ForeFlight?

Foreflight is een fantastische app! Zo simpel is het gewoon en ik denk niet dat er echt andere apps zijn die er bij in de buurt komen.
 
Mijn ervaring met Foreflight is van 8 jaar geleden en positief. Neem aan dat het allemaal nog beter is geworden.
Stopt Jepp met GA?
 
Bedankt! Jepp stopt met de app die ze in eigen beheer hebben. Ze laten nu alles via ForeFlight lopen. Volgens mij is dat allemaal van Boeing.
 
Ik heb kort de trial versie gebruikt, ook die van SkyDemon en EasyVFR.
Persoonlijk heb ik voor SkyDemon gekozen omdat ik die het toegangkelijkste vond, en de NOTAM weergave is erg handig.

Als je het internet moet geloven zweert iedere amerikaan bij ForeFlight. Maar hoor je vooral uit Europa wel positieve geluiden over SkyDemon.
EasyVFR is volgens mij een redelijk nieuwe partij uit Nederland, dat creëert natuurlijk wel een gunfactor. Alleen niet genoeg mij te overtuigen.

Waarom probeer je de trials niet van de diverse partijen? Denk toch dat 't een persoonlijke keus zal zijn.
 
Skydemon gebruik ik af en toe wel eens voor VFR vliegen, maar voor IFR vliegen eigenlijk niet, ik verkeerde ook in de veronderstelling dat het daarvoor niet ontwikkeld is. Ik begin eens met een ForeFlight trail als JeppFD echt kapt en dan laat ik me verrassen!
 
ForeFlight dwingt je om een iPad te kopen. Ben persoonlijk meer gecharmeerd van Android toestellen en wil me niet een andere keuze laten opdringen, dus voor mij geen ForeFlight. Nou vlieg ik alleen VFR en SkyDemon doet het dan prima.
 
Skydemon gebruik ik af en toe wel eens voor VFR vliegen, maar voor IFR vliegen eigenlijk niet, ik verkeerde ook in de veronderstelling dat het daarvoor niet ontwikkeld is. Ik begin eens met een ForeFlight trail als JeppFD echt kapt en dan laat ik me verrassen!
Klopt, die is voor VFR ontwikkeld.
 
Ruim een jaar later en nog altijd is ForeFlight Apple-only, zonder plannen om daar iets aan te veranderen. Nou heb ik nog geen tablet, maar m'n overige klein spul is allemaal Android. Geen Apple. Dus liever ook geen iPad.

De kaarten in ForeFlight zijn - als ik recente Youtube-tests mag geloven - een stuk minder overzichtelijk dan die in SkyDemon. Wat ik voor gebruik "en route" wel een dingetje vind.

Al met al zou de keuze dus wel gemaakt zijn... SkyDemon! Ware het niet dat ik na PPL door wil voor IR. En 'mijn' vliegschool standaardiseert voor de IR opleiding op ForeFlight, met een Jeppesen abonnement erbij, van bij elkaar zo'n 1000 euro per jaar. Plus natuurlijk de aanschaf van een voldoende krachtige iPad (nog eens 750-1000 euro volgens de aankoopadviezen van ForeFlight), die ik dan eigenlijk voor niets anders kan gebruiken dan vliegen. Dat telt wel op.

Maarja, heeft het zin om nu eerst één jaar met SkyDemon te gaan vliegen? Nouja, misschien om de dure iPad zo laat mogelijk te kunnen kopen, zodat die ook weer langer mee gaat.

Inmiddels kun je ook IFR dingen met SkyDemon, dat wel. Maar de voorsprong van ForeFlight halen ze niet 1,2,3 in natuurlijk. Heeft iemand hier recente ervaring, alternatieven... of het advies om toch echt maar dat Appelplankje te kopen? Iets met zure appels en zo...
 
Wat een onzin van de vliegschool dat je een jeppesen abonnement er moet bijkopen. De standaard foreflight ifr kaartjes werken goed!
 
Ik gebruik ForeFlight op een oude iPad (6th generation), kwam op de markt in 2018 en was toen al de goedkoopste en minst krachtige iPad. ForeFlight draait prima. Enige punt is dat ForeFlight veel opslagruimte vreet en ik naast ForeFlight niet veel andere andere apps kan installeren (32 GB). Maar ook daar kan ik mee leven.
 
