InDeWolken
New member
Een PPL halen is iets waar ik echt van droomde, en vorig jaar April besloten om het te gaan doen. Ik heb deze maand mijn PPL gehaald!
Voordat ik met mijn PPL begon heb ik veel research gedaan en veel plezier gehaald uit het lezen van de verschillende blogs oa hier op Airwork. Helaas had ik niet de tijd om ook een lessenblog te startte, dus besloten om als alles achter de rug is een post te maken, en voornamelijk het financiele stuk te belichten.
Even over mij: vliegen is iets wat altijd al bij mij kriebelde. Als klein jongetje was ik gek van vliegtuigen en altijd erg verbaasd hoe die dingen nou in de lucht bleven, het was me een raadsel. Ik heb er altijd al aan gedacht om iets met vliegen te doen, ook overwogen de commerciele kant op te gaan, maar op mijn “beslismoment” na het afronden van de middelbare(2013) er uiteindelijk niet voor gekozen ivm slechte marktomstandigheden, het financiële plaatje en een omgeving die er niet volledig achter stond. Toen gekozen voor de IT/Software ontwikkeling. Ik ben inmiddels eind 20, en toch is die vliegkriebel niet weggegaan. Dus wat doe je dan? Je haalt je PPL!
Een vraag die ik vooraf had is hoeveel gaat het nou allemaal kosten en wat zijn de maandelijkste uitgaven? Natuurlijk heb je een indicatie op basis van de tarieven van de scholen e.d. maar wat is nou het totaal plaatje? Dat is afhankelijk van hoeveel lessen je per maand neemt en waar je dit doet. Mijn doel was in iedergeval om het in een jaar te doen, redelijk ambitieus, toen ik binnenliep werd al gezegd vergeet het! Uiteindelijk is het, met wat spelen met de kalender en wat meer tijd vrijmaken toch gelukt. Ik deel graag met jullie mijn verhaal en het financiele plaatje.
Ik heb een overzicht gemaakt van de totale kosten door alle facturen bij elkaar op te tellen en de kosten te categoriseren en verdelen over de maanden. Ik hoop zo andere toekomstige piloten die het ook overwegen hier een realistisch beeld van te geven.
Wat kost een PPL nou echt en wat zijn de kosten over tijd?
Er zijn veel opties waarin je kan kiezen of je veel geld uit gaat geven of dat toch meer budget doet.
Zo heb ik voor mijn theorie-examens gekozen voor gemak, en het bij het CBR gedaan. Je kan vaak binnen 72h terecht en kan het per vak doen, maar de goedkoopste optie is het niet.
Daarnaast ook meteen gekozen voor een goede headset, dat hoeft natuurlijk helemaal niet en ligt dat helemaal aan je budget.
Totale kosten
Mijn totale all-in kosten: € 19.388,-
Vlieguren(incl examenvlucht): 50:10
Totaal aantal landingen(go/around, touch and go, full stops): 121
Ik betaalde per blokuur(motor aan/motor uit) 250,-. De instructie voor- en achteraf zaten hierin en daar betaal je dus niet extra voor.
De landingen waren ongeveer 11.45 per landing in het weekend.
Kosten Instructie en landingen
Kosten andere benodigheden
Gemaakte Vlieguren
Ik probeerde 1-2 keer per week te vliegen en dan voornamelijk in het weekend. Er valt redelijk veel uit ivm het weer, maar ook af en toe door bijv technische problemen, zo stond ik helemaal klaar om weg te gaan en was net de intercom stuk gegaan. Ja dan kan je wel heel hard gaan schreeuwen tegen elkaar, maar dat werkt ook niet...
In de periode Oct23-Mei24 heb ik ook veel doordeweeks gevlogen ivm uitval in het weekend, en het vinden van gaatjes in de agenda van de school.
