Een normale dag tijdens de zomermaanden, of toch niet…?

dat hij niet Engels was, en een beetje een ijdeltuit, maar dat was alles.

He KL ik dacht even, hij zal zichzelf toch niet bedoelen!? :D
Vervolgens nee dat kan niet want hij zat die dag niet op die stoel......

Leuk verhaal KL. Ik denk dat Art Horizon in jouw een waardig vervanger heeft gevonden indien hij besluit definitief het internet de rug toe te keren en met een goed glas wijn en een Davidoff Nr 1 bij de open te haard gaan zitten.

Blijkt toch maar weer dat je bij je huidige maatschappij echt te veel vrije tijd hebt! ;)
 
Last edited:
Boeiende story, KL. Geweldig dat je de gebeurtenissen vanuit afwisselende perspectieven vertelt: dat vergroot mijn leesplezier!
Go on, please!
 
Phil had de kist inmiddels op finals gedirigeerd de flaps en het gear hingen eruit, hij had de kist stabiel, maar het was wel wat harder werken dan normaal. De landing checklist was gedaan. 'Cleared to land'

Hij keek met dezelfde strakke blik naar de baan, als de blik waarmee Terry naar de kist tuurde door zijn verrekijker. Ook Pete zijn gezicht stond strak.

Daar ging'ie dan 100'… blijven scannen Phil…

50…
40…
30…
en een rustig pitch up moment, dat ging soepel…
20…
ja, nu de thrust eraf en de rudder in dezelfde beweging
10…

Touchdown

Speedbrakes up! zei Martin, terwijl Phil de kist deroteerde. Heel rustig trok hij de reverser.

ROLL ROLL ROLL, commandeerde Pete terwijl hij van Terry toestemming had, om de baan op te rijden. Het zag er goed uit, de kist decelereerde netjes, alles zat er nog op en aan en de motor leek in het voorbijgaan niet al te zwaar beschadigd. Hij had zijn mannen nog even op het hart gedrukt voorzichtig te zijn bij de life engine en extreem voorzichtig te zijn in de buurt van de banden. Als die zouden klappen terwijl ze ernaast stonden, konden ze zelfs de stevig gebouwde brandweermannen in tweeën rijten.

De kist kwam tot stilstand op de taxibaan. Martin slaakte een zucht. Ook Phil was zichtbaar opgelucht, maar ze waren er nog niet helemaal. Even afwachten wat de brandweer ging zeggen. Ze kregen de 'thumbs up' van de brandweer, die geen oververhitte remmen constateerden en geen reden zagen om de kist NIET terug te laten taxiën naar de gate. Ze konden gelukkig in een keer door naar een vrije gate, met de brandweerwagens op de hielen. Daar aangekomen wilde Phil routinematig 2 motoren uitzetten, maar realiseerde zich, toen hij naar de fuel controls keek, dat hij vandaag minder werk had. Voor de verandering werd er meteen een external power unit aangesloten, waarop ook de APU uit kon. Met al het risico op een brand redelijkerwijs geëlimineerd besloot Phil de brandweer, na een hartverwarmend dankwoord, terug te sturen naar de kazerne. Het seatbeltsign had hij aan laten staan. Tijdens het taxiën had hij de passagiers verzocht te blijven zitten, zodat hij ze persoonlijk kon uitleggen wat er gebeurd was. Phil had Martin gevraagd of hij tijdens de toespraak het 'schip' wilde bewaken vanuit de flight deck om, nadat iedereen van boord was, hem te vergezellen in de terminal om de passagiers' vragen te beantwoorden. Martin was dan misschien een klein beetje een ijdeltuit met een gezonde dosis zelfvertrouwen… Dit zag hij toch niet helemaal zitten, totdat Phil hem toefluisterde dat hij, toen hij terugkwam van de walkaround een paar erg knappe blondines van een jaar of 23 had zien zitten, die misschien wel erg geïnteresseerd waren in zijn verhaal en zijn lichte accent. Martin kreeg die twinkel in zijn ogen en de voor hem zo kenmerkende glimlach op zijn gezicht en stemde toe. Phil vroeg ook of hij base admin wilde bellen voor een 'welcome committee' om verdere info en misschien wat vouchers aan te passagiers te geven. Phil kwam vervolgens de cockpit uit en schraapte zijn keel pakte de handset en sprak de passagiers toe met de voor hem kenmerkende kalme toon, zonder sterke overdrijvingen en zonder te stotteren. Hij was verbaasd dat iedereen inderdaad was blijven zitten, conform zijn verzoek. Hij legde uit wat er gebeurd was, wat ze gedaan hadden om de situatie te controleren en de rol van ieder lid van het team. Ook vertelde hij eerlijk dat hij niet precies wist wanneer ze naar Arrecife zouden vliegen, maar dat er mensen van het grondteam onderweg waren. Hij verzocht de mensen voorlopig bij de gate te blijven, waar hij samen met Martin en de cabin crew eventuele vragen graag zou willen beantwoorden. Hij steeg tijdens deze speech op het, toch al aanzienlijke, voetstuk waar hij voor de passagiers op stond. De spanning die zich over de laatste 45 minuten ofzo meester had gemaakt van de passagiers, veranderde hierop in een euforie dat het allemaal goed was afgelopen. En dit uitte zich in een minutenlang applaus voor de captain, die hiervan meer aangeslagen was, dan de hele gebeurtenis ervoor. Hij gaf de passagiers toestemming om het vliegtuig te verlaten en naar de gate te gaan, niet in de laatste plaats om zelf even op adem te komen in cockpit. Aangekomen in de cockpit belde hij met de verkeersleider en de brandweercommandant, waar hij nu eindelijk de namen van leerde kennen.

