Ervaringen met LAPL in Duitsland/Belgie nabij Maastricht?

CrewOne

New member
Ik ben aan het inventariseren welke opties er zijn om een LAPL te gaan halen rondom Maastricht.

De Duitse (Westflug) en Belgische (Limburgse vleugels) opties zijn enigzins goedkoper dan lessen bij Cycloon Holland. (Beek) Je kunt die dingen nooit van te voren helemaal weten, maar het zal 3k+ schelen op het hele traject.

Echter ik vraag me af of ik geen onnodige obstakels voor mezelf opwerp als ik in Duitsland ga starten; de radio-examens moeten in het Duits afgenomen worden en mijn Duits is verre van perfect.

Zijn er mensen die dit gedaan hebben? Wat zijn de ervaringen? 🙏
 
Hi C1,

Radio examens in het Duits?
zover ik weet hadden we toch met z'n allen afgesproken dat radiocommunicatie in 't engels was? En met een uitzondering voor de Fransozen, dat Duitsland ook n eigen taal behelst op de radio was mij onbekend.
(althans, wettig dan, want het gebeurt in de praktijk wel degelijk Duitstalig. Maar dat is hier in NL ook, zeker op de kleinere, groene veldjes wordt een hoop 'even snel' in het Nederlands gedaan)

Voor de rest, bij mijn vroegere vliegschool was t heel gebruikelijk dat er internationale studenten zaten, dan werd alles gewoon in het engels behandeld. Moet in Duitsland ook geen probleem zijn lijkt me, maar check dat even bij de ATO in kwestie.

Theorie examens in belgie zijn wel een stuk goedkoper dan bij het CBR in NL, maar die kun je daar ook doen als je bij een Nederlandse ATO (school) zit.

Ik zou dus vooral kiezen voor de school die t beste voelt, ga overal eens langs voor een praatje of lesvlucht.
Houd er wel rekening mee dat landingen vaak niet worden meegerekend, en landingen op Beek een stukje prijziger zullen zijn dan een klein veldje in DE of BE. En met zo'n 150-170 landingen vóór je checkride kan dat stiekem best aantikken.


Verder; waarom LAPL ipv PPL?
Die vraag heb ik mezelf destijds gesteld en kwam tot de conclusie dat ik beter 'gewoon' de PPL route kon bewandelen. (die paar verplichtte uren meer les heb je vaak toch wel nodig) en als je t examen al wel eerder doet, ben je voordat je met pax mag vliegen net zo ver...
 
Mole,

Ik heb de regels helaas niet gemaakt, maar kort gezed heb je de keuze tussen alleen Duits of Duits+Engels, als je voor een Duits certificaat wilt gaan. Althans, dat is het traject dat hier in de regio word aangeboden. Geen Duits is geen optie. Dat in de praktijk je wel met Engels wegkomt is natuurlijk prima, maar "officieel" komt een Duits brevet met een BZF I of II, en je zult er dus ook examen in moeten doen: althans, zo lijken de regels te zijn. Maar daarom ook mijn vraag om ervaringen van mensen die dat reeds gedaan hebben in Duitsland.

Wat betreft LAPL/PPL, ik ben 40+ en LAPL heeft minder stricte medische eisen en de keuring goedkoper. Je hebt een LAPL Medical nodig voor een LAPL (duh) en een Class II voor een PPL. LAPL voldoet ruimschoots aan wat ik dan ook met een vliegtuig zou willen, dus waarom dan meer uitgeven? Mocht ik toch wel op die lesuren komen dan kan ik dan ook een PPL examen doen. Maar dat zien we dan wel.
 
Last edited:
Ha, da's nieuw voor me. Weer wat geleerd over onze Duitse buren.
Dat zou t voor mij al een stuk makkelijker maken; NL of BE.


Ja, met een middelbare leeftijd speelt de Medical inderdaad een rol. (al vallen de kostenverschillen van de keuringen in het niet bij de algehele kosten van de hobby hoor, alleen voor de €€ zou ik 't dus niet laten)

Je kan met een PPL wel dingen zoals een Night Rating, Instrument rating en Aerobatics halen bij LAPL niet. En de LAPL is enkel in Europa geldig.
Verder, de 3 pax die je met LAPL mee mag nemen is natuurlijk in de meeste gevallen ruim voldoende.

Dus inderdaad, als je enkel overdag VFR met max 3 passagiers wilt vliegen en niet van plan bent om op vakantie in Amerika of Afrika eens een vlucht te maken, dan is de LAPL zeker voldoende.
Maar je kan beter vooraf te veel geïnformeerd zijn dan dat je na je Checkride denkt; och had ik maar.
 
Back
Top