FAA License gebaseerd op JAA License

Be58rules

New member
Dag,

Ik heb onlangs een aanvraag gedaan bij de FAA in Oklahoma om een gelijkstelling in amerika te krijgen voor mijn brevet. Faxje gestuurd, aankomst bevestigd e.d. kein problehm tot zover.

Nu het volgende: Ik zal een brevet krijgen van de FAA waarop vermeld staat dat het brevet alleen maar geldig is icm mijn eigen brevet. Op zich ook geen probleem, maar op mijn eigen brevet is mijn SEP verlopen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je daar een Biennial check doen waardoor je lokale SE rating gewoon geldig is o.i.d.? Help :-S Ik kan nergens iets vinden...

Ik heb zelf overigens een ATPL met alles verlopen (niets langer dan 4 jaar) behalve B737.

Bij goede raad staat er op Teuge koude pils klaar :-D Bij voorbaat dank!
 
Haha top, dank voor die snelle reactie!

Desnoods stuur ik het biertje op. Ben alleen bang dat die schuimkraag z'n charme verliest...
 
Helaas zal je alleen MEP krijgen op je FAA brevet.
Met een BFR is dat niet op te lossen want je FAA brevet is gebaseert op je JAA brevet.
Als daar je SEP verlopen is kan je 'm ook niet gebruiken in de VS.

Daar komt nog een probleempje bij trouwens.
De "letter of Verification" die naar het lokale FAA kantoor (FSDO) wordt gestuurd waar jij het brevet op gaat halen heeft nog je oude verloop datum van je SEP.
Met een nieuwe geldige SEP zal je een nieuwe "Letter of Verification" aan moeten vragen omdat anders de data niet meer kloppen.

Om een lang verhaal kort te maken; als op je brevet een verloopdatum van bv. 27 dec 2010 staat moet dat op de "letter of verification" ook staan.
De IVW heeft je oude verloopdatum naar de FAA gestuurd. Die weten dus al dat je SEP verlopen is.
Als je daar zin in hebt kan je het hier even nalezen; dit is de elektronische versie van het FAA Inspectors Handbook, Volume 5 Chapter 2 Section 14:
http://fsims.faa.gov/PICResults.aspx?mode=EBookContents

Je kan natuurlijk wel SE vliegen met een instructeur.
 
Hartelijk dank voor de grondige en snelle reactie! Dank ook voor de link naar de FAR, dat maakt een heleboel heel helder!

In principe verloopt mijn brevet nu op 1 januari 2011. Mocht ik morgen een skilltest SEP doen dan zou het strikt genomen geldig zijn t/m 1 juli 2012. Is dit echt een probleem in de US?

De aantekening SEP staat namelijk gewoon nog op mijn brevet, er wordt alleen een regeltje onder geschreven voor verlenging/renewal, dus als ik ga vliegen daar is mijn JAA-brevet met SEP rating gewoon geldig, zeker tot na de datum die op mijn FAA-brevet staat. Dat zou het toch niet gelijk ongeldig maken?
 
Het werkt ongeveer zo:
Je stuurt een fax naar de FAA met kopieen van je brevetten en je medical
  • FAA stuurt een verzoek tot "verification" naar de IVW
  • IVW gaat zoeken in hun archief
  • IVW stuurt een brief naar de FAA met je brevet gegevens en je medical data
  • FAA stuurt de "letter of verification" naar de FSDO waar je het brevet kan ophalen

IVW heeft dus je verloopdatum van je SEP al doorgegeven.
Als je een SEP checkride doet krijg je een nieuwe datum die de FAA dus nog niet heeft.
Als je bij de FSDO verschijnt kloppen dus de data niet.
Dat is een probleem.
 
Ik heb vandaag mijn SEP ge-renewed. Ik ga het denk ik gewoon maar avonturen. Naar de USA ga ik toch wel, en als ze het niet accepteren is het jammer. Ik zal in ieder geval laten weten hoe het is gegaan.
Hartelijk dank voor de informatie in ieder geval!!
 
Als je een Nederlands JAA brevet hebt, heb je een probleem. De IVW veranderd bij elke vernieuwing je brevet nummer en op je FAA gelijkstelling staat het brevet nummer van je JAA (maar dat veranderd dus steeds...).
Tenminste dat probleem had ik zelf.
 
We zijn benieuwd, veel plezier in elk geval in de VS.
Er is een hele kleine kans dat de FAA inspecteur die de zaken voor je regelt het een en ander over het hoofd ziet en je gewoon ook SEP geeft.
 
