Gezocht: 50.000 piloten

Bongile

New member
Uit het Financieele Dagblad van vanochtend.

In 2005 steeg het aantal passagiers in China tot een record van 138 miljoen, 15% meer dan in 2004 en ruim tweemaal zoveel sinds 2001, blijkt uit de cijfers van Caac. Luchtvracht en -post namen in een jaar toe met 14% tot 3,04 miljoen ton en in vijf jaar met 89%.

De Chinese economie groeide in 2005 met 9,9%. Het besteedbaar inkomen nam gemiddeld met 9,6% toe tot Yn 10.493 per hoofd van de bevolking. Met de relatieve toename van de welvaart neemt in China ook de reisbehoefte toe.

Tot 2010 zal China volgens Gao jaarlijks honderd nieuwe vliegtuigen nodig hebben en duizend piloten. De Chinese vliegmaatschappijen beschikken nu over 863 toestellen. Vliegtuigbouwer Airbus schat dat China tot 2023 1790 nieuwe toestellen nodig heeft met een totale waarde van $ 230 mrd. Gao verwacht een verdubbeling van het luchtverkeer in vijf jaar, wat zal leiden tot een tekort aan vliegpersoneel en luchthavencapaciteit.

Alleen al Air China heeft nu een tekort aan veertig gezagvoerders, zo liet directeur Li Huxhio van China Air gisteren tegenover The China Daily weten. Li zei op zoek te zullen gaan naar piloten in het buitenland. In China werken nu zo'n 11.500 piloten. Geschat wordt dat China in 2020 50.000 vliegeniers nodig heeft. Op basis van het aantal vliegtuigbestellingen schatten deskundigen dat China jaarlijks tussen de 1200 en 1600 extra vliegeniers nodig heeft. Vliegopleidingscentra in China kunnen hooguit 600 vliegers per jaar afleveren.

Ook het gebrek aan luchthavencapaciteit speelt de Chinezen parten. Volgens minister Gao verwerkte de luchthaven van Peking in 2005 41 miljoen passagiers. Dat is meer dan het maximum van 35 miljoen dat terminals 1 en 2 aankunnen. De Nederlandse luchthavenontwerper Naco heeft een nieuwe passagiersterminal ontworpen voor de luchthaven van Peking. De bouw van deze terminal 3 moet in 2008 klaar zijn voor de Olympische Spelen.

Door de hoge vlucht die de luchtvaart in China neemt, verwacht brancheorganisatie Iata dat dat land zo'n zes plaatsen in de wereldranglijst zal opschuiven en de tweede of derde vliegnatie ter wereld wordt.
 
Nou, voor diegenen die nu op het HAVO of VWO zitten hier dan een gratis adviesje:

Neem chinees in je vakkenpakket!
 
Dan maar hopen dat de chinezen de japanners niet achternagaan. Japanners kunnen vaak prima engels lezen en schrijven, maar spreken ho maar, ze zijn bang dat ze zichzelf voor lul zetten en nemen het risico niet en doen net of ze geen engels kunnen. Dus das mooi voor ons, wij kunnen wel engels tegen ze praten en hoeven alleen maar chinees proberen te verstaan :D

Wel jammer dat ik eigelijk japans wilde leren :S
 
De totale globalisering van arbeid rukt steeds verder op...

Cabin Clew. Plepale fol landing
Ni hao eh.. Solly... Good aftelnoon. This is youl filst officel speaking because youl captain is sclewing the stewaldess, light now. My name is Sam Bal Bei, and soon we will land on Beijing Capital Ailpolt. Estimated time of allival: fifteen hundled houls. The weathel in Beijing is bad. It lains the whole day, and the tempelatule is 12 deglees. But we do hope you enjoy youl stay in the Peoples Lepublic of China. Please listen tot KLM onboald ladio duling the apploach. Now playing: Thele ale nine million bicycles in Beijing. Thank you fol flying KLM/AilFlance.

Ja, mensen. De KLM gaat op China vliegen met Chinese piloten. Grote paniek onder het personeel. Want dat is natuurlijk .
BROODROOF!!! Solly, Bloodloof
:grijns:
 
Zal ik dan maar nog een keer een brief schrijven naar die gasten? ... ik kan wel vloeiend chinees maar voldoe niet aan hun eisen :( (Geen KLS)
 
Bovenstaand verhaal (bloodloof) is natuurlijk pure BS.
KLM vliegt al een tijdje met 2 Chineese CA's op de route's naar China. Misschien dat de schrijver hiermee in de war is geraakt.

