het parool
het parool
Dutchbird definitief verleden tijd
HERMAN STIL
AMSTERDAM - Chartermaatschappij Dutchbird is definitief verleden tijd. Toen de belangrijkste overnamepartij, het Duitse Apollo, dinsdag afhaakte, restte niets anders dan een faillissement. Dat werd gisteren verkregen.
Voor de circa 200 medewerkers is ontslag aangevraagd.
Dutchbird vroeg eind december uitstel van betaling aan. De maatschappij kon haar vluchten niet meer uitvoeren omdat de eigenaar van de toestellen, Boeing, niet wilde meewerken. ''Op dat moment was Dutchbird eigenlijk al failliet,'' aldus curator Frits Kemp.
Dutchbird dacht op basis van een langjarig contract met Sudtours een doorstart te kunnen maken. De touroperator stapte deze week echter voor zijn zomervakantievluchten over naar Transavia. Daarop haakten de geldschieters af.
''Het zag er tot dat moment naar uit dat het zou lukken,'' zegt Kemp. ''Als Sudtours niet was afgehaakt, was het ook gelukt.''Hij houdt zich op de vlakte over de rol van de reisorganisatie. ''Ik vraag me af of hun handelen door de beugel kan.''
Sudtours, goed voor 70 procent van de vluchten van Dutchbird, had een langjarig contract voor de afname van stoelen.
Directeur Hans Mosselman is woedend op Kemp en Dutchbird. ''Wij zijn pas overgestapt nádat de Duitse overnamekandidaat zich had teruggetrokken. Maandag hebben we nog met ze gepraat, dinsdag kreeg ik een brief dat ze blij waren met ons aanbod om 80.000 stoelen af te nemen, maar dat ze daarmee geen levensvatbare maatschappij in de lucht konden houden.''
Kemp heeft volgens Mosselman nooit de moeite genomen hem persoonlijk te spreken. ''Toen dat op mijn nadrukkelijk verzoek op 13 januari toch gebeurde, zei hij al tegen me dat hij op 26 januari het faillissement ging aanvragen.''
''Normaal brengen wij onze stoelen voor de zomer, in november, al onder. Wij hebben een enorm risico genomen daarmee tot nu te wachten. Ik voel me buitengewoon misbruikt, dat wij nu als schuldige worden aangewezen.''
Tot begin december was de maatschappij eigendom van Mosselman. Hij verkocht Dutchbird toen aan de Exel Aviation van Erik de Vlieger voor één euro. Dutchbird had toen een schuld van vijf miljoen euro.
© Het Parool, 28-01-2005