FAA SIC TR

flaps16

New member
Collega's,
Heb een vraagje: heeft iemand hier onlangs een SIC typerating op een FAA brevet gezet op basis van een JAA TR??
Heb zelf n FAA TR met Jet TR, maar ook JAA met andere TR, zou mooi zijn deze op mijn FAA brevet te zetten, verloopt ie tenminste niet meer (brevettechnisch)
Heb vernomen dat dit "paperwork" te regelen is, maar berichten zijn ietwat tegenstrijdig..

Thanks en groet,
 
How To Get An SIC Type Rating

A pilot may get an SIC type rating by completing SIC familiarization training as described in 61.55(d), or by satisfactorily completing an approved second-in-command training program or a proficiency check under parts 121, 125, or 135 as described in 61.55(e).

In either case, the application and pilot certification procedures for getting an SIC type rating is the same. The only difference is that under a training program conducted under parts 121, 125, or 135, the applicant has the option of presenting documentation to the Aircrew Program Designee for processing in addition to being able to present training documentation to an FAA Flight Standards District Office (FSDO) or Examiner.

Note: There is no practical test required for the issuance of the ‘‘SIC Privileges Only’’ pilot type rating.

For complete guidance, please refer to the final rule or 14 CFR 61.55. The summary of the process is as follows:

1) The SIC pilot type rating applicant receives familiarization training under 61.55(b) from a qualified pilot in command or an authorized flight instructor who holds the aircraft type rating on his/her pilot certificate.

2) The trainer signs the applicant's logbook or training record after each lesson in accordance with 61.51(h)(2). In lieu of the trainer, it is permissible for a qualified management official within the organization to sign the applicant’s training records or logbook and make the required endorsement. See 61.55 for the definition of a qualified management official.

3) The trainer or qualified management official makes an endorsement in the applicant's logbook that states ''[Applicant's Name and Pilot Certificate Number] has demonstrated the skill and knowledge required for the safe operation of the [Type of Aircraft], relevant to the duties and responsibilities of a second-in-command.''

4) The applicant completes and signs an Airman Certificate and/or Rating Application, FAA Form 8710-1, and presents the application and a paper copy of the training records containing the signature of the trainer or qualified management official to a FSDO or Examiner.

5) The person who provided the ground and flight training to the applicant must sign the "Instructor’s Recommendation" section of FAA Form 8710–1.

6) The applicant must appear in person at FSDO or to an Examiner with his or her logbook/training records and with the completed and signed FAA Form 8710–1.
 
Een FAA SIC T/R heeft heel weinig waarde. Zelf heb ik dit op de DC10 en overal waar ik solliciteer in het buitenland wil men een PIC T/R. Kortom, het wordt niet erkend.
De SIC T/R bestaat nog maar een paar jaar nadat de ICAO had geklaagd over het feit dat co-piloten op amerikaanse (internationale) vluchten geen T/R op hun brevet hadden en tijdens een rampcheck het onmogelijk was om vast te stellen of deze persoon gekwalificeerd was. Bedrijven konden nu papierwerk (8710) naar de FAA sturen dat deze persoon de cursus voor SIC had doorlopen (alles van rechts, geen taxieen en enkele andere dingen die alleen vor PIC verplicht waren) en een SIC license werd afgegeven.

Heb je een volledige T/R, probeer die om te zetten in een volledige T/R
 
Een volledige type-rating moet je in principe opnieuw volgens FAA normen doen.

Ik zal nog wat rondzoeken en zal het je laten weten.
 
dank voor reacties, zeer gewaardeerd!

Weet idd dat praktische waarde nul is, heb alleen van collega's gehoord dat na paperwork omzetting naar SIC een PIC rating makkelijker, lees minder sim's, te behalen valt.
In dat geval zou SIC sidestep aantrekkelijk zijn, elke sim minder scheelt boel centen...
 
Back
Top