Dutchbird overgenomen

Status
Not open for further replies.
Beste Bongile,

Natuurlijk kun je kijken naar deze 'papieren vliegmaatschappijen' als gewone bedrijven.

Maar af en toe dringt zich bij mij ook het beeld op van een BTW-caroussel.

Als ik de laatste 2 minuten zie van Oranje - Finland (de rest intereseert me niet) dan is het voor mij ook alsof ik het Financieel Dagblad lees;

Ik zie Pepsi belangen, enkele merknamen hollen, het aandeel Philips, ondergoedmerken, afgewisseld met zeepreclame etc en gevulde skyboxenop TV .....

En als ik zeg - Singapore Girl of Zwaan - dan wordt jij daar natuurlijk ook niet koud of warm van, maar voor vele mensen is het (vliegen) een emotie.

Het gegeven van de LCC's is een marktontwikkeling die niet alleen frisse durfkapitalisten aantrekt, maar ook mensen die een vliegtuigmaatschappij hebben, alsof het een voetbal- of poloteam is.

Nou is ijdelheid maar ijdelheid, maar zodra hun ego dusdanig veel negatieve emoties oproept dat dit de veiligheid in gevaar brengt , mensen dupeert die zitten met een waardeloos ticket, werknemers zonder baan en zonder loon achterlaat, of aandeelhouders achterlaat zonder pensioen dan mag je wat reakties verwachten.

Voor wat betreft de vliegveiligheid en de afwezigheid van normale arbeidsverhoudingen heeft een insider genoeg aan woorden als 'Blue Panorama - MOL - Ryanair'

Dus tja, het is denk ik wel een beetje 'wie wind zaait kan ook storm oogsten' en 'hoge bomen vangen veel wind' in dit geval.

S.
 
Hoe kan ik mijn geld het meest rendabel investeren?

Beste Bongile,

Je kent natuurlijk dat aloude en wijze gezegde uit de luchtvaart - wie miljonair wil worden in de luchtvaart dient te beginnen met een miljard!
:D :D :D :D

Maar nou even serieus, hoe denk je dat Erik de Vlieger een rendement op het geïnvesteerde vermogen in zijn luchtvaartbedrijven gaat realiseren dat boven de daar geldende gemiddelde gewogen vermogenskosten ligt? Want dan en alleen dan verdient hij er werkelijk geld aan.
In een bijzonder kapitaal intensieve activiteit met kritische beladingsgraden van richting de 75%?
:1855:

Gr
P51D
 
Bongi, goede uiteenzetting!Maar neem jezelf en dit forum niet al te serieus!We zijn juist helemaal niet op de persoon aan t spelen!
Bij 90% van de gevallen hebben we geen flauw idee wie de ander is.Het is gewoon leuk om af toe lekker te gallen.
Laat ons nou ff man.


:D :D :D :D
 
Bongile,

Welkom, altijd goed als de P.R. afdeling zich in de topic at hand mengt.
Overigens aardige naam, tijdje in Africa gezeten?

U stelt dat DBird nog niet is overgenomen en dat de letter of intent de status quo is op het moment. Hoe nu? Wij, dat zijn degenen die de website vand Erik de V. hebben bezocht en de berichten van de prijswinnende luchtvaart journalist Arnold B. hebben gevolgd, zijn door de betreffende heren toch wel degeljk op het spoor gezet dat de overname een feit is.

Of moet ik het misschien zo opvatten dat u ons eigenlijk even waarschuwt dat het zover nog lang niet is en dat het misschien allemaal nog wel eens niet door kan gaan, naar aanleiding van de due diligence. Mocht dit inderdaad zo zijn, dan heeft de Exel group een top spin docter nodig om een en ander recht te praten.
Voor NMA zou ik niet zo benauwd zijn, als AF in Europees verband KLM mocht overnemen dan is wat dat betreft alles wel gezegd denk ik.

