Fotovlieger

Diana

Active member
Vliegtuigen en helikopters worden veel gebruikt om foto’s uit te maken. Een geschikte manier om een overzicht te krijgen over bepaalde bebouwde of onbebouwde gebieden. Als fotovlieger vlieg je op een- of tweemotorige vlieg-tuigen over heel Nederland om foto’s te maken voor één van de Nederlandse luchtfotobedrijven. Meestal is dit niet in vaste dienst maar wordt je per uur betaald. Het kan wel veel ervaring (lees: vlieguren) opleveren, want als er geschikte dagen zijn met helder weer, wordt er meteen optimaal gebruik van gemaakt en de gehele dag gevlogen.

__FORCETOC__

==Loodrechtfotografie==
Voor loodrechtfotografie zijn de beste weersomstandigheden: een hogedruk gebied met een oostelijke stroming. Bewolking op 6000 voet is voor foto-vliegen slecht weer, ook al is het voor de rest van vliegend Nederland prima. Zo zijn er behoorlijk wat niet-produktieve dagen.

Het maken van een vliegplan (koers, tijd, opstuurhoek etc.) is vaak niet moge-lijk bij het fotovliegen. Vliegt men naar een opdracht in het zuiden, waar het weer verslechterd, dan wordt de koers verlegd naar een andere opdracht, waar het weer beter is. De route die wordt gevlogen is dus sterk weers-afhankelijk.
Bij loodrecht fotografie is perfect zicht belangrijk, zonder wolken. Eén wolkje in een blok (het vierkante oppervlak dat gefotografeerd wordt) is al funest.

Er wordt gevlogen op een hoogte van 200 tot 20.000 voet. In het buitenland wordt bij het fotovliegen doorgaans hoger gevlogen dan in Nederland. Nederland is dicht bebouwd en opdrachtgevers willen goed de details kunnen zien. Vandaar dat men in Nederland zo rond de 4000 voet vliegt.

De eisen aan de periode van het jaar waarin gevlogen wordt zijn hoog. Bij voorkeur moet de zon hoog staan en moet er weinig blad aan de bomen zitten. Jaarlijks zijn er maar zo’n twee dagen achter elkaar echt goed fotovliegweer. De andere goede dagen zijn op de vingers van één hand te tellen. Van de goede dagen wordt dan ook optimaal gebruik gemaakt.
In de computer wordt vantevoren de route gepland en de coördinaten inge-voerd. De GPS (”Global Positioning System”, een satelliet-navigatiesysteem), geeft zijn signalen door aan de computer, die het signaal vervolgens doorgeeft aan de camera, die afdrukt. Er is iemand bij die het systeem bedient, de films erin zet, let op de belichtingstijden etc.
Als de coördinaten op een weiland liggen, dan is het zeer moeilijk te bepalen wanneer boven de juiste lokatie gevlogen wordt, er zijn weinig herkennings-punten. De eisen waren dan ook vroeger minder hoog, maar nu het dankzij GPS en computer kàn, wordt er een grote nauwkeurigheid verwacht.
De loodrechtfotografie wordt voornamelijk gebruikt voor kaartvervaardiging. Op een kaart staan bijvoorbeeld wel huizen en wegen, maar geen bomen.
Op een foto is de combinatie van beide weer wat onoverzichtelijker. Legt men een transparante kaart met schaal 1:1000 over een foto met schaal 1:1000 dan is de visualisering van een gebied compleet. Gemeentes gebruiken dit om illegale bebouwing te vinden, waarbij vaak een kleiner gebied is gefoto-grafeerd. Provinciale overheden hebben weer een veel groter gefotografeerd gebied nodig.

De vlieger moet bij dit type vluchten zeer nauwkeurig vliegen. In hoogte is een speling van 10 tot 20 voet toegestaan. Vliegt men hoger, dan kan de speling meer zijn, bijvoorbeeld 50 voet. Ook het juist aanhouden van de koers is belangrijk, er moet tijdens een ”run” een lijntje worden gevlogen binnen 25 meter. Een run is een fotolijn van het ene coördinaat tot het volgende coördinaat. 1 graad naast de run sturen kan er al voor zorgen dat het vliegtuig na 20 seconden naast ”het lijntje” vliegt. De duur van een run varieert van enkele minuten tot maximaal 10 minuten: in Flevoland bijvoorbeeld van Zeewolde tot Lelystad.

==Oblique-fotografie/vogelvlucht==
Hierbij worden de foto’s uit de hand door de foto-graaf uit de zijkant van het vliegtuig genomen. Er worden hierbij minder eisen aan het weer gesteld, het mag wat slechter zijn. Er kan tussen de wolken door worden gefotografeerd. Dit type fotografie vindt voornamelijk ’s zomers plaats, op een hoogte van ca. 1500 voet. Opdrachtgevers zijn o.a. reclamebureaus, overheidsinstellingen en industriële en particuliere opdrachtgevers. Een olieraffinaderij of groot fabriekscomplex wordt bijvoorbeeld goed gevisualiseerd door een dergelijke foto. De vlieger vliegt boven zo’n complex rondjes met aan de kant van de fotograaf het raam open. Via de headset (koptelefoon) geeft de fotograaf aan de vlieger door hoe en waar er moet worden gevlogen.

Verder worden dergelijke foto’s gebruikt voor ansichtkaarten, posters en in de dagbladen voor foto’s van bijvoorbeeld een druk strand, nieuwbouw, bos-branden e.d.
 
Back
Top