Heli piloot in US

Nightwolf

New member
Ik ben pas sinds kort begonnen met te orienteren op dit gebied, dus ik ben vrij nieuw met termen als FAA ed. maargoed ik zal maar direct beginnen. Heel aandachtig heb ik zitten lezen over heli piloot en dergelijke. Ik had vrijwel meteen besloten dat het echt heli zou worden en niet fixed wing.
Afgelopen jaar aug 09 tot juli '10 heb ik als uitwisselings student een jaar in amerika gezeten, nl in Wisconsin als senior op een highschool bij Greenbay in de buurt. Ik ben dit land en de mensen enorm gaan waarderen en eenmaal thuisgekomen in nederland voel ik me echt niet meer thuis, dus ik had besloten dat ik graag de opleiding en de baan in Amerika wou doen en hier permanent heen wil verhuizen. Momenteel zit ik wel nog in de selectie procedure van de luchtmacht voor piloot, hiermee was ik begonnen voor mijn uitwisseling en sinds ik terug ben is het echt een dilemma geworden, maar ik weet dat de kans gewoon erg klein is militair vlieger te worden, dus ik wil graag een plan beginnen te vormen voor als het niet lukt, en dat plan is iets waar ik net zo hard voor zou gaan als klu piloot.

Ik had qua gebieden California, Florida of Chicago (IL) uitgezocht, voorkeur Chicago...

Dus de vragen die ik heb;

Is het een probleem dat ik al een studenten visa voor een jaar heb gehad?
Is er genoeg werkgelegenheid voor heli piloten in deze gebieden?
Is er een goede school in de buurt van Chicago?
Hoeveel kost zo'n opleiding nou (alles wat je nodig hebt voor een gequalificeerde piloot + instructeur license)?
Is de opleiding echt als een college, of losse cursussen?
Kan je leningen afsluiten door de school?
Hoelang duurt de opleiding gemiddeld?
Zijn de leningen enigsinds af te betalen of is het echt armoede lange tijd?

Nog tips??

Ik heb de wiki flink gelezen en er staan enorm veel interessante dingen in, veel van de begrippen ken ik nog niet dus het is een beetje wazig voor mij allemaal nog, maar ik ben er heel serieus over en ik hoop echt dat jullie me hiermee kunnen helpen, want zo op het internet kan ik de weg absoluut niet vinden!

Alvast hartelijk bedankt,

Roel
 
Rotorusa hier, ik zal proberen je vragen te beantwoorden, al is het bijna dertien jaar geleden dat ik mijn opleiding deed en kan het dus zijn dat dingen tegenwoordig anders zijn.

Is het een probleem dat ik al een studenten visa voor een jaar heb gehad?

Dat hangt er vanaf welk visum je al hebt gehad. Om in de VS voor piloot te studeren, en na je studie de kans te krijgen om praktische werkervaring op te doen, heb je een F-1 visum nodig. Er zijn maar een klein aantal helikopter vliegscholen die gemachtigd zijn om dit visum uit te schrijven, en dat beperkt denk ik je keus aan opleidingen. Een erg goede school die ik persoonlijk kan aanbevelen, is Bristow Academy in Titusville, Florida. Dit is de meest internationaal gerichte helikopter vliegschool in de VS, met een jarenlange ervaring in het opleiden van buitenlanders. Een van de voordelen van deze school is ook dat ze ervaring hebben met het opleiden tot de JAA standaard, iets dat je waarschijnlijk nodig zult hebben om, aansluitend op je ervaring in de VS, werk te vinden in Nederland of elders in Europa. Kijk op heli.com en/of neem contact op met hun Nederlandse rep Hans Bergsma (een collega), op telefoonnummer 0223 692 943.

Is er genoeg werkgelegenheid voor heli piloten in deze gebieden?

Voor wat betreft Amerika, het is denk ik veel moeilijker dan een paar jaar geleden (hoewel niet onmogelijk) om een 'entry level' baan als vlieginstructeur te krijgen. Daar staat tegenover dat de werkgelegenheid voor piloten met enkele jaren ervaring redelijk stabiel is. De mensen die de focus en doorzettingsvermogen bezitten om echt achter een baan aan te jagen, krijgen die baan ook. De mensen die een beetje achter de telefoon gaan zitten voor een telefoontje met een aanbieding voor een baan kunnen lang wachten.

Is er een goede school in de buurt van Chicago?

