FIC afmelden: vragen of melden?

Romeo-Hotel

New member
Als ik overschakel van Dutch Mil of A'dam info naar de frequency van het vliegveld waar ik wil landen is me geleerd om dit melden i.p.v. toestemming te vragen om te mogen overschakelen. Dutch Mil hoor ik echter vaak 'frequency change approved' zeggen. De goedkeuring lijkt te impliceren dat hier een clearance van toepassing is.

Misschien zoek ik niet goed genoeg, maar heb nog niet een officiële bron gevonden die aangeeft of je dit nu moet vragen of melden. Voor de zekerheid ben ik maar 'request frequency change to XYZ' gaan gebruiken maar zou graag willen weten hoe nu echt zit. Iemand hier die daarmee kan helpen?
 
Hehe, grappig, hier in BE precies hetzelfde. Vele piloten zeggen "request frequency change" en dat is nmbm niet correct. Zelf zeg ik altijd "Brussels info, switching to EBxx info" maar zelfs dan komt Brussels info dikwijls terug met "frequency change approved" of zelfs "QFY approved".

Ten gronde denk ik dat je helemaal gelijk hebt: FIS kan enkel informatie geven, kan nooit een "clearance" geven en dus ook nooit een "approval".
 
Als ik overschakel van Dutch Mil of A'dam info naar de frequency van het vliegveld waar ik wil landen is me geleerd om dit melden i.p.v. toestemming te vragen om te mogen overschakelen. Dutch Mil hoor ik echter vaak 'frequency change approved' zeggen. De goedkeuring lijkt te impliceren dat hier een clearance van toepassing is.

Als je je aanmeldt vraag je flight information. Dat betekent dat ze moeten weten wanneer je de frequentie weer verlaat omdat ze je dan niet meer hoeven op te roepen. Een mededeling dat je de frequentie verlaat is strikt genomen correcter, maar dan moet je wel zeker weten dat ze het gehoord hebben. Je moet dus een reactie afwachten. Ze maken daar een approval van, maar volgens mij is dat alleen maar een manier om te zeggen dat ze het begrepen hebben. Soms vragen ze eerst om je callsign te herhalen, dus de melding is wel degelijk van belang.
 
Ja, akkoord, het is wel belangrijk je af te melden. Ooit heb ik het eens verzuimd, stomweg vergeten, en Brussels Info belde prompt naar mijn vliegveldje om te informeren of ik wel geland was. En nee, ik had geen vluchtplan ingediend.
Verder wel een beetje akkoord met de opmerking van @PPP: het voornaamste is dat de informatie wordt gegeven, en dat ontvangst ervan wordt bevestigd. Van de andere kant is het dan toch een beetje ergerlijk dat wij brave amateurs alsmaar gezeur krijgen over het gebruik van correcte terminologie, terwijl de profs van FIS er zomaar wat uitslaan.
 
Toevallig komt over deze kwestie een vraag voor in het ATPL theorie-examen Comm. Daar wil het CBR als antwoord horen "request change to ..." ipv "changing to ..." als je onder FIS wil aangeven dat je gaat wisselen van frequentie. Theoretisch ook mijns inziens hartstikke fout, maar in de praktijk blijkbaar geaccepteerd.
 
De controllers van bijvoorbeeld Dutch Mil doen ook IFR verkeer, hier geldt wel degelijk dat er toestemming moet zijn. Ik ga er altijd maar vanuit dat dit maakt dat ze uit gewoonte dezelfde manier van doen hanteren bij VFR verkeer, waar toestemming niet vereist is.
 
Back
Top