Ervaringsbericht CLH GU 04.10.2011

DiTo

New member
Hallo allemaal,

wat ze op pilotenboard.de kunnen, kunnen wij natuurlijk ook! Een ervaringsberichtje over de Grunduntersuchung bij Lufthansa Cityline van 4 oktober 2011.

Eerst in het kort hoe ik mij heb voorbereid op de DLR:
Ongeveer 3 a 4 weken van tevoren gestart met het maken van de testen (uitstluitend oefenCBTs, geen Skytest nodig gehad dus). In het begin zat er amper schot in de zaak, maar na ongeveer een week had ik een aardige leercurve. Ik heb geprobeerd elke dag elke test minstens één keer te maken (wat niet altijd gelukt is, tijd voor ontspanning moet er ook zijn!). Op het eind heb ik vooral veel aandacht besteed aan de testen waar ik zelf niet tevreden mee was.
Ik zat nog redelijk in de ATPL-theorie, dus ging mijn aandacht hier niet echt naar uit. Wel heb ik elke dag een x aantal bladzijden Ace gelezen.

Op 3 oktober ben ik samen met een maatje naar Hamburg gereden. Afhankelijk van je woonplek natuurlijk , is het ongeveer 4 a 5 uur rijden. Goed te doen, en vooral als je met meer bent de goedkoopste oplossing. Wij hadden nagenoeg geen 'Stau' op de heenweg. Je gaat alleen vlak voordat je de afslag naar het vliegveld neemt, de Elbetunnel in, waar nog altijd wegwerkzaamheden zijn. Hier wil dus nogal vaak een lange file staan.
Geslapen in het Ibis hotel. Genoeg keuze in de omgeving om wat te eten 's avonds, goede kamer, parkeergelegenheid (6euro), goed ontbijt en op loopafstand van het DLR. Enige nadeel is dat het erg gehorig kan zijn / is.

De ochtend van de GU om 0700u aan het ontbijt. Dan is het wel lekker als je met elkaar kunt ontbijten, even je zinnen verzetten. Rond 0730u richting het DLR gegaan, lopend. Mocht je nog niet wakker zijn, wordt je het dan wel ;-). 15 minuutjes later waren we in de wachtkamer op de 5e verdieping. Wat me opviel is dat er nog redelijk veel Nederlanders waren. Ongeveer een mannetje (en vrouw) of 15 telde ik. En dan nog een stuk of 25 Duitsers. Een drukke boel dus.

Om 0800u werden we opgehaald door de psychologe van het DLR, om in de naastgelegen kamer plaats te nemen. Na een introducerend gesprek 'ging es los!'.

Het waren in totaal vier (eigenlijk vijf) blokken, met elke keer pauze ertussen. Je hebt in de praktijk meer 'pauze', omdat je vaak aan het begin en einde van de meeste testen moet wachten op degene die wat langzamer zijn.
Het aantal vragen per test is altijd hetzelfde als in de oefenCBTs, uitgezonderd PPT.
Elke test is met behulp van een touchscreen (en eventueel koptelefoon). Bij MIC heb je vanzelfsprekend ook nog een joystick.

ATPL:
Volgensmij waren het er 38 vragen, geheel in het Engels. Over het algemeen goed te doen. Maar er waren ook vragen bij over 'environmental capture' en de 'semicircular canals and the otoliths'. De meeste vragen zijn nagenoeg gelijk aan de vragen die op pilotenboard.de en pprune circuleren. Even zoeken dus :). De nadruk lag vooral op HPL, MET en INS.

ROT:
Goed te doen. Ik heb de laatste weken voor de GU nagenoeg alleen maar op level3 geoefend en toen ik begon met deze test kon ik mijn aandacht er amper bij houden, zoooooo langzaam ging het. Daarnaast hoor je zachtjes de aanwijzingen van anderen, best moeilijk om de volle concentratie erbij te houden. Na ongeveer 12 tot 15 kubussen kwam de eerste versnelling (ongeveer level2). De derde versnelling bracht het niveau tussen level 2 en 3 in. Tip: De versnellingen komt niet gelijk na de 'ausgangslage'. Volgensmij kwam hij tussen de tweede en de derde aanwijzing in. Even goed opletten dus. Daarnaast krijg je soms ook aanwijzingen twee keer achter elkaar, wat bij de CBT's niet zo is.

