Een PPL halen: Mijn ervaring & wat kost het nou echt?

InDeWolken

New member
Een PPL halen is iets waar ik echt van droomde, en vorig jaar April besloten om het te gaan doen. Ik heb deze maand mijn PPL gehaald!

Voordat ik met mijn PPL begon heb ik veel research gedaan en veel plezier gehaald uit het lezen van de verschillende blogs oa hier op Airwork. Helaas had ik niet de tijd om ook een lessenblog te startte, dus besloten om als alles achter de rug is een post te maken, en voornamelijk het financiele stuk te belichten.

Even over mij: vliegen is iets wat altijd al bij mij kriebelde. Als klein jongetje was ik gek van vliegtuigen en altijd erg verbaasd hoe die dingen nou in de lucht bleven, het was me een raadsel. Ik heb er altijd al aan gedacht om iets met vliegen te doen, ook overwogen de commerciele kant op te gaan, maar op mijn “beslismoment” na het afronden van de middelbare(2013) er uiteindelijk niet voor gekozen ivm slechte marktomstandigheden, het financiële plaatje en een omgeving die er niet volledig achter stond. Toen gekozen voor de IT/Software ontwikkeling. Ik ben inmiddels eind 20, en toch is die vliegkriebel niet weggegaan. Dus wat doe je dan? Je haalt je PPL!

Een vraag die ik vooraf had is hoeveel gaat het nou allemaal kosten en wat zijn de maandelijkste uitgaven? Natuurlijk heb je een indicatie op basis van de tarieven van de scholen e.d. maar wat is nou het totaal plaatje? Dat is afhankelijk van hoeveel lessen je per maand neemt en waar je dit doet. Mijn doel was in iedergeval om het in een jaar te doen, redelijk ambitieus, toen ik binnenliep werd al gezegd vergeet het! Uiteindelijk is het, met wat spelen met de kalender en wat meer tijd vrijmaken toch gelukt. Ik deel graag met jullie mijn verhaal en het financiele plaatje.

Ik heb een overzicht gemaakt van de totale kosten door alle facturen bij elkaar op te tellen en de kosten te categoriseren en verdelen over de maanden. Ik hoop zo andere toekomstige piloten die het ook overwegen hier een realistisch beeld van te geven.

Wat kost een PPL nou echt en wat zijn de kosten over tijd?
Er zijn veel opties waarin je kan kiezen of je veel geld uit gaat geven of dat toch meer budget doet.
Zo heb ik voor mijn theorie-examens gekozen voor gemak, en het bij het CBR gedaan. Je kan vaak binnen 72h terecht en kan het per vak doen, maar de goedkoopste optie is het niet.
Daarnaast ook meteen gekozen voor een goede headset, dat hoeft natuurlijk helemaal niet en ligt dat helemaal aan je budget.

Totale kosten
Mijn totale all-in kosten: € 19.388,-
Vlieguren(incl examenvlucht): 50:10
Totaal aantal landingen(go/around, touch and go, full stops): 121
Ik betaalde per blokuur(motor aan/motor uit) 250,-. De instructie voor- en achteraf zaten hierin en daar betaal je dus niet extra voor.
De landingen waren ongeveer 11.45 per landing in het weekend.
1716233446001.png

Kosten Instructie en landingen


1716233309894.png

Kosten andere benodigheden

1716238150993.png

Gemaakte Vlieguren

Ik probeerde 1-2 keer per week te vliegen en dan voornamelijk in het weekend. Er valt redelijk veel uit ivm het weer, maar ook af en toe door bijv technische problemen, zo stond ik helemaal klaar om weg te gaan en was net de intercom stuk gegaan. Ja dan kan je wel heel hard gaan schreeuwen tegen elkaar, maar dat werkt ook niet...

In de periode Oct23-Mei24 heb ik ook veel doordeweeks gevlogen ivm uitval in het weekend, en het vinden van gaatjes in de agenda van de school.
Als voorbeeld, het heeft 2.5 maanden geduurt om mijn buitenland vlucht te plannen, deze is in totaal 12 keer uitgevallen. De driehoek ging ook niet makkelijk die was 3 keer uitgevallen. Om toch current te blijven doe je dan wel af en toe een lokaal lesje, maar vrolijk wordt je er niet van. De voorbereiding van de buitenlandvlucht kon ik inmiddels dromen :)

1716232626863.png

Highlights
Tijdens de PPL krijg je de mogelijkheid om het syllabus item "spin avoidance" in een Fuji te doen. In het begin weet je totaal niet wat je hier van moet verwachten, maar ooh boy! Wat is dat gaaf! Tijdens deze les toch een intro met Aerobatics. Zo deden we de Falling leaf, spins, rolls etc. Aan het eind van de les vroeg de instructeur hoe ik me voelde, ik zei wel goed, zei die mooooi! dan gaan we nog een looping doen! Wat is dat ge-wel-dig, wat een ervaring.

