Elternzeit

cheeta

New member
Dames en Heren,

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van Elternzeit. Zit er over na te denken om een maand op te nemen vanaf de geboorte van mijn zoon/dochter komende zomer. Weet dat ik het minimaal 7 weken van tevoren aan moet vragen bij de baas.

De grote vraag is altijd bij welke instantie je dan terecht kunt voor het geld. Bij Kindergeld ben ik ook drie keer doorgeschoven. Maar daar had ik tenminste nog een beginpunt. Iemand al eens Elterngeld aangevraagd en zo ja, waar?

Hopelijk komt de kleine niet precies op de eerste van de maand. Dan raak ik namelijk vakantiedagen kwijt. Maar als ik in iedere maand minimaal een dag werk, dan behoud ik alle vakantiedagen. Hoe krom is dat weer. In beide gevallen ben ik namelijk 30 dagen weg :confused:

Hopelijk kan iemand mij helpen. Bij voorbaad dank.
groeten
 
Welk Amt je het van krijgt weet ik niet meer, ik geloof het Sozialamt.

Het rare van de hele regeling is, dat ze rekenen in levensmaanden van je kind. Is je kind op de 20e geboren, dan loopt de maand dus van de 20e tot de 20e.

Ik kreeg toendertijd max zo'n 1800 Euro per maand. Maar let op. Dat is per levensmaand. Als je dan gewoon zeg maar de maand Juni vrij neemt, dan werk je dus 20 dagen in de ene levensmaand en 10 in de volgende (bijv geboortedatum 20/2/2015, juni ligt in 2 levensmaanden). Aangezien het salaris wat je verdient in mindering wordt gebracht op de 1800 Euro, blijft er dus niets meer over, en krijg je die 1800 helemaal niet.

Dus je moet die Elternzeit altijd in levensmaanden opnemen. En je werkgever zal voor die tijd ook geen geld voor je ziektekostenverzekering betalen. Bij Krankenkasse geen probleem, dat is een percentage van je salaris. Bij Privat wel een probleem, wat dat bedrag blijft het zelfde. Dan kan je van die 1800 alvast 200 a 300 Euro aftrekken die je meer betaalt voor je Private ziektekostenverzekering.

Dan was het ook nog zo, dat bepaalde (verzekrings-)premies die standaard uit mijn salaris werden ingehouden, bij maanden zonder loonstrookje (dus meerdere maanden achter elkaar elternzeit) ook niet meer werden ingehouden. Kreeg ik maningen om zelf die premies over te maken.

Verder is het geld ook wel belastingvrij, maar het wordt wel meegerekend in je progressie. Dus helemaal bruto=netto is het ook weer niet. Al met al in onze salarisklasse is het niet echt super aantrekkelijk.

Dat met die vakantiedagen is het gevolg van een oordeel dat ze geen vakantiedagen mogen aftrekken voor aandelen van maanden. Is gewoon zo, doe er je voordeel mee.
 
Volgens mij moet je ook minimaal 2 maanden nemen om überhaupt geld te krijgen (en moeten die binnen 14 maanden na de geboorte liggen). Dat verhaal dat je salaris in mindering wordt gebracht op het Elterngeld was bij mij iig niet het geval. Heb gewoon een deeltijd salaris gehad voor de gebroken maanden plus de 1850 van de Elterngeldstelle. Maar zoals gezegd, let er op dat je niet achteraf geen geld krijgt omdat je maar één maand hebt opgenomen.

Ik vond het een goede deal, heb in die periode iets minder verdiend dan normaal maar wel ben 2 maanden thuis geweest.
 
Volgens mij moet je ook minimaal 2 maanden nemen om überhaupt geld te krijgen (en moeten die binnen 14 maanden na de geboorte liggen). Dat verhaal dat je salaris in mindering wordt gebracht op het Elterngeld was bij mij iig niet het geval. Heb gewoon een deeltijd salaris gehad voor de gebroken maanden plus de 1850 van de Elterngeldstelle. Maar zoals gezegd, let er op dat je niet achteraf geen geld krijgt omdat je maar één maand hebt opgenomen.

Ik vond het een goede deal, heb in die periode iets minder verdiend dan normaal maar wel ben 2 maanden thuis geweest.
Ik bedoelde als je ipv die gebroken maanden gewoon een kalendermaand vrij zou nemen, dan blijft er al snel niets meer over van je Elterngeld. Dus het is belangrijk dat je er op let dat die maanden van geboortedag tot geboortedag liggen.
 
Ik verwacht eind augustus ons kindje.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat zit met Elternzeit. Je krijgt ongeveer 1800 Euro als compensatie voor het verlies van inkomen, maar hoe verhoudt het Elternzeit-inkomen zich tot het normale inkomen? Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik mijn nieuwe inkomen tijdens de Elternzeit (dus verlies van inkomen) kan berekenen.

Elternzeit is een overweging waard, maar ik wil hiervoor niet de helft van mijn inkomen moeten inleveren, dat is mij te veel gevraagd...
 
In principe zou je 2/3e van je netto krijgen. Schichtzulage telt echter niet mee, en er zit een maximum aan van 1800 per maand. Dus veel beter dan de helft zal het niet zijn.
 
Back
Top