SKT:
Een test die op het oog erg makkelijk lijkt. Mijn resultaten waren vanaf het begin af aan erg goed, maar op de test kneep ik hem redelijk. Ik had niet heel goed geslapen de nacht van tevoren en kon moeilijk in de test komen. Hierdoor 'vergat' ik een keer waar welke knop voor was en deed dus eigenlijk maar wat. Na me even goed boos te hebben gemaakt, ging het beter. Het irritante is dat je ongeveer 50% van de tijd geen regel hebt die van toepassing is. Daarnaast heb je ook vaak dat één regel meerdere keren achter elkaar toegepast wordt. Anders als bij de oefenCBT.

10min pauze (heerlijk!)

RMS:
In de uitleg van de test staat dat de cijfers die niet goed zijn niet meewegen in het resultaat ofwel: ik toetste bijna elke keer het schermpje vol.
Geen makkelijke cijfercombinaties als 737 gehoord of 1234, maar wel een paar keer 2468. Het is maar net wat je zelf makkelijk onthoudt. Ik deed veel in groepen van 3 en sommige in groepen van 4. Veel oefenen en dan moet het goed komen.
Hou er rekening mee dat je maar twee cijfers kunt deleten.

KRN:
In mijn ogen erg anders dan de CBT. (veel) minder tijd en ook minder moeilijk.
De tijd die je hebt per som is sterk afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Zo kreeg ik een keer de som 13 * 17 (ofzo) en was de som na hooguit drie seconden alweer uit beeld verdwenen en gingen de laatste vijf seconden in.
Andere keren had je ruim de tijd de som te berekenen.
Het loont om 1 t/m 20 kwadraat, 1 t/m 10 tot de derde (en misschien zelfs 1 t/m 10 tot de vierde)
Je hebt geen kladblaadje, maar kunt natuurlijk wel de 'tussenantwoorden' intypen op het scherm.
Je hoort ook tien akoestische opgaven. Voor de Nederlanders extra lastig, vanwege de Duitse taal, maar zeker niet onmogelijk.

Psychologische vragen:
210 vragen/stellingen in het Duits waar jij het antwoord moet kiezen wat het beste bij je past. Je hebt 30/35 minuten de tijd, maar, zoals werdt gezegd voordat je de vragen maakt, het is niet heel erg als je er wat langer over doet.

10min pauze

VMC:
Veel nieuwe symbolen die in het eerste opzicht niet makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Bij 5-back heb ik vooral kleuren proberen te onthouden. De anderen gingen redelijk goed. Je hebt 1x 2- en 3-back en 2x 4- en 5-back.

PPT:
Je hebt redelijk veel tijd om elke kubus op te lossen. Naarmate de opdrachten vorderen worden ze ook iets moeilijker. Als je rond 25sec. per kubus zit, moet het goed komen.

CRM vragen:
98 vragen in het Engels over samenwerking cabine en cockpit, automatisering, leidinggevende stijlen etc.

60min pauze. Even naar de bakker bij de Lidl gegaan. Een goed bezochte plek rond het middaguur. Je hebt in ieder geval ruim de tijd om even bij te komen.

OWT:
Ik was al redelijk moe en dat kwam tot uiting bij deze test. Mijn ogen wilde niet meer zo snel van links naar rechts en dat resulteerde in het missen van een paar klokken in het begin en eind. Nicht gesehen lijkt mij dan de beste optie. Het is mogelijk om meerder keren hetzelfde getal te krijgen, wat bij de oefenCBT niet is.
Tip: leer de tegenoverliggende waarden (1-5, 2-6 etc.).

ENS:
Had hier absoluut geen zorgen voor, maar toch zaten er een paar pittige vragen bij. Spreekwoorden en woorden die je niet vaak ziet/hoort/spreekt. Als je bij de oefenCBT in één of twee keer ruim voldoende scoort denk ik dat je hier geen problemen mee zult hebben.

10min pauze (ja echt! Wéér pauze!)

MIC:
Dé test die je niet hebt kunnen oefenen. Zoals overal aangegeven heb je ruim de tijd om te wennen aan de joystick en de instrumenten. Dit doe je onder begeleiding van het computerprogrammaatje die je elke keer met de instrumenten afzonderlijk of gecombineerd laat oefenen (30sec. of 60sec. zelf een beetje kloten). Je krijgt ook meerdere voorbeelden van opdrachten die je kunt verwachten.
Doel hier is om actief te blijven corrigeren zonder in te zakken. Het is absoluut niet realistisch en wees niet bang om grof te corrigeren! In de praktijk zul je constant overcorrigeren. Correctie naar links om vervolgens net zo hard naar rechts te gaan en weer terug.
De werkelijke test, gecombineerd met de audio was goed te doen. Ook hierin zit weer een geleidelijke opbouw.

