Duits geregistreerd vliegtuig vliegen

Je Basis is alleen van belang voor je sociale premies.
Voor inkomensbelasting alleen je woonland (met de nodige condities die er zijn om dat te bepalen) en de zetel van de leiding van je bedrijf.
Nou, als je werkgever op je basis een aparte business unit heeft, dan weet ik niet of dat geldt als de "leiding" of dat je naar het moederbedrijf/holding (kaaimaneilanden????????) moet.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Max Rate, ik probeer echt niet te bitchen hoor. Alleen informatie te checken en inwinnen, waarvoor we hier ongeveer zijn toch? Ik stel geen vraag over de interpretatie van het verdrag, het gaat erom dat ik erop gewezen ben dat hierop uitzonderingen lijken te bestaan. Mijn belastingadviseur is iemand die een kantoor heeft waar veel piloten met buitenlandse contracten hun zaken laten regelen, ik heb tot nu toe geen reden om ze incompetent te noemen. Waar laat jij dit soort zaken doen? Misschien kan ik daar eens mee praten.

Het lastige is dat mijn werkgever in 3 landen kantoren heeft. De baas zit in Zwitserland, maar alles qua roosters, PZ etc gebeurt vanuit Duitsland of Portugal. De werkelijke leiding staat, volgens de belastingdienst, daarmee ook ter discussie. Want je CEO kan wel op in Zwitserland wonen en daar van de toeter blazen, de beslissingen worden daar niet genomen. Dus dat blijft lastig, maar als het moet kan ik Zwitserland wel bewijzen.

Nogmaals, het verdrag verandert volgend jaar, ik probeer erachter te komen wat voor dit jaar klopt.
 
Hoe interpreteren je collega's dat?
Met de NL belasting kun je vaak wel "om de tafel" gaan zitten en afspraken maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het verschilt, de interpretatie. Mix van je hebt gelijk, het zal wel, of als het in Nederland is kan ik het weghalen met persoonlijk budget.

Bedoel je dat je bij de belastingdienst langs kan gaan om een 'deal' te maken?
 
1. Kijk wat voor jou het meest gunstig is. Zwitserland geef je aan. Zeg tegen je adviseur dat je liever IB betaald in CH.
2. Kan je (adviseur) dat verdedigen met het belastingverdrag? Lijkt me wel. Bedrijf is Zwitsers, vliegtuigen Zwitsers geregistreerd?. Zetel in CH? Denkt je adviseur er anders over zoek een ander en kijk of die wel met je mee denkt. (Mij is door geen enkele belastingdienst ooit gevraagd waar m'n roosters worden gemaakt of waar de IT gedaan wordt.)
3. Je kan nu aantonen dat je belasting betaald en je bent iig beschermt tegen dubbele belasting.
4. Heb je NL collega's en hoe doen zij het?

In mijn ervaring weten de belastingdiensten het zelf vaak ook niet, incl de Nederlandse. Je moet alleen wel kunnen aantonen waarom jij of je adviseur van mening is dat het zo werkt. Is de NL (DE) belastingdienst alsnog van mening dat jij wel in NL (DE) IB moet betalen dan kun je vragen om een uitleg in het Engels die je kunt geven aan de Zwitsers. Dan is het aan de Zwitsers om je je belasting terug te geven en je bedrijf vervolgens toestemming te geven om je bruto salaris netto uit te keren. Ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten en nooit echt grote problemen gehad. Belangrijk is dat je ergens belasting betaald wat je kunt verdedigen met het verdrag.
 
Duits geregistreerd vliegtuig vliegen

In welke valuta wordt je betaald? En word er al belasting betaald in CH, bij de bron (Tax at source)?



Tot nu toe blijf ik bij mijn eerdere post!

http://wetten.overheid.nl/BWBV0004082/2011-11-09
 
J.I.P,

Bedankt. Het bedrijf heeft zetels in Zwitserland, Duitsland en Portugal. Mijn Zwitserse contract heeft als standplaats Duitsland, waar ik op Duits geregistreerde kisten vlieg.

chupito,

Ik krijg euro's uit Zwitserland. Dus ik betaal er nu idd tax at source, waarvan mijn belastingadviseur aangeeft dat dat niet klopt, omdat ik vanuit Duitsland werk en in Nederland woon. Het contract kan Zwitsers zijn, maar de werkzaamheden worden niet in/vanuit Zwitserland uitgevoerd. Daardoor zou Zwitserland, dit jaar, niet heffingsbevoegd zijn.

csaba, die Hollanders ook... ;)
 
J.I.P,

Bedankt. Het bedrijf heeft zetels in Zwitserland, Duitsland en Portugal. Mijn Zwitserse contract heeft als standplaats Duitsland, waar ik op Duits geregistreerde kisten vlieg.
In Duitsland is er een wet dat Duits luchtvaartpersoneel altijd in D belasting moet betalen, ongeacht het woonlandprincipe. Dit heeft een heleboel complicaties die oneerlijk en nadelig zijn, wat nu gedeeltelijk door aanpassing van de belastingverdragen door D en NL weer wat recht getrokken wordt. Enige reden voor deze stupide situatie is dat D het niet kon verkroppen dat luchtvaartpersoneel wat in het buitenland woonde daar wel eens erg weinig belasting betaalde.

Aangezien je contract zegt dat je in D werkt, en je ook op duitse kisten vliegt, ben ik bang dat de Duitsers graag willen dat je betaalt. Voor de fiscus in CH en NL hangt het er vanaf wat er in de belastingverdragen staat. Ik twijfel eraan, of je wel in CH belastingplichtig bent. In NL in ieder geval, omdat je er woont, maar je kunt de belastingen in D ervan af trekken.

In ieder geval niets wat je zelf effe oplost, ik ben bang dat je in ieder geval voor één keertje een goede belastingadviseur moet inschakelen. Bedrijven als KPMG en zo kunnen dit zeker, maar vragen ook de hoofdprijs. Kan je geen tips van collega's krijgen?
 
Wat is de definitie van "Duits luchtvaartpersoneel"?

- gestationeerd in DLD
- Duitse nationaliteit
- Duits contract
- Werkgever zetel in DLD
- woonachtig in DLD?

Ik zou HEEEEEEL graag in DLD betalen, maar IRL-DE DBA zegt wat anders..????????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Duits geregistreerd vliegtuig vliegen

En sta je ook ingeschreven in D? In Artikel 15 lid 3 staat NIET omschreven dat je ook vanuit Zwitserland moet vliegen. Maar op welke AOC vlieg je? Als CH probleem opgelost, echter D, dan is het helaas niet te verdedigen. Het feit dat je in € wordt uitbetaald is al een dingetje. Vraag aan je baas of je in CH betaald kan worden. Wel ff voor dientijd een huis kopen, want je krijgt geen € hypotheek meer met inkomsten in een andere valuta dan €, maar dat terzijde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik sta niet ingeschreven in D; vlieg wel op Duits AOC. Betaald worden in CH is, zeker met Duitse basis, geen optie.

Dan wordt het Duitsland, gok ik...?
 
Ik sta niet ingeschreven in D; vlieg wel op Duits AOC. Betaald worden in CH is, zeker met Duitse basis, geen optie.

Dan wordt het Duitsland, gok ik...?



Helaas, maar ze hebben het recht niet om je at source te taxen, dus snel achteraan....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Back
Top