Eigen kist in B.V.?

Bobo

Active member
Goedemorgen,

Wellicht zijn hier wat eigenaren die wat kunnen zeggen over de wijze waarop zij hun eigen toestel houden. Verhuren doe ik eigenlijk niet en dat ben ik ook niet zo van plan, ik gebruik het enkel zelf en af en toe vliegt een goede vriend ermee.

Van de B.V. kan ik m'n eigen kist (BTW belast) huren. Ik kan in die B.V. dan ook reserveren voor kosten en investeringen, da's niet verkeerd waar het de inkomstenbelasting betreft. Ik kan de BTW over de verhuur afdragen en ik kan de BTW over de kosten terug vragen. Omdat ik ook een aantal avionics upgrades wil doorvoeren in de toekomst, denk ik dat het wel voordelig kan zijn. De govenor moet bijvoorbeeld ook weer worden overhauled komend jaar.

Het is niet de bedoeling dat er winst gemaakt wordt in het kader van de vennootschapsbelasting, voor zover dat overigens mogelijk is :dozey:.

Zou ik de kist ooit eens willen delen met een ander, dan is dat eenvoudig via een aandelenoverdracht te regelen.

Wat me tegenstaat zijn de administratieve rompslomp en de daaraan verbonden kosten.

Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied? Ben benieuwd!
 
Mijn toestelletje zit in mijn eenpersoonsvennootschap, dezelfde waarin ik ook mijn zelfstandig beroep uitoefen. Maar dat gebeurt een beetje in de grijze zone, ik ben maar een kleine garnaal en ben daarmee totnogtoe buiten de mazen van het net gebleven; maar als ooit eens mijn hele handel tegen het licht wordt gehouden dan zou dat niet mijn beste dag worden, vrees ik. Ik overweeg dan ook een verkoop door de vennootschap aan mijn fysieke persoon.

Maar let wel, dit is allemaal in BE, ik geen flauw idee van de toestand in Nederland. Wel denk ik dat je heel erg het onderscheid moet maken tussen een vennootschap/rechtspersoon die als eerste doel heeft het beheer van dat vliegtuig (zoals jij lijkt te overwegen) dan wel eentje die vooral iets anders doet, en ergens in de marge ook nog een vliegtuig onderhoudt; het eerste lijkt mij haalbaar, het tweede aanvechtbaar.
 
Dank voor je reactie csaba. Mijn eerste post is wat onduidelijk, wellicht.

Ik wil een losse B.V. oprichten die enkel ten doel heeft het exploiteren van het vliegtuig.
 
Ha Bobo,

Dit werkt eigenlijk alleen als je (1) de kist (ook) commercieel aan anderen gaat verhuren of (2) kan afstemmen met de inspecteur dat je de kist zakelijk nodig hebt (die dan een marktconforme of forfaitaire vergoeding voor het privegebruik zal vragen).

Daarnaast krijg je inderdaad met veel administratie te maken, je zult jezelf als dga een salaris moeten toekennen (dat in beginsel moet voldoen aan de gebruikelijk loonregeling, waar je weer vrijstelling van kunt (en zult moeten) vragen), je zult over dat salaris loonbelasting moeten afdragen, je zult een BTW administratie moeten bijhouden en daar aangifte van moeten doen, jaarlijks een jaarrekening opstellen en deponeren, etc.

Kortom: het heeft alleen zin als je er echt je bedrijf van wilt maken. Anders kun je beter maar gewoon die 21% BTW betalen...
 
Daar ben ik niet van overtuigd, @WC. Tussen de regels van het openingsbericht meen ik te lezen dat er enige toegang is tot fiscale spitstechnologie en daarmee is het wellicht mogelijk om hier en daar iets minder te betalen aan vadertje staat. Maar dit zou ik zelfs hier in BE niet kunnen inschatten - voor mijn simpele toestelletje en beperkt aantal vlieguren kan het sop de kool niet waard zijn, lijkt me, dus ik heb het nooit tot op de bodem uitgespit - van de Nederlandse situatie ben ik al helemaal niet op de hoogte.
 
Dank voor je reactie csaba. Mijn eerste post is wat onduidelijk, wellicht.

Ik wil een losse B.V. oprichten die enkel ten doel heeft het exploiteren van het vliegtuig.

In het algemeen kijken de belastingdienst en de luchtvaartoverheid naar andere criteria om te bepalen of een toestel prive of commercieel gebruikt wordt. Dus als je twijfelt tussen 2 administratieve opties om dezelfde activiteiten met het toestel te doen (prive vluchten, prive verhuur, kopen met partner etc), dan zou -in theorie- de enige extra administratie, die zijn om je vennootschap / BV op te richten en te onderhouden. Hoeveel zou dat kosten? Een paar duizend euro oprichtingskosten en een paar duizend euro jaarlijkses kosten? Als het hier over een nieuwer (lees: duur) vliegtuig gaat, dan kan die kost wel te verantwoorden zijn.

Als je dus echt het vliegtuig gaat exploiteren, met meerdere klanten, en als er echte inkomsten zijn (niet noodzakelijk winst), dan lijkt dit mogelijk te zijn. Zorg er wel voor dat je een boekhouder vindt die ook echt dit wil uitvoeren. Afhankelijk van hoeveel klanten, en hoeveel je het echt wil exploiteren, kunnen sommige boekhouders dit wat een grijze zone vinden, anderen dan weer niet.
 
Back
Top