To be continued... (Mevrouw Digits is tenslotte nog niet voorgekomen)
 
Ik weet het, mij is niets gevraagd...

Ivana afkomstig uit Oost-Europa lange benen tot in de hemel en blauwe ogen waar je in kunt verdrinken. Daarom is het weer in Manchester altijd grijs want al het blauw zit in haar ogen....
Nu ken ik haar persoonlijk uit mijn tijd "in het grootste open lucht museum der antieken oudheden". Haar aanwezigheid maakte veel goed voor alle expats met een hang naar het "oude" vertrouwde continentale Europa.

maar ik kan me met Natascha ook wel vinden....:(
 
Ja Groot Katwijk hahah

Jij blijft ook een liefhebber van The greatest Empire, alleen dat is 65 jaar geleden in duigen gevallen. De laatste fossielen van dat apeneiland die nog een beetje indruk hebben gemaakt in de wereld zijn Winston Churchill and The Iron Lady
Verder is het een en al schroot en vergane glorie naar mijn bescheiden mening.


Kijk inmiddels uit naar het volgende hoofdstuk, vooral doorgaan zou ik zeggen ....:biertje:
 
Nou vooruit dan maar... Het slot. Sorry GJK, ik heb haar Natasja genoemd...



Na een aantal minuten droeg Phil het lege vliegtuig over aan de engineers die nog wel wat werk zouden kunnen verzetten. Phil, Martin en de Cabin crew liepen nu met de uniformen strak georganiseerd de gate in, om daar voor nog zeker een uur de passagiers te woord te staan. Uiteindelijk kwamen de mensen van base admin met vouchers en het goede nieuws dat de reservekist vanuit Gatwick onderweg was om de passagiers nog diezelfde avond naar Arrecife te vliegen. De meeste passagiers wilden persoonlijk afscheid nemen van de crew. Pas toen de laatsten weg waren, ging de crew terug naar de crewroom om daar bij te komen en nog over het incident na te praten. Daar aangekomen barstte de jongste van de cabin crew,Natasja, ze was pas 3 maanden in dienst, eindelijk in snikken uit. De spanning hadden haar eindelijk overmand, terwijl ze daarvoor haar gezicht strak in de plooi had kunnen houden. Phil troostte haar en na een paar minuten was het eerste verdriet over. De base manager bedankte de crew en vertelde Phil, dat ze op kosten van de zaak uit eten konden gaan die avond. Hier werd gretig gebruik van gemaakt.



All's well that ends well then? Nou niet helemaal.

