Holland Exel maakt doorstart

theoldschool

New member
Bron:RTLZ 03.02.2005 14:02

Holland Exel maakt doorstart met investeerder

Luchtvaartmaatschappij Holland Exel heeft een investeerder gevonden om een doorstart te maken. Dat heeft de kersverse directeur van de ExelAviationGroup (EAG), Harm Prins tegenover RTL Z gezegd.

Uitstel van betaling
Holland Exel is een dochteronderneming van de ExelAviationGroup van Erik de Vlieger. Volgens Prins zal Holland Exel vandaag uitstel van betaling aanvragen. Prins zegt verder dat de salarissen van de 450 werknemers van Holland Exel vandaag nog worden overgemaakt. Ook zegt Prins over voldoende middelen beschikken om de vluchten tot het einde van deze maand te kunnen garanderen.

Bij EAG werken ongeveer duizend mensen. Het bedrijf vliegt onder meer op de Antillen en Mexico en Sri Lanka.

Air Exel
Voor een andere dochteronderneming van de ExelAviatonGroup, Air Exel in Maastricht, is de situatie kritiek. De belastingdienst heeft vandaag een deel van de kantoorinboedel. Volgens Prins is er nog geen investeerder gevonden en dreigt er een faillissement.

Directeur
Harm Prins is sinds gisteren weer de directeur van het noodlijdende luchtvaartconcern, nadat hij eerder was ontslagen vanwege een arrestatie op verdenking van afpersing. Aanleiding voor de arrestatie was een ruzie over café Raffles in Amsterdam.

Verdachte
Prins is een paar dagen vastgehouden voor verhoor, maar werd daarna vrijgelaten. Hij is nog steeds verdachte. Een van de eigenaren van de Exel-groep, Erik de Vlieger, is later in verband met dezelfde zaak opgepakt. Ook hij wordt verdacht van afpersing en zat enkele dagen vast.
 
Last edited:
Het is toch niet te gelofen! De ene crimineel houdt de andere crimineel de hand boven het hoofd. Ik ben benieuwd wat de leveranciers gaan doen. Wordt er een betalingsregeling getroffen of wordt de boel failliet verklaard en vindt er dan vervolgens een doorstart plaats in een andere BV (nummer 1243850986)? Leuk als je net veel spullen aan EAG geleverd hebt!

Ik vind het met de dag ongeloofwaardiger worden. Ik hoop voor het personeel dat het bedrijf deze ellende overleeft. Dit gun ik Harm en Erik vanuit de grond van mijn hart niet!
 
@kroketje

Spring eens op de fiets!
Dan horen we nog eens wat!

Goed, het spel wordt mooi gespeeld.
Men is bezig geweest achter de schermen om alle schulden zoveel als mogelijk bij de andere bedrijfsonderdelen te plaatsen.
Nu zijn denk ik allerlei mogelijke juridische verbanden verwijderd tussen de HXL en de andere EAG onderdelen.
Jammer voor de Air Exel mensen, ze staan zeer binnenkort op straat (ze hebben geen eens een stoel meer om op te zitten). Zij, die aan de basis hebben gestaan van de EAG groep. worden bedankt en uitgezwaaid.

Maar mr kroket, hoe zit het de nieuwe financier. dhr T.U. Wie. en dhr T. Koek. Of is het alleen de dhr T.U.Wie en ziet dhr T Koek af van verdere deelname. Waarom wordt de nieuwe finacier niet bekend gemaakt?

Ik denk dat het nl helemaal niet zeker is. Vooral halve waarheden aan de pers en personlee vertellen en daarna anderen de schuld geven als het toch niet blijkt te lukken. Wie wil er nou geld stoppen in een firma die geen bestaansrecht heeft! (zie AH1,2,3). Wie wilt er nou geld instoppen waarbij de directie net zo snel vaak gewisseld is als een plee-rol?

Kan gewoon niet. Doorstart onder dezelfde directie? No way. Geen leverancier die daarin trapt. Alles cash en vooruit betalen. Bankgaranties van hier tot de hemel.

