FAA - JAA Conversie/Validation of opnieuw beginnen?

1013.25 hPa

New member
Goede Morgen,

Bij puur toeval dit erg leuke forum gevonden en heb een vraag voor jullie...

Na ruim 8 jaar te hebben rond gevlogen in de VS zijn we van plan om terug te keren naar NL. Je begrijpt dus dat ik geen Nederlands BvB of een onder het nieuwe JAR-FCL bezit.

Heb mijn FAA ATPL bijna 5000 uren enz en wil graag weten of een conversie mogelijk is of dat dit erg veel voeten in de aarde heeft. Heb ook iets vaags gehoord over een validation..., wat is dat en mag ik daarmee gewoon voor een Europese maatschappij vliegen?

Of moet ik alle theorie en praktijk gaan doen bij een vliegschool in de EU? Zo ja, welke vliegopleiding wordt aangeraden door jullie? Is er in de VS een vliegschool die conversie trainingen geven en een goede naam heeft in Europa?

Sorry voor de vele vragen en al vast erg bedankt!
 
Dit is wat JAR-FCL voorschrijft:

(c) Conversion of a licence issued by a non-
(1) A professional pilot licence and/or
IR issued by a non-JAA State may be converted
to a JAR–FCL licence provided that an
arrangement exists between the JAA and the
non-JAA State. This arrangement shall be
established on the basis of reciprocity of licence
acceptance and shall ensure that an equivalent
level of safety exists between the training and
testing requirements of the JAA and the non-
JAA State. Any arrangement entered into will be
reviewed periodically, as agreed by the non-JAA
State and the JAA. A licence converted
according to such an arrangement shall have an
entry indicating the non-JAA State upon which
the conversion is based. Other Member States
shall not be obliged to accept any such licence.

JAR–FCL 1.016 Credit given to a holder of
a licence issued by a non-
JAA State
(a) An applicant for a JAR–FCL licence and
IR, if applicable, already holding at least an
equivalent licence issued in accordance with ICAO
Annex 1 by a non-JAA State shall meet all the
requirements of JAR–FCL, except that the
requirements of course duration, number of lessons
and specific training hours may be reduced.
The Authority may be guided as to the credits
to be granted on the basis of a recommendation
from an appropriate training organisation.
(b) The holder of an ATPL(A) issued in
accordance with ICAO Annex 1 who meets the
1 500 hours flying experience requirements on
multi-pilot aeroplanes as PIC or co-pilot of
Appendix 1 to JAR-FCL 1.015 may be exempted
from the requirements to undergo approved training
prior to undertaking the theoretical knowledge
examinations and the skill test, if that licence
contains a valid multi-pilot type rating for the
aeroplane to be used for the ATPL(A) skill test.

Appendix 1 to JAR–FCL 1.015
Minimum requirements for the validation of pilot licences of non-JAA States
(See JAR–FCL 1.015)
(See AMC FCL 1.005 & 1.015)
1 The minimum requirements for the validation of a pilot licence of a non-JAA State by a JAA Member
State are specified below.
Pilot licences for commercial air transportation and other professional activities
2 A pilot licence issued in accordance with ICAO Annex 1 by a non-JAA State may be validated subject to
conditions by a JAA Member State in order to permit flights (other than flight instruction) in aeroplanes
registered in that JAA Member State. To validate such licences, the holder shall:
(a) complete, as a skill test, the type or class rating revalidation requirements of JAR–FCL 1.245 relevant
to the privileges of the licence held;
(b) demonstrate to the satisfaction of the Authority that a knowledge of the relevant parts of JAR–OPS
and JAR–FCL (see AMC FCL 1.005 & 1.015) has been acquired;
(c) demonstrate a knowledge of English in accordance with JAR–FCL 1.200;
(d) hold a valid JAR–FCL Class 1 medical certificate;
(e) meet any published additional requirements that the JAA Member State deems necessary; and
(f) comply with the experience requirements set out in column (2) of the following table in relation to the
validation conditions specified in column (3):
----------------------------------------------------------------------------------

