Goudzoekers Ryanair

PH-JOB

New member
http://player.omroep.nl/?aflID=11565553&start=00:00:00

:kerst: Enjoy

In deze aflevering aandacht voor het geheim van het 'Ryanair-verdienmodel'. De luchtvaartmaatschappij Ryanair weet al jaren als prijsvechter te overleven en forse winsten te boeken, ondanks de spotgoedkope tickets. De verslaggevers Pieter van der Wielen en Martijn Kieft maken een vergelijking tussen een vlucht van British Airways en Ryanair, van Hilversum naar de Big Ben in Londen. Ook bekijken zij hoeveel de belastingbetaler meebetaalt aan het verdienmodel van Ryanair. Interviews met: - Michael O'Leary, oprichter van Ryanair; - Paolo Malighetti, onderzoeker universiteit van Bergamo, over het verdienmodel; - Henk van der Kolk, FNV Bondgenoten, over de arbeidsomstandigheden; - een ex-piloot in training (onzichtbaar en met vervormde stem) over zijn inkomsten; - Vegard Einan, vakbond Parat Noorwegen, over de slechte arbeidsvoorwaarden van Ryanair; - Michel Boutant, lid senaat Frankrijk; - Wouter de Vriendt, lid gemeenteraad Oostende (België), over de overheidssteun aan bepaalde vliegvelden; - Roy Pennings, lid Provinciale Staten Limburg.
 
Die is oud!

Datum aflevering 20- okt- 2010.....

Oud nieuws, plm 20% van Ryanairs inkomsten is inderdaad (verkapte) subsidies, ongeveer 600m vorig jaar. plm 20% verkoop aan boord, en ze schijnen ook nog tickets te verkopen.

Als de subsidies opdrogen heeft Ryanair een probleem, want hoewel het een hele "lean and mean" organisatie is zie je nu al dat de ticketprijzen om hoog gaan, de prijsstijging is sterker dan bij de
concurenten. Peut wordt er ook niet goedkoper op en ook dit wordt een probleem voor ze.
 
In je eerste jaar haal je dat bij lange na niet. In theorie zou ik bruto 74.000 kunnen verdienen, (drie jaar bij de ierse...). Als F/O haal je nooit de 900 uur, meestal rond de 700 dus zit ik nu dichterbij de 60.000. En daar gaat nog een hoop vanaf aan kosten.

Nieuwe contracten worden ook steeds minder.
 
In je eerste jaar haal je dat bij lange na niet. In theorie zou ik bruto 74.000 kunnen verdienen, (drie jaar bij de ierse...). Als F/O haal je nooit de 900 uur, meestal rond de 700 dus zit ik nu dichterbij de 60.000. En daar gaat nog een hoop vanaf aan kosten.

Nieuwe contracten worden ook steeds minder.

Nieuwe contracten blijven hetzelfde als een paar jaar terug.
Heb een paar maanden terug het contract gehad en die is exact hetzelfde als een FO van 4 jaar terug.
 
Niet te vergelijken. Bij een 'normaal' bedrijf heb je nog zoiets als loonkosten, verzekeringen en pensioen. Niets van dat wordt door RYR betaald (behalve de loonkosten dan op vast RYR-contract).
Geeft al jaren een vertekend beeld.
Vakken vullen bij de Appie komt aardig in de buurt voor wat betreft het netto uurloon.

Ook een van die zaken waar ze aan verdienen. Geen risico met personeel....kost niets om ze op te leiden (zowel cabincrew als vliegers betalen voor hun eigen opleiding) en een gezonde hoeveelheid contractors die je eruit kan zwiepen bij overschot.
En natuurlijk het jaar door potentieel personeel maar in de winter stuur je de vliegers gewoon voor een maand op onbetaald verlof.

Uren op een 70 ton kist is het enige waardevolle wat je van ze terugkrijgt...No long term career..
 
Nostradamus,

Helemaal mee eens!

Frustrerend is het wel, ik kwam hier wel met de intentie om hier een carriere van te maken. Afijn, er zijn opties in het M.O. die steeds interessanter worden.

mvg
Ditched
 
Nieuwe contracten blijven hetzelfde als een paar jaar terug.
Heb een paar maanden terug het contract gehad en die is exact hetzelfde als een FO van 4 jaar terug.


De contracten zijn wel degelijk verschillend. Het uurloon is minder dan 4 jaar geleden. En je bent verplicht 3 % aan een nutteloze accountant te betalen. En het nieuwe contract wat nu wordt uitgegeven is al helemaal anders.
 
De contracten zijn wel degelijk verschillend. Het uurloon is minder dan 4 jaar geleden. En je bent verplicht 3 % aan een nutteloze accountant te betalen. En het nieuwe contract wat nu wordt uitgegeven is al helemaal anders.

Volgens mij ben je niet helemaal op de hoogte.
De tarieven van de accountants zijn omlaag gegaan naar 100 euro per maand, totaal 10 maanden betalen. Of 2%. Nog steeds veel maar wel al beter.
 
Volgens mij ben je niet helemaal op de hoogte.
De tarieven van de accountants zijn omlaag gegaan naar 100 euro per maand, totaal 10 maanden betalen. Of 2%. Nog steeds veel maar wel al beter.

Oh verrek!!! Ik zie het nu pas dat ik idd 2% betaal....:yeehaa:

Thx Angry...!

P.S helemaal geen info hierover gekregen...:biertje:
 
Tijd terug heb ik hierover een mailtje gehad van O'Connor. Maar misschien dat andere accountants het niet aan hun cliënten heeft doorgegeven.
 
Oh verrek!!! Ik zie het nu pas dat ik idd 2% betaal....:yeehaa:

Thx Angry...!

P.S helemaal geen info hierover gekregen...:biertje:

np, cxc stuurde me er in december een email over. Je kan overstappen naar 1000 euro per jaar (wanneer je bijv. met 2% dik boven de 1000eu komt), dan krijg je alleen wat minder services. oa salaris 3 dagen later gestort, minder snel antwoord op je vragen, etc.

Staat er trouwens op je loonstrook hoeveel er word ingehouden voor cxc?
 
Back
Top