Ook was de solo driehoek een enorme ervaring. Ik heb LE-TE-TX-LE gevlogen, en om in je eentje dit te vliegen is echt uniek. Je hebt nog weinig ervaring, je instructeur zit niet meer naast je, en je moet het zelf maar even gaan doen. Hierbij merk je dat voorbereiden en een goede route zo belangrijk is. In de lucht ben je echt op je navplan aangewezen dus ik heb deze wel driedubbel gechecked. En gewoon doen wat je geleerd hebt en blijven vliegen. Als je iets niet weet of slecht herrinert; vragen!

Er zijn nog wel een tiental highlights die ik misschien nog later in een andere post even toevoeg!

Tip - VFR Kaart
Op je VFR kaart ga je veel routes uit moeten zetten. Waar ik in het begin veel problemen mee had was het uitzetten en weghalen van lijnen. Potloden deden het niet goed en uitgummen was niet praktisch.
Ik heb de geplastificeerde VFR kaart. Daarbij werkte het volgende schrijfgerei na trial en error het beste:
  • Staedtler Lumocolor 316
    Een set fineliners die geen vlekken achterlaat op je kaart en je zeer makkelijk weghaalt met een nat doekje.
    Met vochtige vingers gaan je lijnen ook weg, dus pas wel op.

  • STAEDTLER 768N Lumocolor
    Iets robustere en dikkere lijn. Weg te halen met een nat doekje, kan vlekke achterlaten op de kaart.
Tip - Voorbereiden
Wat mij heel goed heeft geholpen is een goede voorbereiding. Afhankelijk van de soort vlucht bereidde ik me al voor op wat er komen gaat. Als ik wist dat we stalls gingen doen, nam ik het procedure boek goed door, en middels chair flying de procedures erin stampen.
Als ik wist dat we naar een ander veld gingen, nam ik de route al door middels SkyDemon en Google Earth om zo te kijken welke route het ging worden en wat goede herkenningspunten zijn. Zo zie je dat lang niet alles op de NL'se VFR kaart staat, en er soms geen goed punt te vinden is. Naarmate je het luchtruim beter kent bouw je wat herkenning op en heb je voor jezelf een aantal herkenbare punten,

Daarnaast kan ik ook het volgende boek aanraden: Air Pilot's Manual Flying Training Vol 1- Pooleys. Dit boek gaat in op het praktische van het vliegen. Alle excersises staan erin en dit helpt dus ook met voorbereiding op de lessen in de syllabus. Soms doet de school het anders dan het boek zegt, en als je aan de instructeur vraagt waarom iets zo is leer je ontzettend veel over het waarom.

En nu verder?
Op dit moment is het wachten op het KIWA voor het papiertje, wat kan wachten lang duren :)
Heb inmiddels al een flinke lijst opgebouwd van mensen die meewillen. Van oma's, ooms, vrienden en collega's!

Mijn plan is om ook de Night-Rating te halen, en gewoon lekker hobbymatig te gaan vliegen en veldjes te ontdekken. Ik ben nog aan het kijken waar ik dit ga doen. De school heeft natuurlijk minder flexibiliteit als het aankomt op de kalender, last-minute, of na 5 een vluchtje doen. Daarnaast ook op zoek naar een groep lotgenoten waar ik vluchten mee kan maken.

Mochten jullie nog goede tips hebben voor huur/club/participatie dan hoor ik dat graag :) Ik heb mijn lessen in LE gedaan en woon in omgeving A'dam

Voor vragen over deze post ben je van harte welkom!
 
Last edited:
Mooi overzicht! Het zou iets goedkoper kunnen als je echt gaat winkelen voor de laagste uurtarieven in het goedkoopste SEP toestel, maar ik kwam ook ongeveer op zo'n bedrag uit. Jij hebt iets meer uitgegeven aan een headset, ik was een paar uur en wat landingen extra kwijt door halverwege de opleiding op een heel ander type te gaan vliegen. Zo pakt er altijd wel IETS duurder uit dan je hoopte.