Een ontzettend lang verhaal dus. Volgens mij dien je een JAA CPL/IR te doen. De JAA ATPL theorie meen ik ook, maar dat lees ik hier nergens terug. Volgens mij wordt een eventuele Type Rating gelijk gesteld indien je meer dan 500hrs on type hebt. Check anders http://www.jaa.nl/section1/jars/451854.pdf

Martinair Vliegschool heeft veel ervaring met FAA en militair conversies. Als je een email adres van één van hun instructeurs die hier veel ervaring mee heeft wilt hebben, laat het dan ff weten.

Succes.

Gr. Slim
 
Slim said:
Dit is wat JAR-FCL voorschrijft:

(c) Conversion of a licence issued by a non-[/B]
(1) A professional pilot licence and/or
IR issued by a non-JAA State may be converted
to a JAR–FCL licence provided that an
arrangement exists between the JAA and the
non-JAA State. This arrangement shall be
established on the basis of reciprocity of licence
acceptance and shall ensure that an equivalent
level of safety exists between the training and
testing requirements of the JAA and the non-
JAA State.

Dit zegt genoeg: er is geen regeling en al helemaal geen sprake va 'reprocity of licence acceptance'. Je krijgt immers ook geen FAA-validation op basis van een JAR-ATPL. Het 'PPL issued on basis of a foreign license' laat ik voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Ik ben bang dat je examens zult moeten doen.
Erik.
 
Re: FAA - JAA Conversie/Validation of opnieuw beginnen?

1013.25 hPa said:
Heb ook iets vaags gehoord over een validation..., wat is dat en mag ik daarmee gewoon voor een Europese maatschappij vliegen?

Sprak toevallig laatst een vlieger van Air Atlanta Europe, heeft FAA brevet, en ten tijde van zijn validation had hij 4000 uur, waaronder 2000 uur op de 727, hij kreeg toen een validation, ook voor zijn typerating (747-200) die hij in Amerika had gehaald. Hij vliegt dus nu bij Air Atlanta Europe op de 747-200's op basis van zijn validation.

Uit zijn verhaal kan ik dus concluderen dat je met een validation voor een Europese maatschappij mag vliegen.
 
Hartstikke bedankt voor de super snelle reakties!

Slim, ja, ik zoe graag een email address van een Martinair instrukteur te pakken will krijgen zodat ik een beter beeld kan krijgen voor een trainings schema.

Vind het erg jammer dat een gelijkstelling niet zonder meer mogelijk is. Te raar voor woorden eigenlijk... Wij vliegen dagelijks op Europa aan (incl NL) zonder problemen en Europeanen inclusief NL'er dagelijks op de VS ook zonder problemen... Wordt echt even tijd dat zowel de FAA als de JAA eens eindelijk gaan praten met elkaar! Het hele ICAO gebeuren is een joke.

Maar sinds dit nu eenmaal het geval is en ik graag naar Europa wil terug komen en wil werken als vlieger heb ik het volgende probleem. Ik kan het me financieel niet veroorloven om voltijd aan de studie te gaan beginnen zonder een bron van inkomsten helaas. Een part-time studie zal het dus moeten worden. Mudulair?

Kan iemand op dit forum mij in kontakt brengen met bedrijven die N geregistreerde kisten vliegen? Kan op die manier current blijven op N kisten plus een klein salaris verdienen zodat ik mijn vrouwtje en mijzelf aan het eten kan houden terwijl ik aan de theorie begin.

Iemand?
 
1013.25 hPa, check je Private mail...

Geld verdienen op N-kisten in NL..? Lijkt me lastig. Kom dan al gauw bij "klein spul" uit. Ik weet wel dat Koop Tjuchem een Beech 200 en een Citation onder N-registratie vliegt, private wel te verstaan. Verder staat er het eea op Rotterdam en Beek, maar van welke bedrijven weet ik zo ff niet...

Gr. Slim
 
Back
Top