Geen idee. Kijk bij het selecteren van een school in de allereerste plaats naar de mogelijkheden om na je opleiding praktische werkervaring op te doen. Met andere woorden: het F-1 visum is een must.

Hoeveel kost zo'n opleiding nou (alles wat je nodig hebt voor een gequalificeerde piloot + Instructeur license)?

Vele tienduizenden Euro's. Probeer een zo realistisch mogelijk budget op te stellen voor de periode van ongeveer een jaar dat het zal duren voordat je vooruitzicht hebt op een baan als vlieginstructeur, inclusief de kosten van levensonderhoud. Het allergrootste nachtmerrie scenario is dat je na driekwart van de opleiding door je geld heen bent; met zonder geen brevet en geen baan ben je dan echt de lul. Betaal nooit, maar dan ook nooit, een grote smak geld vooruit aan een vliegschool, bijvoorbeeld in ruil voor korting op de lesprijs. Je zult de eerste student niet zijn die op een dag bij de school verschijnt om een dichte deur en een verlaten hangar aan te treffen.

Is de opleiding echt als een college, of losse cursussen?

De opleiding bij de meeste vliegscholen is maatwerk en kan zo intensief zijn als je wilt, of aankunt. Als full-time student kun je binnen ongeveer een jaar a veertien maanden van nul naar vlieginstructeur gaan. Het tempo, en de vooruitgang, hangen volledig af van je eigen niveau van doorzettingsvermogen en discipline. Dit is een opleiding voor go-getters; niet voor mensen die bij het handje gehouden moeten worden. Grotere scholen, zoals Bristow Academy, zijn het meest als colleges, met het voordeel dat je onderdeel bent van een grotere groep studenten die elkaar kan ondersteunen. Kleinere scholen bieden misschien meer individuele aandacht.

Kan je leningen afsluiten door de school?

Meestal wel, maar Amerikaanse leningen zijn in het algemeen alleen beschikbaar voor Amerikaanse studenten, of Permanent Residents. Misschien kan Hans je helpen met informatie over Nederlandse banken die krediet verstrekken voor piloten opleidingen.

Zijn de leningen enigsinds af te betalen of is het echt armoede lange tijd?

Leren helikopter vliegen is verschrikkelijk duur en zeker de eerste twee a drie jaar hoef je niet te rekenen op een riant salaris. Aan de andere kant; het is een leuke baan en je kunt er op de lange duur prima mee verdienen. Your mileage may vary...

Veel succes met je opleiding, wat je ook beslist,
 
Last edited:
Thanks rotor! ik zal me er wat meer in verdiepen nadat ik terug ben, vertrek morgen ochtend dus nog even inpakken :) maar alvast hartstikke bedankt, heb er even over geskimmed en er zit veel nuttigs tussen voor mij
 
Ik heb er helemaal doorheen gelezen en ik denk dat ik Hans maar eens zal bellen, even een game-plan opstellen, kosten berekenen, mogelijkheden voor een visum uitkammen en leningen / financiering zoeken. Ik ben echt wel gemotiveerd maar ik word wel zenuwachtig van de hoeveelheid geld, stel je krijgt geen baan of de kosten worden te hoog, dan ben je echt de luk want je schuld is te hoog om nog een gewone studie te beginnen en je komt niet aan de bak. Er zijn voor mij dus nog vrij veel onzekerheden maar ik ga eens met mensen (consulaat, scholen in de VS) bellen, en me vragenrondje doen en dan eens kijken of er iets van terecht komt. In ieder geval enorm bedankt rotor!

Ciao
 
Ook ik heb HAI/Bristows gedaan, en is een fantastische school. Ik ken veel andere scholen van dichtbij maar er komt geeneen in de buurt van Bristows. Natuurlijk kan een kleine school een goede instructeur hebben, maar de hoge standaard van Bristows ben ik nooit ergens anders tegen gekomen. Overigens denk niet dat een grote school makkelijker is. Als je niet keihard werkt, en je stage checks haalt, kun je gewoon naar huis. Het is juist bij Bristows niet het geval zolang je betaalt kun je je brevetten halen.

Overigens op een F-1 visum mag je 2 jaar blijven, daarna moet je weer naar Nederland terug. Je kunt niet gewoon besluiten in Amerika te blijven, er is vrijwel geen mogelijkheid een Permanent Visum voor Amerika te krijgen. Je enige optie is binnen de twee jaar op je F-1 visum een Amerikaanse dame aan de haak te slaan en trouwen.
 
Back
Top