Uit het Financieele Dagblad van vanochtend.
In 2005 steeg het aantal passagiers in China tot een record van 138 miljoen, 15% meer dan in 2004 en ruim tweemaal zoveel sinds 2001, blijkt uit de cijfers van Caac. Luchtvracht en -post namen in een jaar toe met 14% tot 3,04 miljoen ton en in vijf jaar met 89%.
De Chinese economie groeide in 2005 met 9,9%. Het besteedbaar inkomen nam gemiddeld met 9,6% toe tot Yn 10.493 per hoofd van de bevolking. Met de relatieve toename van de welvaart neemt in China ook de reisbehoefte toe.
Tot 2010 zal China volgens Gao jaarlijks honderd nieuwe vliegtuigen nodig hebben en duizend piloten. De Chinese vliegmaatschappijen beschikken nu over 863 toestellen. Vliegtuigbouwer Airbus schat dat China tot 2023 1790 nieuwe toestellen nodig heeft met een totale waarde van $ 230 mrd. Gao verwacht een verdubbeling van het luchtverkeer in vijf jaar, wat zal leiden tot een tekort aan vliegpersoneel en luchthavencapaciteit.
Alleen al Air China heeft nu een tekort aan veertig gezagvoerders, zo liet directeur Li Huxhio van China Air gisteren tegenover The China Daily weten. Li zei op zoek te zullen gaan naar piloten in het buitenland. In China werken nu zo'n 11.500 piloten. Geschat wordt dat China in 2020 50.000 vliegeniers nodig heeft. Op basis van het aantal vliegtuigbestellingen schatten deskundigen dat China jaarlijks tussen de 1200 en 1600 extra vliegeniers nodig heeft. Vliegopleidingscentra in China kunnen hooguit 600 vliegers per jaar afleveren.
Ook het gebrek aan luchthavencapaciteit speelt de Chinezen parten. Volgens minister Gao verwerkte de luchthaven van Peking in 2005 41 miljoen passagiers. Dat is meer dan het maximum van 35 miljoen dat terminals 1 en 2 aankunnen. De Nederlandse luchthavenontwerper Naco heeft een nieuwe passagiersterminal ontworpen voor de luchthaven van Peking. De bouw van deze terminal 3 moet in 2008 klaar zijn voor de Olympische Spelen.
Door de hoge vlucht die de luchtvaart in China neemt, verwacht brancheorganisatie Iata dat dat land zo'n zes plaatsen in de wereldranglijst zal opschuiven en de tweede of derde vliegnatie ter wereld wordt.
In 2005 steeg het aantal passagiers in China tot een record van 138 miljoen, 15% meer dan in 2004 en ruim tweemaal zoveel sinds 2001, blijkt uit de cijfers van Caac. Luchtvracht en -post namen in een jaar toe met 14% tot 3,04 miljoen ton en in vijf jaar met 89%.
De Chinese economie groeide in 2005 met 9,9%. Het besteedbaar inkomen nam gemiddeld met 9,6% toe tot Yn 10.493 per hoofd van de bevolking. Met de relatieve toename van de welvaart neemt in China ook de reisbehoefte toe.
Tot 2010 zal China volgens Gao jaarlijks honderd nieuwe vliegtuigen nodig hebben en duizend piloten. De Chinese vliegmaatschappijen beschikken nu over 863 toestellen. Vliegtuigbouwer Airbus schat dat China tot 2023 1790 nieuwe toestellen nodig heeft met een totale waarde van $ 230 mrd. Gao verwacht een verdubbeling van het luchtverkeer in vijf jaar, wat zal leiden tot een tekort aan vliegpersoneel en luchthavencapaciteit.
Alleen al Air China heeft nu een tekort aan veertig gezagvoerders, zo liet directeur Li Huxhio van China Air gisteren tegenover The China Daily weten. Li zei op zoek te zullen gaan naar piloten in het buitenland. In China werken nu zo'n 11.500 piloten. Geschat wordt dat China in 2020 50.000 vliegeniers nodig heeft. Op basis van het aantal vliegtuigbestellingen schatten deskundigen dat China jaarlijks tussen de 1200 en 1600 extra vliegeniers nodig heeft. Vliegopleidingscentra in China kunnen hooguit 600 vliegers per jaar afleveren.
Ook het gebrek aan luchthavencapaciteit speelt de Chinezen parten. Volgens minister Gao verwerkte de luchthaven van Peking in 2005 41 miljoen passagiers. Dat is meer dan het maximum van 35 miljoen dat terminals 1 en 2 aankunnen. De Nederlandse luchthavenontwerper Naco heeft een nieuwe passagiersterminal ontworpen voor de luchthaven van Peking. De bouw van deze terminal 3 moet in 2008 klaar zijn voor de Olympische Spelen.
Door de hoge vlucht die de luchtvaart in China neemt, verwacht brancheorganisatie Iata dat dat land zo'n zes plaatsen in de wereldranglijst zal opschuiven en de tweede of derde vliegnatie ter wereld wordt.