Fokker vloot klm

Die Fokker 50's hebben toch altijd gezeik met payload en dus koffers achterlaten? In zulk geval is de E-170 ideaal!
Payload was nooit een probleem (fuel heeft de F50 bijna niet nodig op die korte stukjes en banen zijn altijd meer dan lang genoeg, behalve op LCY wat de enigste bestemming was waar payload een probleem kon worden maar het in de praktijk bijna nooit was (krap, maar nog nooit wat hoeven laten staan)), volume wel voor een paar bestemmingen zoals Bremen en Düsseldorf. Daar zaten vaak veel mensen op met doorverbindingen naar donker Afrika met 3 grote hutkoffers elk. Ik kan je uit ervaring vertellen dat volle 737-800's naar diezelfde bestemmingen ook altijd volume problemen had, bleef altijd wat bagage staan (en dan hadden ze nog niet eens post of vracht erbij geladen), puur volume nooit payload. E170 heeft waarschijnlijk de helft meer aan bagage ruimte maar ook de helft meer aan passagiers stoelen, dus dat maakt allemaal niet zo veel uit.

De F50 is op korte stukjes dus een prima werkpaard en zeer economisch. Alleen vanuit comfort niet heel gewenst. Een duur slot kan je beter uitmelken met een grotere kist, maar dan moet je hem wel weten op te vullen. Mensen hebben liever meerdere keuzes op een dag om verbindingen te halen zonder lang te wachten dan dat ze maar 1 (grote) kist kunnen nemen maar dan 4 uur moeten loungen op EHAM, daar is een F50 ideaal voor.
 
Mijn indruk is dat we nog wel even rondvliegen met de 50s. Om de waardering van de passagiers te vergroten zal er een upgrade van het interieur plaatsvinden in 2009. Dat geeft wel aan dat een uitfasering nog niet aan de orde is. De verwarring komt natuurlijk door de omslag in beleid over de afgelopen maanden. Waar men er in september nog vanuit ging dat een snelle uitfasering mogelijk zou zijn is dat nu niet meer zo.

De KVC is inmiddels wel weg en de KVD over een maandje lijkt me (zo niet wil iemand hem dan alsjeblieft schoonmaken!!!!). Voor het verlies van MAS en LCY krijgen we alleen maar die 2 LHR terug (en dat is natuurlijk niet meer dan slots opvullen in rustige tijden), en 1 CGN en DUS. Al met al dus een redelijke productievermindering wat wel in de geest is met de tijden waarin we nu zitten. Vandaar ook dat er voor 6 maanden geen nieuwe opleidingen meer zijn op de 50 (CPT en FO), en dat de huidige crews het wat rustiger zullen krijgen.

Om bij het onderwerp te blijven; over 10 jaar zijn de 50s toch echt wel weg, maar voorlopig zijn ze er nog wel even. Als na de crisis de tijd weer rijp is voor investeren, zal er wel een einde aan komen. Overigens lijkt mij dit dan ook de tijd waarop lijnen als CGN en DUS geschrapt worden, want daar valt met iets nieuwers dan een 50 ook geen geld op te verdienen en tegen een ICE tijd van 2:20 min kunnen we redelijkerwijs niet concurreren, wel of geen vliegtaks onduiking...
 
Dat valt reuze mee. Kan op een hand tellen hoe vaak ik bagage heb moeten laten staan.

Dat was vast wel wennen , na die CRJ;)
En begrijp ik het goed , geeft KLC er compleet den brui aan op LCY?
In mijn vorige leven zag je per t/a minimaal 2 a 3 van die lichtblauwe Fokkerds voorbij knorren.
 
@ Fortuna76

Die cabin upgrade in 2009, is dat rumour of schrift?

Olie op het vuur...

F50's van VLM lichtblauw maken, PH'en... en je hebt een schitterende cabin upgrade...

En je hebt een net begin gemaakt met in/uit faseren van VLM.
 
die cabin upgrade is al gaande.
en bestaat uit het vervangen van seat covers en het schuim in die stoelen.

klm heeft nooit zoveel gehad met investeren in goede tijden..
investeren in vloot is vaak a-cyclisch geweest; vrij gekomen slots bij fabrikanten gebruiken om goedkoop vliegtuigen te kopen en zo zuinigere vliegtuigen te kopen.

we zullen zien hoe snel ze weg zijn..
 
De upgrade kun je nalezen in de mail van Hartman op MyKLC en MyKLM. Hij zou het toch wel moeten weten lijkt me......:kerst:
 
NU.nl said:
Voorwaarde is wel dat er voor eind mei een exportgarantie van de Braziliaanse ontwikkelingsbank op tafel ligt. Daarvoor moet de normale procedure worden ingekort.

Het bedrijf wil graag nieuwe orders en kan die volgens Hartman krijgen, als KLM de garantie krijgt dat de zaak eind mei financieel is geregeld.

Tja, dat zou dus nog weleens lastig kunnen worden.
 
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=issh5pIzj7g&eurl=http://www.plaats.nl/maastricht-airport/videos/issh5pIzj7g/klm-embraer/&feature=player_embedded[/YOUTUBE]

Leuk filmpje.
 
Dat nu.nl artikel stond later ook op luchtvaartnieuws, maar daar staat expliciet dat het om 7 E190s gaat ter vervanging van de F100. Dat kan natuurlijk een foutieve aanname zijn, maar heeft AFKL niet ook nog 10(?) opties open staan voor de 190 waarvan dit nu gewoon de verzilvering betekent ter vervanging van de rest van de F100s?
 
Even een vraagje tussendoor. Laatst zag ik op Schiphol een rookpluim vanachter een vliegtuig vandaan komen tijdens de climbout, en mijn eerste reactie was: cool, een Antonov.

Het betrof echter een Fokker 70 van de KLM. Hebben jullie na een retro paintscheme nu ook retro straalmotoren op jullie Fokker vloot? ;)
 
Mij is ooit verteld, dat dit te maken heeft met het oliesysteem, die er voor zorgt, dat excesieve olie tijdens de start, overboord wordt "gegooid" in de motor tot plusminus 1000'.

Daarna gaat de olie weer terug in het olieysteem. Hoe het precies zit, weet ik niet, maar die rookpluim verdwijnt na de take-off.
 
Weer wat geleerd! Ik dacht dat het iets met de Marinair Maintenance connectie te maken heeft aangezien hun 76 een tijd lang ook een mooi spoor achterliet tijdens de t/o.
 
Sinds een tijdje niet meer in ieder geval.

Volgens luchtvartnieuws..
SCHIPHOL - Het onderhoud van de Fokker 70-vloot van KLM cityhopper gaat van Martinair naar Nayak Aircraft Services op Schiphol-Oost. Dat hebben KLM, Martinair en Nayak woensdag (9 januari) gezamenlijk bekendgemaakt. Het besluit om het onderhoud bij Nayak onder te brengen is genomen als gevolg van een gewijzigde strategie van zowel KLM cityhopper (KLC) als Martinair.(...)
 
Fokker 100's worden nog door Martinair onderhouden. Fokker 70's door Nayak.
 
Back
Top