Voor wat betreft VBird had ik al begrepen dat dat een afleidings maneuvre was waar later nog wel op wordt teruggekomen.
Welk door u geprezen marktinzicht van de heer de V. speelt hier dan een rol? Mij lijkt het meer op opportunisme, en dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar maar ga een en ander nu niet ophemelen, er was toch nog niets besloten?
Dat heer de V. als ondernemer rendabel wil beleggen is in dit verband een open deur intrappen. Zie hiervoor ook de laatste bijdrage van P51D.

Dat er op dit board ruime aandacht wordt besteed, (zie ook het aantal hits in een paar dagen), aan de ontwikkelingen rond Exel vind ik een goede zaak, er zijn nogal wat mensen direct en indirect betrokken. En als de berichtgeving van de hoodrol spelers een hoog Telegraaf gehalte heeft mag er best wat tegengas komen.

Op dit board vind u geen vijanden van heer de V. integendeel. Hooguit wordt van het recht gebruik gemaakt het met hem oneens te zijn en om wat opheldering te krijgen.
En een beetje emotie van betrokkenen kunt u toch wel plaatsen hoop ik.
Ik vind de reply van SR20FlyEye dan ook goed gekozen, het blijft mensenwerk Bongile.
Menige joint venture, overname, merger, is de mist ingegaan mede door het niet onderkennen van de cultuur op de werkvloer.

Uw ripostering aangaande het ondernemerschap, “waarom doet u het zelf niet”, moet ik helaas wat ondermaats vinden.
Heer de V. is wel van jongs af aan opgegroeid in een ondernemers mileu en heeft de mogelijkheid gekregen op relatief jonge leeftijd, en met beide handen succesvol aangegrepen, een familie bedrijf over te nemen en uit te bouwen.
Niet iedereen die in business wil gaan krijgt zo’n vliegende start, hoewel het ook geen prerequisite hoeft te zijn. Hiermee niet gezegd hebbende dat heer de V.zijn sporen niet verdiend heeft, dat heeft hij zeker, maar u Bongile, met uw opmerking van de luie stoel, maakt hier wel een heel grote appels en peren vergelijking


Bongile, bedankt voor uw bijdrage en hopenlijk horen we nog van U.

Cheers
Art
 
19 of 77,

Was jij niet diegene die beweerde dat je nooit een contract zou tekenen bij HXL en meer van die statements.
Ik wil wel eens zien of je je beloftes nakomt zodra Harm Prins een en ander onder je neus schuift.

Verder de post van Phoenix underscore x, "Ik zou eerst maar eens gaan praten met iemand die hier verstand van heeft"...Moeten we dan met jou praten ofzo smarta s s.

Dan als laatste, Mordorexel, geweldige naam.
 
No - I never said that

No - I never said that

9712,

No - what I said previously that I had never applied/never been to the office/never been offered a job by Holland Exel.

This in reply to claims I was already at Holland Exel.

Don't confuse Holland Exel with the Exel Aviation group - seems a number of people are unable to differentiate between the two.

Don't think for one moment I won't walk if I don't like developments. I walked away from Martinair in 2000 - I can walk away from this quite easily if necessary. There are limits to what I'm prepared to accept.

I've always felt actions speak louder than words.

I'm no longer in the position where I have to pay Euro 45000 for a type rating then work for Euro 2000/month (I understand this is the deal at Holland Exel).
 
I'm no longer in the position where I have to pay Euro 45000 for a type rating then work for Euro 2000/month (I understand this is the deal at Holland Exel).
19, je bent toch captain?

Je hebt als maatschappij absoluut een voldoende aantal captains nodig. Ik denk dat HXL zich dat ook wel realiseert. Als ze te veel aan de arbeidsvoorwaarden van de huidige captains van Dutchbird komen, lopen die weg en heeft HXL een groot probleem. Dan kost het ze nog meerdezelfde ervaring elders weg te gaan kopen. En jongelingen om voor hun type rating te betalen zijn er zat, maar captains beslist niet.
De ervaren jongens komen echt wel elders goed aan de bak als het moet, zeker met een a320 type rating.

