Eigen Ierse Limited Company

ClubAero

New member
Van een Ierse luchtvaartmaatschappij is het de gewoonte dat nieuwe piloten hun vliegdiensten via een eigen Ltd. aanbieden. Mijn zoon is net geslaagd bij de selectieronde. Binnenkort gaat hij zijn type rating halen. Daarna omstreeks eind juli/begin augustus begint hij als 1st officer.
Nu gaat het om zijn belastingaangiften. Hij heeft zijn frozen ATPL gehaald in 2011 en 2012 met behulp van een banklening van ca. € 150.000. De kosten van de opleiding bedroegen ca. €130.000 + €20.000 kosten levensonderhoud. Naar zijn opleiding heeft hij vanaf begin 2013 tot april 2014 in nederland gewerkt voordat hij slaagde bij de selectie.
Als hij straks vliegdiensten via zijn eigen Ierse Ltd. gaat leveren dan is hij volgens mij in dienst van zijn eigen Ltd.?

Dan kan hij zijn domiciel in nederland houden en zichzelf in nederland laten uitbetalen. De winst uit onderneming van de Ierse Ltd. zou ieder jaar negatief uitkomen omdat de loonkosten + administratiekosten hoger zijn dan de omzet die het bedrijf ontvangt wegens levering vliegdiensten. Hierdoor zouden zij geen vennootschapsbelasting hoeven te betalen?

Maar op de thread op deze forum:
Werkgever in Ierland, woonachtig in NL?? lees ik dat er toch PAYE (loonbelasting) en social premies (volgens het Ierse belastingstelsel) op je beloning wordt ingehouden.

Dan ben je niet in dienst van je eigen Ltd. maar in dienst van de luchtvaartmaatschappij, toch? Weet iemand ons de fijntes hiervan uit te leggen?
 
Last edited:
Het is een slimme constructie om geen vast personeel in dienst te hebben. Je hebt dus geen sprake van een "vast contract".

Hoe de Ierse Ltd werkt weet ik niet, maar in Nederland werkt een BV waarschijnlijk vergelijkbaar (aanname!).

Je kan als directeur in dienst zijn van de BV, en inderdaad loon uitgekeerd krijgen. Je kan als directeur ook ingehuurd worden via een ander bedrijf (dat kan een andere BV zijn, een eenmanszaak, noem maar op). Afhankelijk hoe je dus in dienst bent (loondienst of ingehuurd) wordt er wel of geen loonbelasting ingehouden.

Mocht je jezelf via een eenmanszaak verhuren aan een BV, dan zal over de winst vd eenmanszaak loonbelasting betaald worden. Uiteindelijk zal er dus altijd loonbelasting betaald worden, maar alleen bij dienstverband of een eenmanszaak.

Als een BV een werknemer verhuurt aan een ander bedrijf, dan betaalt dat andere bedrijf een factuur met BTW, geen loonbelasting. Loonbelasting betaal je alleen als je een vast of tijdelijk dienstverband hebt. Outsourcing / detachering / inhuurkrachten / etc zijn niet vast in dienst.

Dus op basis van jouw beschrijving en de aanname dat een Ltd vergelijkbaar werkt met een BV, dan mag de bekende geen loonbelasting of pensioenpremies of wat dan ook inhouden. Er komt gewoon maandelijks een factuur en die betalen ze. Je bent effectief je eigen uitzendbureau.

Mocht je "ontslagen" worden (kan niet, want je bent niet in dienst) dan krijg je dus geen WW uitkering. Mocht je arbeidsongeschikt raken, ben je niet verzekerd. Je moet zelf voor pensioenopbouw gaan zorgen. Zorg ook voor een goede wettelijke aansprakelijkheidsverzekering: als jij als piloot een foutje maakt en dat kost flink wat geld, dan kunnen ze jouw BV aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten. Het voordeel van zo'n BV is dat dan hooguit de BV failliet gaat, en niet jij persoonlijk (BV is een eigen rechtspersoon).

Verder kan een BV interessant zijn omdat de vennootschapsbelasting veel lager is dan de inkomstenbelasting (in NL: 20-25% tegen 42-52%). Waar het omslagpunt ligt tussen eenmanszaak en BV ligt aan de hoogte van je winst. Tot een bepaald bedrag is een eenmanszaak voordeliger ivm extra aftrekposten en goedkopere accountskosten (indien je het uitbesteedt). Bij meer winst kun je beter een BV hebben (of een combinatie).
 
