hoe ziet een dagje piloot eruit?

Skyman

Member
beste piloten

mijn droom is natuurlijk piloot worden
maar wat ik mij afvraag oe ziet nou zo'n dagje piloot
eruit stel je hebt een vlucht van AMS naar Zurich
wat doe je ervoor en erna dus als je aankomt op Amsterdam

ben benieuwd vraag me al altijd af

groeten pf
 
Ik vlieg zelf niet vanaf Amsterdam, kom er ook haast nooit als Spanair piloot maar ik wil je best wel vertellen wat er allemaal bij komt kijken.

Morgen heb ik een vlucht van Barcelona naar Kopenhagen (jkk0310 Schema vertrektijd is 17.25Z.

dit betekend dus dat ik al een uur voordat ik moet vliegen al op het vliegveld moet zijn om de vlucht samen met de co voor te bereiden. Ik moet me dan melden bij Operations, daar word mijn naam en tijd van binnekomst geregistreerd en krijg ik de papieren overhandigd voor de vlucht.

de voorbereiding bestaan uit een aantal punten:

- Routebriefing, hoe word er gevlogen en op welke hoogte
- Weer onderweg
- Berekening brandstof heen en terugreis.
- hoeveel pax gaan er mee en terug
Vaak word dan ook afgesproken wie heen PF is en terug

Als de briefing is gedaan gaan we de cabinebemanning halen als die klaar zijn met hun briefing.
Daarna gaan we gezammelijk naar het vliegtuig toe en dan begint het feest. De cabinebemanning begint met hun werkzaamheden en de co en ik duiken de cockpit in.

Vaak plegen we nog even overleg met de TD of de kist in orde is en of we nog bijzonderheden kunnen verwachten.

Daarna is het een kwestie van route invoeren in de fmc, checklisten afwerken, loadsheets maken en de departure briefing doen. Departure briefing is niet anders dan bespreken welke baan in gebruik is voor het starten, wat te doen als je de start afbreekt voor V1 en hoe de route is die je moet vliegen als je na VR terug wilt naar het vliegveld.
Ook word de SID besproken, Standard Instrument Departure welke niets anders is dan een vaste vertrekroute die een vliegtuig vliegt bij het verlaten van het vliegveld.

als dit alles gedaan is start up clearence vragen en gaan met de banaan.

En route worden de notams voor het aankomende vliegveld uitgepluist of er nog bijzonderheden zijn. 40 miles voor de top of decent doen we de decent briefing waarin we de baan in gebruik bespreken, welke STAR (standard arrival route) we gaan nemen en wat te doen bij een go around en uitwijkhaven mochten we daar gebruik van moeten maken.

Daarna is het diverse checklisten en de kist op de betonbaan zetten. Nadat we zijn aangekomen gaat de piloot die de kist terugvliegt een rondje lopen om de kist om te kijken of er geen beschadigingen zijn en de PNF (pilot non flying) zal de route in de computer zetten.

Daarna begint het riedeltje weer van voor af aan, route controleren start up clearence aanvragen en taxien naar de startbaan en dan de departure briefing etc.

Bij aankomst aan de gate is het systemen uitzetten, papieren invullen TD briefen over de vlucht of er nog bijzonderheden waren etc.
Daarna eigen logboek bijwerken, papieren inleveren (tankbonnen, loadsheet, journaalposten) daarna even afmelden bij operations en dan weer naar huis.
 
Last edited:
Zijn er nog vaak situaties waarbij je de purser moet assisteren met moeilijke gevallen? Want je blijft tenslotte eindverantwoordelijke van het vliegtuig.
 
Ik wilde een reply schrijven toen ik de vraag zag, maar ik las Speedair's post en heb daar niets aan toe te voegen. Je kan de cabine bemanning wel adviseren, maar verlaat in principe nooit de cockpit, daar ligt je eerste verantwoordelijkheid. De cabine is uitstekend getraind om al het andere op te vangen. uiteraard is goede communicatie tussen cabine en cockpit heel belangrijk, zeker nu tegenwoordig de deur op slot zit.
 
Vaak niet want cockpitdeur is en blijft gesloten vanaf het moment dat we beginnen met boarden totdat de laatste passagier het vliegtuig heeft verlaten, als ik toch met de purser moet communiceren of andersom doen we dit via de intercom.

We krijgen wel eens te maken met dronken passagiers (noem mij een maatschappij die daar niet mee te maken heeft) dan is de procedure zo dat de purser eerst polshoogte gaat nemen en aan mij verslag uitbrengt, op basis hiervan nemen we gezamelijk een besluit.

Vaak is deze negatief omdat algemeen bekend is dat dronken personen de reis vaak verpesten voor de rest, vervolgens is het de taak van de afhandelaar dat de persoon in kwestie word overgeboekt naar een andere vlucht.
 
pilot freak,

voorgaande is uit het dagelijks leven gegrepen van de airlines.

Voor wat betreft mijzelf in general aviation charter (jet & turboprop)
Je weet vaak 's ochtends niet waar je 's avonds zult zijn.
Of aan het einde van de dag kom je erachter dat je die dag vrij hebt gehad.

Nee, ik ben niet getrouwd met mijn pager want wij hebben uitstekende regelingen met harde weekenden en dagen vrij. (ikzelf vlieg gemiddeld 17-19 dagen per maand met 2-3 overnights per week.)

Charter is erg afwisselend en in mijn mening erg aantrekkelijker omdat je van A to Z betrokken bent met de vlucht; flightplans, fuel, pax, soms catering etc en bijna al het andere wat je maar kunt bedenken.
 
of ergens de approach schieten, terwijl een van je paxen je komt vertellen dat ze toch maar naar een andere bestemming willen.. (vorige week gebeurd)

Alles goed in het oosten T&G? blij met je nieuwe speelgoed?

Hier nog 5 vluchten en dan gaat ondergetekende weer even lekker terug naar het vaderland om oud en nieuw te vieren.. (en m'n koffer vol te stoppen met drop en koffie;))

FD
 
FD,

Het gaat hier geweldig goed; het bedrijf is groeiende en heeft een mooie toekomst.

Mijn "nieuwe" speelgoed is geweldig en de Encore is een raket.
FL450 @ mtow.

That puppy rocks.

Have fun in NL
 
Back
Top