Haalbaarheid PPL

SirOj

New member
Hallo allemaal,
Ik ben erg geïnteresseerd in het behalen van een ppl brevet, alleen zit ik met de vraag, hoe haalbaar het voor een student(financieel) is om dit als hobby te hebben.
Ik hoor het graag van jullie.
 
Dat is afhankelijk van je inkomsten. Een goedkope SEP kist kost zo’n €150 per uur. Dan heb je nog landingskosten á €10-15 per landing voor een lokale vlucht. Voor een vlucht naar een ander vliegveld kun je €15-25 rekenen.
 
Voor het halen van een brevet moet je tussen de 14.000 en 18.000 euro rekenen, afhankelijk van hoe snel je leert. Zoek het kostenplaatje per vliegschool/vliegclub op en houd rekening met 55-60 vlieguren. Het minimum is 45 uren, maar dat haalt bijna niemand. Denk daarnaast aan medische keuringen, vliegkaarten, boeken, theorieopleiding, enz.. Deze dingen staan meestal ook wel opgesomd op de site van de vliegschool.

Na het examen moet je blijven vliegen. Het wettelijk minimum aantal vlieguren per jaar is erg laag en wordt door de meeste mensen ook niet als veilig gezien. Ga er van uit dat je per jaar minimaal 20-25 uur moet maken, verspreid over het hele jaar, om het veilig te houden. Een tweezitter huren is goedkoper, bij een vierzitter kun je meer meebetalende passagiers meenemen, maar denk daar niet te licht over. Een deel van je familie, vrienden, kennissen en collega's wil wel een keertje meevliegen, maar meestal maar één keer. Daarna vlieg je alleen of met andere piloten. Je deelt dan wel de kosten van je eigen vlucht, maar ook de kosten van de vlucht van degene die terugvliegt. Je betaalt dus altijd toch het aantal uren dat je zelf vliegt.
 
Dat is afhankelijk van je inkomsten. Een goedkope SEP kist kost zo’n €150 per uur. Dan heb je nog landingskosten á €10-15 per landing voor een lokale vlucht. Voor een vlucht naar een ander vliegveld kun je €15-25 rekenen.

Betaal je per gevlogen uur of de totale huur periode?
 
Dat ligt aan de verhuurder. Soms per minuut, soms per 6 minuten (1/10 uur). Soms betaal je pure vliegtijd (take-off tot landing + een x aantal minuten extra voor het taxien), soms betaal je van engine start tot engine stop. Dit verschilt allemaal per school/bedrijf.

Ik heb nagenoeg altijd engine start tot engine stop betaald. Na de vlucht voer je dan in het logboek van het vliegtuig én in je eigen piloten logboek je zogenaamde block-uren in (bijvoorbeeld engine start 14:30 en engine stop 16:15). Je moet dan 105 minuten huur betalen en kunt 1 uur en 45 minuten ervaring in je logboek bijschrijven.

Als je een toestel huurt voor 6 uren voor een bak koffie op Ameland en je vliegt daadwerkelijk maar 3 uur, dan betaal je ook alleen maar voor die drie uren.
 
Mag ik je aanraden om te gaan zweefvliegen?
Er zijn een aantal studenten clubs en jaar lidmaatschap is erg redelijk.
Je kan vanaf daar door met een gemotoriseerde zweefkist en een PPL.
Zweefvliegen is een fantastische hobby en voor veel het begin geweest.
Ik heb voor 11 jaar zweef gevlogen voordat ik naar de VS vertrok en op mooie dagen mis ik het nog steeds.
 
Helemaal waar, ga zweefvliegen. Geweldige hobby, bovendien leer nergens beter gecoördineerd vliegen.
 
Zweefvliegen is zeker aan te raden als tijd geen beperkende factor is. Zweefvliegen kost circa €800-€1000 all-in onbeperkt per jaar.

Na 1 jaar ben je vaak wel solo en na 2-3 jaar heb je je brevet. Daarna kan je door op de TMG Touring Motor Glider. Je bent dan na 5-15 uur solo en met 10-20 uur heb je je aantekening. Daarna kan je vrienden/familie rondvliegen om 30-45 uren te maken. Daarna kan je doorgaan voor de PPL/LAPL. Je kan dan een verkort traject doen en krijgt voor 4 theorie vakken al vrijstelling.

Succes! Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.
 
Laatste beetje advies, gebruik je resterende studie tijd om je te oriënteren in het luchtvaart wereldje en een beslissing te maken welke richting je op wil gaan.
 
Back
Top