Onderzoeken waarom het is misgegaan. Juist ja, mismanagement, te snelle groei, geen schaalvergroting, te veel geografische horizontale diversificatie, te veel verschillende a/c types etc..... En uiteraard de markt willen kopen = onder de kostprijs vliegen. Dit alles kan gewoon niet goed gaan.


Soap wordt vervolgd.

Het slotstuk wordt spectaculair!
 
Re: Holland Exel maakt doorstart

theoldschool said:
Bron:RTLZ 03.02.2005 14:02
Verdachte
Prins is een paar dagen vastgehouden voor verhoor, maar werd daarna vrijgelaten. Hij is nog steeds verdachte. Een van de eigenaren van de Exel-groep, Erik de Vlieger, is later in verband met dezelfde zaak opgepakt. Ook hij wordt verdacht van afpersing en zat enkele dagen vast.

Mmmh ..... lekker verhaal weer. Als vlieger moet je een soort van onbesproken gedrag hebben. Als directeur van een vliegbedrijf geldt dit kennelijk niet.

Maar goed... we hebben bij DBR gezien wat er gebeurd als Harm de toko gaat runnen. En was hij ook niet verantwoordelijk voor de puinhoop bij EAG? Op het moment dat de zaak gaat omvallen dan komt Harm de koppensneller dat effe regelen. :eek:
 
in vak termen noemen we Harm een katvanger....

EdeV zijn naam is nog redelijk. Die van HP zo slecht dat hij nu de vuile klusjes mag doen zoals faillisementen.. heeft ie veel ervaring mee..:rolleyes:
 
Ik volg jullie oeverloze geblaat nu alweer geruime tijd, en het is stuitend om te zien hoe jullie aan je informatie komen. Of de pers wordt klakkeloos geloofd, of men redeneert vrolijk verder op iemand anders zijn fantasie. Gezien de hoeveelheid kritiek die er geuit wordt op de heren van de nederlandse pers, zouden jullie toch beter moeten weten.....

Is overigens wel erg vermakelijk om te lezen al die onzin, ik sla bijna geen dag over.

Het is een hele vervelende situatie die ontstaan is rondom de EAG en Dutchbird en ik wens alle mensen die er mee te maken hebben dan ook veel succes met het vinden van een nieuwe baan. Hoe rot het ook is om te merken dat je baan op de tocht staat, je kunt je tijd waarschijnlijk beter besteden aan solliciteren dan aan in het wilde weg om je heen gillen op dit forum. De luchtvaart is een klein wereldje en de kans dat je een van de mensen die je nu misschien beledigt nog eens tegenkomt is aanzienlijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook geen prettige types maar zolang justitie in Nederland geen maatregelen wenst te nemen tegen steeds hetzelfde groepje "managers" van luchtvaartondernemingen (I, II, III, IV, etc.) in Nederland, kunnen wij helaas ook weinig beginnen. Vind het zeer vreemd dat deze heren keer op keer de nederlandse belastingbetaler mogen oplichten door geen loonbelasting af te dragen etc. en dan vervolgens even een faillisementje aanvragen en twee weken daarna gewoon weer "schoon" doorstarten. En 'en passant' lichten ze natuurlijk ook nog even een stuk of wat piloten op..... Helaas hoeven wij van de rest van Nederland weinig sympathie te verwachten, wij zijn immers piloot en dat is in de aloude mythe nog steeds een synoniem voor goed betaald. (zou "veel betaald" moeten zijn...)

Voor wat betreft de situatie binnen de EAG ; zegt de term sterfhuis-constructie jullie wat ? Dat ontzettend oude trucje is afgelopen jaar namelijk toegepast op Air Exel, waardoor die club nu in grote problemen zit. Maar, wees niet bevreest, die gaan er wel doorkomen hoor ! Zou me meer zorgen maken als ik bij HollandExel moest werken met wederom diezelfde types aan het stuur. Hoelang zou dat deze keer goed gaan ? Poultje beginnen ?

Fijn weekend, en ik verwacht uiteraard een hele hoop commentaar nu...:grijns:

Prop Jock :wegkwijt:
 
bron: nu.nl

Holland Exel in surseance

Uitgegeven: 3 februari 2005 16:17
Laatst gewijzigd: 3 februari 2005 17:26
AMSTERDAM - De luchtvaartmaatschappij Holland Exel heeft uitstel van betaling gekregen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam donderdag besloten. Holland Exel is onderdeel van de ExelAviationGroup (EAG) van zakenman Erik de Vlieger.

De maatschappij voert in opdracht van touroperators vluchten uit naar verre bestemmingen als Mexico, Sri Lanka en Brazilië. De vluchten in februari gaan in ieder geval door, benadrukte directeur H. Prins van EAG. Holland Exel is volgens hem wel winstgevend, maar lijdt onder een grote schuldenlast.

Overkomelijk

De schulden zijn volgens hem wel "overkomelijk", maar met de kleine winst die de vervoerder boekt, is afbetaling niet mogelijk. Daarom overlegt Prins met een aantal partijen over een financiële injectie of zelfs een overname.

Onder die partijen bevinden zich in ieder geval de touroperators waarmee Holland Exel samenwerkt. Het gaat dan om onder meer TUI en Thomas Cook. "We doen alles voor onze duizend medewerkers en om het bedrijf te redden", zei Prins.

Salarissen

De financiële problemen zijn inmiddels zo groot dat het niet mogelijk was alle salarissen op tijd te betalen. In een onlangs verstuurde e-mail aan het personeel schrijft de directeur personeelszaken dat Holland Exel slechts voor de helft van het personeel "de salarisuitbetaling heeft kunnen verzorgen". Er waren ook problemen bij andere onderdelen van EAG. Inmiddels zijn volgens Prins de lonen wel uitbetaald.

Behalve Holland Exel behoort ook Air Exel tot de ExelAviationGroup. Met deze luchtvaartmaatschappij, die opereert op de vliegvelden in Eindhoven en Maastricht, gaat het financieel ook niet goed. De vluchten zijn gestaakt. Air Exel praat met twee investeerders over een financiële injectie.

De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag ook uitstel van betaling verleend voor de dienstverlenende EAG-onderdelen Exel Technics en Exel Operations.
 
Caribbean Nightmare?

Caribbean Nightmare?

"De directie van de wankelende luchtvaartmaatschappij blijkt gisteren ook opdracht gegeven te hebben om twee van de drie toestellen van BonairExel op de Nederlandse Antillen onverwijld terug te vliegen naar Maastricht."

Misschien kan de Klu dit gat voor de KLM op de ABC (w)eilanden even opvullen met de F-60's Mari....wat eigenlijk?

@Boer? Wat jij?
 
Als de berichten die RTL5 vanmiddag bekend maakte kloppen dan is er in ieder geval weer hoop. Hoop voor iedereen bij EAG.
De afgelopen tijd zijn er op dit forum een heleboel rake dingen gezegd. Over deelnemers onderling, over EdV en over HP. Daar zaten dingen bij die achteraf waar bleken te zijn, maar ook een hele hoop onzin.

Uit de opmerkingen van de kenners maak ik op dat er flink wat mensen op dit forum zitten die veel ervaring hebben in de luchtvaart.
Waarom dragen jullie die kennis niet over aan het management.
Ik denk echt dat ze er wat aan hebben.
Niemand is erbij gebaat dat dit forum doorgaat met gallen, dat weten we nu wel.

Er wordt vaak gezegd dat men iedereen bij EAG succes wenst.
Probeer hen dan ook te helpen. Ik denk dat ze het nodig hebben.

B.
 