Waar je gaat vliegen zal ook afhangen van welk type toestel je wilt vliegen, en hoe serieus je door wilt voor NR en/of IR. Dat laatste beperkt je keuzes enorm: de meeste Nederlandse GA velden zijn "day VFR only". Overweeg dus hoe belangrijk dat echt is, zeker in je eerste paar honderd uur. Als je day VFR voorlopig voldoende vindt, zijn er veel meer en voordeligere opties.
 
Fantastisch! Dit is waar aspirant (ppl)-piloten naar opzoek zijn. Vliegscholen en vliegclubs zijn namelijk lang niet altijd volledig of transparant wanneer je vooraf informeert naar de kosten. Uiteraard ook omdat je niet alle kosten bij hen kwijt bent. Echter, om een juiste afweging te maken moet je weten welke kosten je kwijt bent vanaf het moment dat je begint tot aan het moment dat je je brevet in handen hebt. Dank!
 
Djiezus. Die had ik nog niet gezien, wat een geld zeg. In 2012 was het al rond de €500. Volslagen idioot. Je levert alles zelf panklaar aan.
 
Wow! Bedankt voor de vele reacties! leuk om te lezen dat het goed ontvangen wordt.

Mooi overzicht! Het zou iets goedkoper kunnen als je echt gaat winkelen voor de laagste uurtarieven in het goedkoopste SEP toestel, maar ik kwam ook ongeveer op zo'n bedrag uit.
Dat was ook mijn conclusie ja. Ik zag ook modellen waar je bijv het vliegtuig per vlieguur betaald, maar de instructeur wel inclusief briefing/debriefing betaald. Onderaan de streep kwam het ongeveer op hetzelfde neer.
Voor mij waren uiteindelijk de sfeer, de klik met instructeurs en de beschikbaarheid(vliegveld/kisten/instructeur) het belangrijkst.

HOEVEEL vraagt KIWA voor het op "print" drukken?! God nondeju wat een bedrag voor een stukje papier...
Ja het is inderdaad een flink smak geld. Ik heb de uitgave al geaccepteerd, maar het is niet mals.
Als je door gaat naar CPL oid, betaal je hem weer....

Wat ook vervelend is is dat je in de tussentijd geen vluchten kan/mag maken omdat je je papiertje nog niet hebt. De PPL syllabus is namelijk compleet, dus de school heeft geen geldige 'lesreden' zoals ik het begreep. Dus zelfs DUAL kan niet. Echt even afwachten nog dus....
Wat goed dit, blij dat mensen dit forum weer weten te vinden!
Zeker! Heb ook veel van jouw filmpjes op youtube bekeken! Bedankt voor het werk dat hier allemaal in zit, erg inspirerend om de reisjes te zien. Hoop dat ik in de toekomst ook wat van die velden kan bezoeken.

Waar je gaat vliegen zal ook afhangen van welk type toestel je wilt vliegen, en hoe serieus je door wilt voor NR en/of IR. Dat laatste beperkt je keuzes enorm: de meeste Nederlandse GA velden zijn "day VFR only". Overweeg dus hoe belangrijk dat echt is, zeker in je eerste paar honderd uur. Als je day VFR voorlopig voldoende vindt, zijn er veel meer en voordeligere opties.
Begreep dat een NR handig kan zijn in LE omdat je dan nog na UDP kan binnenkomen, wat handig is in de wintermaanden. Ik focus me nu vooral op Day VFR vliegen. Er zijn nog zoveel plekken te ontdekken. Daarnaast meer ervaring opbouwen. Uiteindelijk vlieg je de +/- 10 solo, dus dat je opeens "vrij" mag is best spannend.

Waar ik ook even benieuwd naar was; hoe was de omschakeling van papier naar Skydemon/Foreflight voor jullie? Tijdens mijn opleiding mocht ik dit alleen maar gebruiken voor prep, maar alles tijdens het vliegen werd gedaan dmv papieren kaartjes en je VFR NL kaart.
Nu ik niet meer in de opleiding zit zal dit het leven een stuk makkelijker maken. Was even benieuwd hoe jullie dit gebruiken indien je bijvoorbeeld een cross-country vlucht maakt en welke backups jullie aanhouden? Ik zat zelf te denken aan SkyDemon primair, maar wel nog de VFR kaart als backup bijv. Wat waren jullie ervaringen? Nog tips voor deze overschakeling
 