Als voorbeeld, het heeft 2.5 maanden geduurt om mijn buitenland vlucht te plannen, deze is in totaal 12 keer uitgevallen. De driehoek ging ook niet makkelijk die was 3 keer uitgevallen. Om toch current te blijven doe je dan wel af en toe een lokaal lesje, maar vrolijk wordt je er niet van. De voorbereiding van de buitenlandvlucht kon ik inmiddels dromen
Highlights
Tijdens de PPL krijg je de mogelijkheid om het syllabus item "spin avoidance" in een Fuji te doen. In het begin weet je totaal niet wat je hier van moet verwachten, maar ooh boy! Wat is dat gaaf! Tijdens deze les toch een intro met Aerobatics. Zo deden we de Falling leaf, spins, rolls etc. Aan het eind van de les vroeg de instructeur hoe ik me voelde, ik zei wel goed, zei die mooooi! dan gaan we nog een looping doen! Wat is dat ge-wel-dig, wat een ervaring.
Ook was de solo driehoek een enorme ervaring. Ik heb LE-TE-TX-LE gevlogen, en om in je eentje dit te vliegen is echt uniek. Je hebt nog weinig ervaring, je instructeur zit niet meer naast je, en je moet het zelf maar even gaan doen. Hierbij merk je dat voorbereiden en een goede route zo belangrijk is. In de lucht ben je echt op je navplan aangewezen dus ik heb deze wel driedubbel gechecked. En gewoon doen wat je geleerd hebt en blijven vliegen. Als je iets niet weet of slecht herrinert; vragen!
Er zijn nog wel een tiental highlights die ik misschien nog later in een andere post even toevoeg!
Tip - VFR Kaart
Op je VFR kaart ga je veel routes uit moeten zetten. Waar ik in het begin veel problemen mee had was het uitzetten en weghalen van lijnen. Potloden deden het niet goed en uitgummen was niet praktisch.
Ik heb de geplastificeerde VFR kaart. Daarbij werkte het volgende schrijfgerei na trial en error het beste:
Wat mij heel goed heeft geholpen is een goede voorbereiding. Afhankelijk van de soort vlucht bereidde ik me al voor op wat er komen gaat. Als ik wist dat we stalls gingen doen, nam ik het procedure boek goed door, en middels chair flying de procedures erin stampen.
Als ik wist dat we naar een ander veld gingen, nam ik de route al door middels SkyDemon en Google Earth om zo te kijken welke route het ging worden en wat goede herkenningspunten zijn. Zo zie je dat lang niet alles op de NL'se VFR kaart staat, en er soms geen goed punt te vinden is. Naarmate je het luchtruim beter kent bouw je wat herkenning op en heb je voor jezelf een aantal herkenbare punten,
Daarnaast kan ik ook het volgende boek aanraden: Air Pilot's Manual Flying Training Vol 1- Pooleys. Dit boek gaat in op het praktische van het vliegen. Alle excersises staan erin en dit helpt dus ook met voorbereiding op de lessen in de syllabus. Soms doet de school het anders dan het boek zegt, en als je aan de instructeur vraagt waarom iets zo is leer je ontzettend veel over het waarom.
En nu verder?
Op dit moment is het wachten op het KIWA voor het papiertje, wat kan wachten lang duren
Heb inmiddels al een flinke lijst opgebouwd van mensen die meewillen. Van oma's, ooms, vrienden en collega's!
Mijn plan is om ook de Night-Rating te halen, en gewoon lekker hobbymatig te gaan vliegen en veldjes te ontdekken. Ik ben nog aan het kijken waar ik dit ga doen. De school heeft natuurlijk minder flexibiliteit als het aankomt op de kalender, last-minute, of na 5 een vluchtje doen. Daarnaast ook op zoek naar een groep lotgenoten waar ik vluchten mee kan maken.
Mochten jullie nog goede tips hebben voor huur/club/participatie dan hoor ik dat graag Ik heb mijn lessen in LE gedaan en woon in omgeving A'dam
Voor vragen over deze post ben je van harte welkom!
