Doppelbesteuerung en Hypotheek

Pander Triple 2

New member
Waarde Collega´s,

In overweging om in NL een woning te kopen vroeg ik mij af wat jullie bevindingen zijn op het vlak van hypotheekaftrek in Nederland.

Over de helft (ongeveer) die wij van ons salaris in Nederland belasten hebben we natuurljk hypotheek aftrek. Maar wil dat zeggen dat je ook maar de helft van je Hypotheekrente kunt aftrekken of gaat dat wel met de volle mep?

Ik vraag me af of het de moeite is om alleen voor de hyptheel de DS regeling te hebben, aangezien we in Duitsland toch aanzienlijk minder belasting betalen.

Evt. een mail met jullie persoonlijke ervaringen naar skyflip222@yahoo.com zou ik zeer op prijs stellen.
 
...aangezien we in Duitsland aanzienlijk minder belasting betalen.

Je weet dat dat niet waar is toch?

Hypotheekrente kun je dan inderdaad opvoeren, maar je zult dat i.d.d. voor slechts 50% kunnen doen. Die andere 50% wordt wordt dan gestald. Hypotheekrente is overigens de enige aftrekpost die gestald kan worden.
Alleen of het zinvol is, is een tweede want afgezien van het feit dat je slechts 50% van de rente kunt aftrekken, zie je van de aftrekpost weinig terug. Het grootste deel zal in schijf 1 worden afgetrokken in jouw situatie (behalve in het jaar waar je ook de CLH schulungerstattung ontvangt). Daar schijf 1 slechts 12% belasting kent (pin me niet vast op dit %, ik doe het globaal) krijg je dus slechts 12% van die 50% afgetrokken. Ik zou dus zeggen, dit loont niet. Beter is te stallen en dan wanneer je cpt bent, ala Docekal, dan de DS regeling toepassen. Komt er toch iets meer uit op dat moment.
 
Robin200 said:
...aangezien we in Duitsland aanzienlijk minder belasting betalen.

Je weet dat dat niet waar is toch?


Kan ook net zo goed wel waar zijn; het is volledig afhankelijk van je situatie. Hoeveel loon, wel of niet getrouwd, mit oder ohne kinderen, huren of hypotheek, etc.
Het grote voordeel van Duitsland is dat ze nog de wereld aan aftrekposten hebben die in nederland vanaf 2001 eruit gegaan zijn.

http://www.belastingdienst.nl/reken/loonberjan05/index.htm

http://www.vdata.de/vdata-rechner/lohnsteuer_in.jsp
 
Hallo Collega's

in het kort....

Ik had het volgende probleem. Na 2 jaar Doppelbesteuerung wilde ik weer alles aangeven in Duitsland.

Ik zou in Tariefgroep 3 komen (de meest gunstige)
Voor 2005 zegt het finanzamt echter dat ik niet meer aan de voorwaarden voor tariefgroep 3 voldoe, omdat ik reeds doppelbesteuerung gedaan heb in voorgaande jaren. Ik kom nu dus weer in tarifgroep 1.

De precieze reden is wat gecompliceerder. Het komt in elk geval doordat je meer dan 90% van je totale inkomen in Duitsland moet verdienen. Door de doppelbesteuerung geef je echter aan dat je +/- 50% elders verdient. Als het finanzamt deze gegevens eenmaal heeft, kun je dit niet meer ongedaan maken. Je kunt wel alles in Duitsland aangeven natuurlijk, maar je komt niet meer in Tarifgroep 3.

Ik denk dat als je eenmaal in tarifgroep 3 zit, of kunt komen in de toekomst, je beter niet aan de doppelbesteuerung kunt beginnen.

Groetjes.
 
Dit lijkt me niet helemaal juist. Het is te gek voor woorden als ze je dit proberen aan te smeren. Mijn ervaring is dat je met je sachbearbeiter moet bellen om een en ander na te gaan. Bij mij wilden ze bv mijn ermaeßigung eerst niet goedkeuren. Ze generaliseren daar enorm. Allle hollanders 1 pot nat en iedereen krijgt het zelfde. Als je dreigt met rechtszaken dan krijg je opeens wel je zin. Rara hoe ken dit.
Het ene fiscale jaar heeft geen ruk te maken met het volgende of vorige, dus ze moeten/mogen niet moeilijk doen. Ik ben trouwens sowieso van plan die 10/90 regeling aan te vechten via het Europese hof. Het is je reinste discriminatie en als Duitsers ergens gevoelig voor zijn...iemand interesse om mee te denken over de rechtsgang?
 
Lijkt mij dus ook, maar ik heb al meermaals gebeld en ze blijven er wel bij. Op deze manier zouden ze iedereen wel in Tarifgruppe 1 kunnen drukken. Want het geldt eigenlijk voor alle piloten.

Ik wil er ook nog wel werk van maken.
 
Als je een hypotheeklast van 1000 euro hebt, kun je dus 500 euro aftrekken (rest wordt gestald) en daarvan krijg je 12 % terug zie ik dat goed?

Wat ik dan dus niet snap is dat je in Duitsland in de hoogste procentschaal wordt in geschaald, maar in Nederland in de laagste?!?!

Kan iemand enigszins concreet zeggen hoeveel je over een heel jaar in NL belasting zou moeten afdragen uitgaande van nul aftrekposten.. Kortom is de DS al de moeite als je helemaal geen aftrekposten hebt?
 
