Een CFI halen in 4 weken, haalbaar?

windshear

New member
Tja en als ik dan toch in Florida zit in mei (zie post hieronder) zou er dan toch eigenlijk geen mogelijkheid zijn om accellerated een FAA-CFI te doen.

Volgens mij zijn er genoeg mensen hier in NL die ook hun PPL/CPL/CFI wel geldig willen houden en een BFR op een N kist in Lelystad doe je toch sneller dan een BFR in de US.

Zijn er mensen die zo'n versneld traject hebben gedaan en me wat tips kunnen geven?

Dank in ieder geval voor de reactie(s).

WS
 
Zeker goed te doen.

Theorie kan je zelf al gaan leren. In de tijd dat ik het gedaan heb was het 3 uur flight instruction.
Examen is een heel lang theorie examen en natuurlijk een vluchtje maken met de examiner.

Ik heb het geloof ik net onder drie weken gedaan.
 
Ja, Ik zou je FOI en CFI/CFII written in NL doen (als dat kan ?) zodat je hier je praktijk enkel hoeft te doen. Vergeet niet dat je hier alles moet demonstreren vanaf de rechter stoel wat in NL verboden is. (incl spins, dept stalls vmc en drag demo's als je voor je MEI gaat etc).

Het zwaarste gedeelte gaat je mondeling worden... Hou rekening met een 4-6 uur oral.

FD
 
Voor de Oral ben ik eigenlijk helemaal niet bang. Op de een of andere manier heeft mijn instructeur way back in 1997 het op zo'n manier gebracht dat iedere informatie een soort "Aha, zit dat zo" moment voor me was. Ik heb ook op de CPL titel theoretische les in NL gegeven aan zo'n 20 enthousiastelingen die een accelerated PPL wilde gaan doen in de US dus ik zie dat wel zitten. Ik voel me ook nu nog steeds meer een Faa vlieger dan een Jaa vlieger hier in NL. Het is hier als vliegen in een vreemd land en in de US precies omgekeerd.

Ik heb meer zoiets van... oei, het vliegen. Het is lang geleden dat ik daarvoor op CPL standaarden zat (vrees ik). Rechts heb ik nooit gevlogen en ook een spin endorsement heb ik [nog niet] nu WEL.

Ben het verdorie nu toch nog aan het overwegen om te gaan doen :grijns:
Terwijl ik het me ook makkelijk kan maken met een BFR en in totaal 11 uurtjes of bijvoorbeeld aangevuld met een ASES.

Lijkt me toch wel erg leuk.

WS
 
Last edited:
Spin endorsement kan je ook in Winterhaven doen.
Ben de naam even kwijt maar er is een hele ervaren piloot die "unusual upset recovery" trainings programma's heeft.
Hij vliegt met een Cap 10.
 
AIRWORK LLC, Seattle (Auburn) WA

AIRWORK LLC, Seattle (Auburn) WA

Het wordt steeds concreter.

Zoals het er nu naar uitziet, vertrek ik in week 3 van juni naar Seattle, WA.

Eerst uitgebreid gesproken met Galvin's Aviation. De dame aldaar heeft me 5 weken bezig gehouden met geneuzel omtrent een bank verklaring (de Postbank vroeg drie keer:
"WAT? wilt u?" om me daarna naar de ING te sturen die ook de verkeerde (solvability statement) papieren zond.)

Blijkt dat je daar namelijk niet enkel een CFI kunt doen. Nee, je moet eerst je MEI doen, daarna je CFI. Geschatte opleidingskosten 16K US$. Ja, KOEKKOEK. Wat moet ik in vredesnaam in NL met een FAA MEI?

Maar goed, het wordt nu waarschijnlijk AIRWORKLLC (let op de naam!!!, alleen daarom zou het al wel goed moeten zitten :)). Het is een kleine club die naar het zich laat aanzien gemotiveerd bezig zijn en hun klanten als klanten behandelen.

I'll keep you informed.

WS
 
hey FD

hey FD

Vergeet niet dat je hier alles moet demonstreren vanaf de rechter stoel wat in NL verboden is.

Is het in de NL nou echt verboden om te vliegen vanaf de rechter stoel. Hebben ze hier nou echt een regel op zitten te verzinnen.
 
Ha Lear

Wat ik heb begrepen van Ben Air (vliegclub op EHHV) is dat ze je vanaf de rechterstoel laten vliegen nadat je een 'right-seat checkout' hebt gedaan.

Volgens mij moet het dus na mijn trip en een hernieuwde checkout aldaar, mogelijk zijn om ook vanaf de rechterstoel te kunnen vliegen en een passagier op de linker te hebben zitten.

