@kroket
weer goed gezien. Mijn complimenten.

@ 19 of 77
Je hebt de afgelopen weken in al je postings je gram gehaald op EdV,HXL en HP. Deels terecht maar deels, in mijn ogen, onterecht.
We weten het nu en je hoeft niet steeds weer in herhaling te vallen.
Je hebt blijk gegeven een hoop kennis te hebben van de luchtvaart. Geef die kennis een kans. Help de mensen van HXL ermee. Blijven doormopperen schiet niet op, daar wordt niemand beter van.
Volgens mij ben je helemaal niet zon chagerijnig type ;-)

B.
 
Dit is juist heel slecht nieuws voor HXL!!!

TUI krijgt echt geen toestemming om het eaa te regelen van de duitse moeder!!
Het beteft denk ik alleen geld voor de komende vluchten en zeker niet meer.

Jongens, de kisten zitten nu half vol. Wie betaaalt dat?????

Nadenken met zijn allen!
 
PHEHEH

PHEHEH

Kijk ff op de site van de Telegraaf. Daar meldt van der Heijden het e.e.a. Hij sluit een overname niet uit. Ik kan dat toch geen slecht nieuws noemen.

Weet iemand of TC zomaar een contract kan opzeggen?
Ik kan mij dat niet voorstellen dat dat zonder afkoopsom kan.
HXL heeft verplichtingen op zich genomen en daar ben je het samen over eens geworden. Als de afnemenr van de diensten er mee stopt dan moet dat toch geld kosten?

Martinair heeft al verklaard dat zij geen mogelijkheden hebben om de vluchten voor TC te gaan uitvoeren.
Ben benieuwd.
 
Weet iemand of TC zomaar een contract kan opzeggen?
Wanneer ze stoppen met voor-financieren (wat ze schijnen te doen), dan heb je niet meer met contractbreuk te maken, dan is HXL failliet.
 
Naar mijn mening is het management van EAG alleen maar bezig om het allemaal langzaam maar zeker af te breken en probeert daarbij zo min mogelijk zelf de dupe te worden.
De belastingbetaler krijgt de kosten voor hun kiezen, alle achterstallige betalingen die de EAG bijvoorbeeld heeft bij het PME (pensioenfonds metaal), belastingdienst, leveranciers etc, etc etc, groot deel van deze kosten komen voor rekening van het UWV, dus bedank je buurman maar (als hij werkt) want hij en de rest van nederland draaien op voor de fouten van EdV en consorten.
Ik hoop dat er voor de meeste van de EAG werknemers nog een beetje toekomst is, maar voor de mensen van EQM te Eindhoven valt maandag het doek. Loon van januari is niet betaald, 2 jaar pensioen premie niet betaald, diversen declaraties en daggeld vergoedingen niet betaald en dat zal ook niet gaan gebeuren aangezien maandag het faillisement wordt aangevraagd door de directie. Wij zijn dus simelweg overgeleverd aan het UWV.
Enerzijds mogen we blij zijn dat we nu eindelijk eens zekerheid hebben, maar aan de andere kant,................... werk ligt niet voor het oprapen.

Voor al mijn EQM collega's : Veel sterkte.
Voor de rest van de EAG : ik hoop dat het jullie beter vergaat.
 
@ J.R.

@ J.R.

Voorzover ik begrepen heb bestond het voorfinancieren uit het eerder betalen van de contractuele verplichtingen. Dat contract ligt er dus ik ben echt benieuwd hoe dat in elkaar steekt
 
Re: PHEHEH

Re: PHEHEH

Bongile said:


Martinair heeft al verklaard dat zij geen mogelijkheden hebben om de vluchten voor TC te gaan uitvoeren.

Ik denk dat MP de mogelijkheden wel heeft (de convertibles), maar TC gewoon de spreekwoordelijke middelvinger geeft. Of meneer Helming nog even laat zweten, dat kan natuurlijk ook.
 
Ja, de TO's hebben zich volgens de contracten het recht voorbehouden de contracten op ieder willekeurig moment te beëindigen.

Neemt niet weg dat TUI niet te spreken is over de aktie van TC.
 
Back
Top