Ervaringen European Flight Academy

aspirant008

New member
Beste,

Nadat ik een tijd geleden ben afgevallen in fase 3 van de selectie van de KLS ben ik mij aan het oriënteren op alternatieven. Een van deze alternatieven is de European Flight Academy van de Lufthansa Group. Zijn er mensen die deze selectie hebben gedaan? Of de opleiding daar hebben gevolgd / op dit moment volgen?
Ik hoor graag meer hierover van jullie.

Groet Aspirant008
 
De vliegschool van Lufthansa Group (marketing naam "European Flight Academy") heeft een nieuw opleidingsconcept en de eerste klas begint deze zomer. Je regelt zelf de financiering (op dit moment 105k). Ook de kosten voor de selectie, het uniform, vlucht naar de VS, huisvesting in de VS, etc. draagt de student.

Je volgt een nieuwe selectieprocedure (deels DLR, deels Interpersonal) voordat je met de opleiding begint en je hebt na de opleiding in principe zonder selectie (alleen een interview, meer een formaliteit) toegang tot een aantal airlines binnen de LH Group, uiteraard alleen als er vacatures zijn. Tot de opties behoort in ieder geval Eurowings, waar ook de meeste groei plaatstvindt, dus er is een grote kans dat je bij Eurowings terecht komt. LH en AUA accepteerden in het verleden alleen een volledige DLR-selectie, dus het is nu nog niet duidelijk of je bij deze airlines ook zonder meer terecht kunt. De locatie in GYR is verkocht aan United Airlines (a.k.a. United Aviate Academy), maar EFA heeft capaciteiten ingekocht voor eigen studenten. Er staat een moderne vloot in GYR (Cirrus SR20) en RLG (Diamond DA40 & DA42).

Let op: de voertaal bij de meeste airlines in de LH Group is Duits, dus zorg ervoor dat je Duits op een redelijk niveau is (minimaal B2), anders staan er minder deuren voor je open.

Good to know: er is nog een wachtlijst van enkele honderden afgestudeerde studenten.

Samengevat, de pros:

(+) Selectie vóór de opleiding en daarmee toegang tot LH Group airlines (mits er open vacatures zijn).
(+) Uitstekende opleiding in BRE (theorie), GYR (SEP & VFR) en RLG (MEP & IFR).

En de cons:

(-) Prijzig: 105k + selectie + huisvesting + medical + vlucht van/naar de VS + ?? = 130k?

Waarschijnlijk een beter pakket dan de meeste commerciële vliegscholen in Europa. Als je de financiering rond krijgt, een woordje Duits spreekt en een carrière in de DACH-regio ziet zitten, dan is de EFA in mijn ogen een redelijke optie.

Zie www.pilotenboard.de voor meer informatie over de selectie.

Veel success en laat maar iets horen als je nog vragen hebt.

Edit: overbodige/achterhaalde informatie weggehaald.
 
Last edited:
Ik heb in het verleden ontzettend veel van dit forum geprofiteerd en nu is het mijn beurt om iets terug te geven aan deze community. Hier volgt een hele berg aan informatie, hopelijk heeft iemand er iets aan.

De European Flight Academy (EFA) is een dochteronderneming van Lufthansa Aviation Training (LAT) en LAT is een dochteronderneming van Lufthansa Group. Allereerst is de EFA anno 2022 (noemen we het voor het gemak "EFA 2.0") niet hetzelfde als de "EFA 1.0" (2017 - 2020) en al helemaal niet meer hetzelfde als de voormalige Lufthansa Verkehrsfliegerschule a.k.a. Lufthansa Flight Training of LFT (19XX - 2017).

De opleiding aan de EFA 1.0 werd volledig gefinancierd door LH en je betaalde langzaam een deel terug na indiensttreding bij een van de airlines in de LH Group (5-15% van je bruto inkomen). Prima constructie vrijwel zonder risico voor de student. De EFA 1.0 bestond uit 2 vliegscholen onder 1 dak: het MPL-traject in BRE & GYR bij de ATO.001 (LAT DE, in principe de oude LFT-opleiding) en het ATPL-traject in BRE, VRB, en RLG bij de ATO.018 (LAT Pilot Academy). Kosten waren 80k voor MPL en 60k voor ATPL. De ATO.001 bestaat niet meer en de EFA 2.0 loopt compleet onder ATO.018. Wat er met alle studenten tijdens de Corona crisis is gebeurd kun je nalezen in verschillende Duitse media. Spoiler: we zijn niet bepaald netjes behandeld.

Tot zover de geschiedenis. Fast forward to 2022.

De EFA 2.0 heeft een nieuw opleidingsconcept en de eerste klas begint deze zomer. Bij de EFA 2.0 draagt de student het financiële risico. Je regelt zelf de financiering (op dit moment 105k). Ook de kosten voor de selectie, het uniform, vlucht naar de VS, huisvesting in de VS, etc. draagt de student. Dit was voorheen niet zo.

