Dutchbird Failliet

Misschien had het UVW die 600.000 wel willen betalen ipv nu de salarissen. Het is te hopen dat ook de rol van mosselman meegenomen gaat worden in het onderzoek hoe het zo ver heeft kunnen komen. Denk dat ie niet welkom is op het feestje.....
 
Bij de gehele overname van DBR door EAG vond ik de handelingen en beslissingen van Mosselman al wat dubieus. Overduidelijk dat DBR door hem aan de kant is geschoven voor het behoud van Sudtours. Daarbij hebben de belangen van het personeel geen doorslaggevende rol gespeeld terwijl Mosselman dat wel altijd predikte. De laatste actie is inderdaad een mes in de ruggen van het DBR personeel. :mad:
 
Hans Mosselman van Sudtours Reisorganisatie gekozen tot ‘Entrepreneur of the Year 2002’
Volgens de jury onderscheidt Hans Mosselman zich als ondernemer door zijn constante aandacht voor kwaliteit en zijn nimmer aflatende drijfveer en creativiteit.

Gezien al die veren voor DBR vraag ik me af wat hij meer aan kwaliteit vind bij HV :confused: Of zou het de kwaliteit van zijn portemonnee zijn?

En creatief is hij zeker geweest :(
 
brief Mosselman vlak na "overname" aan het personeel van DBR

brief Mosselman vlak na "overname" aan het personeel van DBR

Viper2 said:
Bij de gehele overname van DBR door EAG vond ik de handelingen en beslissingen van Mosselman al wat dubieus. Overduidelijk dat DBR door hem aan de kant is geschoven voor het behoud van Sudtours. Daarbij hebben de belangen van het personeel geen doorslaggevende rol gespeeld terwijl Mosselman dat wel altijd predikte. De laatste actie is inderdaad een mes in de ruggen van het DBR personeel. :mad:

quote brief 26/11

De afgelopen twee jaar hebben wij met tal van partijen om de tafel gezeten om DutchBird een zelfstandige toekomst te kunnen bieden, maar al die partijen haakten af na het zien van de financiële resultaten en de risico’s van een luchtvaartmaatschappij. Ik heb echt gevochten voor de werkgelegenheid van iedereen en die voorop gesteld bij de besprekingen.


Voorzover dus zijn gevecht!!!!!!!!
 
Ondertussen staat ook een ander EAG-bedrijf blijkbaar op instorten....

Vluchtuitvoering Air Exel vanaf Eindhoven Airport gestaakt

28-01-2005

EINDHOVEN - Air Exel verkeert in moeilijkheden. Dat blijkt vanochtend uit een artikel in de Financiële Telegraaf van luchtvaartjournalist Arnold Burlage en zijn financiële collega Bart Mos. Air Exel mag sinds gisteren geen gebruik meer maken van de luchthaven Eindhoven wegens een enorme betalingsachterstand, die rond de 180.000 euro zou bedragen.

Ook andere schuldeisers willen van Air Exel, dat behoort tot de Exel Aviation Group nu hun geld. Eindhoven is van groot belang voor de Exel operaties vanwege de passagiers die het Philips concern levert.

bron: luchtvaartnieuws.nl


:1855: :1855: :1855: :1855:
 
All the best

All the best

'All the best' voor alle ex-DBR mannen en vrouwen.
Het gaat U goed en ben blij dat er eindelijk duidelijkheid is na een zeer onzekere periode.
Nederland blijkt weer eens te klein voor goede concurrentie.
 
het parool

het parool

Dutchbird definitief verleden tijd



HERMAN STIL



AMSTERDAM - Chartermaatschappij Dutchbird is definitief verleden tijd. Toen de belangrijkste overnamepartij, het Duitse Apollo, dinsdag afhaakte, restte niets anders dan een faillissement. Dat werd gisteren verkregen.

Voor de circa 200 medewerkers is ontslag aangevraagd.

