EPST Fase: 1 (COMPASS - TEST) 2022

futurepilot04

New member
Hallo iedereen,

Ik weet dat er al veel op internet te vinden is over de Compass test, echter ontbreken er vaak dingen en zijn het hele oude posts. Gelukkig heb ik laatst deze fase (succesvol) doorlopen en wil ik mijn kennis met jullie delen.

Dus bij deze de versie van 2022:

Zodra je bij EPST binnen komt krijg je wat informatie betreft de Compass test. Er word je gevraagd even te gaan zitten en dit allemaal goed door te lezen. Zodra je klaar bent kan je dat aangeven bij een van de medewerkers en kan je beginnen aan de Compass test. De test wordt afgenomen in een aparte kamer waar meerdere computers staan. Bij deze computers staan: een joystick, rudder pedalen, tabellen (math) en een kladpapier.

De Compass test bestaat uit 6 onderdelen waarvan je voor elk onderdeel maximaal 7 punten kan halen:

Orientation:
Bij orientation is het de bedoeling om aan de hand van 3 instrumenten (Heading, RBI en kunstmatige horizon) een vliegtuig te kiezen van de vier die bij het plaatje hoort. Het plaatje bestaat uit een baken in het midden met 4 vliegtuigjes er omheen. Dit onderdeel kan je perfect oefenen op deze website.

Taskmanager:
Dit is een vrij simpele test om jou multitasking vermogen te testen. Je krijgt een autopilot te zien met drie variabelen en deze moet je zo snel mogelijk invullen in jou eigen autopilot. Tegelijkertijd gaan er rode lampjes branden die je binnen 3 seconde uit moet zetten.

Math:
Wiskunde test waar geen wiskunde in voor komt. Deze test komt neer op hoofdrekenen, zorg dus dat je de basis rekenregels kent en oefen met cijferen, staartdelingen en breuken. Het komt echt neer op basis rekenen. Let wel op je snelheid, want je moet 24 vragen binnen 20 minuten maken. Op deze website kan je oefenen voor deze test. Sommigen vragen komen letterlijk uit de Compass.

Memory:
Met deze test gaan ze kijken naar je kortetermijngeheugen. Je krijgt voor 5 seconde een autopilot te zien met 1,2 of 3 variabelen. Als die tijd voorbij is heb jij 10 seconde de tijd om deze opnieuw in te voeren. Op deze website kan je oefenen voor deze test. Ook hier is het letterlijk hetzelfde als in de echte compass test.

Control:
Control vond ik persoonlijk het lastigste onderdeel van alles. Je gebruikt hierbij de joystick en rudder pedalen tegelijk. Met de joystick moet je de naald op een wijzer houden en met de rudder pedalen een bolletje tussen twee streepjes. Eerst krijg je deze twee los van elkaar om te oefenen, maar uiteindelijk moet je ze tegelijkertijd uitvoeren wat niet makkelijk is.

Slalom:
Bij de slalom test moet je een vliegtuigje tussen groene en rode driehoekjes slalommen. Je gebruikt hierbij de joystick, deze heeft wel een dood punt in het midden waardoor je goed moet uitkijken. Voor de rest word je na een tijdje ook helemaal gek van die rode en groene driehoekjes waar je je suf op kijkt.

Hierna volgt de technisch inzicht test. Dit is een test waar wordt gekeken of je een beetje technisch inzicht hebt. Het zijn 15 meerkeuze vragen waarvan er minimaal 10 goed moeten zijn. Je hoeft echt geen moeilijke formules te gaan gebruiken. Wel is het verstandig om je basis natuurkunde een beetje op te krikken.

Voorbeeld vragen zijn:

Waarom stijgt een luchtballon op?
Welke kant schiet een steen uit als die tegen een wiel komt?
Weerstand berekenen R = U/I
Hoe werkt lift bij een vleugel?
Welk tandwiel draait het snelst?
Welke kant draait een tandwiel op?
wat gebeurt met luchtdruk/temperatuur op grotere hoogtes?

Nogmaals het zijn geen moeilijke vragen maar bereid je er wel een beetje op voor.

Als je dit allemaal hebt afgerond kan je even pauze nemen terwijl de persoonlijkheidstest wordt opgestart door een van de medewerkers. Hier krijg je 225 stellingen en moet jij kiezen welke het meest bij jou past. Persoonlijk vond ik het een enorm vermoeiende test.