Voordat ik met mijn PPL begon heb ik veel research gedaan en veel plezier gehaald uit het lezen van de verschillende blogs oa hier op Airwork. Helaas had ik niet de tijd om ook een lessenblog te startte, dus besloten om als alles achter de rug is een post te maken, en voornamelijk het financiele stuk te belichten.
Even over mij: vliegen is iets wat altijd al bij mij kriebelde. Als klein jongetje was ik gek van vliegtuigen en altijd erg verbaasd hoe die dingen nou in de lucht bleven, het was me een raadsel. Ik heb er altijd al aan gedacht om iets met vliegen te doen, ook overwogen de commerciele kant op te gaan, maar op mijn “beslismoment” na het afronden van de middelbare(2013) er uiteindelijk niet voor gekozen ivm slechte marktomstandigheden, het financiële plaatje en een omgeving die er niet volledig achter stond. Toen gekozen voor de IT/Software ontwikkeling. Ik ben inmiddels eind 20, en toch is die vliegkriebel niet weggegaan. Dus wat doe je dan? Je haalt je PPL!
Een vraag die ik vooraf had is hoeveel gaat het nou allemaal kosten en wat zijn de maandelijkste uitgaven? Natuurlijk heb je een indicatie op basis van de tarieven van de scholen e.d. maar wat is nou het totaal plaatje? Dat is afhankelijk van hoeveel lessen je per maand neemt en waar je dit doet. Mijn doel was in iedergeval om het in een jaar te doen, redelijk ambitieus, toen ik binnenliep werd al gezegd vergeet het! Uiteindelijk is het, met wat spelen met de kalender en wat meer tijd vrijmaken toch gelukt. Ik deel graag met jullie mijn verhaal en het financiele plaatje.
Ik heb een overzicht gemaakt van de totale kosten door alle facturen bij elkaar op te tellen en de kosten te categoriseren en verdelen over de maanden. Ik hoop zo andere toekomstige piloten die het ook overwegen hier een realistisch beeld van te geven.
Wat kost een PPL nou echt en wat zijn de kosten over tijd?
Er zijn veel opties waarin je kan kiezen of je veel geld uit gaat geven of dat toch meer budget doet.
Zo heb ik voor mijn theorie-examens gekozen voor gemak, en het bij het CBR gedaan. Je kan vaak binnen 72h terecht en kan het per vak doen, maar de goedkoopste optie is het niet.
Daarnaast ook meteen gekozen voor een goede headset, dat hoeft natuurlijk helemaal niet en ligt dat helemaal aan je budget.
Totale kosten
Mijn totale all-in kosten: € 19.388,-
Vlieguren(incl examenvlucht): 50:10
Totaal aantal landingen(go/around, touch and go, full stops): 121
Ik betaalde per blokuur(motor aan/motor uit) 250,-. De instructie voor- en achteraf zaten hierin en daar betaal je dus niet extra voor.
De landingen waren ongeveer 11.45 per landing in het weekend.
Kosten Instructie en landingen
Kosten andere benodigheden
Gemaakte Vlieguren
Ik probeerde 1-2 keer per week te vliegen en dan voornamelijk in het weekend. Er valt redelijk veel uit ivm het weer, maar ook af en toe door bijv technische problemen, zo stond ik helemaal klaar om weg te gaan en was net de intercom stuk gegaan. Ja dan kan je wel heel hard gaan schreeuwen tegen elkaar, maar dat werkt ook niet...
In de periode Oct23-Mei24 heb ik ook veel doordeweeks gevlogen ivm uitval in het weekend, en het vinden van gaatjes in de agenda van de school.
