Ervaringen part-time vliegen

Beste forumleden,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren in mijn keuze om beroepsvlieger te worden. Op het moment valt mijn oog op de KLM FA, zeker met de nieuwe financieringsmogelijkheden.

Na het afronden van de middelbare school heb ik eerst een HBO bachelor gevolgd om toch een extra 'papiertje' op zak te hebben om op terug te kunnen vallen. Tijdens deze bachelor realiseerde ik mij dat zowel het praktische (momenteel als PPL'er) als het academische deel van het vliegen mij erg trekt. Idealiter zou ik dit dan ook willen combineren met een 'vliegende functie' en een functie op kantoor (engineering, onderhoud, ops, etc.).

Recentelijk was ik bij LVNL over de vloer tijdens een excursie en bij de open dag van de KLM FA. Daar werd mij duidelijk dat er vliegers bij de KLM zijn met nevenfuncties, zoals bijvoorbeeld de.directeur van de KLM FA zelf: directeur en captain op de 777. Aangezien de selectie bij de KLM FA tegenwoordig tevens een sollicitatie bij de KLM is, probeer ik ook voorbij het vliegen en de opleiding te kijken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan secundaire arbeidsvoorwaarden en dat soort zaken.

Nu is mijn vraag dus als volgt: heeft er iemand hier ervaring met het combineren van een vliegersfunctie met een andere functie (niet per se binnen dezelfde maatschappij)? Ik ben dan vooral erg nieuwsgierig naar hoe dat gecombineerd wordt qua rooster. Bijvoorbeeld op een 75/25 contract, vlieg je dan bijvoorbeeld 9 maanden full-time om vervolgens de rest van het jaar op kantoor te zitten? Uiteraard hoeft dit niet per se bij KLM te zijn, alle informatie is welkom!

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Groeten,

Theo
 
Dit komt regelmatig voor. Enerzijds heb je piloten die ook administratieve functies vervullen, anderzijds piloten die een bijbaan hebben, vaak iets als zelfstandige ondernemer (IT, zaak opstarten, instructeur).
 
Bedankt voor jullie antwoorden! Zeker als ZZP'er kan ik me goed voorstellen dat het goed te combineren is met een part-time rooster, omdat je dan zelf je uren kan indelen.

Europe-American, heb je toevallig een idee hoe het rooster dan gecombineerd wordt in het geval dat je gedurende het gehele jaar 75% vliegt?

Bedankt!
 
Geen idee, dat bestaat in de VS zo goed als niet terwijl ze in Europa al 40 jaar 36 uur of 32 of minder werken.
Je moet het zien als het aantal werkdagen in een maand.
Je vliegt een rooster met minder werkdagen per maand maar hoe dat wordt ingevuld, geen idee.
Hoe er wel rekening mee dat dit (waarschijnlijk) de eerste paar jaar niet kan.
Ik neem aan dat je daarvoor in aanmerkingen moet komen met je senioriteit.

*Bij het bedrijf waar ik werk vliegen Instructeurs ook de lijn.
Twee maanden instructie geven in de simulator en een maand op de lijn.
Dat is dan wel par time vliegen maar niet part time werken.
 
Bij ons: iedereen is minimaal 10 dagen per maand vrij. Werk je bv 80%, krijg je dus 4 extra vrije dagen per maand vrij die je aan kan vragen voordat de gewone vrije dagen worden ingepland. Ook opties als laatste 4 dagen van de maand en eerste 4 van de daaropvolgende zijn mogelijk.
2 functies binnen ons bedrijf combineren kan ook. Ik vloog vandaag bijvoorbeeld met de vorige chief pilot. Hij vloog toen zo‘n 5 dagen per maand en de rest was kantoorwerk. Of dat ook nog te combineren is met deeltijd weet ik niet.
Maar je kan ook deeltijd bij ons en een (niet vliegende) functie bij een andere werkgever nemen. Eigenlijk is alles mogelijk. Of dit bij een Ryanair, Wizzair etc mogelijk is weet ik niet.

