Hoe zit met de 767 vervanging van MP?

En ik ben dus bang dat de -200 ook net te groot is voor de reguliere vluchten/charter-vluchten van MP. Weet natuurlijk niet hoe het toekomstige vluchtschema dr uit gaat zien, maar verwacht niet dat MP op lijnen gaat vliegen met een hoge bezettings-graat aangezien de KLeM deze zich zelf wel zal toebedelen. Misschien dat de frekwentie op bestemmingen als naar bijv. de ABC-eilanden gaat veranderen.

Of gaan ze toestellen leasen van een leasemaatschappij, net als in paar jaren geleden met Airbus A320 het geval was?

We praten hier idd over lease kisten..
 
Lastig, maar -200 is een perfect toestel voor MP. Boeing bouwt nog wel 767, maar de 767-200 bouwen ze nog wel mondjesmaat, maar ik ga liefst voor Airbus A330-200 past goed bij MP.
 
He B767, je maakt me nieuwsgierig waarom je je post hebt verwijderd!

Ik had in eerste instantie gereageerd, maar bedacht me later dat ik beter niet kan reageren, daar er medeforummers wel eens wat moeite mee hebben als mensen van een "andere maatschappij"reageren op het wel en wee bij de "buurman". Zie hieronder het citaat van Sjakie daarover....

sjakie said:
Beste 767-300ER,
Het gaat wat ver hier de 76 planning van MP weer te geven maar je bent geheel abuis voor wat betreft je weergave van de werkelijkheid. Ik lees dat je een expert bent op gebied van planningen maar beperk dat dan tot je eigen clubje, je verhaal klopt NIET.

<<<<KNIP, Niet terzake doende alinea, is hierboven al op gereageerd, dus laat ik gemakshalve maar even weg KNIP>>>>>>>

Appels, peren, bananen, geen hear say maar gewoon zelf zien.
Ik heb me inderdaad gestoord aan je "zaadjes" verhaal. Voorlopig is het alleen Arke die al een aantal malen de pers heeft gehaald met MEGA vertragingen.
Ik weet het zodra MP een vertraging heeft ben jij, of een van je Arke collega's, de eerste met de posting.
Succes. Je moet je realiseren dat vele lezers op dit forum geen inside info hebben van Arke en/of MP en daarom is het verstandig wat minder speculerend te zijn over de buurman en je te beperken tot de werkelijke waarheid.
Sjaak

Lijkt me duidelijke taal dat ik dus, kennelijk,beter mijn mond kan houden (ook al blijf ik bij mijn (juiste!) standpunt, "buurman" of niet)
Dus MP biedt 3 eigen B767's aan. Nr 4 zal dan wel een lease a/c zijn die niet verkocht behoeft te worden

Klopt, de PH-MCJ is lease en deze loopt tot medio 2010(ik geloof of eind april of 1 juli)
Oeps Sjakie, sorry dat ik wat inside info over "me buurman" plaats, als deze niet juist is, laat ik dit natuurlijk wederom graag door jou corrigeren

De vraag bij welk "vloot" plan hoort deze verkoop van de B767's.
Door welke a/c type wordt de B767 vervangen en op welk termijn?
My guess is de a330. Die van de KLM of van een lease maatschappij die deze "over" heeft (over = niet afgenomen door airlines wegens de crisis).
Bovendien kan de a330 onderhouden worden door KLM/Air FRance. Scheelt weer geld.

B787 lijkt me niet (te lang voordat deze beschikbaar zijn). B777 is te duur in vliegkosten.

Wie weet mag het zeggen!!!

772 valt af, veel te veelpax tegelijk,zelfs in de 772
788 is niet op zon korte termijn voorhanden

332 heeft voorkeur van MP zover ik erover kan oordelen.

Even een heel grof rekensommetje: MP heeft 274 plaatsen (economy/comfort) in hun 763, KLM had er indertijd 220. Dat betekend dat MP 24% meer stoelen in hun 767 heeft staan als dat KLM dat in het verleden had.
Nu gooien we dezelfde berekening even los op de 332. KLM heeft er 251 stoelen in staan. 251 x 124% zou dan ongeveer 311 stoelen opleveren Let op,dit is een zeer grove berekening, maar zal de realiteit aardig benaderen....

Wellicht dat de 4 BCF's die in Arizona staan en waar maandelijks nog leasekosten over betaald worden geruild worden tegen 4 A332's bij dezelfde leasemaatschappij?

surfrules said:
Maar ik sta er ook niet raar van te kijken als men nog een paar jaar met jongere 767ens gaat vliegen.
Zou kunnen en zou voor jou ideaal zijn. Helaas liggen deze kisten op dit moment niet voor het oprapen, nu de levering van de 787 opnieuw is uitgesteld en dit bij een hoop maatschappijen de vervanging is voor hun 763's... Maatschappijen blijven dus noodgedwongen langer doorvliegen met hun 763's zodat er weinig op de markt komt...
 
Maatschappijen blijven dus noodgedwongen langer doorvliegen met hun 763's zodat er weinig op de markt komt...