Wat ook vervelend is is dat je in de tussentijd geen vluchten kan/mag maken omdat je je papiertje nog niet hebt. De PPL syllabus is namelijk compleet, dus de school heeft geen geldige 'lesreden' zoals ik het begreep. Dus zelfs DUAL kan niet. Echt even afwachten nog dus....
Dat lijkt me sterk
Kan me moeilijk voorstellen dat je niet met een instructeur kan vliegen voor een extra overland naar bv Duitsland of België.
Dat je niet 3-5 uur met een instructeur mag vliegen voor wat meer Basic Attitude Instrument vliegen.
En als dit van de school “niet mag” zou ik het ergens anders doen in combinatie met een verhuur check out of omscholing naar een ander type.
Nederland op zijn smalst, nee je mag 8 weken niet vliegen want we moeten je brevet drukken en we hebben achterstand.
Kansloos.
 
Last edited:
Wat ook vervelend is is dat je in de tussentijd geen vluchten kan/mag maken omdat je je papiertje nog niet hebt. De PPL syllabus is namelijk compleet, dus de school heeft geen geldige 'lesreden' zoals ik het begreep. Dus zelfs DUAL kan niet. Echt even afwachten nog dus....

Dat lijkt me toch wel wat onzin te zijn. Ik ben erg benieuwd welke wet of regel je zou overtreden door dual instructie te krijgen zonder licentie?
 
Wat een fantastische post! Zelf ben ik al een behoorlijke tijd bezig met het langs gaan bij scholen en clubs en bezig met het maken van een kostenplaatje. Want inderdaad, veel scholen&clubs zijn niet transparant over de volledige kosten.

Nu heb ik wat vergelijkingsmateriaal, ook om te controleren of ik dingen vergeet mee te rekenen. Dank je wel!

Wat ook vervelend is is dat je in de tussentijd geen vluchten kan/mag maken omdat je je papiertje nog niet hebt. De PPL syllabus is namelijk compleet, dus de school heeft geen geldige 'lesreden' zoals ik het begreep. Dus zelfs DUAL kan niet. Echt even afwachten nog dus....
De school waar ik me orienteer zei hetzelfde.

Wat ik ook nuttig vind is je aantal landingen, ik kreeg antwoorden die varieerden tussen de 50 en 500.
 
Wat ook vervelend is is dat je in de tussentijd geen vluchten kan/mag maken omdat je je papiertje nog niet hebt. De PPL syllabus is namelijk compleet, dus de school heeft geen geldige 'lesreden' zoals ik het begreep. Dus zelfs DUAL kan niet. Echt even afwachten nog dus....

De vliegschool waar ik mijn PPL gehaald heb heeft me na het examen gezegd dat ik zolang wel even een toestel kon huren met soloverklaring. Moest de vlucht wel doorgesproken worden met een instructeur. Ik zie het probleem niet.

Ik ken een andere vliegschool waar iemand zonder brevet regelmatig een vliegtuig huurde met soloverklaring. Die mocht hij zelf invullen en dan kwam er een FI even een krabbel op zetten. Die man was al wat ouder en had moeite om de theorie te halen, maar vliegen kon hij wel. Hij maakte zelfs tripjes naar Duitsland op zijn zelf ingevulde soloverklaring. Kijk, dan ga je dus een grens over en het is de vraag of je dan nog verzekerd bent.

Begreep dat een NR handig kan zijn in LE omdat je dan nog na UDP kan binnenkomen, wat handig is in de wintermaanden. Ik focus me nu vooral op Day VFR vliegen.

En zodra je er aan toe bent om je NR te halen kost het je maar vijf uur vliegen extra en geen examen.

Waar ik ook even benieuwd naar was; hoe was de omschakeling van papier naar Skydemon/Foreflight voor jullie? Tijdens mijn opleiding mocht ik dit alleen maar gebruiken voor prep, maar alles tijdens het vliegen werd gedaan dmv papieren kaartjes en je VFR NL kaart.

Wat ik merkte is dat ik in het begin van het gebruik van Skydemon minder lang met de voorbereiding bezig was en daardoor in de lucht nog wel eens voor verrassingen kwam te staan. Gewoon opmerkelijke punten op de route die ik bij de voorbereiding niet gezien had. Geen verboden gebieden, want daar word je door de app voor gewaarschuwd. Ik ben toen ik me dat realiseerde wat meer tijd gaan besteden aan de voorbereiding, ook al doet de app veel dingen sneller. De route moet in je hoofd zitten, niet alleen in de app. Een papieren kaart heb ik wel onder handbereik, maar nog nooit nodig gehad.
 
Back
Top