In Duitsland is deeltijd een wettelijk recht, dus als je de stap naar de rechter durft te zetten voor iedereen buiten de proeftijd bereikbaar en staat los van senioriteit.
Ik als deeltijder vlieg dus 80% van de dagen voor 80% salaris. Mijn werkgever is niet gek en laat mij in de dagen dat ik wel vlieg, maximaal werken zodat ik in de praktijk 95% van de vlieguren van een voltijder vlieg, maar dus voor minder geld en meer vrije dagen..
 
Ik doelde inderdaad dan ook op part-time vliegen en part-time 'kantoor' (totaal wel 1 fte), niet per se part-time in het algemeen. Hoewel ik dat natuurlijk op termijn natuurlijk niet kan uitsluiten.

Bij LVNL gaven ze het voorbeeld dat er een aantal piloten bij hen aan het werk gingen, omdat ze tijdens de pandemie van de KLM FA afgestudeerd waren. Sommigen daarvan waren zo enthousiast, dat ze part-time gingen vliegen bij de KLM. Weliswaar niet dezelfde werkgever, maar senioriteit lijkt hier dan geen rol te spelen.

Lima-lima, jij raadt het part-time werken (0,8 fte in jouw geval) dus niet aan? Mag ik dan vragen waarom jij daar wel voor gekozen hebt? Ik neem aan de extra vrije dagen?

Nogmaals beiden voor de antwoorden!
 
Ik denk dat je in de gaten moet houden wat hier je prioriteit heeft.

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren in mijn keuze om beroepsvlieger te worden. Op het moment valt mijn oog op de KLM FA, zeker met de nieuwe financieringsmogelijkheden.
 
Last edited:
Lima-lima, jij raadt het part-time werken (0,8 fte in jouw geval) dus niet aan? Mag ik dan vragen waarom jij daar wel voor gekozen hebt? Ik neem aan de extra vrije dagen?
Nee dat juist niet.
Door 80% te vliegen kan ik zoals aangegeven mijn vrije dagen beter plannen. Ik heb bijvoorbeeld niet de senioriteit om via onze vaste vrije dagen request weekenden vrij te krijgen. Ik heb voornik deeltijd kreeg ongeveer 1 weekend vrij gehad in de eerste 8 maanden van 2022. Ik weet dat werken in het weekend bij ons vak hoort, maar de verhouding was compleet weg op deze manier.
Oa hierom deeltijd, nu kan ik mijn vrije dagen beter plannen en kan ik ook weer eens een keer met vrienden een festival pakken of naar een verjaardag gaan.
Ik lever bewust geld in om bijna hetzelfde te vliegen maar mijn work-life-balance is veel beter geworden. Sterker nog: ik ben zit te overwegen om de helft van elke salarisverhoging in te zetten om nog minder te werken..
 
Oke, helder! Klinkt inderdaad alsof de balans aardig zoek was... Ik werk zelf op het moment ook regelmatig in de weekenden, maar 1 weekend in 8 maanden is wellicht teveel van het goede.

Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Ik heb hier ook nog wel een vraag over:

Stel dat iemand bijvoorbeeld 8 jaar in dienst is als vlieger bij KLM en er dan vervolgens voor kiest om parttime te gaan werken. Stijgt deze persoon nog wel (uiteraard naar ratio) op de senioriteitslijst of stijg je dan minder snel of helemaal niet?
 
Je stijgt niet naar rato, maar gewoon net zo snel als iemand die 100% vliegt.. je hebt dezelfde rechten als iemand die voltijd werkt, alleen je bent meer thuis en verdient minder.
 
Deeltijd geeft het in ontelbare combinaties.
Bij ons (zakenjetfirma) zijn er die deeltijd sim en vliegen doen.
Of deeltijd kantoorwerk (safety department, flight ops, flight data monitoring enz enz) en vliegen.
Of deeltijd en erbuiten iets heel anders (sommige hebben ander werk maar ken er ook die liefdadigheidswerk erbij doen).
Hoe er dat precies uitziet op een rooster is afhankelijk van de functie en de firma.
Onze firma heeft bijv een deeltijdoptie waar je in het hoogseizoen als normaal werkt (100%) en in de wintermaanden volledig vrij bent.

De beste is natuurlijk die van Lima-Lima: minder werken en meer vrij. :cool:
 
Back
Top