Dus ik denk dat het wel zal los lopen. Het lijkt mij bijzonder onverstandig als er al te hard aan de voorwaarden van de huidige crews getornd wordt.

Vr gr
 
Time will tell

Time will tell

Oorspronkelijk gepost door P51D
19, je bent toch captain?

Indeed I am.

Je hebt als maatschappij absoluut een voldoende aantal captains nodig. Ik denk dat HXL zich dat ook wel realiseert. Als ze te veel aan de arbeidsvoorwaarden van de huidige captains van Dutchbird komen, lopen die weg en heeft HXL een groot probleem. Dan kost het ze nog meerdezelfde ervaring elders weg te gaan kopen. En jongelingen om voor hun type rating te betalen zijn er zat, maar captains beslist niet.
De ervaren jongens komen echt wel elders goed aan de bak als het moet, zeker met een a320 type rating.

Dus ik denk dat het wel zal los lopen. Het lijkt mij bijzonder onverstandig als er al te hard aan de voorwaarden van de huidige crews getornd wordt.


EAG consists of financial people. I haven't seen too much "people management". I'm not sure they understand what you've correctly stated above. It's not just about Captains - the same applies for every employee group. Investing in people is just as important as putting a big bag of money on the table.

__________________
ALWAYS be sure to fly a stable approach-it's the only stability you will find in this business.
 
Beste SR20Flyeeye,P51D, Saabdestroyer en Art,

allereerst complimenten voor de reacties. Zakelijk, onderbouwd en fair. Precies zoals het hoort.

In volgorde van posting.
Emoties horen er natuurlijk bij en ik begrijp best dat de medewerkers van Dutchbird trots zijn op hun produkt. Zou ik ook zijn en dat is waarschijnlijk een van de redenen tot koop. Een bedrijf waar de sfeer om te schieten is, koop je niet zo gauw.

Wat het rendement betreft is het logisch dat een overname van begin af aan beoordeeld wordt op de te verwachten return. Niemand investeert miljoenen om 1 of 2% rendement te maken. Als de sommen kloppen moet dat echter nog wel gerealiseerd worden. Die uitkomst heb je niet van te voren zwart op wit. Maar dat is nou juist de kunst van ondernemen.

Art, ik werk niet op de PR afdeling integendeel. Ik werk bij een bedrijf dat niets met de luchtvaart te maken heeft. De reden waarom ik Exel een beetje volg is omdat iemand in mijn kennissenkring sinds februari daar werkt.
Ik hemel Erik de Vlieger niet op. Het enige wat ik wilde zeggen tegen diegenen die zo tegen hem tekeeer gaan of die het belachelijk vinden dat hij zo investeert in de luchtvaart is dat er maar weinigen zijn die met visie investeren. Hij doet het, komt er voor uit, legt het uit en de toekomst zal leren of het werkt. Feit is dat je jezelf als luchtvaartmaatschappij een stuk minder kwetsbaar maakt als je meerdere markten bedient. Dat doet hij nu en als ik hem zo lees op zijn website moet er nog het e.e.a. gebeuren.
Beoordeel hem op zijn daden en zijn resultaten en schiet niet meteen met scherp als de achterliggende gedachte tot sommigen niet door wil dringen. That's it
Mijn opmerking " had het dan zelf gedaan" is meer als prikkeling dan als terechtwijzing bedoeld. Er wordt zo vaak kritiek geuit op iemand die boven het maaiveld uitkomt. Dat is makkelijk en goedkoop. Van mening verschillen is iets heel anders dan risicoloos kritiek uiten zonder te weten wat er bij komt kijken om een investeringsbeslissing te nemen over miljoenen.

Neemt niet weg dat ik de discussie zeer waardeer!

Groeten,
B
 
Een ieder verwacht dat Dutchbird binnen afzienbare tijd "opgeslokt" wordt door Holland Exel en een nieuwe allround charter carrier gaat vormen.
Het zou wel eens heel anders kunnen gaan. Waarom zou Dutchbird niet Holland Exel overnemen. Lijkt hetzelfde maar fundementeel anders.
De vraag is welke maatschappij financieel gezien het slechtst voorstaat. Geruchten doen de ronde dat HXL financieel niet echt top gaat (net als DBR overigens).
HXL piloten zouden dan in dienst komen van DBR.
Hoe zien jullie dit???
 
PHEHEHEH,

toch niet echt serieus he!
Juist omdat Dutchbird problemen ziet aankomen, zijn ze in voor een overnamegesprek.
HXL zal door EAG echt niet verkocht worden.

Wel leuk zo'n opmerking.

B
 
Misschien is het volgende een beetje bot, maar waarom sluiten ze beide toko's niet? Over een jaar of minder is er weer een zelfde discussie op gang denk ik. Nederland is gewoon te klein voor het aantal maatschappijen dat er nu is. Kijk maar naar V-bird, die zouden het helemaal gaan maken. Air Holland is al voor de zoveelste doorgestart. Persoonlijk zou ik nog geen cent in de luchtvaart in NL investeren.
Maar ja, wie is er in mijn mening ge-interresseerd?

Prettig weekend.

C
 
Cloggy,

deel je mening omtrent het aantal luchvaartmaatschappijen in Nederland, maar om nu helemaal niet meer te investeren in de luchtvaart.......
Dit zal uiteindelijk resulteren dat ook je collega luchtverkeersleiders zonder werk komen te zitten in NL en die moeten dan elders op zoek naar een baan!
:)
 
Even wat anders..... klopt het dat exel 4 737´s heeft geleased ? Zo ja, waar komen die te vliegen ? En hebben ze daar crews voor ?
 
ph-gjk,

NIET inversteren is niet het goede woord, ik bedoelde in nieuwe start-ups of maatschappijen waarvan gebleken is dat ze toch bijna niet meer te redden zijn.
Wat betreft mijn collega's in NL, daar zorgt de franse staat binnekort wel voor ;)

C
 
klopt het dat exel 4 737´s heeft geleased ?
Dat heb ik ook gehoord in het 'circuit' hier in Nederland. Ik heb begrepen dat die dan in Europa gaan vliegen. Maar ik heb deze berichten gehoord voor de bekendname van de overname van Dutchbird.
En hebben ze daar crews voor ?
Nee.
 
Het zou wel eens heel anders kunnen gaan. Waarom zou Dutchbird niet Holland Exel overnemen. Lijkt hetzelfde maar fundementeel anders.
Nou ben je de ExelAviationGroep. En elk onderdeel van je groep heeft dezelfde logo en de naam Exel in de 'merknaam'. En nou ga je in Nederland plotseling ook vliegen onder de merknaam Dutchbird. Naar mijn mening ga je dan verwarring zaaien bij je klanten. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze onder de naam Dutchbird blijven voortvliegen.
De vraag is welke maatschappij financieel gezien het slechtst voorstaat. Geruchten doen de ronde dat HXL financieel niet echt top gaat (net als DBR overigens).
Welke maatschappij er financieel het slechtst voorstaat doet er niet toe voor samenvoeging van de bedrijven. De balansen en resultatenrekeningen worden toch in één balans en resultatenrekening geconsolideerd, oftewel eenvoudig gezegd opgeteld.

gr
 
It's not just about Captains - the same applies for every employee group. Investing in people is just as important as putting a big bag of money on the table.
I absolutely agree with you!

In asfar as I can see from the ouside, the management of the EAG is primarily focused on managing the bottomline. But they seem to forget that a healthy topline will take care of the means to invest in people. And before you can harvest a crop, you must ofcourse first have planted the seeds. Or in other words invested the money. And if you plant too little seeds, your crop will not be spectacular. So if you afterwords invite people to come over to your house, you will have to ask them to bring their own food. Or in other words, pay their own type ratings.

Kind regards
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top