Ervaringen European Flight Academy

aspirant008

New member
Beste,

Nadat ik een tijd geleden ben afgevallen in fase 3 van de selectie van de KLS ben ik mij aan het oriënteren op alternatieven. Een van deze alternatieven is de European Flight Academy van de Lufthansa Group. Zijn er mensen die deze selectie hebben gedaan? Of de opleiding daar hebben gevolgd / op dit moment volgen?
Ik hoor graag meer hierover van jullie.

Groet Aspirant008
 

Rambo

New member
Ik heb in het verleden ontzettend veel van dit forum geprofiteerd en nu is het mijn beurt om iets terug te geven aan deze community. Hier volgt een hele berg aan informatie, hopelijk heeft iemand er iets aan.

De European Flight Academy (EFA) is een dochteronderneming van Lufthansa Aviation Training (LAT) en LAT is een dochteronderneming van Lufthansa Group. Allereerst is de EFA anno 2022 (noemen we het voor het gemak "EFA 2.0") niet hetzelfde als de "EFA 1.0" (2017 - 2020) en al helemaal niet meer hetzelfde als de voormalige Lufthansa Verkehrsfliegerschule a.k.a. Lufthansa Flight Training of LFT (19XX - 2017).

De opleiding aan de EFA 1.0 werd volledig gefinancierd door LH en je betaalde langzaam een deel terug na indiensttreding bij een van de airlines in de LH Group (5-15% van je bruto inkomen). Prima constructie vrijwel zonder risico voor de student. De EFA 1.0 bestond uit 2 vliegscholen onder 1 dak: het MPL-traject in BRE & GYR bij de ATO.001 (LAT DE, in principe de oude LFT-opleiding) en het ATPL-traject in BRE, VRB, en RLG bij de ATO.018 (LAT Pilot Academy). Kosten waren 80k voor MPL en 60k voor ATPL. De ATO.001 bestaat niet meer en de EFA 2.0 loopt compleet onder ATO.018. Wat er met alle studenten tijdens de Corona crisis is gebeurd kun je nalezen in verschillende Duitse media. Spoiler: we zijn niet bepaald netjes behandeld.

Tot zover de geschiedenis. Fast forward to 2022.

De EFA 2.0 heeft een nieuw opleidingsconcept en de eerste klas begint deze zomer. Bij de EFA 2.0 draagt de student het financiële risico. Je regelt zelf de financiering (op dit moment 105k). Ook de kosten voor de selectie, het uniform, vlucht naar de VS, huisvesting in de VS, etc. draagt de student. Dit was voorheen niet zo.

Je volgt een nieuwe selectieprocedure (deels DLR, deels Interpersonal) voordat je met de opleiding begint en je hebt na de opleiding in principe zonder selectie (alleen een interview, meer een formaliteit) toegang tot een aantal airlines binnen de LH Group, uiteraard alleen als er vacatures zijn. Tot de opties behoort in ieder geval Eurowings, waar ook de meeste groei plaatstvindt, dus er is een grote kans dat je bij Eurowings terecht komt. LH en AUA accepteerden in het verleden alleen een volledige DLR-selectie, dus het is nu nog niet duidelijk of je bij deze airlines ook zonder meer terecht kunt. 105k is vrij veel voor een ATPL, maar je zult er zeker een uitstekende opleiding voor krijgen. De locatie in GYR is verkocht aan United Airlines (a.k.a. United Aviate Academy), maar EFA heeft capaciteiten ingekocht voor eigen studenten. Er staat een gloednieuwe vloot in GYR (Cirrus SR20) en RLG (Diamond DA40 & DA42).

Let op: de voertaal bij de meeste airlines in de LH Group is Duits, dus zorg ervoor dat je Duits op een redelijk niveau is (minimaal B2), anders staan er weinig deuren voor je open.

Good to know: er is nog een wachtlijst van enkele honderden afgestudeerde studenten. Daarnaast zijn er enkele honderden studenten vanuit de EFA 1.0 die hun opleiding nu nog mogen afmaken. Niemand weet precies hoe lang het nog duurt voordat al deze mensen zijn opgeleid en aangenomen.

Samengevat, de pros:

(+) Selectie vóór de opleiding en daarmee toegang tot LH Group airlines (mits er open vacatures zijn).
(+) Uitstekende opleiding in BRE (theorie), GYR (SEP & VFR) en RLG (MEP & IFR).

En de cons:

(-) Duur: 105k + selectie + huisvesting + medical + vlucht van/naar de VS + ?? = 130k?
(-) Er komen nog honderden mensen voor je in aanmerking voor een baan, maar je kunt met een ATPL natuurlijk ook buiten de LH Group solliciteren.
(-) Er is nogal wat wantrouwen jegens LAT na alles wat er de laatste 2 jaar is gebeurd.

Al met al niet meer vergelijkbaar met de EFA 1.0 of LFT, maar afgezien van de prijs nog steeds een beter pakket dan de meeste commerciële vliegscholen in Europa. Als je de financiering rond krijgt, een woordje Duits spreekt en een carrière in de DACH-regio ziet zitten (hoogstwaarschijnlijk bij Eurowings), dan is de EFA in mijn ogen een redelijke optie.