Dutchbird vroeg eind december uitstel van betaling aan. De maatschappij kon haar vluchten niet meer uitvoeren omdat de eigenaar van de toestellen, Boeing, niet wilde meewerken. ''Op dat moment was Dutchbird eigenlijk al failliet,'' aldus curator Frits Kemp.

Dutchbird dacht op basis van een langjarig contract met Sudtours een doorstart te kunnen maken. De touroperator stapte deze week echter voor zijn zomervakantievluchten over naar Transavia. Daarop haakten de geldschieters af.

''Het zag er tot dat moment naar uit dat het zou lukken,'' zegt Kemp. ''Als Sudtours niet was afgehaakt, was het ook gelukt.''Hij houdt zich op de vlakte over de rol van de reisorganisatie. ''Ik vraag me af of hun handelen door de beugel kan.''

Sudtours, goed voor 70 procent van de vluchten van Dutchbird, had een langjarig contract voor de afname van stoelen.

Directeur Hans Mosselman is woedend op Kemp en Dutchbird. ''Wij zijn pas overgestapt nádat de Duitse overnamekandidaat zich had teruggetrokken. Maandag hebben we nog met ze gepraat, dinsdag kreeg ik een brief dat ze blij waren met ons aanbod om 80.000 stoelen af te nemen, maar dat ze daarmee geen levensvatbare maatschappij in de lucht konden houden.''

Kemp heeft volgens Mosselman nooit de moeite genomen hem persoonlijk te spreken. ''Toen dat op mijn nadrukkelijk verzoek op 13 januari toch gebeurde, zei hij al tegen me dat hij op 26 januari het faillissement ging aanvragen.''

''Normaal brengen wij onze stoelen voor de zomer, in november, al onder. Wij hebben een enorm risico genomen daarmee tot nu te wachten. Ik voel me buitengewoon misbruikt, dat wij nu als schuldige worden aangewezen.''

Tot begin december was de maatschappij eigendom van Mosselman. Hij verkocht Dutchbird toen aan de Exel Aviation van Erik de Vlieger voor één euro. Dutchbird had toen een schuld van vijf miljoen euro.




© Het Parool, 28-01-2005
 
De echte gang van zaken is waarschijnlijk nooit meer te achterhalen. Maar misschien dat er toch iemand een poging gaat wagen? Beetje kip en ei verhaal als ik dit lees. :(
 
76-er said:
Het staat ook op teletekst. Daar wordt gesproken over 250 personeelsleden, die zowaar 'voorrang' zouden krijgen bij de KLM en Trans. Wow.

Mijn condoleances aan het personeel. DBR was een goeie club. Maar zoals Mosselman al zei: de Nederlandse reiziger wil niet betalen voor kwaliteit.

Inderdaad goeie club en goed product, maar het lag niet aan het prijsniveau bij DBR... Met alleen Sudtours pax lukte het niet om de noodzakelijke hoge bezetting te halen. Andere touroperators wilde niet met DBR vliegen vanwege de nauwe binding met Sudtours en controle Mosselman. Sudtours moest hierdoor teveel capaciteit afnemen (757 vaak een maat te groot) en moest teveel reizen in de aanbieding doen. De financiele resultaten waren dan ook een drama sinds de oprichting van DBR. De bodem van de kas werd bereikt en daarom kon men de verliezen bij DBR niet langer aanvullen... Overigens was het vooraf bekend dat er niet voldoende steun -in vorm van afname vluchtcapaciteit- zou zijn van andere touroperators. Is er uberhaupt wel bestaanrecht in Nederland voor een traditionele charterairline..?? Welke eigenaar/aandeelhouder heeft daar ooit geld meegemaakt...
 
Toch denk ik dat er in de laatste opmerking van sunflyer een kern van waarheid zit. Welke airline die zich 100% toespitst op de chartermarkt heeft langer dan 4 a 5 jaar bestaan? Alle huidige maatschappijen die een lange geschiedenis hebben hebben meerdere hoofdactiviteiten? Ik ken er geeneen binnen Nederland.
 
Back
Top