Dubbele Belasting Problemen

TaxTrix

New member
Beste forumlezers,

Ik ben nieuw hier en mijn aanmelding heeft alles te maken met het volgende:

Ik ben de vriendin van een piloot die jaarlijks geconfronteerd wordt met een dubbel belasting probleem, ondanks dat Nederland (het woonland) een Dubbel Belasting Verdrag heeft met het werkland. Sinds enige tijd weten wij dat wij niet de enigen zijn. Er blijken meer piloten met dit probleem te kampen. Afgedragen belasting, weigering van de betreffende belastingautoriteit om deze belasting terug te geven en een tweede rekening van de andere belastingautoriteit op de mat. Of dit probleem later wordt opgelost of niet, het hoort niet te gebeuren en het sloopt om er elke keer weer tijd, telefoontjes, mails en brieven tegenaan te moeten gooien om de situatie weer te krijgen zoals hij hoort. De andere belastingautoriteit wijst naar de Belastingdienst, die op haar beurt weer wijst naar de andere belastingautoriteit en het Ministerie van Financiën. De laatste wijst weer naar de Belastingdienst. Kastje-muur en weer terug.

Al jaren maak ik mij er hard voor om dit probleem aan de kaak te stellen, zowel nationaal als internationaal. Sinds kort lijkt hier in de Tweede Kamer gehoor aan gegeven te worden en hoe meer mensen die dit probleem ook hebben zich melden, hoe beter.

Daarom wil ik vragen, indien je ook problemen ondervindt (en natuurlijk eerlijk je aangiften en afdracht hebt geregeld) om je te melden. Als je een PB stuurt, kan ik meer info geven. En als je vragen hebt, kun je me die natuurlijk ook stellen.

Met vriendelijke groet,
TaxTrix
#StopDoubleTaxation
 
Welk land gaat het om? Werk al jaren in verschillende Europese landen en ben woonachting in NL. Hoop bureaucratie gehad maar nog nooit dubbele belasting moeten betalen. Kan Zijn baas geen “zero tax card” of “exclusion order” aanvragen?

Wel een goed initiatief. Dit zijn juist de dingen die eens goed geregeld dienen te wordne op europees niveau maar helaas zit er nog altijd een hoop onwetendheid bij de diverse autoriteiten...
 
Het is natuurlijk zeer vervelend als je dubbel in de heffing wordt betrokken, maar zoals Snifferduct aangeeft, ik zie in de praktijk (als adviserende partij) dat het wellicht wat meer tijd en moeite kost, maar een oplossing/voorkoming wordt er altijd geboden (binnen de EU loopt het soepeler o.a. vanwege de automatische uitwisseling van gegevens etc.).

Het blijft een lastig fenomeen, want ieder land heeft zijn eigen belastingsysteem en ondanks de belastingverdragen zal een land zijn heffingsrecht niet zomaar opgeven.
Helaas (of misschien gelukkig) is er op het gebied van de directe belastingen (loonbelasting/inkomstenbelasting) op Europees niveau, weinig tot geen harmonisatie (er zit wel wat beweging in, maar voordat men het er unaniem over eens is...), oftewel het probleem zal zich blijven voordoen.

Het is een dooddoener, maar om problemen met verschuldigde belastingen/aangifteplichten te voorkomen in verband met grensoverschrijdende arbeid (lees:werken in meerdere landen) is het slim om een professional in te schakelen.

Een moedige strijd en ik wens je succes!
 
Geloof me, we zijn goed ingelezen.

Exclusion Order hebben we de werkgever al meermaals om gevraagd. Deze geeft aan dat zij op grond van nationale wetgeving de loonheffing verplicht is in te houden en af te dragen in het land waar de onderneming is gevestigd.

Een goede belastingadviseur hebben we al jaren. Een professional kan er ook niets aan veranderen, helaas.
 
Om wat meer te kunnen antwoorden op je vraag: kun je vertellen om welke landen het gaat en wat jullie situatie is (waar gebased, waar wonend, waar zit het hoofdkantoor van de club waar hij werkt)?

Zelf heb ik jarenlang in verschillende landen gewoond en gewerkt, en nooit een probleem gehad met NL belastingdienst of die uit de landen om ons heen... In negen van de tien gevallen is het vrij duidelijk waar je belastingplichtig bent aan de hand van het belastingverdrag tussen NL en het land in kwestie.
 
Ik heb geen vraag over waar de belasting betaald moet worden. Dat wijst het belastingverdrag uit. Alleen zijn er landen (in dit geval Ierland) die zich niet aan de verdragen houden. Toch belasten (op basis van nationale wetgeving), vevolgens niet meewerken aan teruggaaf. De Nederlandse Belastingdienst is hier niet over te spreken, zegt dat Ierland de regelingen in het verdrag overtreedt, maar doet tegelijkertijd niets, behalve de Nederlandse rekening sturen. En voila, een dubbel belasting probleem.
 
Dan is het probleem het bedrijf in kwestie. Nog nooit is mijn exclusion order gewijzigd of was er een probleem met terugbetaling. Welk bedrijf gaat het om, wat is de base?
 
Bij de Ierse belastingdienst heb ik nooit een probleem gehad. Is manlief in loondienst of werkt hij als contractor / zzp-er? In dat laatste geval kun je in de bakkies trappen met het feit dat hij in Ierland als zelfstandige wordt beschouwd maar in Nederland niet. Winst uit onderneming wordt volgens mij in Ierland belast maar loon uit een dienstbetrekking in Nederland.

Heeft hij al gevraagd om een woonplaatsverklaring bij de Nederlandse belastingdienst? Die geven ze ook in het Engels (statement of tax residence) en daarmee bewijs je dat Nederland vindt dat je hier belastingplichtig bent.

Uiteindelijk kan hetzelfde inkomen niet in beide landen belast worden, dat is het hele punt van een belastingverdrag. Je moet helaas wel in bezwaar en beroep als je een uitspraak wil forceren. De lobby van de agencies en/of bijvoorbeeld Ryanair in Ierland om de opgezette schijnzelfstandigenconstructies in stand te houden is sterk.
 
Ik heb hetzelfde, maandelijks wordt bij mij over mn Ierse salaris belasting ingehouden door de Ierse belastingdienst. Aan het eind van het jaar doe ik in NL aangifte en moet ik zorgen dat ik het geld uit Ierland terug zie te krijgen. Niet echt makkelijk systeem en elke keer weer een uitdaging. Het zou toch anders moeten kunnen?
 
Hoi! Als helikopterpiloot zit ik in een soortgelijke situatie en ben op zoek naar een goede belastingadviseur hiervoor. Woon NL, werk Africa. Iemand suggesties voor een goede adviseur die tevens de jaarlijkse aangifte kan verzorgen?
 
Back
Top