Als deze dingen gebeuren....kan je maar beter proberen te doen wat ik heb gedaan toen het bij VBird dezelfde kant opging....als de bliksem solliciteren....en wegzijn bij die club...dit is gewoon uitstel van executie....ook de mensen die dat heir tegen spreken weten wel beter...zo niet..haal je kop uit het zand en ga solliciteren...anders zijn er binnenkort 20 mensen voor je in de rij en kan je van max 700euri gaan rondkomen....ok...bij HXL krijg je misschien netto net zoveel..maar toch....get realistic!!! ( ik heb AH3 en VBA meegemaakt...weet ongeveer hoe de laatste periode er uit ziet..net zoals zovelen op dit BB)
 
Het is niet alleen ongeloofelijk dat HXL het zelfde scenario doormaakt als AH een jaar geleden maar dat echt exact dezelfde cretelogie gebruikt wordt door de heren managers.
"nieuwe investeerders", "het is niet mogelijk op dit moment het hele salaris uit te keren", "we doen er echt alles aan om het bedrijf te redden" etc etc.
Allemaal uit het handboek;" treat them like shit and they adore you".(Gaat ook op voor Franse vrouwen maar das een ander verhaal:) )
 
Blatende Prop Jock, ik heb je posting zes keer moeten lezen en weet het nu zeker> je bent enorm in de war. Je begint dat je het allemaal geblaat vindt maar ondertussen ben je het met een ieder eens. Leg die eens uit. Ik geloof dat Kroket voor alle kranten gepubliceerd heeft dat Air Exel op het punt van instorten stond, en wat blijkt, het is waar. Kroketje meldt dat HXL in surseance gaat en wat blijkt, het is waar. Op dit forum stond het nieuws VOORDAT het in de krant stond. Wat is nou precies je punt. Waar ben je het niet mee eens. Wat klopt er feitelijk niet. Wat is nou geblaat rn wat niet.


p.s. Kroketje denkt dat TUI de boel gaat overnemen, wat wil je wedden dat dit de waarheid is.
 
tuitc

tuitc

tui/tc de nieuwe investeerders. ze zullen wel moeten, want het zou opnieuw een fiasco zijn als hun passagiers strandden. maar met een doorstart blijven de poppetjes op hun plek. en dit zijn juist degenen die er zo'n zooitje van gemaakt hebben. (kroon)prins weer terug op zijn troon. hoe geloofwaardig kan het allemaal zijn. vraag wie er liegt is de nieuwe slogan van deze nieuwe maatschappij.
 
Prop Jock said:
Voor wat betreft de situatie binnen de EAG ; zegt de term sterfhuis-constructie jullie wat ? Dat ontzettend oude trucje is afgelopen jaar namelijk toegepast op Air Exel, waardoor die club nu in grote problemen zit.
De vraag is eigenlijk: zegt de term 'sterfhuisconstructie' jou iets? :confused:
Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat je meerdere F.O.'s aanneemt in de afgelopen maanden binnen het minder gelukkige deel van de sterfhuisconstructie, anders dan dat het je om hun geld te doen is.
Voor de rest sluit ik me aan bij Dr Know.
BTW Het surseance verhaal van HXL stond gisteren al op PPJN.
 
I stand behind every word I've posted

I stand behind every word I've posted

Prop Jock said:
Ik volg jullie oeverloze geblaat nu alweer geruime tijd, en het is stuitend om te zien hoe jullie aan je informatie komen. Of de pers wordt klakkeloos geloofd, of men redeneert vrolijk verder op iemand anders zijn fantasie. Gezien de hoeveelheid kritiek die er geuit wordt op de heren van de nederlandse pers, zouden jullie toch beter moeten weten.....

Prop Jock - you've claimed you sit in on meetings with Erik and Harm. From your previous post:-

Ik zit regelmatig met de heren management van de EAG om de tafel en durf dus te zeggen dat ik vrij dicht op het vuur zit

Care to enlighten us as to who you are? You might want to re-consider who you share a table with - you may end up in jail as an accessory!

A lot of what has been written about EAG/Erik/Harm/Niek is the plain truth. Read the NRC article?

I've said it before - what we have here is simple Corporate Fraud. Erik and Harm are lying little thieves or would that be thieving little liars. Your choice.

I stand behind every word I've posted. So there!
 
The acft at BON, are being put on the bonaire register, so nomore PH-

Sorry the airexel acft at bonaire
 
Last edited by a moderator:
Back
Top