Wel kan ik beamen dat diverse Chineese airlines momenteel buitenlandse direct entry captains aannemen.
Diverse (net)gepensioneerde Europeese gezagvoerders zitten reeds in de Chineese aanname molen.
Het molentje bestaat o.a. uit een gesprek, een medische keuring en een grading.

Vooral de medische keuring is zwaarder dan wij in Europa gewend zijn. Als de gezagvoerder van een Chineese airliner onverhoopt de pijp uit gaat tijdens de vlucht, is de kans groot dat de kist crasht....
 
Ik heb persoonlijk gezien hoe geweldig de chinezen de engelse taal machtig zijn als ze voor de opleiding in Oakland, CA aankomen. De instructeur neemt die gasten mee naar de Starbucks voor koffie en dan komt de Engelse les: chair-tsje, table- tepel, sugar-sukal, coffee- lofee. Voor hun solovluchten is er een instructeur aan boord om de radio te doen (hoezo solo?). Na hun opleiding (met nu zeeeeeer gebrekkig Engels) worden die gasten losgelaten op een 737 oid om de halve wereld rond te gaan
 
Wendy Zhang/ Shanghai Daily news

Foreign pilots join Shanghai Airlines
--------------------------------------------------------------------------------
9/3/2006 16:28

Shanghai Airlines has recruited eight veteran foreign pilots to ease the shortage of pilots for its cargo fleet.
The pilots, very experienced and with top-grade skills, are from countries as diverse as the US, Norway, Venezuela and the Philippines. They are currently operating the MD-11 cargo aircraft added to the fleet last year.

The domestic aviation market has suffered from a shortage of pilots. In recent years, Shanghai Airlines has seen an average annual 30-percent growth in its fleet by purchasing nine new aircraft in 2004 and seven more last year.

It usually takes at least eight to ten years and millions of yuan to train a fully-qualified pilot, so the hiring of foreign pilots can save much time and money, said an industry analyst.

Domestic airlines currently have a total of almost 11,000 pilots, enough to operate around 800 aircraft. During the 11th Five Year Plan, the Chinese civil aviation market will see the addition of more than 100 aircraft each year and the total number of civil aircraft will reach 1,250 by 2010, causing a shortfall of over 6,000 pilots in the coming five to six years, the analyst said.
 
Jo,

het gaat in china bijna altijd om ervaren vliegers. maw captains met uren op type.

en als het gaat om FO posities, is het op lokaal contract:
salaris van een chinese FO is 300-500 euro PER MAAND!!
voor captains 800Euro

k.
 
Gaat het dan om native Chinese, of ook om buitenlanders? Kan me niet voorstellen dat buitenlanders voor 800 euro gaan werken.
 
Jo D..

dat is het m nu juist, in china betalen ze alleen voor ervaring.
er zijn genoeg buitenlanders: lees geen europeanen/us.
maar bv zuidamerikanen/filipijnen, india etc
voor wie 500 euro veel geld is.

zij krijgen in hun moederland slecht betaald, maar komen ze naar china krijgen ze een iets hoger salaris en zijn ze ook gelukkig.

k.
 
kijk naar wat er in HKG gebeurd is:

air hong kong ging met A300 vliegen voor dhl, en de vliegers daar verdienen vergeleken bij moederbedrijf CX 1/3...
daar zitten dus al die nationaliteiten, ook een paar europeanen, om het op te zetten, en een paar om een rating te halen, enkele denken bij cx binnen te komen via air hong kong..

zo zie je maar: in het oosten zijn er bedrijven die zeer goed betalen, en zeer slecht. en de meesten zitten er tussen in naar de slechte kant.

k.
 
Ik werk momenteel in één van de enkele vliegscholen in China. Het valt niet te ontkennen dat engels niet dé sterkste kant is.
Sinds een half jaar is er echter een zeer grote inhaalbeweging aan de gang voor alle ATC, crew,members etc. De target datum is 5 maart 2008.
Tegen dan zou ieder ICAO-member country moet voldoen aan de ICAO level 4 english. Dit gaat voorlopig nog enkel om personen die onmiddelijk betrokken zijn bij international opperations.
Dus er is nog hoop wat China en engels betreft ;)
Chinees voor ons .... vergeet het, pokke moeilijk.
 
Er zijn inderdaad wel FO contracten te vinden in China zoals bij JADE in Shengzhen 20 minuten noord van Hong Kong met de MTR maar dan zijn het inderdaad rot salarissen die er betaald worden.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat de lokale bevolking geen tot zeer slecht Engels spreekt en alleen Chinees spreekt. Moet eerlijk zeggen dat het Engels me in Hong Kong toch zwaar tegenvalt in vergelijking met andere wereld steden
 
Back
Top