Fokker vloot klm

Hartman zegt in "Op de bok" van deze maand (quote) "we willen de Fokker 50 eigenlijk binnen 2 jaar uitgefaseerd hebben..." om vervolgens deze zin af te maken met de dooddoener: " maar dat is even afhankelijk van de financiele crisis
 
Hartman zegt in "Op de bok" van deze maand (quote) "we willen de Fokker 50 eigenlijk binnen 2 jaar uitgefaseerd hebben..." om vervolgens deze zin af te maken met de dooddoener: " maar dat is even afhankelijk van de financiele crisis
Op luchtvaart nieuws staat dat KLM/Airfrance wachten met het vervangen van allerlei vliegtuigen, waaronder de 747, dus ik denk dat die dooddoener wel waar zal zijn en de F50 nog vrolijk wat jaartjes rond vliegt...
 
Op luchtvaart nieuws staat dat KLM/Airfrance wachten met het vervangen van allerlei vliegtuigen, waaronder de 747, dus ik denk dat die dooddoener wel waar zal zijn en de F50 nog vrolijk wat jaartjes rond vliegt...

Dat is waar, maar aan de andere kant wordt in dat artikel de lage olieprijs als de beweegreden van deze beslissing genoemd. Is ook logisch, want door de lage olieprijs zijn de 744 etc niet meer zo on-economisch als bij 200$/barrel.

En die hoge olieprijs was nou juist weer grotendeels het bestaansrecht van de F50 met een FF van 600kg/uur
 
E170 als vervanger van de F50 of F70?

Beide......:) , het heeft al ergens gepubliceerd gestaan dat KLC opzoek is naar een 70 zitter ter vervanging van de Fokker 50.

Vooral nu LCY eraf gaat per 5 januari denk ik niet dat de Bombardier Q400 nog veel voordelen heeft t.o.v. de Embraer 170.
De kosten besparingen van 1 Embraer vloot met E170's en E190's ( opleidingen, maintenance, 1 divisie etc ) zullen vast groter zijn dan de besparingen in Brandstof.

Weet iemand wat die E170 per uur verbruikt?
 
Dat is waar, maar aan de andere kant wordt in dat artikel de lage olieprijs als de beweegreden van deze beslissing genoemd. Is ook logisch, want door de lage olieprijs zijn de 744 etc niet meer zo on-economisch als bij 200$/barrel.

En die hoge olieprijs was nou juist weer grotendeels het bestaansrecht van de F50 met een FF van 600kg/uur
Daarentegen heeft de F50 weinig maintenance kosten en de laagste (captain)salarissen. Vervangen brengt natuurlijk naast de kosten voor het opleiden ook kosten voor de aanschaf met zich mee en de verhoging in gemiddeld salaris...

Met andere woorden, waarom zou je ze vervangen als ze het nog prima doen? Scheelt omscholings-, aanschaf- en salariskosten...
 
waarom zou je ze vervangen als ze het nog prima doen?

Vooropgesteld dat ik ook buitengewoon sceptisch ben over uitfasering is natuurlijk de vraag wat "prima doen" is. Als prima wordt gedefinieerd door de reliabilty targets die KLC zichzelf stelt dan kunnen we het nog wel een tijdje uitzingen.

Maar het oog wil ook wat en ik denk dat die slotpolitiek op LCY het AF management erg gelegen komt sinds BA met de 146 vliegt. Toch mooi neveneffect dat AF/KL straks ook met 146 "moet" gaan vliegen...

En vwb salarissen; hoe voordelig zijn 140 vliegers die straks door het wegvallen van LCY 20hr per maand vliegen?
 
de KLM claimt al jaren dat haar passagiers liever met Jets vliegen dan met props.

de KLM heeft al gezegd dat ze de 50 er voor een zeventig zitter uit gaan doen.

én de KLM is er erg goed in om vliegtuigen te kopen tijdens downturns, en delivery slots opnemen van gecancellede orders

daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden dat de F70 en de rest van de F100s op een gegeven moment moeten worden vervangen en dat het waarschijnlijk niet lukt alles tegelijk te vervangen.
dus verwacht ik dat de F50 er nog steeds voor eind 2010 uit zal gaan, omdat het simpelweg handiger is dat te doen voordat de F70 er uit moet.
De salarissen: de 50 wordt zowieso door een zeventig zitter vervangen, dus wat voor type het wordt; die salarissen worden toch hoger en zijn niet af hankelijk van welk type de 50 zullen vervangen.
 
Laatst ergens van een of andere manager gehoord dat een divisie minimaal 10 kisten moet hebben om profitable te zijn. Hoeveel 50's hebben we nu? Stuk of 13? De 50 is nu afgeschreven dus in dat opzicht goedkoop en een geheel nieuwe propdivisie opstarten voor ongeveer 6 bestemmingen is gewoon niet levensvatbaar. Ik ga dus ook mee in Lars z'n verhaal...
 
even concreet: Wat heeft de F50 terug gekregen voor het verlies van Maastricht, LCY, etc etc etc?
 
Dat een afgeschreven machine (al dan niet een vliegtuig) "dus" goedkoop is is te kort door de bocht en bedrijfseconomisch niet vanzelfsprekend.

Maarre... teruggekregen voor MST en LCY? ehhh, op 2x per week AMS-LHR?
 
Ik zie de E-170 eigenlijk ook wel verschijnen binnen een jaar of twee. Jammer dat het zo'n lelijk ding is. De E190 vind ik trouwens wel een prachtig apparaat..Daar zullen er ongetwijfeld meer dan de in eerste instantie 10 bestelde van gaan arriveren.

FFM
 
denk dat het een aantal jaren duurt voor dat de fokkers eruit gaan de embr. word waarschijnlijk de vervanger van alle fokkers...........
 
En toch roept Coumans nog steeds dat de koop van de E-190 in principe een tijdelijke oplossing was.

Hoorde trouwens ook weer geruchten dat Fokker/rokkef.....WTF ze nu weer heten probeerd om in TLS voet aan de grond te krijgen.
En als je erover nadenkt .....lijkt me dat niet zo heel slechte move.....aangezien een evt nieuwe fokker net onder de A318 kan opereren.

DL.
 
Die Fokker 50's hebben toch altijd gezeik met payload en dus koffers achterlaten? In zulk geval is de E-170 ideaal!
 
Die Fokker 50's hebben toch altijd gezeik met payload en dus koffers achterlaten? In zulk geval is de E-170 ideaal!

Dat valt reuze mee. Kan op een hand tellen hoe vaak ik bagage heb moeten laten staan. Volgens mij doet de F50 wat dit betreft het helemaal niet verkeerd.
 
]Maar het oog wil ook wat en ik denk dat die slotpolitiek op LCY het AF management erg gelegen komt sinds BA met de 146 vliegt. Toch mooi neveneffect dat AF/KL straks ook met 146 "moet" gaan vliegen...
BA Cityflyer is volgens mij druk bezig met E170 en E190 te bestellen (15 stuks) voor LCY operatie, ze waren afgelopen maandag in ieder geval al aan het lessen op de E190 sim in Gatwick. De E190 zou volgende maand goedgekeurd worden voor LCY, maar instructeur zei dat ze er nog mee bezig waren. I dunno.... Denk niet dat wij de E190 daarop gaan inzetten, maar je weet het maar nooit.
 
Back
Top