Dan krijg je als laatste nog een engels test. Hier krijg je grammatica, luistertoets en begrijpend lezen.

De persoonlijkheidstest en engels test tellen niet mee kwa doorgaan naar de volgende ronde.

Nu word je gevraagd om even te wachten in de Coffee Corner en upload een medewerker je score. Bij de compass test kan je maximaal 42 punten halen en heb je er 24 nodig om door te gaan. Bij de tech test moet je 10 van de 15 vragen minimaal goed hebben.

Ik hoop dat mensen hier nog wat aan hebben en als je vragen hebt stel ze gerust.
 
Last edited:
Oke ga ik dat doen, dankjewel. Mag je bij alles kladpapier gebruiken? En bij het onderdeel taakmanager: Er zijn 2 lampjes die kunnen gaan branden die elk een aparte knop hebben?
 
Alleen bij de math test mag je kladpapier gebruiken. Bij Taskmanager heb je 9 lampjes aan de linker en rechter bovenhoek van je scherm. Er gaat 1 lampje aan om de zoveel tijd die je zo snel mogelijk uit moeten zetten via je toetsenbord. Je krijgt ook oefenmomenten voor elk deel dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je het niet snapt. Het is allemaal echt geen hogere wiskunde hoor.
 
Heb je ook nog tips voor fase 2/3? Wil me er zo goed mogelijk op voorbereiden.
Heb zelf fase 2/3 nog niet gedaan. Online kan je er heel veel over vinden. Neem ook contact op via Instagram met studenten van EPST, zij helpen je meestal graag verder met vragen over de selectie. Wat je kan doen voor fase 2 is in ieder geval trainen op de Boeing 737-800 sim bij een bedrijf wat dit doet speciaal voor de epst selectie. Bij fase 3 heb ik vernomen dat je vooral gewoon jezelf moet blijven en bij de groepsopdrachten een bepaalde assertiviteit laten zien.
 
Heb zelf fase 2/3 nog niet gedaan. Online kan je er heel veel over vinden. Neem ook contact op via Instagram met studenten van EPST, zij helpen je meestal graag verder met vragen over de selectie. Wat je kan doen voor fase 2 is in ieder geval trainen op de Boeing 737-800 sim bij een bedrijf wat dit doet speciaal voor de epst selectie. Bij fase 3 heb ik vernomen dat je vooral gewoon jezelf moet blijven en bij de groepsopdrachten een bepaalde assertiviteit laten zien.
Oke, dankjewel. Ga idd ff researchen naar tips en tricks. Succes!
 
Dag Futurepilot04,
Wanneer heb jij fase 2 en 3? Als je hem binnenkort hebt, zou je dan willen laten weten hoe het was en hoe het allemaal precies liep? Ik hoor het wel.
Groeten, Jonathan
 
Dag Futurepilot04,
Wanneer heb jij fase 2 en 3? Als je hem binnenkort hebt, zou je dan willen laten weten hoe het was en hoe het allemaal precies liep? Ik hoor het wel.
Groeten, Jonathan
Hey, ik zie je bericht nu pas. Heb ondertussen fase 2/3 gehad, helaas niet succesvol. Op internet staat fase 2/3 al volledig uitgelegd op meer dan 10 blogs. Ook al is het uit 2010, het is nog exact hetzelfde. Wat ik je wel echt als tip mee wil geven is om het niet te onderschatten, dat heb ik wel gedaan. De simulator sessie vond ik persoonlijk echt wel pittig, je kan hiervoor trainen. Ook met de groepsopdrachten moet je goed meedoen en laten zien dat je veel zelfvertrouwen hebt. Ze willen vooral zien dat jij het in je hebt om tegen de captain te zeggen dat hij een fout maakt dalijk. Ook bij het interview zullen ze bepaalde dingen zeggen om te kijken hoe jij er op reageert.

Zelf ga ik het over een jaar opnieuw doen, de selecteurs zagen gelukkig wel veel potentie in mij alleen vonden ze me nog erg jong overkomen. Probeer je dus volwassen te gedragen.

Heel veel succes!
 
Helaas, balen zeg. Fijn dat je het over een jaar weer opnieuw kunt proberen. Dankjewel en thanks voor je tips!
 
Back
Top