En nog een belastingvraag

AHK

New member
Nog een vraagje over belastingaftrek:

Ik (31 jaar) ga binnenkort mijn PPL halen en twijfel om door te gaan voor ATPL, IR en CPL.
Graag wil ik weten of iemand ervaring heeft met het aftrekken van de opleidingskosten van de belastingdienst. Is het zo dat ik met terugwerkende kracht voor 2008 mijn PPL opleiding kan aftrekken en daarna de kosten van ATPL, IR en CPL (tot een max van 15.500 euro per jaar). Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Ik weet nog niet zeker of ik er later mijn beroep van wil maken, dit hangt af van de omstandigheden. Stel dat ik na afloop van de opleiding geen piloot wordt, moet ik dan de belastingaftrek weer terug betalen? Het kan toch ook zijn dat geen baan kunt vinden?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
 
Hallo AHK,
Ik heb een jarenlang gevecht gehad over de aftrek van mijn PPL opleidingskosten (ben tot aan de Hoge Raad geweest). Het voert hier tever het hele verhaal en de details te geven. Wat zeker voor het Gerechtshof heeft geholpen (ik heb daar gelijk gekregen, maar de belastinginspecteur 'vocht uitspraak aan', is dat ik vanaf het begin duidelijk heb vastgelegd en laten vastleggen dat ik door zou gaan met CPL. Ik kon bijvoorbeeld aantonen dat ik mij voorafgaand aan het behalen van mijn PPL al had ingeschreven voor een CPL-opleiding. Wat ik ook had moeten doen was het maken van een schriftelijk vastgelegde afspraak met de belastinginspecteur, zoals mijn de meeste van mijn mede CPL-studenten wel hadden gedaan (al tijdens hun PPL-opleiding). Dan had ik waarschijnlijk nu veel minder grijze haren :niet_bli:
Succes,
Putty
 
Back
Top