Ik vlieg zelf niet vanaf Amsterdam, kom er ook haast nooit als Spanair piloot maar ik wil je best wel vertellen wat er allemaal bij komt kijken.
Morgen heb ik een vlucht van Barcelona naar Kopenhagen (jkk0310 Schema vertrektijd is 17.25Z.
dit betekend dus dat ik al een uur voordat ik moet vliegen al op het vliegveld moet zijn om de vlucht samen met de co voor te bereiden. Ik moet me dan melden bij Operations, daar word mijn naam en tijd van binnekomst geregistreerd en krijg ik de papieren overhandigd voor de vlucht.
de voorbereiding bestaan uit een aantal punten:
- Routebriefing, hoe word er gevlogen en op welke hoogte
- Weer onderweg
- Berekening brandstof heen en terugreis.
- hoeveel pax gaan er mee en terug
Vaak word dan ook afgesproken wie heen PF is en terug
Als de briefing is gedaan gaan we de cabinebemanning halen als die klaar zijn met hun briefing.
Daarna gaan we gezammelijk naar het vliegtuig toe en dan begint het feest. De cabinebemanning begint met hun werkzaamheden en de co en ik duiken de cockpit in.
Vaak plegen we nog even overleg met de TD of de kist in orde is en of we nog bijzonderheden kunnen verwachten.
Daarna is het een kwestie van route invoeren in de fmc, checklisten afwerken, loadsheets maken en de departure briefing doen. Departure briefing is niet anders dan bespreken welke baan in gebruik is voor het starten, wat te doen als je de start afbreekt voor V1 en hoe de route is die je moet vliegen als je na VR terug wilt naar het vliegveld.
Ook word de SID besproken, Standard Instrument Departure welke niets anders is dan een vaste vertrekroute die een vliegtuig vliegt bij het verlaten van het vliegveld.
als dit alles gedaan is start up clearence vragen en gaan met de banaan.
En route worden de notams voor het aankomende vliegveld uitgepluist of er nog bijzonderheden zijn. 40 miles voor de top of decent doen we de decent briefing waarin we de baan in gebruik bespreken, welke STAR (standard arrival route) we gaan nemen en wat te doen bij een go around en uitwijkhaven mochten we daar gebruik van moeten maken.
Daarna is het diverse checklisten en de kist op de betonbaan zetten. Nadat we zijn aangekomen gaat de piloot die de kist terugvliegt een rondje lopen om de kist om te kijken of er geen beschadigingen zijn en de PNF (pilot non flying) zal de route in de computer zetten.
Daarna begint het riedeltje weer van voor af aan, route controleren start up clearence aanvragen en taxien naar de startbaan en dan de departure briefing etc.
Bij aankomst aan de gate is het systemen uitzetten, papieren invullen TD briefen over de vlucht of er nog bijzonderheden waren etc.
Daarna eigen logboek bijwerken, papieren inleveren (tankbonnen, loadsheet, journaalposten) daarna even afmelden bij operations en dan weer naar huis.