Als voorbeeld, het heeft 2.5 maanden geduurt om mijn buitenland vlucht te plannen, deze is in totaal 12 keer uitgevallen. De driehoek ging ook niet makkelijk die was 3 keer uitgevallen. Om toch current te blijven doe je dan wel af en toe een lokaal lesje, maar vrolijk wordt je er niet van. De voorbereiding van de buitenlandvlucht kon ik inmiddels dromen
Highlights
Tijdens de PPL krijg je de mogelijkheid om het syllabus item "spin avoidance" in een Fuji te doen. In het begin weet je totaal niet wat je hier van moet verwachten, maar ooh boy! Wat is dat gaaf! Tijdens deze les toch een intro met Aerobatics. Zo deden we de Falling leaf, spins, rolls etc. Aan het eind van de les vroeg de instructeur hoe ik me voelde, ik zei wel goed, zei die mooooi! dan gaan we nog een looping doen! Wat is dat ge-wel-dig, wat een ervaring.
Ook was de solo driehoek een enorme ervaring. Ik heb LE-TE-TX-LE gevlogen, en om in je eentje dit te vliegen is echt uniek. Je hebt nog weinig ervaring, je instructeur zit niet meer naast je, en je moet het zelf maar even gaan doen. Hierbij merk je dat voorbereiden en een goede route zo belangrijk is. In de lucht ben je echt op je navplan aangewezen dus ik heb deze wel driedubbel gechecked. En gewoon doen wat je geleerd hebt en blijven vliegen. Als je iets niet weet of slecht herrinert; vragen!
Er zijn nog wel een tiental highlights die ik misschien nog later in een andere post even toevoeg!
Tip - VFR Kaart
Op je VFR kaart ga je veel routes uit moeten zetten. Waar ik in het begin veel problemen mee had was het uitzetten en weghalen van lijnen. Potloden deden het niet goed en uitgummen was niet praktisch.
Ik heb de geplastificeerde VFR kaart. Daarbij werkte het volgende schrijfgerei na trial en error het beste:
- Staedtler Lumocolor 316
Een set fineliners die geen vlekken achterlaat op je kaart en je zeer makkelijk weghaalt met een nat doekje.
Met vochtige vingers gaan je lijnen ook weg, dus pas wel op.
- STAEDTLER 768N Lumocolor
Iets robustere en dikkere lijn. Weg te halen met een nat doekje, kan vlekke achterlaten op de kaart.
Wat mij heel goed heeft geholpen is een goede voorbereiding. Afhankelijk van de soort vlucht bereidde ik me al voor op wat er komen gaat. Als ik wist dat we stalls gingen doen, nam ik het procedure boek goed door, en middels chair flying de procedures erin stampen.
Als ik wist dat we naar een ander veld gingen, nam ik de route al door middels SkyDemon en Google Earth om zo te kijken welke route het ging worden en wat goede herkenningspunten zijn. Zo zie je dat lang niet alles op de NL'se VFR kaart staat, en er soms geen goed punt te vinden is. Naarmate je het luchtruim beter kent bouw je wat herkenning op en heb je voor jezelf een aantal herkenbare punten,
Daarnaast kan ik ook het volgende boek aanraden: Air Pilot's Manual Flying Training Vol 1- Pooleys. Dit boek gaat in op het praktische van het vliegen. Alle excersises staan erin en dit helpt dus ook met voorbereiding op de lessen in de syllabus. Soms doet de school het anders dan het boek zegt, en als je aan de instructeur vraagt waarom iets zo is leer je ontzettend veel over het waarom.
En nu verder?
Op dit moment is het wachten op het KIWA voor het papiertje, wat kan wachten lang duren
Heb inmiddels al een flinke lijst opgebouwd van mensen die meewillen. Van oma's, ooms, vrienden en collega's!
Mijn plan is om ook de Night-Rating te halen, en gewoon lekker hobbymatig te gaan vliegen en veldjes te ontdekken. Ik ben nog aan het kijken waar ik dit ga doen. De school heeft natuurlijk minder flexibiliteit als het aankomt op de kalender, last-minute, of na 5 een vluchtje doen. Daarnaast ook op zoek naar een groep lotgenoten waar ik vluchten mee kan maken.
Mochten jullie nog goede tips hebben voor huur/club/participatie dan hoor ik dat graag Ik heb mijn lessen in LE gedaan en woon in omgeving A'dam
Voor vragen over deze post ben je van harte welkom!
Last edited: