Dutchbird overgenomen

Status
Not open for further replies.
Over senioriteit gesproken.... Ik kan het mis hebben maar zoals ik het zie zullen de DBR vliegers een hogere senioriteit hebben dan de ex. HLN vliegers. Doordat de vliegers zoals Leij en 19 reeds 4 dienstjaren hebben en de ex. HLN mannen slechts 8 maanden in dienst zijn van Holland Exel betekend dat toch wel iets? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
 
Seniority - the most divisive issue

Seniority - the most divisive issue

Nothing will divide a group of pilots as quickly as seniority.

There are three basic options:

1. Date of hire

2. Company B pilots added to the bottom of the list of company A

3. Alternating list starting with the most senior pilot company A then the most senior pilot company B and so on.

The problems start when one group wins at the expense of the other or if your function is determined by your place on the list.

I went through scenario number 2 at Martinair in 2000 (function being based on your place on the list) - never again! This was the main reason I left.

Hopefully this time we can come up with something that works.
 
19 ,senioriteit is helemaal geen issue!
Dbd is overgenomen door HXL en niet gefuseerd!
De winst voor jou en je makkers is dat je een baan hebt!
De balans is er al!


:cool: :cool: :cool:
 
Dutchbird is niet overgenomen door HXL. Dbr is overgenomen door de ExelAviationGroep. Vanaf eind 2005 zullen DutchBird en HXL samengevoegd worden en als 1 maatschappij gaan opereren.
 
Oorspronkelijk gepost door ocho gardena
Dutchbird is niet overgenomen door HXL. Dbr is overgenomen door de ExelAviationGroep. Vanaf eind 2005 zullen DutchBird en HXL samengevoegd worden en als 1 maatschappij gaan opereren.

Da's precies zoals ik het ook begrepen had. En dat betekend dat de komende tijd net zo onzeker wordt voor de werknemers van HXL als voor DBR....
 
The future is vague

The future is vague

Oorspronkelijk gepost door Saabdestroyer
19 ,senioriteit is helemaal geen issue!

It certainly is and it will need to addressed at some point.

Dbd is overgenomen door HXL en niet gefuseerd!


The posters above are correct in their assessment of the situation.

De winst voor jou en je makkers is dat je een baan hebt!


Well it's going to very hard flying 3 757 and 2 A320 without crew. Without me and my "makkers" you have 5 expensive paperweights.

De balans is er al!


It is still unclear how things will develop - this statement is very premature.
 
Saabdestroyer,

Zelfs *als* HXL DBR had overgenomen, dan was senioriteit een issue. Als je ook maar enig idee had van de wet en van dit soort zaken, dan had je geweten dat zelfs bij een overname dit soort dingen netjes opgelost moeten worden. Het is onwettig om het ingelijfde bedrijf onderaan te plaatsen. Ik zou eerst maar eens gaan praten met iemand die hier verstand van heeft voordat je twee blunders begaat in één post.
 
what seniority?

what seniority?

Wellicht dat de Swiss Pilot Association hier zijn kundige licht op wil schijnen!

(Was er trouwens wel een seniority list bij Holland Exel dan???)

p.s. Saabdestroyer, seniority RULES!
 
Als je ook maar enig idee had van de wet en van dit soort zaken, dan had je geweten dat zelfs bij een overname dit soort dingen netjes opgelost moeten worden. Het is onwettig om het ingelijfde bedrijf onderaan te plaatsen. Ik zou eerst maar eens gaan praten met iemand die hier verstand van heeft voordat je twee blunders begaat in één post.
He Phoenix_X, misschien moet jij dan even met die 600 ex-Crossair piloten gaan praten die eind vorig jaar onderaan de (gesplitste) senioriteitslijst van Swiss bungelden.:eek: :confused: :eek: (en nu ergens anders werken)
Netjes oplossen kan je op meerdere manieren uitleggen.
 
Geweldig, ze liggen nu al rollend over de grond!
Klinkt als DBR boys in het nauw.Ongeloofelijk, die gasten zijn net ontsnapt aan een debacle en ze blazen nu al weer hoog van de toren.Saabie heeft gelijk, wees blij dat je een job hebt.Bij dat zo "gezonde bedrijf" van jullie was de stekker er al bijna uit.

:1855:
 
Met debacle bedoelt birdmare dat bij DBR op 1 november de stekker eruit zou gaan, als H.Mosselman geen overnamekandidaat zou vinden. Waarom wordt er zo geruziet? Vorig jaar was Air Holland op sterven na dood. Nu is DBR overgenomen door ExelAviation en worden de beide maatschappijen samengevoegd tot 1 maatschappij. Laten we a.u.b. kijken naar de voordelen en het verleden rusten.... Uiteindelijk gaat het erom om 1 onafhankelijke maatschappij te vormen als tegenhanger van het AF/KL blok. Groei is nu mogelijk i.p.v. 2 afzonderlijke maatschappijen.
 
IT IS NOT THAT SIMPLE.

The Holland Exel group, not HXL, did procure DBird.

Now you have two entities, DBird and HXL operating parallel.
At a given time, at the owner’s discretion, both entities will be MERGED.
At that time EU regulations will apply.

I did take this little gem from EU regulations as I remembered them from some time ago.
The matter is so complex that the company with the shrewdest employment lawyer calls the shots. Be aware. Are the Dbird pilots member of VNV ?

19 of 77, don’t get intimidated by big mouths in the other camp. There will be a rude awakening for all.

Here goes.

Understand the TUPE regulations
The Transfer of Undertakings (Protection of Employment) Regulations, 1981 (amended by 1998 Directive) implemented the 1977 European Community Acquired Rights Directive. The regulations apply when a business or trade is transferred from one employer to another.
TUPE confusion
For TUPE to apply there needs to be an identifiable economic entity which is being transferred. Determining this has caused some conflict, particularly as the UK courts and European Court of Justice (ECJ) have taken different directions, with the UK tending to lean towards the rights of the employee and the ECJ moving towards protection of the employer.
For example, a non-profit making organisation may be considered an economic entity if it has a function that pursues an economic undertaking. The ECJ looks at the organisation as a whole in its assessment. Because of these confusions it is important to seek legal advice to find out whether TUPE applies.
Complying with TUPE - existing employer
The first consideration for an employer when TUPE applies is to consult with trade union representatives or elected employee representatives. Employers must give advance notification that a transfer is proceeding and give specific details of the proposed undertaking including:
• Transfer date
• The legal, economic and social implications of the transfer for the affected employees
• Details of any additional actions taken by the old or new employer that will affect the positions of the affected employees
A letter should set out the consultation process, and it must make provision for discussions if the affected employees require this. Failure to consult may lead to an employee taking a case to tribunal, which could result in a maximum penalty charge of 90 days (13 weeks) pay for each affected employee
Complying with TUPE - new employer
Under TUPE regulations the new employer must continue:
• The terms and conditions of employment
• Any outstanding claims (e.g. unfair dismissal or personal injury claims)
• Recongition of any trade union or collective agreements affecting the employer that were in force before the transfer
An employee may not be dismissed by either the new employer or the old one because of the transfer, unless the reason for the dismissal is an economic, technical or organisational reason entailing changes in the workforce.
There has been even more confusion regarding the new employer's obligations for carrying over employee pensions. Currently, occupational pension schemes rights do not transfer under TUPE. However, any occupational pension rights earned up to the time of the transfer are protected by social security legislation and pension trust arrangements. The Department of Trade and Industry has recently issued a press release suggesting that it will be consulting on this point of TUPE in the future.

There you have it.

DBird pilots, your previous employer should take good care of you, and HXL pilots, i dont recal any merger in history where the remunerations of the lesser party were upgraded to the better one.

My two cents.
Cheers
Art
 
Sticks and stones.....

Sticks and stones.....

Oorspronkelijk gepost door arthorizon
19 of 77, don’t get intimidated by big mouths in the other camp. There will be a rude awakening for all.

Don't worry Art - I'm used to provoking extreme reactions with my posts. Takes a lot more than the posters on this Forum to intimidate me.

At one point my posts on a certain fanclub website were deleted and my IP address was blocked!

I'm not sure what upsets people more - my opinions or the fact that I'm occasionally right ;) Anyone?

Some people feel there is some sort of "score" to settle. It's nothing personal guys.

I wonder what user name(s) birdmare and hollandbird used to post under? Wonder what a check of IP addresses will reveal?

Thanks for the TUPE information - it will be interesting to see what develops.
 
a.k.a. Altsarmed, SvG,

We leven hier in Nederland. Swiss is niet eens een EU-wettelijk geval. Wetten verschillen per land.

Birdmare,

Waar heb je het over? Ik ben best blij met de overname; zoals sommigen hier al zeggen zonder de overname was het misschien erg slecht afgelopen! En samen staan we sterk. Ik reageer alleen maar op de onwaarheden (qua wet en feiten) die hier gepost staan. Ik vind dat soort discussies namelijk interssant en leuk! :grijns:. Jammer dat sommigen dat meteen weer als soort van ruziën of rollen over de grond zien.
 
....

....

Even wat aanvulling n.a.v. Arthorizon:

Bij overgang van onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip bestaan tussen werknemer en werkgever (in casu DutchBird) over op de verkrijger (in casu ExelAviation)
Art. 7:663 BW

Dit geldt niet wanneer er sprake is van een faillissement. Ik weet niet hoe de zaken geregeld zijn, maar als DutchBird in een sterfhuis constructie gezet wordt en in het voorjaar (de geplande periode voor verdwijning van de naam) failliet zou gaan, gaat dit dus niet op en krijgt men een Exel arbeidsovereenkomst (indien men nog gewenst is!).
 
Goedenavond allemaal,

Als meer dan geïnteresseerde in de luchtvaart lees ik al een hele tijd de berichten op Airwork en de verschillende forums.
De meest recente berichtgeving over Holland Exel en Dutchbird en de daarop volgende reacties hebben mij er toe aangezet om een reactie te plaatsen.

Er wordt continue gesproken over het feit dat Dutchbird al is overgenomen. Dat is niet het geval. Ik denk dat het verstandig is om even uit te leggen hoe een overname werkt.
Partijen gaan met elkaar in onderhandeling. Er wordt door de overnemende partij, de potentiële koper, heel veel informatie gevraagd. Immers hij moet de koopprijs kunnen bepalen. Omdat daar vertrouwelijke info bij zit wordt er een geheimhoudingsverklaring getekend. Mocht de koop niet doorgaan dan mag de koper die informatie niet gebruiken
Op basis van deze informatie onderhandelen partijen over de prijs. Als men daar over, maar ook over andere zaken, overeenstemming heeft bereikt worden die afspraken vastgelegd in een Letter Of Intent.

Op dit moment is dit het enige stuk dat getekend is. Men heeft de wederzijdse intentie om tot een overname te komen maar het is nog lang niet zover. Waarom niet?
De koper gaat nu pas echt goed de boeken van de te kopen onderneming bekijken. Dit heet de Due Diligence fase. Alles maar dan ook alles wat de koper wil weten moet tot in detail op tafel komen. Alle contracten met alle partijen waar men zaken mee doet worden beoordeeld op financiële impact, aansprakelijkheid, risico etc.etc. Immers, al deze componenten beïnvloeden de prijs. De balans en de Jaarrekening worden uitgeplozen. De administratie en de processen worden doorgelicht. Men wil achteraf geen lijken in de kast vinden
Omdat dit zo een complex onderzoek is wordt de koper o.a. bijgestaan door een accountant, een fiscalist en juristen die uiteindelijk alle afspraken in een contract moeten gieten.

Mocht in de Due fase nu blijken dat de gegevens waarop het LOI bod was gebaseerd niet kloppen of onvolledig waren dan worden de koopprijs en de voorwaarden opnieuw onderhandeld. Het zal niet de eerste keer zijn dat de voorgenomen koop hierdoor alsnog afketst.
Er moet ook nog een bezoekje worden afgelegd bij de NMA. Dit is de Nederlandse Mededingings Autoriteit.Deze instantie bepaalt of de nieuwe grotere onderneming wel mag ontstaan. Als er sprake van is dat het marktaandeel te groot wordt dan kan de NMA de overname vebieden.

VBird
Als je nu het voorgaande in gedachten neemt dan weet je ook meteen waarom Exel niet tot een overname van Vbird is gekomen. Uit de gesprekken bleek al vrij snel dat de schuldenlast een te groot obstakel is.
Een investeringsbeslissing wordt uiteindelijk gedaan op rationele gronden. Welk rendement maak ik op mijn geïnvesteerd vermogen? Emoties als “het was zo’n goed produkt” en “dit is een verlies voor de luchtvaart” tellen hierbij niet behalve als je filantroop bent. In het zakenleven neem je een beslissing op basis van de gegevens die je op dat moment ter beschikking staan gekoppeld aam marktinzicht.

Erik de Vlieger
Dat marktinzicht is nou precies de reden waarom Erik de Vlieger juist nu in de luchtvaart stapt. De dip na 9/11 was enorm. Het herstel is nu daar en je investeert aan het begin van een cyclus. Feitelijk is het niets anders dan beleggen en Erik de Vlieger doet dit echt niet om iemand te pesten of dwars te zitten. Hij doet dit om geld te verdienen. Dat doet iedere ondernemer. Hoe kan ik mijn geld het meest rendabel investeren?
Wat mij verbaast in de postings is dat men al vrij snel allerlei emotionele opmerkingen maakt die niets met de materie te maken hebben maar meer gestoeld zijn op iets wat men in het verleden heeft meegemaakt.
Ook over het succes van Erik de Vlieger worden opmerkingen gemaakt en zijn bedoelingen met zijn ondernemingen.
Succes kent vele vrienden maar ook vijanden. Mensen die kritiek hebben op zijn manier van ondernemen
kan ik maar een ding meegeven. Waarom heb je het zelf niet gedaan? Het is zo makkelijk om vanuit je luie stoel kritiek te hebben op succes. Je bent zelf in loondienst gaan werken. Waarom? Waarschijnlijk omdat je van jezelf weet dat je de durf en de spirit niet hebt om ondernemer te worden of omdat je roeping ergens anders ligt. Da’s helemaal niet erg maar blijf wel redelijk.

Tot slot nog een opmerking over de wijze waarop er op Airwork met elkaar wordt gecommuniceerd. Het is opvallend te zien dat er deelnemers zijn die al vrij snel de aanval kiezen of iemand persoonlijk aanspreken. Zet die emotionele aanvallen aan de kant en hou je bij het onderwerp. Verschillen van mening mag maar soms ontbreekt ieder respect. Juist van mensen die werkzaam zijn in de luchtvaart mag je verwachten dat zij een gebalanceerd oordeel kunnen vormen. Probeer het eens, het is echt niet zo moeilijk.

Groeten,

B.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top