De 'bekende' houdt niets (meer) in en betaalt ook niets uit aan 'zoon'. De contracting company (BRK of STMU) betalen bruto blokuren uit aan de Ierse Ltd van zoon, die wordt 'verzorgt' door accountant '1-4', deze draagt Pay As You Earn af in Ierland per maand en voor diezelfde maand sociale premies in en voor het land waar 'zoon' gestationeerd is na zijn linetraining.
 
Als je in officieel in nl blijft wonen (zou ik zeker doen, anders raak je je pga kwijt) dan kan je aan het eind van het jaar je loonbelasting terugkrijgen (niet het sociale deel).
Hoe doet men dat? Stuur de Ierse belasting vrienden een A4tje met daarop graag wil ik mn geld terug en ik betaal alles in nl (beetje netter), je p60 of p45 en je woonplaatsverklaring uit nl. Een maand later ligt er een cheque op de deurmat.


Voor de rest is het natuurlijk een waardeloze constructie, alleen maar gemaakt om geen mensen in dienst te hebben en iedereen bang te houden. Want als je boven het maaiveld uitsteekt.... en daarom willen ze geen vakbond.

geschreven met 39,5 koorts dus vergeef me de typos
 
Last edited:
Voor de nieuwe BRK contracten geld precies hetzelfde, aangezien de verplichting wordt gesteld om een Iers bedrijf op te starten. Gevolg van dit verhaal is wel een heel slecht rendement op je persoonlijke aftrek/studieschuld, aangezien je geen sociale premies terug krijgt. (Wat je niet betaald kan je ook niet terugkrijgen) :(

Een kleine voetnoot bij de reactie van Steen bak, die het overigens wel correct verwoord met zijn 39,5 graden koorts ;)

De vermindering van je pga gaat van je bruto salaris uit IRL, de belastingteruggaaf in NL van je netto betaalde inkomstenbelasting, dus geen sociale premies. Die houden de struikrovers in IRL, waar je ze in NL had terug gekregen op basis van je pga.
 
Ik ben nog niet zo lang service provider, net klaar met de linetraining, dus nu wachten op de vaste base. Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen met het volgende:

Ik zie hierboven de tip staan om officieel in NL te blijven wonen, zitten hier eisen aan? Bijvoorbeeld de 183 dagen regeling of iets dergelijks?

Als je het doet zoals Steen bak aangeeft betaal je dus alleen de sociale premies in land van basing? Geen PAYE meer?

Weet er iemand een goede belastingadviseur of iemand met ervaring met deze constructie? Wil graag zo'n hoog mogelijk rendement, maar wel volledig legaal!!

Bedankt voor jullie hulp:biertje:
 
Zolang jij je niet uitschrijft..... sta je ingeschreven. Voor de ierse maffia kan je met je rooster met 5/4 en zoveel dagen sim, out of base, maand vrij etc. hard maken dat je vaak in nl bent.
Verder is de woonplaatsverklaring een papieren oefening. (een mailtje sturen naar de belastingdienst en dan het je het over een week of twee)

Voor mij was ierland de wetgever en daar dus de sociale meuk heengegaan en dat kon ik niet terugkrijgen.

de hele constructie is alleen in ierland legaal...

Ik zit met smart te wachten tt je gaat vragen hoe dat dan zit met je zorgverzekering.....
 
Steen bak, bedankt voor je antwoord!
Ik snap inderdaad dat als je je niet uitschrijft je nog ingeschreven staat ;) Wat ik me alleen even niet realiseerde is dat je geld terugkrijgt van de Ierse overheid, en je die dus moet overtuigen en niet de Nederlandse belastingdienst. Bedankt voor het uitleggen.

Je verwacht het niet, maar ik heb mijn zorgverzekering al onder gebracht bij de Goudse expatverzekering, mede na het lezen van een ander topic hier op airwork. Helaas heb ik zon vermoeden dat ik één van de weinige ben als ik her en der rondvraag..

Als ik mijn definitieve base heb alles maar eens goed uitzoeken, tips van de ervaren service providers blijven welkom:nicethread:
 
Kunnen jullie geen exclusion order krijgen van de revenue? Krijg je ook je USC terug..

Bedankt voor de tip, ik ga ermee aan de slag, dat ik dat gemist heb... :(
Lijkt erop dat die optie er sinds 1-1-2011 is, dus zou mij een half jaartje USC op kunnen leveren, aangezien ik er medio 2011 ben vertrokken.

USC is uit mijn hoofd in 2011 ingevoerd, heb jij van de jaren daarvoor ook je PRSI kunnen terugkrijgen?
 
USC heb ik altijd teruggekregen.

Woonplaatsverklaring heb je idd zo aangevraagd.