Zie www.pilotenboard.de voor meer informatie over de selectie.

Veel success en laat maar iets horen als je nog vragen hebt.
 

aspirant008

New member
Ik heb in het verleden ontzettend veel van dit forum geprofiteerd en nu is het mijn beurt om iets terug te geven aan deze community. Hier volgt een hele berg aan informatie, hopelijk heeft iemand er iets aan.

De European Flight Academy (EFA) is een dochteronderneming van Lufthansa Aviation Training (LAT) en LAT is een dochteronderneming van Lufthansa Group. Allereerst is de EFA anno 2022 (noemen we het voor het gemak "EFA 2.0") niet hetzelfde als de "EFA 1.0" (2017 - 2020) en al helemaal niet meer hetzelfde als de voormalige Lufthansa Verkehrsfliegerschule a.k.a. Lufthansa Flight Training of LFT (19XX - 2017).

De opleiding aan de EFA 1.0 werd volledig gefinancierd door LH en je betaalde langzaam een deel terug na indiensttreding bij een van de airlines in de LH Group (5-15% van je bruto inkomen). Prima constructie vrijwel zonder risico voor de student. De EFA 1.0 bestond uit 2 vliegscholen onder 1 dak: het MPL-traject in BRE & GYR bij de ATO.001 (LAT DE, in principe de oude LFT-opleiding) en het ATPL-traject in BRE, VRB, en RLG bij de ATO.018 (LAT Pilot Academy). Kosten waren 80k voor MPL en 60k voor ATPL. De ATO.001 bestaat niet meer en de EFA 2.0 loopt compleet onder ATO.018. Wat er met alle studenten tijdens de Corona crisis is gebeurd kun je nalezen in verschillende Duitse media. Spoiler: we zijn niet bepaald netjes behandeld.

Tot zover de geschiedenis. Fast forward to 2022.

De EFA 2.0 heeft een nieuw opleidingsconcept en de eerste klas begint deze zomer. Bij de EFA 2.0 draagt de student het financiële risico. Je regelt zelf de financiering (op dit moment 105k). Ook de kosten voor de selectie, het uniform, vlucht naar de VS, huisvesting in de VS, etc. draagt de student. Dit was voorheen niet zo.

Je volgt een nieuwe selectieprocedure (deels DLR, deels Interpersonal) voordat je met de opleiding begint en je hebt na de opleiding in principe zonder selectie (alleen een interview, meer een formaliteit) toegang tot een aantal airlines binnen de LH Group, uiteraard alleen als er vacatures zijn. Tot de opties behoort in ieder geval Eurowings, waar ook de meeste groei plaatstvindt, dus er is een grote kans dat je bij Eurowings terecht komt. LH en AUA accepteerden in het verleden alleen een volledige DLR-selectie, dus het is nu nog niet duidelijk of je bij deze airlines ook zonder meer terecht kunt. 105k is vrij veel voor een ATPL, maar je zult er zeker een uitstekende opleiding voor krijgen. De locatie in GYR is verkocht aan United Airlines (a.k.a. United Aviate Academy), maar EFA heeft capaciteiten ingekocht voor eigen studenten. Er staat een gloednieuwe vloot in GYR (Cirrus SR20) en RLG (Diamond DA40 & DA42).

Let op: de voertaal bij de meeste airlines in de LH Group is Duits, dus zorg ervoor dat je Duits op een redelijk niveau is (minimaal B2), anders staan er weinig deuren voor je open.

Good to know: er is nog een wachtlijst van enkele honderden afgestudeerde studenten. Daarnaast zijn er enkele honderden studenten vanuit de EFA 1.0 die hun opleiding nu nog mogen afmaken. Niemand weet precies hoe lang het nog duurt voordat al deze mensen zijn opgeleid en aangenomen.

Samengevat, de pros:

(+) Selectie vóór de opleiding en daarmee toegang tot LH Group airlines (mits er open vacatures zijn).
(+) Uitstekende opleiding in BRE (theorie), GYR (SEP & VFR) en RLG (MEP & IFR).

En de cons:

(-) Duur: 105k + selectie + huisvesting + medical + vlucht van/naar de VS + ?? = 130k?
(-) Er komen nog honderden mensen voor je in aanmerking voor een baan, maar je kunt met een ATPL natuurlijk ook buiten de LH Group solliciteren.
(-) Er is nogal wat wantrouwen jegens LAT na alles wat er de laatste 2 jaar is gebeurd.

Al met al niet meer vergelijkbaar met de EFA 1.0 of LFT, maar afgezien van de prijs nog steeds een beter pakket dan de meeste commerciële vliegscholen in Europa. Als je de financiering rond krijgt, een woordje Duits spreekt en een carrière in de DACH-regio ziet zitten (hoogstwaarschijnlijk bij Eurowings), dan is de EFA in mijn ogen een redelijke optie.

Zie www.pilotenboard.de voor meer informatie over de selectie.

Veel success en laat maar iets horen als je nog vragen hebt.
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Het geeft mij weer hele andere inzichten.
 
Top