@imo: Dank, ik hoop dat de beste man/vrouw die de boel inspecteert net die dag de leesbril is vergeten. Die kleine kans :) en als het niet mocht lukken huur ik wel een auto en ga andere leuke dingen doen. Dank voor de hulp iig! Ik zal er nog wat follow-up aan geven in ieder geval. Al doende leert men enzo :)

@Overload: Ik heb mijn oude brevetten er eens op nageslagen, is me eigenlijk nooit opgevallen maar ze veranderden inderdaad altijd je brevetnummer bij het uitgeven van een nieuw papiertje. Ik meen dat ze daar ergens in 2008 mee opgehouden zijn. Toen ik mijn TR Fokker 100 bij liet schrijven kreeg ik ineens een brevet met als brevetnummer mijn sofi-nummer. Is natuurlijk veel handiger dan een (volkomen onnavolgbaar) brevetnummer met daaraan gekoppeld een correspondentienummer.
De vraag is nu alleen weer hoe snel dit weer onlogisch gemaakt wordt wanneer we naar de EASA gaan... ;-)
 
SOFI nummer als brevet nummer, daar moet je vanaf.
Daar zijn ze hier in de VS een paar jaar geleden mee gestopt vanwege identity theft.
Je kan een hoop traceren als je iemand zijn social security of SOFI nummer hebt.
Bad move..
 
Ja bad move... mijn idee, IVW heeft natuurlijk in haar oneindige wijsheid besloten dit te doen omdat het zo makkelijker is. We wachten allen gedwee op de volgende veranderingen in ieder geval. Over 2 jaar krijgt heel Europa geloof ik een EASA-license dus dan gaat de boel weer om. Laten we dan minstens hopen dat die license dan een pasje wordt ipv een lap papier :)
 
Zo. Ik ben net weggestapt bij de FSDO in Orlando met in mijn hand een temporary license (private), gebaseerd op mijn Nederlandse ATPL. De SEP-rating staat er gewoon op, de handgeschreven verlenging was geen probleem. SEP is overigens de enige rating die ik heb meegenomen. IR was mogelijk geweest maar dan had ik een test moeten doen. Ik had ook kunnen converteren naar een ATP-license maar dan had ik ook een ATP knowledge-test moeten doen.

Al met al een geslaagde missie dus. De FSDO was zeer relaxed in de omgang met de aanvraag. Het is net Spanje: als het allemaal rustig aan gaat is het goed te doen voor ze.

Dank aan Imo Apita voor alle goede raad en wellicht weer iets nieuws meegemaakt. Dat biertje kom ik je dus brengen he? ;-) haha
 
Ik heb een soort gelijk probleem:
Op mijn HongKong CPL heb ik een geldige A340 rating en IR. Mijn SEP/MEP heb ik echter niet gebruikt en is daardoor verlopen. Heb contact opgenomen met de HKCAD en om mijn SEP weer geldig te krijgen moet ik een flight test gaan doen. Nu zijn er 2 opties om dat te doen:
a) in HKG (probleem: poen... er is bijna geen GA in HK en daardoor extreem prijzig)
b) in een school in Australie

weten jullie of het mogelijk is om een "lege" PPL te krijgen op basis van m'n CPL en dan een FAA flight test te doen om er een class/type rating op te krijgen?

Verder heb ik een New Zealand PPL met geldige ratings(non-restricted, dus hoef niet mijn HK CPL geldig te houden voor m'n NZ PPL), welke ik dan weer heb op basis van mijn HK CPL. Dus weet niet of ik op basis daarvan een FAA validation kan krijgen?

De papieren voor een validation (op basis van mn HK CPL) zijn al de deur uit, op mijn CPL staat niet of mijn SEP rating current is, want deze kan verlengd worden dmv een handtekening in je logbook van een instructeur, mits niet verlopen.
Heb in de FAR proberen te zoeken, maar tot op heden niet succesvol...
Alle tips/verwijzingen zijn welkom.

Danke schon!
 
Super bedankt!
FAA ATP gaat helaas niet lukken. Wat zijn de opties om een standalone FAA PPL te halen? is het mogelijk om een trainingsvlucht doen, written test en daarna een PPL flight test doen?
Wat wellicht niet gaat werken met m'n NZ PPL, is dat die op basis is van mijn HK CPL, ook al is mijn NZ PPL unrestricted.
 
Back
Top