Ervaring vliegscholen Florida: FFTC en EAA

PeterPilot

New member
Beste Airworkers,

Afgelopen zomer ben ik tijdens een roadtrip van west naar oost Amerika door Florida gereden. Het leek me leuk om hier een aantal vliegscholen te bezoeken om hier misschien in de toekomst mijn PPL (of misschien zelfs CPL) bij te gaan halen. Ik heb er uiteindelijk twee bezocht, het Florida Flight Training Center (FFTC) en de Europe American Aviation (EAA) vliegschool.

De eerste school die ik bezocht was het Florida Flight Training Center. Deze vliegschool, liggend in Venice, biedt de verschillende opleidingen voor een lage prijs aan. Zij gaan er hierbij echter wel van uit dat je het minimale aantal uren nodig hebt voor een onderdeel. Het Florida Flight Training Center ligt tegen Venice Airport aan en deelt het vliegveld met andere bedrijven. Ze hebben momenteel zo’n 10 (voornamelijk Indian) studenten. Ze vliegen met Cessna’s en hebben het onderhoud in eigen beheer, schoolvliegtuigen zouden dan ook direct geholpen kunnen worden als er iets aan mankeert. Ik heb ook een rondleiding gekregen door de maintenance loods. Vervolgens hebben we een introvlucht gemaakt en hebben zo even de kustlijn van Venice verkend. De persoonlijke sfeer is verder erg gezellig, de studenten die ik gesproken heb waren allemaal zeer te spreken over de school en de verhouding van theorie en praktijk. Er werd veel tijd voor mij vrijgemaakt voor een uitgebreide rondleiding, vervolgens heb ik met de eigenaar (Arne) nog geruime tijd gesproken.

Hieruit kwam onder andere naar voren dat er mogelijkheden zouden zijn om hour-building bij Vision Air te doen na je opleiding. Ik weet niet hoe dat werkt met visa want op een M-1 kan maar heel beperkt werk ervaring worden opgedaan. Wel is het mogelijk om 1 maand praktijkervaring op te doen voor iedere vier maanden studie. Meer informatie over het M-1 Visum op: http://faq.visapro.com/M1-Visa-FAQ.asp Aan de overkant van de school staat huisvesting ter beschikking voor studenten, zowel voor PPL als CPL.

De tweede school die ik bezocht was Europe American Aviation, liggend in Naples. Wat direct opvalt is de Diamond vloot vliegtuigen waar zij mee vliegen, prachtige hightech vliegtuigen. In plaats van allemaal analoge meters voor je neus bevinden er zich nu ook twee digitale schermen met daarop de vluchtinformatie. In de school zelf bevindt zich ook een Diamond Simulator. Het personeel is erg vriendelijk en professioneel en biedt studenten huisvesting bij henzelf thuis tegen betaling aan. Er zijn studenten uit allerlei gebieden van de wereld. Om de vliegtuigen echt te kunnen ervaren hebben we vervolgens ook hier een introvlucht gemaakt. Het onderhoud van de kisten is in eigen beheer, schoolvliegtuigen hebben ook hier voorrang.

Studenten zijn verder erg te spreken over de school en het lesgeven en de manier waarop er met hen wordt omgegaan. Voor hour-building heeft Europe American Aviation connecties met een bedrijf in Zuid-Oost Azie dat lijn- en chartervluchten doet op zowel singles als twins, turbine en piston. Meer hierover op: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6549

Dit is het beeld dat ik met jullie over deze twee vliegscholen kan delen, als je nog iets wilt vragen kun je me altijd een bericht sturen of natuurlijk gewoon replyen.
 
Peter123,

Ik ben 8 maanden in de USA geweest voor m'n JAA PPL en m'n JAA ATPL opleiding.

Ik ken beide vliegscholen, waarbij ik EAA iets beter ken omdat m'n opleiding bij de buurman (NAC) gegeven werd.

Persoonlijk zou ik voor EAA kiezen, goeie kisten, hoge standaard (echt no shit hoger dan bij welke andere vliegschool ook waar ik daar geweest ben) waarschijnlijk omdat het gewoon een Duitse vliegschool is.

Bij EAA leer je niet om een examen te halen, bij EAA leer je vliegen en de theorie omdat je het gewoon simpelweg MOET weten, omdat het je basis is voor je hele toekomstige vlieger carierre.

En ik zou naar EAA gaan omdat je niet BELAZERD word, wat bij veel van de vliegscholen gebeurt, vooral bij de vliegscholen die ook JAA les geven. OFT en NAC.

Prima hoor, daar je brevetten halen, maar reken wel met minimaal 10% en meestal in de buurt van de 20% meer kosten die ze je niet vertellen. Fuel surcharge, insurance surcharge, fuel reimbursement op overland trips die nog niet de helft van de kosten dekken enz enz enz.

En bij EAA werkt een Nederlandse chief instructor die je alles kan vertellen over hoe en wat te doen.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Andre,

Europe American Aviation beviel mij inderdaad erg goed, en ik heb daar ook contact gehad met de Nederlandse Chief Instructor en hij heeft mij een rondleiding gegeven.

Wat doe jij momenteel om uren op te bouwen dan? Werk jij in de luchtvaart in de USA?
Heb jij je opleiding bij NAC afgerond? hoe beviel dat?

Groeten, Peter
 
Peter123,

Ik ben klaar, uren bouwen doe ik nu betaald bij mijn baas:D

NAC groundschool is PRIMA, als je je ATPL theorie daar wil doen kan ik het alleen maar aanraden.

Uren bouwen in de USA kan je het beste doen bij www.flymiami.com, dat is zo'n beetje het goedkoopste adres.

Praktijk zou ik niet gauw bij NAC doen, of het moet al je JAA brevet zijn. Maar als je je FAA PPL gewoon haalt, en een FAA Instrument rating, dan krijg je korting op de uren voor je JAA-CPL.

Dus eerst alles FAA doen, PPL en IR, daarna lekker bij NAC je Theorie, en meteen aansluitend je JAA-CPL bij NAC of OFT. als je dan in NL komt hoef je alleen nog maar een conversie te doen.

Groeten

:radar: Andre :radar:
 
Back
Top