@p222:
- correct (lekker die 60 euroos, weer een gevalletje tussen wal en schip (geen eigenheimzulage, want buitenlans hok) en geen volledige aftrek in NL mogelijk, heerlijk he EUFROPA)
- half correct (als je in termen van schalen wil praten: je valt niet in de hoogste in duitsland, maar je betaalt het wel, daarom valt er zoveel terug te halen)
- ja dat heeft al zin (+/- 80 euro per maand) en dat is meteen de reden waarom ik aan die regeling deelneem (uitgaande van 60000 totaal bruto moet je met de DS 5000 in NL afdragen). Voor echt precieze berekeningen moeten we met zijn allen maar eens een sessie beleggen. Ik weet er ondertussen genoeg van (of het juist is is een tweede, maar dat terzijde)

@ eastflyer: ik ken je fiscale situatie niet en weet niet wat je precies hebt aangevraagd en wat precies het antwoord van het FA is. Maar als van jouw gezamenlijk inkomen (die van jezelf en die van je vrouw) 90% onderhavig is aan het Duitse belasting, dan ben je voor de zusammenveranlagung toch echt in groep III in te delen, inclusief splitting (ik wou dat ik daar in terecht kon komen, maar omdat mijn vrouw hier in NL werkt gaat dat niet door, dat wil ik gaan aanvechten). Als je echter de DS hebt aangevraagd, dan is per definitie al meer dan 10% van het totale inkomen niet Duits en dus kom je in groep I.
 
@ Robin 200

Als je deze "10/90 % regeling"wilt aanvechten is er (natuurlijk naargelang de financiele situatie van eenieder en de betrekking tot het Finanzamt )waarschijnlijk een dikke kans dat je het uiteindelijk wint MITS je inderdaad samen met je advocaat het hard kan maken dat er sprake is van onzorgvuldig handelen, lakse houding etc. van onze vrunden bij t Finanzamt.

(Heb zelf net MAANDEN met ze in de clinch gelegen om ze n wet uit te leggen die ze niet wilden/konden doorgronden en heb maar eieren voor mn geld gekozen , tegen stupiditeit is geen kruid gewassen,ook niet als je het recht aan je kant hebt...)

Voorwaarde voor een behandeling bij het EHRM ( tenminste, neem aan dat je die in Straatsburg bedoelt ) is echter dat je alle NATIONALE ( in dit geval Duitse ) rechtsmiddelen hebt uitgeput.
Nou ken ik de structuur van de Duitse rechtspraak niet zo , maar t lijkt me sterk dat t r dan niet analoog aan NL dr als volgt uitziet:
Rechtbank-uitspraak + beroep-Gerechtshof-arrest +beroep-Hoge Raad-arrest+beroep-EHRM
Tel daarbij op alle haken en ogen van;je Nederlanderschap en je NL-se wohnsitz, de Duitse werkgever, je internationaal inkomen,enz.enz.

Wat ik al zei, dikke kans dat je het wint, maar daar ga je JARENLANG stalen zenuwen , engelengeduld en n goeie advocaat voor moeten hebben...Voordeel is wel dat als je wint, het Finanzamt die beste man dan moet betalen:D

Sure,als je deze stap zet:Give 'em hell!Maar of t de daarmee gepaard gaande ellende waard is?

Groeten allemaal,

Der Jaap
 
jaap stobbe said:
Voordeel is wel dat als je wint, het Finanzamt die beste man dan moet betalen:D


Dat zou ik eerst ook maar goed uitzoeken want dat is in NL namelijk ook niet altijd zo.
 
@ robin200

dan zitten we in dezelfde situatie vrees ik. (mijn vrouw werkt ook in Ned.) Aanvechten dus ?

Zou een (standby) woning in Dui. een oplossing zijn ? Dan kom je weer in tarifgroep 3 (of niet ?)

Grtz
 
p222: als ledige zit je altijd in I.

eastflyer: ja dat is een oplossing, mits je je volledig laat uitschrijven in NL. En daar heb ik zelf geen behoefte aan.

jaap: dat is ook mijn probleem...die enorm lange weg die te gaan is...je bent al een stuk verder gegaan dan ik lees ik, met dat instituut. Misschien heb ik nog wat meer info van je nodig ooit...
 
@ R200;Mwoa , verder gegaan dat zou ik niet weten,maar heb iig wel een beetje n meningsverschilletje met ze gehad ja:D
Maar ben dr vanaf (en zij van mij ,waren ze volgens mij ook wel blij mee:grijns: )

Wat verdere info betreft, anytime , kan alleen niet garanderen dat ik een antwoord heb( ben nog LANG niet afgestudeerd...)
Feit blijft wel dat ook de overheid zich gewoon aan de wet moet houden,en dat willen sommige ambtelijke instanties nog wel eens vergeten/ negeren..Gelijk hebben is een ,maar gelijk krijgen is twee.

Vlieg ze,

Jaap S.
 
Collega´s,

Voor wat betreft vragen wat welke optie oplevert (vooral hypotheek etc..) : download het aangifteprogramma van de belastingdienst, experimenteer wat met getalletjes, en kijk wat eruit komt.....

Over rechtzaken etc... informeer eens bij de VEG (vereniging voor grensarbeiders). Die doen ook veel voor deze groep werknemers. Ik ben al een tijdje lid voor weinig (20 euro/jaar). Je krijgt een paar keer per jaar een infoschrijven met wat er zoal speelt op europees rechtsnivo etc... Ik sta versteld van het aantal problemen die er steeds weer opduiken bij grenswerkers op het gebied van werkloosheid, sociale verzekeringen, pensioen etc...
VEG: http://www.veg-eu.org

Groet
C
 
Back
Top