Hoe voorbereiden op selectie KLS?

maxionater

New member
Beste leden,

Na mijn bachelor Technische Bedrijfskunde heb ik besloten mijn droom achterna te gaan en mij aan te melden voor de KLM Flight Academy! Gezien zo'n 85% van de deelnemers aan de selectieprocedure van de KLS afvalt, ben ik benieuwd of iemand nog advies heeft voor het doorstaan van de selectie. Er is ongetwijfeld al veel geschreven over dit onderwerp, maar gezien de KLS kort geleden het selectieproces heeft veranderd, is er wel een en ander veranderd t.o.v. de oude selectieprocedure.
Als iemand ervaring heeft met de nieuwe of oude selectieprocedure van de KLS en wil delen hoe hij of zij zich heeft voorbereid op de verschillende fases van de selectie, dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg,

Max
 
Hoi Max,

Ik heb recentelijk de selectie doorlopen en dus na de verandering. De eerste fase is nog vrijwel exact hetzelfde als fase 1 zoals hij in de kennisbank beschreven staat. Het enige verschil met die is dat er nu een planningsopdracht aan de selectiedag is toegevoegd. Om de opdracht helemaal uit te leggen, heeft niet zo heel veel zin, omdat er geloof ik meerdere worden gebruikt. Belangrijk om wel te weten is dat je wat rekenwerk moet combineren met plannen in een zeer korte tijd. Ik heb de fout gemaakt om mezelf te lang met het plannen bezig te houden (terwijl er meerdere goede mogelijkheden waren), waardoor ik het rekenwerk niet heb kunnen afmaken.
Ik heb voor deze fase met 123test en pilotaptitudetest geoefend, het niveau van de vragen ligt redelijk op hetzelfde niveau als 123test. Het rekenen is wel erg lastig. Vooral rekenen met komma's (denk aan 0,0064x0,00031) moet je goed beheersen. Het zijn weliswaar meerkeuze vragen, maar de keuze "geen van alle" is ook steeds beschikbaar, je moet dus wel echt een goede berekening hebben.

Fase 2 is heel erg breed. Ikzelf heb me op de sensomotorische onderdelen via pilotaptitudetest hierop voorbereid, maar achteraf bleek het compleet anders te zijn. Hoe je jezelf het best op deze fase kan voorbereiden weet ik niet. De dingen die je moet doen zijn in ieder geval als volgt:

- Een opdracht waarbij je een aantal dagplanningen voor een persoon moet maken. Dit doe je aan de hand van een agenda waarin staat wanneer je waar moet zijn en hoelang de taak op die plek duurt, en een plattengrond van een stad met daarin aangegeven reistijden tussen bepaalde plekken.
- Een multitask opdracht waarbij je cijfertjes in een tabel moet controleren, dus of ze overeen komen of niet. Dat terwijl je door je microfoon bepaalde andere opdrachten te horen krijgt. Dit kunnen zijn syllogismen, cijferreeksen en andere dingen die je tijdens fase 1 hebt moeten doen (wel redelijk simpele versies ervan).
- Een hand-oog coordinatietest waarbij je 10x een bolletje door een soort afgeronde M moet bewegen. Dit doe je door met je linkerhand het bolletje horizontaal te verplaatsen en met je rechterhand het bolletje verticaal te verplaatsen. Er wordt vooral gekeken naar hoe snel je er handiger in wordt, dus oefenen heeft niet zoveel zin.
- De 'pizzapunt' test die ook in het luchtmacht selectietraject zit. Hierover staat geloof ik wel meer op airwork.
- De laatste test waarbij je aandachtsvermogen getest wordt, is het meest eentonige werk wat je je maar kunt bedenken: een bolletje op een scherm volgen. 20 minuten lang... Misschien gek, maar ik denk dat je met meditatie je hier wel goed op kunt voorbereiden.

Voor het psychologisch onderzoek heb ik mezelf voorbereid door met een kennis (met ervaring in de HR) een sollicitatiegesprek en rollenspel te oefenen. Vooral dat tweede heeft mij heel erg goed geholpen. Verder zou ik niet zo goed weten hoe je het best een groepsopdracht kan oefenen.

Over de Cova staat hier op Airwork alle informatie die je nodig hebt. Ik vond hem heel erg overeen komen met het psychologisch gesprek, maar voor iedereen is dat anders.

Verder hebben de opdrachten uit het boekje ‘De lucht in, maar waarom met u?’ mij op de laatste twee fases erg goed voorbereid. Ik denk dat iedereen het op dit forum het wel met me eens is als ik zeg dat dat wel echt een must is om te lezen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad.

In ieder geval heel veel succes met het traject!
 