Als je speednews mag geloven worden er hier en daar best nog wat 767's aangeboden en ook kisten met relatief weinig vlieg-uren. Maar ja, Helaas kom je natuurlijk dan bij het geneuzel van 'een juiste Configuratie'...

Weet je, Eerst maar eens zien of de MP zn kisten kan slijten op en markt als deze, aangezien er per kist toch al wat vlieguurtjes op staan(een gemiddeld Forum-lid is er jaloers op:biertje:)...
 
Surfrules,

Ik zou niet alles geloven wat op Speednews staat. Er staat ook een 767 van mijn werkgever tussen en die is echt niet beschikbaar voor een lease of wat dan ook. We hebben zelf een tekort aan widebodies dus waar ze deze informatie vandaan hebben zal mij benieuwen.
 
B767-300ER, mijn reply was niet m.b.t de 767's van MP. Volgens Speedweb staan er inderdaad verschillende 767's te koop/lease zoals Surfrules al zei. Maar om de een of andere reden staat hier ook een van onze kisten bij waarvan ik met 100% zekerheid kan zeggen dat deze niet beschikbaar is.
 
wo 05 aug 2009, 18:13
Passagiersvervoer belangrijker voor Martinair
SCHIPHOL (AFN) - Luchtvaartmaatschappij Martinair wil dat in de toekomst het passagiersvervoer groeit en net zo belangrijk wordt als het vrachtvervoer. ,,Ik zou dat het liefst 50-50 willen hebben'', zegt Paul Gregorowitsch, die sinds september 2007 de touwtjes in handen heeft bij de luchtvaartmaatschappij.



Waar het vrachtvervoer in het verleden juist een veilige haven was voor Martinair, krijgt de verlieslatende onderneming in de huidige crisis daar nu juist de grootste klappen. Nu is het nog zo dat het vrachtvervoer goed is voor driekwart van de omzet, passagiers voor de rest. Martinair wil naar een meer gelijke verdeling groeien om daarbij minder afhankelijk te worden van één bedrijfsactiviteit.

Relatief doet de Nederlandse maatschappij, sinds december vorig jaar volledig in handen van AirFrance-KLM, het nog goed in het vrachtvervoer. ,,Wereldwijd is de teruggang 40 procent, bij ons 24 procent'', zegt Gregorowitsch. Martinair pakt dan ook elke kans die het kan krijgen. ,,Zelfs toen we een kist in de woestijn parkeerden, hebben we op weg daarheen nog vracht meegenomen.''

Verwaarloosd

Daarnaast werd met het passagiersvervoer in de maanden juni en juli een bescheiden winst geboekt. In het streven naar groei zal Martinair met ingang van het winterseizoen nieuwe bestemmingen voor passagiers toevoegen, zoals Orlando en Mombasa.

Passagiersvervoer was voor Martinair lange tijd geen prioriteit. ,,Dat hebben we jarenlang verwaarloosd'', stelt Gregorowitsch. Dat was volgens hem te wijten aan het feit dat de toekomst van Martinair lange tijd ongewis was. Het bedrijf had twee aandeelhouders, waaronder KLM. ,,Door de onduidelijkheid wilde niemand in Martinair investeren.''

Nieuw pand

Sinds zijn aantreden heeft Gregorowitsch het bedrijf geherstructureerd en voorbereid op aansluiting bij de KLM Groep. De afgelopen twee jaar ging de bezem behoorlijk door het bedrijf. Zo werd het personeelsbestand met een kwart teruggebracht tot 1840 mensen. Het einde van de reeks reorganisaties lijkt nu in zicht.

,,Het grondwerk ligt er, de synergieën zijn geïdentificeerd, nu moeten we het nog implementeren'', aldus Gregorowitsch. De Martinairtopman rekent erop dat het bedrijf volgend jaar weer zwarte cijfers zal schrijven door de getroffen maatregelen. Naast het betrekken van een nieuw pand met Transavia zal de beoogde samenwerking 'miljoenen' aan kostenbesparingen opleveren. Gregorowitsch zal straks in het nieuwe pand naar ,,alle mogelijkheden'' kijken om een verdere samenwerking met Transavia te bevorderen.

De afgelopen tijd is er al enorm veel veranderd bij Martinair. Wie met Martinair vliegt, ziet pas in het vliegtuig de eerste dames in het rood. De incheckbalies worden bemand door KLM'ers. Ook de wijn aan boord - waar overigens in de economyclass tegenwoordig voor betaald moet worden - wordt door KLM ingekocht. De comfortclass, waar passagiers meer beenruimte hebben en wel gratis wijn krijgen, is duurder geworden. En sinds kort kunnen passagiers online inchecken bij Martinair. ,,Op dat gebied hebben we al heel wat geleerd van onze collega's in de KLM Groep.''
 
Boeings Martinair in verkoop.

SCHIPHOL - Martinair, honderd procent dochtermaatschappij van KLM, heeft de vloot van vier Boeing 767-passagiersvliegtuigen in de etalage gezet.

