Hoorde dat de temp toch wel een probleem was, vandaar dat we nu op de Fokker weer naar TRD vliegen, maar zoals je zegt, heb -70 ook bijna nog nooit gezien...
Technische levensduur, ja ach, wie zal het zeggen... Je kan niet ontkennen dat het plastic op de e190 wel erg fragiel is in de cabine, maarja wel weer cheap om te vervangen zou je zeggen.. De fokker 100's gaan er nu i.i.g. volgend jaar vanaf maart uit, dus meer productie voor jullie divisie...
De temp op hogere vliegniveaus is puur en alleen een financieel certificatie plaatje, zoals Eikie al zei. En je weet waar KLC meestal voor kiest. Vergis je niet, je kan dan nu niet meer naar FL410 maar komt op hoogtes terecht waar een F70/100 normaal op vliegt (met daardoor soortgelijke fuel flows). Vandaar dat de Fokker waarschijnlijk dat "probleem" ook niet heeft omdat hij al niet hoger kan. Dat TRD nu aangevlogen wordt is geen technische beslissing, gewoon vraag en aanbod.
En dat ze maar 9 jaar mee gaan (eerst hoorde ik nog 7) is ongetwijfeld cherry picking van mensen die op zoek zijn naar dingen om de E jets slecht af te schilderen om de heilige Fokkert in ere te houden. Elk compleet nieuw ontworpen kist begint natuurlijk met relatief korte TBO's totdat in de loop van die levensduur de betrouwbaarheid is bewezen, zodat na onderzoek de TBO opgeschroefd kan worden. De bekende Rotax motoren in de kleine luchtvaart hadden eerst een TBO van 1000 uur, daarna 1500, sinds een klein tijdje al weer 2000 uur en binnenkort waarschijnlijk 2500. Zo gaat dat ook met landing gears, rompen, etc. De eerste vlucht van de E170 is al weer bijna 10 jaar geleden, dus de TBO's zullen waarschijnlijk binnenkort opgeschroefd worden als ze dat al niet zijn.
Plastic fragiel in de cabine?? De stoelen zijn bijna geheel aluminium (niet dat de stoelen van Embraer komen maar van een stoelenfabrikant, waarschijnlijk vind je ze straks ook op de Rekkofs als dat ooit nog opstart), juist de Fokker is allemaal plastic. Haakjes in de plee, de kraan? In de fokker allemaal plastic, op de embraer alu en mooi afgewerkt ook. Om maar niet te spreken over de plastic delen in de cockpit van de F50, die lieten geregeld los omdat ze met klitteband vastgeplakt bleken wat natuurlijk uitdroogt. In de embraer zijn het grote, sterke delen van één geheel die degelijk met grote bouten zijn vastgemaakt. En de dispatch rate is echt niet beter omdat zogenaamd de MEL bij de embraer veel meer toe zou laten. Er staan bijna nooit MEL items in de boeken. En als er wat in staat is het over een krasje in de galley, een sticker die mist of een stukje beschermtape dat los laat (waar ongetwijfeld wel een betere kwaliteit tape al voor ontwikkeld wordt).
Genoeg karaktertrekjes hoor, net als de Fokker heeft de E190 zo ook zijn rare dingetjes. Maar na elke software update worden dat er minder (soms krijg je er een paar nieuwe voor terug). Maar de Fokker degelijker? Nah. Is misschien ook niet eerlijk om te vergelijken door het leeftijdsverschil, maar het is ook gewoon niet zo. Laat ik maar niet beginnen over de icing boots, de engine anti icing koolborstels (eerste generatie dan), de airco capaciteit (of gebrek daaraan) en the smell of napalm in the morning.
Ik geloof dat de E190's ongeveer net zoveel routes vliegt als de Fokkers, maar dan met een kist of 10 minder. En dan nog hebben we te weinig kisten om de routes van de kapotte Fokkers over te nemen. Ze zijn oud en afgeragd en er worden geen onderdelen meer voor gemaakt, dus ik weet dat het geen eerlijk vergelijk is. Maar om te verkondingen dat ze degelijker zijn en alleen een slechtere dispatch rate hebben vanwege een strengere MEL is wel gezocht hoor. Niks mis met Brazilian engineering. En met de vrouwen ook niet (dit bericht is niet onder dwang opgesteld).