Zij zeggen dat de Jeppesen approach plates e.d. fors makkelijker in gebruik zijn dan de meegeleverde.

Is dat echt zo en het scheelt een paar lessen, dan is dat abonnement voor één jaar natuurlijk snel terugverdiend. Misschien is dat de gedachte erachter.

Voor gemiddeld particulier gebruik ná het behalen van IR kan dat abonnement natuurlijk totaal niet uit.

Dank voor de feedback over iPads. Dat scheelt nogal. ForeFlight zelf adviseert minimaal 2021, 10.9" met 128GB. Dat is dus wat overdreven als jij het met 32GB ook redt.

6th is wel de oudste generatie die nog ondersteund wordt, las ik. Maar echte alternatieven op Android lijken niet te bestaan, voor IFR.
 
Overigens vind ik het niet zo gek dat een vliegschool voor een bepaalde standaard kiest. Of dat nu ForeFlight is met Jeppesen kaarten of iets anders.

Formeel is je IR bedoeld voor een single-pilot cockpit en maakt het in principe niet uit wat voor kaarten je gebruikt. Maar je hebt natuurlijk een instructeur naast je en die is misschien gewend aan Jeppesen kaarten. Zelf ben ik het laatste half jaar bezig geweest met mijn IFR-opleiding en kaarten zijn zeker een belangrijk onderdeel van het IFR-vliegen. Bij het structureren van je departure en approach briefings is een goede kaart zeer waardevol. De workload is vaak hoog en tijdens je briefing probeer je binnen 1-2 minuten je plan te bespreken en alles wat misschien niet helemaal duidelijk is aan te kaarten.

Het voordeel van Jeppesen (en LIDO) kaarten is dat ze overal ter wereld vrijwel hetzelfde zijn opgebouwd. Dat geldt volgens mij niet voor AIP-kaarten.

Wat zijn jullie meningen hierover?
 
Ik verkies ook de Jepp kaarten, maar ik betaal om en nabij de € 900,00 voor IFR (en VFR) kaartjes van Jepp op mijn iPad en da's voor de uren die ik vlieg wel echt heel veel. Op zich ben ik bereid daar wel wat concessies in te doen, voor die € 900,00 maak ik liever een mooie trip.
 
Overigens vind ik het niet zo gek dat een vliegschool voor een bepaalde standaard kiest. Of dat nu ForeFlight is met Jeppesen kaarten of iets anders.

Formeel is je IR bedoeld voor een single-pilot cockpit en maakt het in principe niet uit wat voor kaarten je gebruikt. Maar je hebt natuurlijk een instructeur naast je en die is misschien gewend aan Jeppesen kaarten. Zelf ben ik het laatste half jaar bezig geweest met mijn IFR-opleiding en kaarten zijn zeker een belangrijk onderdeel van het IFR-vliegen. Bij het structureren van je departure en approach briefings is een goede kaart zeer waardevol. De workload is vaak hoog en tijdens je briefing probeer je binnen 1-2 minuten je plan te bespreken en alles wat misschien niet helemaal duidelijk is aan te kaarten.

Het voordeel van Jeppesen (en LIDO) kaarten is dat ze overal ter wereld vrijwel hetzelfde zijn opgebouwd. Dat geldt volgens mij niet voor AIP-kaarten.

Wat zijn jullie meningen hierover?
Als je instructeur niet kan omgaan met een ander formaat dan geeft ie beter geen les.

99% van je lesvluchten spelen zich af in hetzelfde land, dus met dezelfde structuur van kaartjes.

Ik vraag me af of de school er geen winst op maakt met een Jeppesen deal. 900 eur per student is belachelijk.
 
Die instructeurs kúnnen dat vast wel. Maar als student betaal je wel alle extra tijd die zij en vooral jij kwijt bent.

900 euro is een uurtje of drie... Goed materiaal wat nét even makkelijker te gebruiken is in de cockpit, bij een flinke workload, kan zichzelf dus best terugverdienen op een programma van minimaal 50 uur.

Abonnement gaat trouwens niet via de school, dat moet je als student zelf regelen. Daar zitten zij niet tussen ofzo.
 
Back
Top