De vliegtuigen kunnen zo door een nieuwe eigenaar worden meegenomen, laat de ingeschakelde vliegtuigmakelaar Cabot Aviation in Surrey (Engeland) weten. Uit de hele gang van zaken blijkt dat enige haast geboden is.

De president-directeur van Martinair, Paul Gregorowitsch, bevestigde gisteren de voorgenomen verkoop van de Boeings 767, zonder op de details in te gaan. „We gaan ons product sterk verbeteren, onder meer met nieuwe bestemmingen zoals Mombassa in Kenia en Orlando in de Verenigde Staten. Daarbij horen ook de modernste vliegtuigen”, was het enige dat hij kwijt wilde.

Martinair zou tijdens de verkoop van de bijna 20-jarige vloot kunnen beschikken over Airbus A330/A340-toestellen van de Air France-KLM-groep. Dit als overbrugging voor de periode die nodig is om nieuwe vliegtuigen te bestellen. Op deze manier komt Air FranceKLM goed weg met de tijdelijke overcapaciteit als gevolg van de economische recessie. Gregorowitsch wil de uitruil van vliegtuigen met Air France-KLM bevestigen noch ontkennen. De voorkeur voor de nieuwste Airbus A330/A340toestellen is binnen de luchtvaartmaatschappij echter al uitgesproken. Het vliegtuigtype past namelijk uitstekend bij de manier waarop Martinair opereert en bij de bestemmingen van deze maatschappij. Het type sluit verder goed aan bij de KLM-vloot, waardoor een efficiënte uitwisseling gegarandeerd blijft.

Martinair nam al eerder twee vrachtjumbo’s over van KLM. Vermoedelijk worden binnenkort nog twee van die uitsluitend voor cargo bestemde Boeings 747 van de KLM door Martinair in dienst genomen. Op die manier wordt Martinair de vrachtoperator voor de KLM.

Martinair zou overigens wel wat meer willen overschakelen naar passage. Luchtvracht is nu nog 75% van de activiteiten, de rest is passagiersvervoer. „Ik wil dat meer in balans brengen, 60-40 zou fantastisch zijn. Om te groeien sleutelen we dus ook aan verbetering van het product”, aldus Gregorowitsch.
 
Dat zeg ik niet, maar als alle cargo uiteindelijk naar MP gaat denk ik wel dat er iets naar KLM zal moeten komen, dit in het kader van de productieverdeling. Verder denk ik dat er behoorlijke efficiencyvoordelen zijn door de vervanger van de 3 overgebleven kisten aan de KLM airbusvloot toe te voegen in mx, crewplanning etc. Vergeleken met het opereren van een stand-alone vloot van 3 pax kisten. En de grote franse broer opereert ook zelf de kisten naar long-haul vakantieoorden.......
Verder is gregorowitsch ook binnen de groep op een zijspoor gezet omdat ie zn eigen mening graag verkondigde....
Verder is het ook vaag om zo kort na je vrijwillige vertrek regeling alweer over groei te beginnen..... Lijkt me beetje zonde van het geld dan.

Maargoed, we gaan het zien, hoop voor jou dat julllie het lekker zelf blijven doen.
 
De CEO gaf aan dat ie alle full freight wilde hebben. Gaat dus om 2 matige gevulde B744 die KLM niet winstgevend kan vliegen. Martinair heeft al jaren 4 744 full freighters; alle 4 nu geparkeerd en er 2 van de KLM te leen.

Wat betreft uitbreiding passage. Volgens het artikel uit de Telegraaf wil MP groeien naar 10 passagekisten. Dat is er slechts 1 meer dan dat ze er hadden voor de overname door KLM.

Dat er overleg plaats moet vinden sinds de overname om MP een plek te geven binnen de AF/KLM groep lijkt me duidelijk. Om de CEO te betichten van voor z'n beurt spreken, terwijl ie een goede reden had om MP positief in de pers te zetten, omdat ie z'n bedrijf naar het oude formaat wil laten groeien lijkt me erg kort door de bocht.
 
De overname van MP door KLM was toch afgelopen 1 januari?
Volgens mij had MP toen slechts 6 pax kisten (MCH, MCH, MCI, MCJ, MCM, MCL) ipv het hiervoven gestelde 9 (10 is slechts 1 meer dan dat ze er hadden)

De overige waren freighters (4 744BCF's, 4x MD11F en 3x MD11CF, alleen van dat concertivble is was al sprake meer, ze zijn zodanig "getubed" dat ze niet meer teruggebouwd kunnen worden)
 
Goed lezen..........

Hij zei dat MP 9 pax kisten had VOOR de overname door de KLM. Dit klopt ook, 6 B767's + 3 A230's, zijn inderdaad 9 toestellen. De 3 A320's moesten verdwijnen om Brussel gunstg te stemmen.

Cheers:D

Doc.
 
HMZ.. Zo had ik hem niet gelezen, daar de A320's al in nov 2007 waren verdwenen en de overname op 1 jan 2009 was.....
 
Back
Top