Je volgt een nieuwe selectieprocedure (deels DLR, deels Interpersonal) voordat je met de opleiding begint en je hebt na de opleiding in principe zonder selectie (alleen een interview, meer een formaliteit) toegang tot een aantal airlines binnen de LH Group, uiteraard alleen als er vacatures zijn. Tot de opties behoort in ieder geval Eurowings, waar ook de meeste groei plaatstvindt, dus er is een grote kans dat je bij Eurowings terecht komt. LH en AUA accepteerden in het verleden alleen een volledige DLR-selectie, dus het is nu nog niet duidelijk of je bij deze airlines ook zonder meer terecht kunt. 105k is vrij veel voor een ATPL, maar je zult er zeker een uitstekende opleiding voor krijgen. De locatie in GYR is verkocht aan United Airlines (a.k.a. United Aviate Academy), maar EFA heeft capaciteiten ingekocht voor eigen studenten. Er staat een gloednieuwe vloot in GYR (Cirrus SR20) en RLG (Diamond DA40 & DA42).

Let op: de voertaal bij de meeste airlines in de LH Group is Duits, dus zorg ervoor dat je Duits op een redelijk niveau is (minimaal B2), anders staan er weinig deuren voor je open.

Good to know: er is nog een wachtlijst van enkele honderden afgestudeerde studenten. Daarnaast zijn er enkele honderden studenten vanuit de EFA 1.0 die hun opleiding nu nog mogen afmaken. Niemand weet precies hoe lang het nog duurt voordat al deze mensen zijn opgeleid en aangenomen.

Samengevat, de pros:

(+) Selectie vóór de opleiding en daarmee toegang tot LH Group airlines (mits er open vacatures zijn).
(+) Uitstekende opleiding in BRE (theorie), GYR (SEP & VFR) en RLG (MEP & IFR).

En de cons:

(-) Duur: 105k + selectie + huisvesting + medical + vlucht van/naar de VS + ?? = 130k?
(-) Er komen nog honderden mensen voor je in aanmerking voor een baan, maar je kunt met een ATPL natuurlijk ook buiten de LH Group solliciteren.
(-) Er is nogal wat wantrouwen jegens LAT na alles wat er de laatste 2 jaar is gebeurd.

Al met al niet meer vergelijkbaar met de EFA 1.0 of LFT, maar afgezien van de prijs nog steeds een beter pakket dan de meeste commerciële vliegscholen in Europa. Als je de financiering rond krijgt, een woordje Duits spreekt en een carrière in de DACH-regio ziet zitten (hoogstwaarschijnlijk bij Eurowings), dan is de EFA in mijn ogen een redelijke optie.

Zie www.pilotenboard.de voor meer informatie over de selectie.

Veel success en laat maar iets horen als je nog vragen hebt.
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Het geeft mij weer hele andere inzichten.
 
Hi aspirant008,

Ik heb me momenteel ingeschreven voor het eerste onderdeel van de selectie, de DLR test. Kosten daarvan bedragen €374 in 2023. Daarbij krijg je een oefenpakket toegestuurd met computertesten die voorkomen in de selectie. Momenteel kan je de DLR test in het Engels alleen in Zürich doen. In Hamburg is de andere DLR test mogelijkheid, ze zijn in het proces om de testen daar ook in het Engels af te kunnen nemen. Als jij of andere mensen ook aan het nadenken zijn om de selectie te doen, hoor ik dat graag. Dan kunnen we wat gedachten uitwisselen.
 
Hi aspirant008,

Ik heb me momenteel ingeschreven voor het eerste onderdeel van de selectie, de DLR test. Kosten daarvan bedragen €374 in 2023. Daarbij krijg je een oefenpakket toegestuurd met computertesten die voorkomen in de selectie. Momenteel kan je de DLR test in het Engels alleen in Zürich doen. In Hamburg is de andere DLR test mogelijkheid, ze zijn in het proces om de testen daar ook in het Engels af te kunnen nemen. Als jij of andere mensen ook aan het nadenken zijn om de selectie te doen, hoor ik dat graag. Dan kunnen we wat gedachten uitwisselen.
Beste Jekyll, bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels via EPST begonnen aan mijn opleiding tot verkeersvlieger. Mocht je later daar nog vragen over hebben kun je mij altijd een berichtje sturen. Mede door de studie van ATPL theorie een wat late reactie, excuses hiervoor. Succes met je selectie!
 
Beste Jekyll, bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels via EPST begonnen aan mijn opleiding tot verkeersvlieger. Mocht je later daar nog vragen over hebben kun je mij altijd een berichtje sturen. Mede door de studie van ATPL theorie een wat late reactie, excuses hiervoor. Succes met je selectie!
Hoi aspirant008,

Wat kun je delen over de huidige EPST opleiding? En over de selectie? Wat kun je verwachten en hoe kun je je hier het beste op voorbereiden?

Groetjes Yorick
 
Hoi aspirant008,

Wat kun je delen over de huidige EPST opleiding? En over de selectie? Wat kun je verwachten en hoe kun je je hier het beste op voorbereiden?

Groetjes Yorick
Hi Yorick, ik zag dat er geen reactie meer was maar ik kan je ook een en ander uitleggen als je wilt. Ben bijna klaar met de opleiding bij EPST. Je kan me een PB sturen met je vragen!
 
Back
Top