Ontzettend bedankt voor je snelle reactie, ik heb hier zeker iets aan!
Ik heb nog twee vraagjes:
Hoe lang van tevoren ben je gestart met de voorbereiding?
Wat moet ik me voorstellen bij het plan-gedeelte van de rekenvaardigheden test?
 
Geen probleem, ben blij dat ik je kan helpen!
Ik ben zelf ruim een half jaar voor mijn eerste ronde begonnen met voorbereiden. Achteraf wel een beetje overdreven, zeker gezien het feit dat er een heel groot deel is dat zich nauwelijks voorbereidt (zeker op de het persoonlijkheidsgedeelte) en ook ‘gewoon’ de selectie doorkomt. Ik wilde zelf niets aan het lot overlaten, maar zou nu wel maximaal een maand of twee van tevoren beginnen met voorbereiden.

En sorry voor de onduidelijkheid. De test voor rekenvaardigheid zelf heeft geen plan-gedeelte. Het is de plan opdracht in de eerste ronde waarbij je een deel moet rekenen. In mijn geval moest ik een planning maken voor een bedrijf waarbij er drie soorten werknemers waren. Uiteindelijk moest ik berekenen hoeveel processen er in totaal waren afgekomen. Dat was aardig wat werk wat ik wel een beetje had onderschat.
 
Hallo Max,

Is jouw droom om jarenlang rente op een €120k++ schuld af te betalen vanuit een kantoorstoel? Dan zou ik zeggen solliciteer snel!
 
De KLS heeft toch de deal dat het garantiefonds 5 jaar na afronden je lening afbetaald als je dan nog geen baan hebt bij KLM? Dat jarenlang terugbetalen valt dus wel mee in dit geval. KLS lijkt me persoonlijk op dit moment de enige optie gezien het geringe risico.
 
De KLS heeft toch de deal dat het garantiefonds 5 jaar na afronden je lening afbetaald als je dan nog geen baan hebt bij KLM?

Correct. KLM of operator met vergelijkbare voorwaarden met vast dienstverband. Ik ben het met je eens dat se KLS een ‘veilige’ optie is in deze tijd.

Begon je een tijd geleden voor de coronacrisis, ben je klaar met de opleiding ín de coronacrisis. Begin je in de crisis, en je wellicht klaar na de crisis. Wanneer is het beste moment met een vliegopleiding te starten? Voor een crisis of in een crisis?

Efis2020 je bent realistisch en soms ook pessimistisch. Met een realistische blik help je mensen, met het noemen van wanhopige wannabe niet.
 
Een “garantiefonds” is een leuk buzzword voor marketingmanagers... de werkelijke waarde van deze term bij de KLS is mij onbekend. Wat mij wel bekend is, is dat de alom bekende school die in 2014 failliet ging wegens onvoldoende liquiditeit, ook een garantiefonds had :).

In een hypothetisch (en wellicht realistisch gezien de miljardenschuld) scenario waarbij KLM nog enkele jaren in een aanname dip zit:
Hoelang kan de KLS aan hun betalingsverplichtingen voldoen indien een gehele, onlangs afgestudeerde klas, in de komende 5jaar geen baan bij KLM krijgt? Wat als de studenten- en dus geldstroom tegelijkertijd reduceert, net als enkele jaren geleden?

Aan de hand van die ene bijzin op de site van de KLS en wat ““”nieuwsberichten””” (rtl,ad,parool) kan men niet opmaken wat het garantiefonds exact inhoud, juridisch zal het wel niet zo simpel zijn als men schetst. Alleen degenen die het contract onder ogen hebben kunnen hier iets over zeggen, dus ik durf er verder geen oordeel zoals “veilige keuze” of “onveilige keuze” aan te verbinden.

Betreft pessimisme; op een halfvol glas ben je goed voorbereid, een vol glas is dan mooi meegenomen. Mij zul je niet in een tranentrekkend krantenartikel treffen indien het glas toch niet vol blijkt te zijn :)
 
Status van het garantiefonds is dat KLM dat moet aanvullen als het leeg is, enige reele risico dat je als student dus loopt is dat er niemand meer is om het aan te vullen mocht KLM failliet gaan.
 
Tuurlijk joh ???? dat zou ik ook zeggen als vliegschool of wanhopige wannabe

succes en laat me weten hoe je avontuurtje uitpakt

protip: 2008
Allen,

Ik heb een tijd niet meer op het forum gekeken, omdat ik uiteindelijk toch heb besloten eerst mijn master af te maken. Als ik mijn master heb afgerond, is er hopelijk meer duidelijk over hoe COVID de luchtvaartindustrie op de lange termijn gaat beïnvloeden. Bovendien heb ik dan ook een goede backup-opleiding.
Iedereen bedankt voor de reacties!
 
Back
Top