De economische malaise had amper een jaar later ook dit bedrijf stevig in zijn greep. Het management zag zich genoodzaakt, diepgaande maatregelen te nemen. Dit zorgde ervoor dat er grote onrust onder het vliegerskorps ontstond. De maatregelen werden over het algemeen gezien als 'short term solutions' die op de langere termijn het bedrijf wel eens op zouden kunnen breken. Toen uitlekte hoe groot de bonussen waren, die het management zichzelf had toebedeeld in deze 'tijden van crisis' en hoeveel mensen er zouden lijden onder de maatregelen van het management, knapte het moraal van de vliegers.

Phil raakte zijn command op de 757 kwijt en moest in eerste instantie genoegen nemen, met command op de 737. Geen straf, maar toen er later ook nog demoties zouden komen, dreigde hij weer F/O te worden met het bijbehorende lagere salaris. Hoewel dit op het allerlaatst vermeden werd, was de lol er bij Phil goed vanaf, ook omdat de situatie binnen het bedrijf zijn tol had geëist. Zijn huwelijk was op sterven na dood.

Voor Martin was de pil zo mogelijk nog zuurder, hij kreeg op kerst avond een brief die aan 15% van de vliegers gericht was. Hij ging zijn baan in het geheel verliezen. Uiteindelijk, nadat het hele proces in gang gezet was en hij eigenlijk al formeel ontslagen was, kreeg hij een aanbod om te mogen blijven, maar op een zomercontract. Martin had inmiddels een vast contract bij een andere airline kunnen bemachtigen, maar hij ging er in salaris stevig op achteruit. Ook zou hij WEER moeten verhuizen, ondanks dat hij voelde, dat hij net aan het aarden was in Engeland. Martin heeft het aanbod afgeslagen met daarbij de woorden dat hij een zomercontract substandaard vond en dat ze dat op een plaats konden steken waar de zon niet schijnt.

Ik kan niet anders dan dit verhaal afsluiten met een gedichtje dat ik onder het verhaal van Art vond…

Ein kühner Flieger, Freund von allen Winden,
Ein freier Vogel über höchste Wipfel,
Ein Segler über Meere, über Gipfel,
Nichts kann ihm seine stolzen Flügel binden.
Da fährt ein Blitz dem Starken ins Gefieder
Und stürzt ihn nieder.
 
KL

Sorry GJK, ik heb haar Natasja genoemd...

Zelfs die foto kon je niet overtuigen!?

En voordat nu iedereen gaat vragen om de foto van Ivana. ...sorry guys privacy is een groot goed deze foto kan niet worden getoond!

Die laatste alinea komt me bekend voor, zo zijn er te veel bij die club weggegaan....
 
Koning lucht has published.

Een vliegersverhaal gezien door een vliegersbril en daardoor graag gelezen door vliegers. Voor de niet vliegers was het een eyeopener about just a day in the office.

Wie volgt.

Cheers
Art
 
Het was een donkere en stormachtige nacht, geen maan te bekennen, en regen en windflarden alom.

Harry van de V. sloop bedachtzaam vanuit zijn schuilplaats achter de schapenschuur naar de hangar die honderd meter verderop stond.

Bedachtzaam sluipen was niet echt nodig want het was 1.am en geen kip te bekennen op het verlaten vliegveldje. Maar Harry had te veel Biggles boeken gelezen in zijn jeugd en dat was nooit meer goed gekomen. Het gevaar, de onbekendheid, brr, de adrenaline stroomde door zijn lijf. Heerlijk gevoel vond Harry.

De prooi? Een opgenapte Bleriot tweedekker die hij uit de hangar ging stelen om zijn gokschulden af te lossen. Harry was een aan lager wal geraakte verkeersvlieger, vandaar. Hij had een cunning plan bedacht maar,.

Nee, nee, nee, nee.
Art is nog niet aan de beurt. Er zijn nog minstens tien wachtenden voor mij Vliegende J.

Schud MG maar eens wakker om zijn verhaal te doen toen hij stiekem door mach 1 ging. op 200 ft naar zijn zeggen maar volgens de TD die de veren van de kist plukten vliegen er geen kippen op 200 ft. etc.

Cheers
Art
 
Errug leuk verhaal, Koning Lucht! Dat het per aflevering gebracht is inclusief interactie met de lezers, maakt het des te leuker.
 
Back
Top