Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Juist...Dit noemen ze dus koppelverkoop en is naar mijn weten verboden;)

Je bent NIETS verplicht ten aanzien van het afsluiten van 'extra' producten van banken. Als je dus alleen een lening wilt, dan ben je niet verplicht om er ook je betaalrekening, verzekering e.d. te laten lopen. Men probeert het wel, maar als je volhoudend 'nee' blijft zeggen, dan kan men jou niets maken.

In een uitzonderlijk geval kunnen ze je verplichten om een verzekering af te sluiten indien je ook je livingkosten financiert (die buiten een garantiefonds vallen). Dit is dan nog wel prima.
 
Ik heb net mijn plan ontvangen, dat wat ze aanbieden en wat ik wil zit wel een verschil tussen. Ben benieuwd naar de uitleg wanneer ik daar kom, misschien dat ze me nog kunnen overtuigen. Ik hoef ook niet het gehele pakket te pakken van wat ze aanbieden, of is dit wel het geval?

Als ik de vorige post lees is dit dus niet het geval maar kunnen ze dan ook de lening weigeren?
 
Ik heb helaas anders meegemaakt. Bij de financiering van mijn opleiding (geen livingkosten), werd ik wel verplicht de levensverzekering bij de ABN af te nemen. Ik had er al een ergens anders afgesloten, maar ik werd gedwongen het toch bij hen te doen. Het was inderdaad koppelverkoop en ze waren het er mee eens dat het niet mocht, maar puntje bij paaltje zou m'n lening niet op tijd rond komen als ik die verzekering niet bij hen afsloot. Dubieus..

Hier heb ik later nog een klacht over ingediend, maar ook dit mocht niet baten..
 
Oftewel ben ik gewoon verplicht het gehele pakket te pakken? En zou ik dus maar moeten slikken wat de bank maakt, of kan ik ook zeggen dat ik bijv. mijn verzekering er niet bij wil hebben of andere dingen die in het pakket aangeboden worden?

@Flyinggirl: Bedankt voor je info!
 
Ik was een iets te kritische klant en tijdens de gesprekken voor het aangaan van een lening gaf ik te kennen dat ik alleen een lening wilde, dus niet zo'n "geweldige" levensverzekering en aanvullende betaalrekeningen

Kreeg ik vervolgens te horen dat ze me eigenlijk niet als klant wilden hebben (letterlijk gezegd!) als ik niet een 'band' met de bank zou aangaan door ook betaalrekeningen en de hele meute erbij te nemen. Alleen een lening voor de opleiding ging niet lukken zogezegd.

Uiteindelijk natuurlijk wel gelukt om alleen de lening te nemen...

Maar begrijp dat die banken jou als klant willen hebben. Dus dat je ook in de toekomst je verzekeringen, betaalrekeningen enz laat regelen door hen. Maar als klant ben je tot niets toe verplicht!!! Zeg dus gerust NEE!
 
Nee, mijn klacht was binnen de bank (je hebt daar een soort 'klachtencommissie).

Het had voor mij op dat moment geen zin om echt een rechtsbijstandverzekering in te schakelen, omdat mij niet werd verboden ergens anders een verzekering af te sluiten, maar het zou alleen de 'nodige' gevolgen hebben. Daarnaast begon ik bijna aan de opleiding.

Gevolg is wel dat ik niet snel andere producten bij deze bank in de toekomst zal afsluiten ;-)...
 
let ook even op de mogelijkheid om boete vrij vervroeg af te lossen.
bij mijn deal bij de grote oranje bank wilden ze dat eerst niet toestaan, toen ik erover door ging zeuren is dat wel in het contract meegenomen.
Ik heb die lening afgesloten in een tijd dat de bank je graag als klant wilde, weet niet hoe het nu is met geldverstrekking.
Jij hebt het geld nodig van de bank, maar de bank wil heel graag aan je verdienen, de eerste nee van hun is daarom geen definitieve nee
 
Nog even een vraagje aan mensen die een financiering bij de Friesland Bank hebben:

De overlijdensrisiscoverzekering van Legal & General die FB biedt (en verplicht stelt voor je lening) staat in mijn geval voor een vast verzekerd bedrag van €154.000,- met gelijkblijvende premie. Nu ik een aantal jaar verder ben heb ik nog een kleine €90.000,- schuld openstaan en ben ik naar mijn idee dus €64.000,- "oververzekerd". Nu lees ik op de website van L&G dat je kan kiezen voor een vast verzekerd bedrag, maar ook voor een bedrag dat gedurende de looptijd daalt. Er staat zelfs bij dat dat speciaal bedoeld is voor het verzekeren van leningen die geleidelijk worden afgelost.

Zijn er mensen die deze (dalende) variant hebben en/of tussentijds het verzekerde bedrag hebben gewijzigd? Ik wil graag weten of daar extra kosten of negatieve gevolgen aan vast zitten..

Alvast bedankt!
 
Ik heb een beetje dit topic door zitten lezen in voorbereiding op een financiele voorlichting.

Ik vind dat met name de livingkosten voor leningen bij de NLS erg hoog zijn.
Ik wil graag weten hoe die onderbouwd zijn en hoe ruim deze bemeten zijn.

Het is begrijpelijk dat hier ook privekosten aan verbonden zijn, maar ik zou graag willen weten waar die kosten uit bestaan en wat die kosten ongeveer zijn.
 
FB Per 01/08:

variabel (4,45%)
1 jaar vast (5,50%)
3 jaar vast (5,40%)
5 jaar vast (5,40%)
10 jaar vast (6,10%)

Kan inmiddels wat veranderd zijn.
 
Ik vind dat met name de livingkosten voor leningen bij de NLS erg hoog zijn. Ik wil graag weten hoe die onderbouwd zijn en hoe ruim deze bemeten zijn. Het is begrijpelijk dat hier ook privekosten aan verbonden zijn, maar ik zou graag willen weten waar die kosten uit bestaan en wat die kosten ongeveer zijn.

Living staat volgens mij niet gespecificeerd. Die ca. 50.000 euro bestaat uit living over circa 2 jaar (huur, vreten, bier, plee papier etc) plus de garantiefonds bijdrage (2000 euro ofzo) en vooral de rente over het opleidingsbedrag en de rente over de living etc plus de rente over die rente en over de rente daarvan en dat 3 jaar rente op rente op rente na elkaar (je leent de rente al van te voren). En ik denk dat het wel aardig op gaat dan, je houdt niets of weinig over elke maand. Maar als je het niet uitgeeft kan je dat zakgeld deel natuurlijk op een spaarrekening rente laten vangen (maar je komt eerder tekort waarschijnlijk, plus dat je naderhand nog wel eens geld nodig zou kunnen hebben voor een type rating, rente bijhouden, overleven etc). Je komt bij andere scholen vergelijkbaar hoog uit, niet echt veel verschil.
 
Nog een vraagje: Heeft misschien iemand een e-mailadres of telefoonnummer van de Frieslandbank, waar ik beste contact mee kan opnemen voor het oversluiten van een lening? Ik zit nu nog bij de ABN AMRO, maar wil graag kijken of er mogelijkheden zijn.

Dank alvast!
 
Heel erg bedankt!

Uiteraard was ik ook op het idee gekomen om een algemeen nummer te bellen, maar door wat ervaringen bij de ABN weet ik dat het soms heel handig kan zijn om een direct nummer te hebben...

Nogmaals bedankt dus!
 
Hee Flyinggirl,

Als je zou laten willen weten hoe het je uiteindelijk is vergaan zou fijn zijn. Ben er erg benieuwd naar.

Gr
 
Back
Top