Ik weet niet van een wet af, die me dat zou verbieden, maar wellicht zijn er mensen die dit lezen en dat dan weer wel weten.

Gr
WS
 
Galvin Aviation heeft geen SE complex.
Vandaar dat je initial CFI op de Multi moet met een SE add on.
Op zich niet verkeerd.
Doen ze bij www.eaa-fly.com ook. MEI/CFII/CFI voor $12K.
 
Dat hebben ze idd bij AirworkLLC ook niet, maar ze beschikken over een piper turbo arrow.

Overigens was enkel MEI en CFI bij Galvin 16K.

WS
 
Zojuist gehoord dat ik op een Part 61 school geen les kan krijgen.

The FSDO wrote to me and stated that "
At the direction of the FAA, DHS only certifies flight schools with FAA part 141 and/or part 142 certification, not part 61 alone." Since we are only a part 61 school we can not apply for students to have a visa through our flight school. I also found out that for flight training you absolutely need to have a visa of some sort above and beyond the visitor's visa. The INS website agrees and states that no school operating under part 61 alone is able to generate a visa for foreign students. If there is a way that we can make this work I'm open to any other options.


Maar bel ik met de eigenaar van Northway Aviation, zegt hij dat er absoluut geen visum nodig is (maar hij heeft wel een P. 141 school) omdat ik al een FAA CPL heb. De CFI is alleen maar een kwestie van 5 uurtjes vliegen en 20 uur groundschool.


Als er nog iemand is die het weet, mag die het zeggen...

WS
 
Ha Metrodriver,

Tja, dat leek een optie. Totdat die kerel zei: "ach, vijf uur vliegen is meer dan genoeg en 10 uur groundschool voor een CFI. Oh ja, visum... Hoeft ECHT niet hoor, ik doe het zo al jaaaaaaaaaaaaaaaren."

Ook zit ik voor een spin-endorsement ver over alle limieten van de kist, maar stelt hij:
"Zolang jij het zo kunt berekenen dat het er binnen blijft (of geloofwaardig kunt maken) ga je maar".

Ja ja, zo zijn er velen aan hun einde gekomen. It kin net.....

Ik heb nu contact met http://www.afsnac.com/ die moeten het maar zijn, anders ga ik niet meer voor de CFI, maar ga ik mijn verplichte 11 + 1 riedel vliegen en enkel genieten van het uitzicht in plaats van me in het zweet te werken :blabla:

Cheers

WS
 
and finally, fuck newton, fuck bernoulli,airplanes fly on money,,4 weeks should be a normal goal
just know your shit, for the oral
 
En hoe het afliep...

En hoe het afliep...

Ik ben al lang weer terug uit Seattle maar zal nog even beschrijven van ik uiteindelijk heb gedaan. Het is geen CFI geworden, puur vanwege de korte tijd en de visumproblematiek. Ik heb de AGI gedaan, heb een BFR voor elkaar gekregen, heb me helemaal kotsziek laten maken (de eerste keer) in een Citabria bij mijn eerste spin training. Na de tweede vlucht (en toen wel normaal gegeten) de spin endorsement afgerond.

Mensen: SEATTLE moet je wezen om te vliegen. WAT EEN SCENERY. Florida is leuk en afwisselend, Central is doodsaai en Northwest is the best. Schitterende vluchten gemaakt die je naar eilandjes brengen als 'the keys' waarbij je -twintig minuten naar het oosten- rond de vulkaan Mount Baker vliegt. Veel met sneeuw bedekte bergen. Ook kun je voor de prijs van een half uurtje vliegen in Nederland een vol uur seaplane (C182 floats) knallen, achter de tuin van Bill Gates op Lake Washington. Ik denk dat ik er 20 t/g's deed in een uur. Wat een ervaring.


Tot slot in Squamish, Canada, voor de prijs van een C172 in Nederland een uur in een C206 rond de bergen van Whistler and Lake Garibaldi gehangen. Denk er hard over om volgend jaar opnieuw die kant uit te gaan! Wat is het vliegen daar toch geweldig.

Groet,

Windshear
 
Ik heb besloten dat als ik volgend jaar de 40 passeer in plaats van een Harley Davidson of een vriendin erbij, 2 weken ga vliegen in de back-country van Idaho. 't Noordwesten is inderdaad prachtig!

Is iemand geinteresseerd om mee te gaan?
 
Misschien wordt het eens tijd voor een Airwork Rally in de States. Wat heb ik daar toch genoten van het vliegen!
 
Back
Top