Bij Ierse sociale dienst een formulier S1 (was vroeger E106) aanvragen. Daarmee kun je bij CZ (en alleen daar) gratis (nou ja, daar betaal je dus in Ierland je PRSI voor) een verdragspolis afsluiten waarmee je dan in NL verzekerd bent tegen ziektekosten conform het basispakket. Uitbreidingen op het basispakket kun je nemen op eigen kosten.
 
Destijds weigerde BRK een E106 af te geven, vandaar via ONVZ een expatverzekering. (CZ knikkerde me uit de verzekering die ik had) Woonplaatsverklaring heb ik, ga nu achter de USC aan.
 
Accu, als je iedereen ff up to date houdt wat t resultaat is en hoe je dat bewerkstelligt hebt.

Dan kan je wat mensen blij maken!
 
Schijnzelfstandige? Verkapt dienstverband?

Schijnzelfstandige? Verkapt dienstverband?

Ik heb geen verstand van al die vage ZZP regelingen (werk gelukkig nog voor een redelijk normaal bedrijf) maar ik kwam vandaag toevallig het volgende tegen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664...stingdienst-pakt-schijnzelfstandige-aan.dhtml

Door: Nanda Troost − 09/04/14, 05:55 − bron: de Volkskrant
© ANP.
Verkapt dienstverband
Afgesproken is nu dat zzp'ers in de zorg niet meer via bemiddelingsbureaus mogen werken. Veel bureaus fungeren feitelijk als werkgever doordat ze niet alleen vraag en aanbod van zorg bij elkaar brengen, maar zzp'ers inroosteren en de betalingen regelen.

en op de Televaag:
http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/zzp/22487555/__Fiscus_pakt_schijnzelfstandige_aan__.html

Misschien kunnen jullie er, qua lange termijn, iets mee? Het lijkt me dat dit hele 'ZZP-kat-en-muis-spelletje-met-de-belastingdiensten' niet eeuwig kan duren.
 
Dat het niet mag, met uitzondering van in Ierland, stond al heel lang vast. Daarom betalen nieuw gecontracteerden en mensen met een change of base na halverwege 2012 sociale lasten in het land van de base naar meer 'correcte' maatstaven: werknemerspremie voor social insurance maar omdat geen van de contracterende bedrijven (en FR al helemaal niet) de vlieger als werknemer ziet (en dus geen werkgeverspremie afdraagt) moet het werkgeversgedeelte ook door de vlieger betaald worden, wat in sommige landen neerkomt op 45% van het bruto inkomen alleen aan sociale lasten. Daarnaast moet in Ierland (of in eigenland na terugvraag) 21-41% betaald worden voor inkomsten belasting. Telt u even mee?
 
Van mijn destijds Ierse (CXC, nu Contracting plus) accountant, vanochtend op de mail;

"In terms of your USC payments. Irish Revenues view on this issue has changed and they are now willing to repay USC in cases where a double taxation treaty exemption apply. As such, we will submit an application for a refund on your behalf. At this stage, Irish Revenue normally seek a Certificate of Residence from the Dutch Tax Authorities confirming that you were Dutch tax resident in the period in question"

Die woonplaatsverklaring heb ik al, dus dat moet goed komen. Waarschijnlijk gaat dit alleen op vanaf 2011, toen is de USC ingevoerd. Ben halverwege 2011 vertrokken daar, dus weet niet hoe de situatie op dit moment is.
 
Accu dat is heeeeel mooi! Bedankt dat je ons op de hoogte gehouden hebt!
Ik heb cxc zelf net ook een mailtje gestuurd voor mijn 2011 en 2012 belastingen.

Ik heb gisteren de cheque van de revenue binnen voor 2013 en daar hebben ze al heel netjes de usc bij in gedaan!

Ik ben sinds 1 jan. bij de gekke ieren weg. :biertje:
(imho; uren maken, belastingvoordeel nemen, ervaring opdoen en dan pleite maken):biertje:
 
ik durf niet te zeggen hoe het zit in Ierland met een Ltd. rechtsvorm. Maar om even te reageren op bovenstaande verwijzingen naar het ZZP-schap nog de volgende aanvulling: in Nederland doe je er als ZZP'er verstandig aan om een VAR-verklaring bij de belastingdienst los te krijgen. Hiervoor moet je aantoonbaar tenminste 3 opdrachtgevers hebben om niet alsnog als Werknemer fiscaal aangeslagen te worden. Namelijk om als ZZP'er enkel 1 opdrachtgever te hebben is voor de fiscus grond om het als werkgever/werknemer relatie te zien. Niet als eigen entiteit. Gelden dus ook andere fiscale spelregels voor!!
 
Back
Top