Hoe kan ik het het beste aanpakken

MI15

New member
Gegroet forummers,

Mijn naam is Mike, ik ben 23 en een aantal jaar werkzaam als trein machinist. Het is al van kinds af aan mijn grote droom geweest om piloot te worden. Na de middelbare school heb ik dit pad echter helaas niet voortgezet vanwege de enorme kosten. Mijn hoogst afgeronde opleiding is op dit moment een MBO-3 opleiding. Ik huur samen met mijn partner een huis. Nu komt het: de droom om piloot te worden is altijd aan mij blijven knagen en vooral de afgelopen tijd merk ik dat ik er heel veel mee bezig ben. Ik heb een beetje het gevoel dat het een soort nu-of-nooit situatie is, maar ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken. Is er voor mij een mogelijkheid om beroepspiloot te worden (al dan niet na het halen van een HAVO diploma met de vereiste vakken) binnen defensie of binnen de burger luchtvaart? En zo ja, hoe zouden jullie het doen gegeven de situatie waarin ik mij nu verkeer?

Hartelijk dank alvast, ik hoop dat iemand wat advies voor mij heeft.:)
 
Beste Mike,
Fijn om te horen dat je de passie deelt.
Heb je al een beetje rondgekeken op het forum hier? Je kan veel lezen over mensen die in een soortgelijke situatie zaten/zitten.
 
Hey Mike,

Je bent pas 23, dus het is alles behalve een nu-of-nooit situatie. "Beroepspiloot" is een erg ruim begrip. Piloten zijn er in allerlei soorten en maten. Het is lastig om specifiek advies te geven zonder te weten welk doel je nastreeft.

Mogelijkheden zijn er zeker. Je zult misschien je vooropleiding moeten verbeteren en in de burgerluchtvaart is de financiering van een opleiding vaak ook een grote drempel. Maar dat hangt volledig af van het doel dat je nastreeft.

Lees je in ieder geval goed in en ga een plannetje maken. Kijk of je ook de nadelen van het leven als beroepspiloot kunt accepteren. Zowel de opleiding als het werk als piloot kunnen een heel grote impact hebben op je (sociale) leven. Stel jezelf de vraag of je ook (tijdelijk) in het buitenland wilt wonen en werken.

Veel succes en laat het maar weten als je nog vragen hebt.
 
Hey Mike,

Welkom op het forum. Je zegt zelf al waarom je eerder "je droom" afgebroken hebt: de hoge kosten. Dit is niet veranderd. Als je de rekening bij iemand anders kunt leggen (defensie, maar ook als je ergens gesponsord kunt worden) zou ik je aanraden piloot te worden. Is het mogelijk om het risico gedeeltelijk af te dekken, door b.v. een gegarandeerde baan na je opleiding, kun je eraan denken om het te proberen. Kun je noch de kosten afschuiven, noch het risico afdekken zou ik je ten zeerste afraden om aan een opleidingstraject te beginnen. Waarschijnlijk wordt mijn advies in de wind geslagen, maar ga bij jezelf te raden wat je bereid bent te verliezen om je droom na te jagen.

KL.
 
Back
Top