Rond 15:30 was de test fertig!

Vanochtend, 07-10-2011 de uitslag per mail gekregen. Op naar de sim! :)

Als er nog tips vanuit jullie zijn, laat ze aub weten. Dan zet ik ze onder het betreffende kopje in het hoofdbericht.
 
Last edited:
Gefeliciteerd!

Ik sluit me bij dit bericht aan. Ik deed de test overigens de 30e september. ATPL kun je trouwens op pprune vinden. Vragen in het LHI-forum zijn identiek aan de testvragen. SKT is wat lastiger dan de CBT ja vooral omdat de zelfde regel vaak achter elkaar van toepassing is...

Ik vond het overigens wel zinvol om VMC met Skytest te doen, die heeft namelijk meer symbolen dan de CBT.

OWT vonden veel mensen lastig, maar die waren volgens mij niet zo bedreven in het herkennen van de tegenovergestelde waarden( 1-5, 2-6 etc.). Ik vond OWT makkelijker omdat het minder snel ging dan level 3.

Ik wacht overigens nog op de uitslag van GWI, die schijnen de post de voorkeur te geven boven e-mail.
 
Ik was tegelijk met 3Bergen in Hamburg en wacht ook nog op de uitslag. Verschil is waarschijnlijk dat de kandidaten voor CLH door Interpersonal geselecteerd worden en de kandidaten voor GWI door Lufthansa...

Verder kan ik het verhaal van DiTo beamen. Enige toevoeging is dat de psychologische vragen in het Duits zijn. Je krijgt 35 minuten (meen ik mij te herinneren) voor de 210 vragen. Als je niveau Duits redelijk is mag dit geen probleem zijn.

De KRN viel mij ook zwaar tegen. Zoals DiTo al zegt, veel minder tijd en de audio opgaven in het Duits vielen me erg tegen.

PH-FLY kijkt elke dag met spanning uit naar de post!
 
per post, ? bij mij werd er gewoon gebeld na 2 dagen. en gelijk een afspraak voor de sim
 
Thanks voor jullie tips. Ik heb ze toegevoegd in het bericht. Sterkte met het wachten op de uitslag ;-)
 
Ik ben ook voor GWI/LH daar geweest en werd ook na het weekend direct gebeld (vrijdag ervoor DLR). Klasgenoot van me die er de 30ste ook was heeft zelf vandaag even gebeld en toen de uitslag gekregen.
 
Vreemd... Ik hoorde op de radio wel dat in de regio Hamburg die vrijdag de herfstvakantie begon. En afgelopen maandag had men een feestdag in Duitsland, misschien dat daardoor een en ander wat vertraagd is. Nou ja, ik hoop morgen een brief thuis te hebben. En anders bel ik maandag wel even met Lufthansa...
 
Gratuliere 3B! Geen bericht in mijn brievenbus! Het zal toch niet zo zijn dat.......?! :traantjes
 
Voor GWI moet je de Ready Entry Hotline bellen, maar daar krijg ik standaard het antwoordapparaat...

Ik heb steeds direct met één van de twee dames gebeld. Geen idee of dit de 'Ready Entry Hotline' is. Er wordt vrijwel altijd opgenomen tijdens kantooruren. Als er niet opgenomen wordt kun je een voicemail inspreken en word je binnen een dag teruggebeld.
 
Ik heb vandaag een brief van Lufthansa ontvangen met de mededeling dat ik de GU "bestanden habe"!!! :biertje:

De dagtekening van de brief is 06/10, dus ik denk dat de brief ergens bij de post is blijven hangen. Nou ja, dan ga ik het goede nieuws maar op maandagavond vieren! ;)

Ik heb zelf een tijd geleden gebeld met deze hotline en werd ook direct te woord gestaan. Misschien minder bezetting in verband met de herfstvakantie?
 
Ik heb vandaag een brief van Lufthansa ontvangen met de mededeling dat ik de GU "bestanden habe"!!! :biertje:

De dagtekening van de brief is 06/10, dus ik denk dat de brief ergens bij de post is blijven hangen. Nou ja, dan ga ik het goede nieuws maar op maandagavond vieren! ;)

Ik heb zelf een tijd geleden gebeld met deze hotline en werd ook direct te woord gestaan. Misschien minder bezetting in verband met de herfstvakantie?

Gefeliciteerd! Dagtekening bij mij was ook 6/10. Ik heb de voicemail maar ingesproken en wacht het wel even af :)
 
Back
Top